Gå til innhold

Alenemor med «reisejobb»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan jeg ikke, da er det bedre å få sparken og få arbeidsledighet basert på nåværende lønn. 

Jeg fatter ikke alle dere som hyler om å «skaffe» seg et nettverk? Jeg kjenner INGEN som har andre enn familie som er villige til å hente i barnehage. Jeg som ung kvinne får gjerne venner i samme alder, jeg driver ikke å får nye pensjonistvenner. Folk i min alder har mer enn nok med egne barn, familie og tidsklemme, de har ikke tid eller lyst til å hente et barn ekstra, i alle fall ikke et sykt et. 

Ts

Anonymkode: ec6a2...603

Du må kjøpe den arbeidskraften. Det er det vi andre uten familie til å stille opp har vært nødt til. Dyrt, ja! Men umulig å klare seg uten. Det å skaffe seg et nettverk er jobb, men din plikt så lenge du har satt barn til verden. 

Når det gjelder å få sparken, så får du karantenetid, så lenge det er din feil og det er det jo i dette tilfelle. 

Anonymkode: 714eb...ea0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan jeg ikke, da er det bedre å få sparken og få arbeidsledighet basert på nåværende lønn. 

Jeg fatter ikke alle dere som hyler om å «skaffe» seg et nettverk? Jeg kjenner INGEN som har andre enn familie som er villige til å hente i barnehage. Jeg som ung kvinne får gjerne venner i samme alder, jeg driver ikke å får nye pensjonistvenner. Folk i min alder har mer enn nok med egne barn, familie og tidsklemme, de har ikke tid eller lyst til å hente et barn ekstra, i alle fall ikke et sykt et. 

Ts

Jeg har hentet barn til venner i krisetilfeller. Og passet barn for venner når de hadde jobbreise, fordi de hadde få andre muligheter.

jeg skjønner at du ønsker ditt nåværende lønnsnivå, men det er ikke sikkert det er mulig. Om du solgte boligen din, vil du ha råd til mindre leilighet som du kan håndtere på lavere lønn?

Jeg ville gått i dialog med leder og snakket om hvilken tilrettelegging dere kan få til. Kan du unngå reising det første halvåret? Ta og kontakt led fagforeningen og hør hvilke rettigheter og avtaler som gjelder på din arbeidsplass. 

I min jobb hyrer jeg inn freelancere på oppdrag. Der freelanceren har barn under 6 år og må bo på hotell under oppdraget dekker vi reise og overnatting for en barnevakt (ikke lønn/honorar). Det er likevel de som har barn som må finne barnevakt, enten det er den andre foreldrene, en besteforelder, venn eller annet. 

Anonymkode: ff7d1...6eb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du må kjøpe den arbeidskraften. Det er det vi andre uten familie til å stille opp har vært nødt til. Dyrt, ja! Men umulig å klare seg uten. Det å skaffe seg et nettverk er jobb, men din plikt så lenge du har satt barn til verden. 

Når det gjelder å få sparken, så får du karantenetid, så lenge det er din feil og det er det jo i dette tilfelle. 

Hvordan skal man kjøpe arbeidskraft man ikke vet om man trenger? Jeg kan ikke kjøpe barnevakt i tilfelle barnet mitt blir sykt i mens jeg er på dagsreise. 

Det er ikke min egen feil når jeg har små barn, det blir umulig for meg å reise da. 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, som mor må du faktisk prioritere barnet. Og dette barnet får altså ingen andre nære slektninger heller? Ingen som kan stille opp ved krise? Ja, du må legge om livet helt. 

Anonymkode: aa985...1d0

Hun sier jo at hun er 100 % alene. Dette står det stor respekt av. Kanskje hun bor på et sted langt unna slektninger/venner osv. Denne damen virker veldig løsningsorientert....Deal with it. Hun kommer til å få det til, uansett !! You go girl !!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ts

Tuller du? Du mener at du ikke kan skaffe deg et større nettverk nå som du har fått barn??? Selvsagt må du det! Vi er mange som har vært nødt til å gjøre både det ene og det andre for å få kabalen til å gå opp. Arbeidsgiver kan ikke endre din stilling fordi du ikke har tilpasset livet ditt til barnet du har fått. 

Det nettverket du trenger består ikke av «venner» du tilfeldigvis har fått i løpet av livet. Det bør bestå av folk du betaler for å hjelpe deg med alenemortilværelsen. For det er faktisk du som har valgt å bli alenemor. 

Anonymkode: 24d11...d9f

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan skal man kjøpe arbeidskraft man ikke vet om man trenger? Jeg kan ikke kjøpe barnevakt i tilfelle barnet mitt blir sykt i mens jeg er på dagsreise. 

