AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #1 Skrevet 9. mars 2024 Synes det er vanskelig å planlegge og sette sammen stil og garderobe. Og det er veldig vanskelig å holde orden på klærne. Har alltid hatt masse klær strødd utover og stappet i skapet. Jeg klarer å rydde, brette og ordne men i hverdagen klarer jeg ikke holde orden, bare kaster det utover og vet aldri hva jeg skal ha på. Så det er veldig rotete på soverommet. Alle andre rom er passelig ryddige. Bortsett fra bad, der kan jeg også legge masse klær. Når jeg rydder så hiver jeg det inn på soverommet. Det er alltid masse klær som er for skitne for å legge tilbake i skap, men for rene til å vaskes. Anonymkode: 2dde3...8f5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #2 Skrevet 9. mars 2024 Jeg er også ganske rotete når det kommer til klesskap og klær. Så jeg kan ikke hjelpe deg der, dessverre. Men i forhold til å sette sammen antrekk er det enklere hvis garderoben din består av plagg du liker og faktisk bruker. Hvis 30% er plagg du ikke bruker eller som ikke passer skaper det bare rot og frustrasjon. Jeg liker å gå med jeans eller bukser sammen med bluse/skjorte/topp og cardigan. Prøver å sette sammen med kombinasjon «interessant» bluse/topp sammen med «basic» cardigan, evt motsatt. Det er enklere å kle på seg på morgenen om du finner frem antrekk kvelden i forveien. Anonymkode: 00bde...e15 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #3 Skrevet 9. mars 2024 Jeg er veldig ryddig, og har systemer for alt. Alt har fast plass i skapet, og ting i samme kategori ligger sammen. Når et plagg er brukt har jeg to valg: er det synlig møkkete eller lukter blir det lagt på vask, hvis ikke blir det lagt TILBAKE i skapet igjen, aldri noe annet sted. Da er det lett å holde orden. Anonymkode: ddebd...1e4 1
svartkatt Skrevet 9. mars 2024 #4 Skrevet 9. mars 2024 Høres ut som du burde kvitte deg med en del. Kanskje bare kjøpe ting som passer sammen med mye forskjellig. Men jeg skjønner ikke hvorfor mange stresser sånn med det. Vær mindre kresen, og ikke tenk så mye på hva andre kan tenke.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #5 Skrevet 9. mars 2024 Klær skal tilbake i skapet etter bruk, eller i skittentøy. Rydd opp. Pakk vekk det som ikke brukes, eller rydd vekk for en periode slik at du har oversikt. Anonymkode: ff30b...6ee 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #6 Skrevet 9. mars 2024 Gå gjennom alle klærne dine og kast/selg/gi bort det som ikke passer og det du aldri bruker. Hvis du er i tvil om du skal beholde et plagg eller ikke, så legger du det i en pose e.l som du legger et sted der du ikke ser den. Hvis du ikke har tatt fram plagget etter et år kommer du sannsynligvis aldri til å bruke det og kan trygt gi det bort. Hver 1. januar snur jeg alle kleshengerne mine (hekter dem på stanga innenfra). Når et plagg er brukt og vasket snur jeg hengeren riktig vei. Da ser jeg fort hvilke plagg som brukes og hvilke som bare tar opp plass. Dette gjelder selvsagt ikke penklær som kanskje ikke brukes hvert år. Klærne er sortert etter type og farge i skapet, så det tar bare noen sekunder å finne det jeg vil ha. Heng opp en knaggrekke på soverommet til klær klær som skal brukes flere ganger hvis du ikke vil legge dem inn igjen i skapet, eller ha en egen hylle i skapet til slike klær. Anonymkode: 46ae8...bde 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #7 Skrevet 9. mars 2024 Først kategorisere plagg og henge/brett plagg i samme kategori sammen. Feks jeans på samme sted, gensere samme sted, kjoler samme sted ect. Mitt system er at jeg alltid henger kjoler/skjorter og bluser og bretter alt annet i kategorier på hyller. Skuffene bruker jeg utelukkende til undertøy og sokker og treningsklær. Har en skittentøyskurv hvor jeg hiver klær til vask umiddelbart. Ingenting skittent går inn i klesskapet Ja, det samler seg opp, og blir rotete i kurven, men lettere å sortere der ved vask. Alt som er vasket og tørket går rett tilbake i klesskapet. Lot det skli ut før, men har lært at i system og rutine er jobben gjort på 5 min hver dag, og opphoping krever enormt mye energi og frustrasjon. Nå har jeg et komplett mentalt bilde av hva jeg har av klær, og kan sette sammen antrekk for dagen ved å bare tenke, uten å gå inn i skapene en gang. Anonymkode: 07d90...1dd 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #8 Skrevet 9. mars 2024 Kunne noe i retningen av en kapselgaderobe være bedre? Mindre klær å holde styr på, mer passer sammen osv. Jeg gjorde dette med klærne jeg brukte på jobb, slapp jeg pes med å sette sammen et antrekk om morgenen/kvelden før. Og ha en skuff e.l. dedikert til "halvbrukte" klær som ikke er så skitten de må vaskes, men heller ikke legges tilbake i lag med rene klær:) Anonymkode: b203f...9b3
LiseTV Skrevet 10. mars 2024 #9 Skrevet 10. mars 2024 Legger litt brukte klær tilbake i skapet, men i en egen hylle eller kurv. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #10 Skrevet 10. mars 2024 Jeg har ikke denne "mellomkategorien" av klær. Enten skal klær til vask, eller rett tilbake i skapet. Er det for møkkete til å være i skapet er det også for møkkete til å være på meg. Alt har sin faste plass. Begynner for eksempel skuffa med bukser å bli full, så tar jeg en runde med sorter og kast. Jeg legger frem klær for noen dager frem. Nå skal jeg trene om litt, da ligger det en bunke med ferdig antrekk klar på hylle i garderoben. (legger gjerne klar 4 antrekk per uke for dette). Tilsvarende henger antrekk for jobb mandag og tirsdag klar. Om jeg ombestemmer meg for hvilken kjole jeg skal ha, så henger jeg den rett tilbake i skapet. Anonymkode: 85d77...ed3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå