Gå til innhold

Alenemor med «reisejobb»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjære TS 

her var det mange harde ord… Har selv vært alene med baby i et annet land uten foreldre, øvrig familie eller venner og vet nøyaktig hvor tøft det er. 
Jeg reiste ikke i jobben, men måtte jobbe turnus natt og kveld. 
Jeg ansatte en ung jente, og fikk etterhvert barnehage om natten. Men ingen av delene fungerte egentlig. 
For meg ble løsningen å flytte hjem til Norge da barnet var 3 år. Da greide jeg ikke mer alene. 
Vi fikk en mye roligere hverdag, og selv om jeg den gang så på det som et umulig valg så er jeg i ettertid veldig glad jeg gjorde det. 

Jeg tenker at dette vil løse seg for deg også. Men håper du overveier å flytte nærmere familien din hvis du har. 
Ikke si opp med mindre du har annen jobb. 
evt vent til du får sparken. 

å selge bolig er ikke verdens undergang, men kan faktisk vise seg å bli bra for dere. 

Lykke til uansett hva du gjør ❤️

Anonymkode: d605c...102

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da burde jo du bli barnevakt for denne unge frøkna som hverken kan ordne barnevakt selv eller bytte jobb eller skaffe seg et nettverk? Kudos for å ikke tenke framover mens hun var gravid? Ts, har du vurdert overgangsstønad?

Anonymkode: 7618a...a89

Hun vurderer jo selvsagt ikke "overgangsstønad"..Tror du helt ærlig at  Røkke, Stordalen eller Gjelsten vurderte "Overgangsstønad"? Dette er en helnorsk dame, som er opptatt av å klare seg selv, åpenbart helt uavhengig av NAV, trygd og alt det andre masse mennesker er avhengig av...K J E M P E K U D O S ! ! ! ! S TÅ P Å ! 

Anonymkode: 12bb0...a5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hun vurderer jo selvsagt ikke "overgangsstønad"..Tror du helt ærlig at  Røkke, Stordalen eller Gjelsten vurderte "Overgangsstønad"? Dette er en helnorsk dame, som er opptatt av å klare seg selv, åpenbart helt uavhengig av NAV, trygd og alt det andre masse mennesker er avhengig av...K J E M P E K U D O S ! ! ! ! S TÅ P Å ! 

Ignore the troll... Er det så lite å finne på i livet ditt at du troller på KG på en frikveld? Ta deg litt vin til, du.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan skal man kjøpe arbeidskraft man ikke vet om man trenger? Jeg kan ikke kjøpe barnevakt i tilfelle barnet mitt blir sykt i mens jeg er på dagsreise. 

Det er ikke min egen feil når jeg har små barn, det blir umulig for meg å reise da. 

ts

Anonymkode: ec6a2...603

Det er ingen tvil om at du har satt deg i denne situasjonen selv og nekter du å gjøre jobben på den måten du er ansatt til så vil det være ordrenekt og da vil du få karantenetid på dagpenger.

Anonymkode: 77dea...112

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Klare seg helt selv uten barnepass men med en jobb som krever barnepass. Kjempekudos, du liksom. Tid for en reality check, ts. Er du i Oslo? Måter å utvide nettverk er å komme i kontakt med andre alenemødre (aleneforelderforening er topp!) og innflyttere med familie langt unna. Funka her. Er alene med 2 uten familie noe sted.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er ikke «skyld i det» i det når jeg har barn med omsorgsbehov. 

Du har valgt å få barn, så jo du har «skyld» i det selv. 

når vi skriver skaffe nettverk mener vi ikke venner, vi mener nettverk. Personer som kan bidra ved behov. 

Anonymkode: ff7d1...6eb

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan skal man kjøpe arbeidskraft man ikke vet om man trenger? Jeg kan ikke kjøpe barnevakt i tilfelle barnet mitt blir sykt i mens jeg er på dagsreise. 

Det er ikke min egen feil når jeg har små barn, det blir umulig for meg å reise da. 

ts

Til det første spørsmålet: du finner folk du kan lage en avtale med. En avtale om at de henter i bhg hvis du er forhindret. Det kan være andre aleneforeldre (så kan dere ha en gjensidig avtale), det kan være en av de ansatte i bhg, det kan vær en ungdom i nabolaget, eller en pensjonist. Så betaler du hvis du får behov for å benytte deg av avtalen. Det er mange som har denne type avtaler. 

Til det andre du skriver: jo, det er din «feil» (eller rettere sagt ansvar) at du har små barn med omsorgsbehov. Hvem sitt ansvar skulle det ellers være? Presten, statsministeren, mora di???? Det virker som du tror det er din arbeidsgiver sitt ansvar at du har små barn. Det er det ikke. Det er ditt og bare ditt ansvar. 

Anonymkode: 24d11...d9f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du er avhengig av å ha jevnlig barnevakt om du skal fortsette i nåværende jobb, men du vil/kan ikke ha barnevakt.

Det sier jo seg selv at du ikke kan fortsette i jobben din.

Anonymkode: 91604...691

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaff en fast barnevakt. 

Anonymkode: bbab7...41a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å reise bort som mamma. Ikke engang på dagsreise med mindre far eller en veldig god bestemor var i samme by og hadde mulighet til å stille på straksvarsel. 