Det er ikke min egen feil når jeg har små barn, det blir umulig for meg å reise da. 

ts

Du har bestemt deg for at dette får du ikke til. Jeg skal love deg at det er mange ting du bare må få til i årene som kommer. Tro meg, andre har fått det til før deg. Lykke til! 

• Liker 7
Skrevet

Tuller du? Du mener at du ikke kan skaffe deg et større nettverk nå som du har fått barn??? Selvsagt må du det! Vi er mange som har vært nødt til å gjøre både det ene og det andre for å få kabalen til å gå opp. Arbeidsgiver kan ikke endre din stilling fordi du ikke har tilpasset livet ditt til barnet du har fått. 

Det nettverket du trenger består ikke av «venner» du tilfeldigvis har fått i løpet av livet. Det bør bestå av folk du betaler for å hjelpe deg med alenemortilværelsen. For det er faktisk du som har valgt å bli alenemor. 

Hun har valgt å sette til livs en ny verdensborger. På godt og vondt. Da følger det med både fordeler og ulemper. Det at hun faktisk har valgt å fortsette i sin egen jobb, og leter løsninger i forbindelse med dette sier mer om henne enn veldig mange andre ekle kommentarer her inne. Hun kunne sikkert blitt trygdet (noe som er helt ufordragelig)...Hun kunne blitt arbeidsledig (noe som er minst like ufordragelig)...Denne damen valgte å stå i jobb, være løsningsorientert, til tross for store utfordringer med barnepass....K U D O S  til henne for dette !!!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har en jobb der jeg har reist mye. Nå er jeg i mammaperm med en baby jeg har 100% alene. Hva gjør jeg når jeg kommer tilbake på jobb? Det er både reiser som varer noen dager, men også dagsreiser. Jeg føler litt at sjefen skjønner jeg ikke kan reise bort over natten lenger, men ingen forståelse for at jeg ikke kan dra på dagsturer heller. 

Hva gjør jeg? Er jeg urimelig om jeg nekter dagsturer? Sjefen mener Teams ikke er godt nok, og jeg er litt enig. 

Beklager men om du ikke kan gjøre jobben din så må du nesten finne noe annet, si opp eller bli sagt opp

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Dagpenger er maks 440 000 før skatt, så det skal ikke så mye til å tjene mer enn det, selv med en jobb alle kan få. Når du i tillegg er skyld i at du mister jobben (som du faktisk er om du ikke kan ha din nåværende jobb), så er det 18 ukers karantene. 

Mange har ett nettverk med familie der besteforeldre, tanter og onkler kan hente, men svært mange har også backup der venner og naboer kan være tilgjengelig hvis noe skjer. Jeg har hentet venners barn i bhg når det har skjedd ting, og jeg har vært barnevakt på kort varsel når det har vært nødvendig. Men da må man faktisk ha laget en plan for det på forhånd, og ikke minst gidde å skaffe seg venner. Du kan ikke ha en reisejobb, det burde du tenkt på FØR du satt i den situasjonene at du ble gravid, og du burde i alle fall gjort noe med det da du bestemte deg for å få ungen. Reiser du og ingen kommer og henter ungen din så blir det barnevernet som tar ansvaret, og så uansvarlig og uten evne til planlegging du virker å være, er det kanskje like greit.

Anonymkode: e2a34...f87

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

🙋🏼‍♀️ Klarte det, og så kan du om du vil

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
robert_44 skrev (7 minutter siden):

Hun har valgt å sette til livs en ny verdensborger. På godt og vondt. Da følger det med både fordeler og ulemper. Det at hun faktisk har valgt å fortsette i sin egen jobb, og leter løsninger i forbindelse med dette sier mer om henne enn veldig mange andre ekle kommentarer her inne. Hun kunne sikkert blitt trygdet (noe som er helt ufordragelig)...Hun kunne blitt arbeidsledig (noe som er minst like ufordragelig)...Denne damen valgte å stå i jobb, være løsningsorientert, til tross for store utfordringer med barnepass....K U D O S  til henne for dette !!!

Trygdet pga mangel på barnepass??? Heldigvis har det ikke gått så skeis med Norge ennå. Men det sier jo litt om hvor lavt vi har sunket når noen mener folk skal ha kudos for å ikke klare å omstille livet sitt til å funke med små barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Trygdet pga mangel på barnepass??? Heldigvis har det ikke gått så skeis med Norge ennå. Men det sier jo litt om hvor lavt vi har sunket når noen mener folk skal ha kudos for å ikke klare å omstille livet sitt til å funke med små barn. 

I bunn og grunn er vi enige da.

T R Y G D er så utrolig lite sexy. Veldig bra at vi er enige i dette. Trygdere er i samfunnets søppelkasse. ..Dessverre.

