Gå til innhold

Alenemor med «reisejobb»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo da, det må du ta deg råd til. Har du reisejobb så  har du sikkert bra lønn, får diett osv. 

Selv hadde jeg avtale med en av de unge assistentene i barnehagen, som fulgte barnet hjem og var der til jeg kom de gangene jeg måtte være borte.

Anonymkode: 7934a...353

Du aner ingenting om min økonomi. Med disse rentene ig ulønnet perm frem til barnehagestart, så har jeg ikke råd. Problemet er også at jeg må ha noen i stand by. I tilfelle flyet blir forsinket eller ungen blir syk midt på dagen. Det har jeg bare ikke råd til. 

ts

Anonymkode: ec6a2...603

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er strategien din, sånn ellers? Å bli sagt opp, også gå på dagpenger en god stund? Med barn må man være litt framoverlent og proaktiv, ta tak, være i forkant, og ikke bare la livet skje deg.

Anonymkode: 7618a...a89

Det er jo det jeg holder på med nå. Legge en plan. Første planen min var å bytte jobb, men det har ikke vært så enkelt. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg synes du skal la være å ta sorgene på forskudd. Nyt permisjonen.  Når du har fått barnehageplass og er tilbake på jobb, må du finne praktiske løsninger.

Vurder om det er noen foreldre i samme barnehage du kan alliere deg med. Er det noen som av og til kan ta med barnet ditt hjem fra barnehagen?

Hvor fleksibel arbeidstid kan du få? 

Hvor ofte må du reise? Hver uke, hver måned eller sjeldnere? Hvile tiltak kan gjøres for å redusere antall reiser? 

Ansett en barnevakt på fast basis. Har du en skoleelev/student i nærheten som kan ta på seg oppgaven?

Øk kontaktnettet ditt slik at du kar noen som kan hjelpe hvis noe skjer, f.eks at du blir forsinket.

Anonymkode: 4a4b1...f7c

Dette er det dummeste jeg har lest. Selvfølgelig må man planlegge når man er klar over at man står i en situasjon som er helt uforenlig med jobben man har. Glem hele greia og nyt og ta det som det kommer? Spar meg.

Anonymkode: 29696...1ae

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo det jeg holder på med nå. Legge en plan. Første planen min var å bytte jobb, men det har ikke vært så enkelt. 

ts

Jeg pleier å holde meg for god til sånne svar, men tenkte du ikke på dette mens du var gravid? Er det ingen sjans for å involvere pappaen? Bor du i et nabolag med noen som Jan være aktuelle å få hjelp av? Sett inn annonse i en lokalgruppe på Facebook,  kontakt barnevernet for å ha noen å tenke høyt med. Tviler på at du blir prioritert til avlastningshjem når du har mulighet til å få en annen jobb. Worst case scenario kan du motta overgangsstønad og omskolert deg i 3 år. Slapp av, dette går bra. Snakk også med fastlegen din.

• Liker 4
Skrevet

Det er sånn at det er ditt ansvar som foresatt å ha barnepass, sånn at du får utført arbeidsoppgavene dine. Får du ikke til det, må du finne en annen jobb. En kan ikke forvente at jobben tilrettelegger i den grad, at det er til vesentlig ulempe for dem. Står det i arbeidskontrakten din at det medfører reising, så må du reise. 

Jeg har selv vært alenemor med jobb som medfører turnus. Det var ikke så mye annet valg enn å ansette barnevakter for å få det til å gå opp. Det var dyrt og ustabilt. Dermed tok jeg valget om å bytte jobb. 

Anonymkode: 714eb...ea0

Dette! Gjorde selv et drastisk jobbskifte etter jeg ble alene fordi jobben jeg hadde ikke var kompatibel med alenemortilværelsen. Kan du ikke omplasseres innad i bedriften, må du nesten finne deg noe annet som passer bedre til hverdagen din

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sittly-appen har mange som kan jobbe som barnevakt.

AnonymBruker
Skrevet

Du fremstår veldig passiv, det er ingen andre som løser dette for deg. Du burde jo lagt alt fokuset på jobbsøking fra du bestemte deg for å få barn, og selv om du nå er i permisjon må du faktisk jobbe med dette hver dag til du får ny jobb. Når den jobben du har krever reising kan du ikke forvente å få slippe dette, da må du finne en jobb som passer din nye situasjon. Får du deg ikke ny jobb og ikke klarer å føle opp den jobben du har, risikerer du oppsigelse. Du kan ikke satse på å få drømmejobben når du skal bytte, du må bare søke på alt som kan gi deg en jobb som passer med bhgtider og det å hente i bhg hver dag.

Anonymkode: e2a34...f87

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du aner ingenting om min økonomi. Med disse rentene ig ulønnet perm frem til barnehagestart, så har jeg ikke råd. Problemet er også at jeg må ha noen i stand by. I tilfelle flyet blir forsinket eller ungen blir syk midt på dagen. Det har jeg bare ikke råd til. 

ts

Men nå har du jo hatt to år på å tenke på dette, så du er vel fullt klar over alternativene selv?

1. Be om tilrettelegging  i den jobben du har, eventuelt be om annen stilling internt i bedriften.

2. Be om lønnsøkning.

3. Bytte jobb.

4. Leie ut et soverom til en student eller trygdet person som kan få redusert leie mot å stille som barnevakt. Eventuelt bo sammen med en venninne. 
5. Flytte, enten til noe billigere eller nærmere venner og familie.

