Gå til innhold

Alenemor med «reisejobb»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På en skala fra 1-100 hvor sannsynlig tror du det er at noen vil frivillig hente andres barn med spysyke, RS-virus, brennkopper etc.? Og hvor sannsynlig tror du det er at en på13 måneder syntes det er greit å bli ivaretatt av andre enn sin primære omsorgsperson når hen er syk? 

ts

Anonymkode: ec6a2...603

Derfor må du finne løsninger. Om du har lønnskrav som gjør at mange stillinger er uaktuelle tar det lenger tid for deg å få ny jobb. Det er og et valg du tar. Det er mulig å flytte, det er mulig å snakke med arbeidsgiver, det er mulig å snakke med fagforeningen, det er mulig med tilrettelegging en periode. 

Anonymkode: ff7d1...6eb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, det er min livssituasjon som har endret seg. I løpet av et 40+  år langt arbeidsliv kan det skje. 

ts

Hvis du har jobbet i mer enn 40 år synes jeg også at en graviditet ville være overraskende. Hvor gammel er du? 55?

Du har hatt tid til å planlegge, finne løsninger, men det virker som du ikke er villig til å ta dette ansvaret.

Anonymkode: 4a4b1...f7c

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Derfor må du finne løsninger. Om du har lønnskrav som gjør at mange stillinger er uaktuelle tar det lenger tid for deg å få ny jobb. Det er og et valg du tar. Det er mulig å flytte, det er mulig å snakke med arbeidsgiver, det er mulig å snakke med fagforeningen, det er mulig med tilrettelegging en periode. 

DET JOBBER JEG MED!!!! Jeg har søkt og søker masse nye jobber. Snakker med fagforeningen, flytting er ikke aktuelt, og ned i lønn er ikke aktuelt, men jeg jobber på! 

ts

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det fungerer ikke med ettåringer! Ingen tar vel menseg en ekstra ettåring hjem etter barnehagen, med mindre de kjenner mor VELDIG godt fra før. 

Anonymkode: 4dbd8...85b

Jo, vi gjør det når mor ringer og sier hun sitter fast på en flyplass, sitter i bilkø, osv. Mulig du ikke er innstilt på å hjelpe noen som trenger det, men mange av oss andre gjør faktisk det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du har jobbet i mer enn 40 år synes jeg også at en graviditet ville være overraskende. Hvor gammel er du? 55?

Du har hatt tid til å planlegge, finne løsninger, men det virker som du ikke er villig til å ta dette ansvaret.

Jeg er ikke 55, nei, men poenget mitt er at arbeidslivet er langt, og livssituasjoner endrer seg i løpet av et langt arbeidsliv. 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan jeg ikke, da er det bedre å få sparken og få arbeidsledighet basert på nåværende lønn. 

Jeg fatter ikke alle dere som hyler om å «skaffe» seg et nettverk? Jeg kjenner INGEN som har andre enn familie som er villige til å hente i barnehage. Jeg som ung kvinne får gjerne venner i samme alder, jeg driver ikke å får nye pensjonistvenner. Folk i min alder har mer enn nok med egne barn, familie og tidsklemme, de har ikke tid eller lyst til å hente et barn ekstra, i alle fall ikke et sykt et. 

Ts

Dette var rett og slett snålt å lese. Da jeg var alenemor så teamet jeg opp med en annen alenemor med barn på samme alder. Vi jobbet begge i turnus mellom 08 og 18 og byttet på å hente hverandres barn de ukene den ene og andre jobbet senere. Hun var 100% alene så på den måten fikk hun også opprettholdt et dating-liv fordi jeg kunne ha barnet på overnatting innimellom. 

Nå er jeg gift og bor i et nabolag hvor vi tar med hverandres barn hjem fra barnehagen hele tiden. Vi er i tidlig 30-årene hele gjengen, så det er ikke slik at vi har fått oss pensjonistvenner akkurat. 

Så nei, det er ikke uvanlig å bygge egne nettverk rundt barna. Men det krever selvfølgelig innsats. 

Anonymkode: 29696...1ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

DET JOBBER JEG MED!!!! Jeg har søkt og søker masse nye jobber. Snakker med fagforeningen, flytting er ikke aktuelt, og ned i lønn er ikke aktuelt, men jeg jobber på! 

ts

Bra du jobber med det. Stusser likevel på at du ikke ser verdien i å bytte nettverk, ikke ønsker å legge om livsstilen for å ha råd til barnevakt og nekter å gå ned i lønn. Du gir deg selv begrensninger som gjør det vanskelig for deg. Snakk med arbeidsgiver!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

På en skala fra 1-100 hvor sannsynlig tror du det er at noen vil frivillig hente andres barn med spysyke, RS-virus, brennkopper etc.? Og hvor sannsynlig tror du det er at en på13 måneder syntes det er greit å bli ivaretatt av andre enn sin primære omsorgsperson når hen er syk? 

ts

Mange gjør det. Mange er innstilt på å stille opp for andre når det er nødvendig. Men det krever at du gjør et forarbeid. Du må styrke nettverket ditt. Du må vise at du også vil stille opp.for andre

Ingen vil hjelpe egosentriske egoister.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er ikke 55, nei, men poenget mitt er at arbeidslivet er langt, og livssituasjoner endrer seg i løpet av et langt arbeidsliv. 

ts

Selvfølgelig endrer livssituasjoner seg,og da er det ikke alle jobber som passer lenger.. Om du hadde jobbet i Nordsjøen,kunne du jo ikke bedt om tilrettelegging fordi du ble alene med barn? Mange arbeidsgivere kan tilrettelegge noe,men ikke alle. Om jobben er å reise rundt ,sier det seg jo selv. 