Anonymkode: 12bb0...a5d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

ts

Det er ditt ansvar å finne en løsning. Du må mennesker i backup som kan hente/passe når du ikke kan. Hvor lenge er det siden du fant ut at du var gravid? Har du gjort noe annet for å løse dette enn å søke andre jobber? Hva gjør du for å bygge nettverk? Har du bedt om dialogmøte med arbeidsgiver? Har du vært i kontakt med fagforeningen din om rettigheter og tilrettelegging der du jobber nå?

Anonymkode: ff7d1...6eb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

ts

Det er din feil at du har tatt et livsvalg som gjør at du ikke lenger kan stå i jobben din. Dette er 100% frivillig og kun ditt valg. Du må ta ansvaret for ditt eget valg og kjøpe hjelp. 

Anonymkode: f95e8...f35

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg om livsstilen din så du har råd til barnevakt. Mindre bolig, billigere lokasjon eller hvor enn du har rom for nedskjæring. Ta evt opp lån til å finansiere barnevakt

Anonymkode: d3f58...b01

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg kan skaffe meg nye venner, men jeg kan ikke regne med at mine venner kan stille opp for meg med barnepass i hverdagen. 

og det har jeg sagt jeg ikke har råd til. Jeg har ikke mere penger å bruke på barnepass enn det jeg allerede betaler i barnehage. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dagpenger er maks 440 000 før skatt, så det skal ikke så mye til å tjene mer enn det, selv med en jobb alle kan få. Når du i tillegg er skyld i at du mister jobben (som du faktisk er om du ikke kan ha din nåværende jobb), så er det 18 ukers karantene. 

Mange har ett nettverk med familie der besteforeldre, tanter og onkler kan hente, men svært mange har også backup der venner og naboer kan være tilgjengelig hvis noe skjer. Jeg har hentet venners barn i bhg når det har skjedd ting, og jeg har vært barnevakt på kort varsel når det har vært nødvendig. Men da må man faktisk ha laget en plan for det på forhånd, og ikke minst gidde å skaffe seg venner. Du kan ikke ha en reisejobb, det burde du tenkt på FØR du satt i den situasjonene at du ble gravid, og du burde i alle fall gjort noe med det da du bestemte deg for å få ungen. Reiser du og ingen kommer og henter ungen din så blir det barnevernet som tar ansvaret, og så uansvarlig og uten evne til planlegging du virker å være, er det kanskje like greit.

Anonymkode: e2a34...f87

Jeg er ikke «skyld i det» i det når jeg har barn med omsorgsbehov. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan skaffe meg nye venner, men jeg kan ikke regne med at mine venner kan stille opp for meg med barnepass i hverdagen. 

og det har jeg sagt jeg ikke har råd til. Jeg har ikke mere penger å bruke på barnepass enn det jeg allerede betaler i barnehage. 

Poenget er ikke å finne venner, men øke nettverket ditt med personer som.kan bistå deg. Det kan være kjøpte tjenester, foreldre til andre barn i barnehagen, naboer etc. Du må faktisk be om hjelp, be om andres bisand/støtte, og være villig til å betale. Du må faktisk se etter andre personer enn egen aldersgruppe. Samtidig må du gortelle dine venner om dine potensielle behov, gi dem.mulighet til å hjelpe i en krisesituasjon.

Anonymkode: 4a4b1...f7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

I bunn og grunn er vi enige da.

T R Y G D er så utrolig lite sexy. Veldig bra at vi er enige i dette. Trygdere er i samfunnets søppelkasse. ..Dessverre.

Anonymkode: 12bb0...a5d

Da burde jo du bli barnevakt for denne unge frøkna som hverken kan ordne barnevakt selv eller bytte jobb eller skaffe seg et nettverk? Kudos for å ikke tenke framover mens hun var gravid? Ts, har du vurdert overgangsstønad?

Anonymkode: 7618a...a89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Du tar styringen. Gir beskjed; «nei, det får jeg dessverre ikke til». Tar det på Teams i begynnelsen. Etterhvert allierer du deg med en barnevakt som kan hente i barnehagen innimellom når du må reise på dagsturer. Det kommer til å gå fint.

Anonymkode: 7934a...353

Det er faktisk ikke en løsning da hi er ansatt i en jobb som innebærer reising. Nekter hi å reise så er det ordrenekt, og da er det kort vei til en oppsigelse. Med tanke på hi sin situasjon så må hun enten skaffe seg en barnevakt (selvom hi ikke har nettverk rundt seg så er det fullt mulig å ansette en barnevakt) eller si opp og finne seg en ny jobb.

Anonymkode: 77dea...112

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...