Tenker bare på når barnet mitt her om dagen slo hull i hodet i skolegården og måtte kjøres til legevakt. Hvor maktesløs hadde jeg ikke følt meg om det var null nettverk i nærheten da.. i slike tilfeller trenger barn de aller aller nærmeste 💚

Anonymkode: 62e45...5aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er din feil at du har tatt et livsvalg som gjør at du ikke lenger kan stå i jobben din. Dette er 100% frivillig og kun ditt valg. Du må ta ansvaret for ditt eget valg og kjøpe hjelp. 

Anonymkode: f95e8...f35

Nei, det er min livssituasjon som har endret seg. I løpet av et 40+  år langt arbeidsliv kan det skje. 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er ikke å finne venner, men øke nettverket ditt med personer som.kan bistå deg. Det kan være kjøpte tjenester, foreldre til andre barn i barnehagen, naboer etc. Du må faktisk be om hjelp, be om andres bisand/støtte, og være villig til å betale. Du må faktisk se etter andre personer enn egen aldersgruppe. Samtidig må du gortelle dine venner om dine potensielle behov, gi dem.mulighet til å hjelpe i en krisesituasjon.

Anonymkode: 4a4b1...f7c

En arbeidsgiver kan ikke basere seg på å lene seg på andres frivillige arbeidskraft. Jeg søker for all del nye jobber, men jeg mener det er urimelig av min arbeidsgiver  å basere seg på at jeg skal måtte betale penger for å jobbe, eller at kvinner skal jobbe gratis for at jeg skal kunne gjøre jobben min. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
Apekatten skrev (14 timer siden):

Når barnet begynner i barnehagen kan du avtale med andre foreldre at barnet ditt kan være med de hjem av og til. Ellers må du finne en fast barnevakt, det er sikkert noen ungdommer eller pensjonister som kunne tenkt seg en liten jobb.

Det fungerer ikke med ettåringer! Ingen tar vel menseg en ekstra ettåring hjem etter barnehagen, med mindre de kjenner mor VELDIG godt fra før. 

Anonymkode: 4dbd8...85b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen tvil om at du har satt deg i denne situasjonen selv og nekter du å gjøre jobben på den måten du er ansatt til så vil det være ordrenekt og da vil du få karantenetid på dagpenger.

Anonymkode: 77dea...112

Det er ikke ordrenekt å få barn! 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å reise bort som mamma. Ikke engang på dagsreise med mindre far eller en veldig god bestemor var i samme by og hadde mulighet til å stille på straksvarsel. 

Tenker bare på når barnet mitt her om dagen slo hull i hodet i skolegården og måtte kjøres til legevakt. Hvor maktesløs hadde jeg ikke følt meg om det var null nettverk i nærheten da.. i slike tilfeller trenger barn de aller aller nærmeste 💚

Anonymkode: 62e45...5aa

Jøss, så som mamma så er man bundet på hender og føtter, mener du? 

AnonymBruker
Skrevet

Du har valgt å få barn, så jo du har «skyld» i det selv. 

når vi skriver skaffe nettverk mener vi ikke venner, vi mener nettverk. Personer som kan bidra ved behov. 

Anonymkode: ff7d1...6eb

Valgt og valgt, det valget ble greit tatt for meg. Visste ikke at jeg var gravid før dritsent. 

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En arbeidsgiver kan ikke basere seg på å lene seg på andres frivillige arbeidskraft. Jeg søker for all del nye jobber, men jeg mener det er urimelig av min arbeidsgiver  å basere seg på at jeg skal måtte betale penger for å jobbe, eller at kvinner skal jobbe gratis for at jeg skal kunne gjøre jobben min. 

ts

Jøss. Dette er noe av det rareste jeg har lest… Du har, helt frivillig, inngått en avtale med din arbeidsgiver. Så har du selv satt deg selv i en situasjon der du ikke lenger kan innfri avtalen. Hvordan du løser det er IKKE arbeidsgivers ansvar. Det er du som bryter avtalen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Til det første spørsmålet: du finner folk du kan lage en avtale med. En avtale om at de henter i bhg hvis du er forhindret. Det kan være andre aleneforeldre (så kan dere ha en gjensidig avtale), det kan være en av de ansatte i bhg, det kan vær en ungdom i nabolaget, eller en pensjonist. Så betaler du hvis du får behov for å benytte deg av avtalen. Det er mange som har denne type avtaler. 

Til det andre du skriver: jo, det er din «feil» (eller rettere sagt ansvar) at du har små barn med omsorgsbehov. Hvem sitt ansvar skulle det ellers være? Presten, statsministeren, mora di???? Det virker som du tror det er din arbeidsgiver sitt ansvar at du har små barn. Det er det ikke. Det er ditt og bare ditt ansvar. 

På en skala fra 1-100 hvor sannsynlig tror du det er at noen vil frivillig hente andres barn med spysyke, RS-virus, brennkopper etc.? Og hvor sannsynlig tror du det er at en på13 måneder syntes det er greit å bli ivaretatt av andre enn sin primære omsorgsperson når hen er syk? 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jøss, så som mamma så er man bundet på hender og føtter, mener du? 

Som 100% alenemamma er man det. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jøss. Dette er noe av det rareste jeg har lest… Du har, helt frivillig, inngått en avtale med din arbeidsgiver. Så har du selv satt deg selv i en situasjon der du ikke lenger kan innfri avtalen. Hvordan du løser det er IKKE arbeidsgivers ansvar. Det er du som bryter avtalen. 

Jeg inngikk en avtale da jeg ikje var gravid og ikke hadde planer om å bli det. 

så skjer livet. 

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...