Anonymkode: 4107e...cbd

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor har ingen foreslått dagmamma?
Hva med dagmamma de dagene du er på reise? Avtale med arbeidsgiver at du har dagmamma x antall dager per måned, og det er de dagene du kan reise. Barnehage kan du evt ha de dagene du har hjemmekontor.

AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (1 minutt siden):

Hvorfor har ingen foreslått dagmamma?
Hva med dagmamma de dagene du er på reise? Avtale med arbeidsgiver at du har dagmamma x antall dager per måned, og det er de dagene du kan reise. Barnehage kan du evt ha de dagene du har hjemmekontor.

Vi har foreslått at hun ansetter barnevakt, men ts vil ikke betale. Hva du kaller barnevakten er uten betydning. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er en "reisejobb"?

Anonymkode: 7ebef...a8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Som 100% alenemamma er man det. 

ts

Ja, du er dessverre det, hvis du ikke har noen til å hjelpe deg. Men de fleste har heldigvis det, og svaret mitt var til en person som tydeligvis mener at som mamma må man være i nærheten hele tiden… Nei, det må de fleste av oss ikke. Jeg har flere ganger dratt på jobbreise til andre kontinenter. Barna har en pappa som ivaretar dem. 

Men det var en avsporing ift din situasjon. Du bør søke jobber som best du kan, begynn så snart som mulig. Du bør også snakke med arbeidsgiver om dette, hvordan de kan tilrettelegge. Og så bør du virkelig prøve å finne noen som kan passe litt, om det så bare er en 3-4 timer etter barnehagen så du kan dra på en dagstur ifbm jobb. Håper det ordner seg! Skjønner at dette ikke er enkelt, og at ting ikke alltid blir som planlagt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jo, vi gjør det når mor ringer og sier hun sitter fast på en flyplass, sitter i bilkø, osv. Mulig du ikke er innstilt på å hjelpe noen som trenger det, men mange av oss andre gjør faktisk det.

I en krise, ja. Ikke som en fast ordning. Og det er det TS trenger (også).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

ts

Hvorfor er ikke flytting eller å gå ned i lønn aktuelt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg inngikk en avtale da jeg ikje var gravid og ikke hadde planer om å bli det. 

så skjer livet. 

ts

Og da tar man hensiktsmessige valg tilpasset situasjonen man er i. Skjønner du føler deg pressa og alene nå, men ta noen grep nå, så leiligheten ikke ender på tvangssalg og du på sosialen. Har du utdanning?

Anonymkode: 7618a...a89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du aner ingenting om min økonomi. Med disse rentene ig ulønnet perm frem til barnehagestart, så har jeg ikke råd. Problemet er også at jeg må ha noen i stand by. I tilfelle flyet blir forsinket eller ungen blir syk midt på dagen. Det har jeg bare ikke råd til. 

ts

Om du får ansatt en fast barnevakt så trenger du ikke ta ulønnet permisjon.

Kan det være en løsning å «leie ut» et rom i leiligheten slik at barnevakten kan bo sammen med deg? Du og babyen trenger jo bare ett rom. Om du lar vedkommende bo gratis så behøver du ikke betale så mye i lønn. Men undersøk hva Skatteetaten mener om beskatning av slike bonusordninger. Evt. undersøk kollektiv. Du trenger kanskje ikke barnevakt i helgene, så da kan du bruke en student som barnevakt på ukedagene.

En annen ting, du kan selv jobbe som barnevakt i helgene og på kvelder hvor du ikke er på jobbreise. Da tjener du litt ekstra. Men dette er nok ikke aktuelt før barnet ditt er blitt noen år. 

Anonymkode: f95e8...f35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke «skyld i det» i det når jeg har barn med omsorgsbehov. 

Du ville hatt problemet du legger frem i hi om det var et barn med vanlige behov også. Så jo, du har satt deg selv i situasjonen. 

Du må jo finne en ordning på det, om du slutter i jobben eller om du fortsetter i den.

Anonymkode: 5673a...f3d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fortsett å søk andre jobber. Er selv alenemor, og det er mange jobber jeg kunne tenkt meg, som er helt uaktuell nå. Heldigvis kunne jeg studere etter jeg fikk barn (hadde ikke brukt opp mine rettigheter hos Lånekassen), så tok en utdannelse der jeg er garantert både dagtidjobb og ingen reising. Men har du ikke mulighet til utdannelse, så må du bare søke på det som passer din livssituasjon nå.

Arbeidsgiver kan bare tilpasse til en viss grad. Har du en reisejobb, blir det selvsagt vanskelig å fortsette i samme jobb. 

Anonymkode: 15da3...e22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Au pair? Dagmamma?

Skjønner du ikke kan ha noen på vent for om de kanskje må hente et sykt barn i barnehagen.

Du har vel krav på tilskudd til barnepass fra Nav?

Synes arbeidsgiver kunne vært litt fleksibel med reisingen til du hadde ordnet deg noe.

Hva jobber du med?

Anonymkode: b24b1...62c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...