Osv.

Anonymkode: 7934a...353

• Liker 9
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har en jobb der jeg har reist mye. Nå er jeg i mammaperm med en baby jeg har 100% alene. Hva gjør jeg når jeg kommer tilbake på jobb? Det er både reiser som varer noen dager, men også dagsreiser. Jeg føler litt at sjefen skjønner jeg ikke kan reise bort over natten lenger, men ingen forståelse for at jeg ikke kan dra på dagsturer heller. 

Hva gjør jeg? Er jeg urimelig om jeg nekter dagsturer? Sjefen mener Teams ikke er godt nok, og jeg er litt enig. 

Les arbeidskontrakten. Står det noe om reising der? Sto det i annonsen at «reisevirksomhet må på regnes»? Hvis det kommer klart fram at reising er en del av jobben, kan det være saklig grunn til oppsigelse når du ikke lenger kan utføre kontraktsfestede oppgaver. Samtidig har småbarnsforeldre ganske god beskyttelse i arbeidslivet («sosiale årsaker»). 
Ville fått med meg fagforeningsrepresentant for å gå i dialog med arbeidsgiver om tilrettelegging eller andre stillinger i bedriften. Det er viktig at du selv kommer med forslag til hva du kan gjøre for bedriften, ikke kast ditt problem over på arbeidsgiver, de plikter på ingen måte å opprette en ny stilling for deg. Trekke miljøkortet også, bedriften har vel miljømål i sine handlingsplaner? Redusere flyreiser pleier å være en målsetting da det både sparer kostnader og miljø.

Er du ikke organisert, må du gå veien alene. Da må du lese deg opp på AML, Internkontrollforskriften evt ISO 9001, 45001 og 14001 om bedriften er sertifisert og du må også sette deg inn i hva bedriften kan dokumentere iht til disse lovkravene / kravene i standarden for å finne argumenter for din situasjon og hvordan du kan beholde jobben.

Å «nyte permisjonen og ta det som det kommer» som en skriver her, synes jeg er en veldig dårlig ide. Det nytter ikke stikke hodet i sanden, særlig ikke når det er et barn som skal forsørges. Fortsett med jobbsøk på stillinger som er forenlig med aleneforeldretilværelsen. Søk mange jobber, vidt og bredt, også de som medfører flytting. Jo flere «lodd» du legger i potten, jo større sjanse til å få napp.

Endret av Hareena
  • Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg synes du skal la være å ta sorgene på forskudd. Nyt permisjonen.  Når du har fått barnehageplass og er tilbake på jobb, må du finne praktiske løsninger.

Vurder om det er noen foreldre i samme barnehage du kan alliere deg med. Er det noen som av og til kan ta med barnet ditt hjem fra barnehagen?

Hvor fleksibel arbeidstid kan du få? 

Hvor ofte må du reise? Hver uke, hver måned eller sjeldnere? Hvile tiltak kan gjøres for å redusere antall reiser? 

Ansett en barnevakt på fast basis. Har du en skoleelev/student i nærheten som kan ta på seg oppgaven?

Øk kontaktnettet ditt slik at du kar noen som kan hjelpe hvis noe skjer, f.eks at du blir forsinket.

Og hvordan mener du at dette bare på magisk vis skla løse seg?

Ettåringer er alt for små til å bli med hjem på fast basis - og ingen foreldre og andre like små barn har overskudd til det. Én gang, kanskje men ikke fast.

Denne situasjonen er jo som å få barn når man jobber i Nordsjøen eller som kabinpersonale i SAS. Det går ikke opp om man ikle har noen som stiller opp hjemme, og man kan jo ikke bare ta det på teams.

Barn blir dessuten syke, slår seg osv i barnehagen, da må de hentes. Nytter ikke å være 2 timer unna med fly da.

TS må starte dialog med arbeidsgiver asap zulu, de har nok tenkt at hun ikke kommer tilbake. Skal hun tilbake må hun nok flyttes på internt. Hvis hun ikke kan få tilrettelegging er det å finne seg en dagtidsjobb, uansett hvor kjedelig den enn måtte være. Eller bli sosialklient, men det vil vel ingen. Det blir ikke borte av å ikke tenke på det.

Anonymkode: 1e11e...654

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Antar dette barnet begynner i barnehagen rundt 1 års alder ettersom mor ikke har råd til barnevakt. Det skal godt gjøres å få andre foreldre til å ta med barnet hjem i så lav alder. Dette krever jo også at man tar seg god tid til å bli kjent med menneskene først for så å venne barnet med å være der. En barnevakt løsning er bedre da man kan begynne prosessen med å bli kjent tidligere, samt være hjemme i vante omgivelser.

Dette er ikke det dummeste jeg har lest, men samtidig føles det urettferdig at barn med kabaple hjem skal ta ressursene pga en mor som ikke ønsker å bytte jobb.

TS nå har du jo tatt dette valget om barn og med alt det innebærer. Det er på tide å sette barnet sitt først. 

Anonymkode: f684f...15c

Jeg ønsker jo å bytte jobb! Jeg søker støtt og stadig andre jobber. 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg pleier å holde meg for god til sånne svar, men tenkte du ikke på dette mens du var gravid? Er det ingen sjans for å involvere pappaen? Bor du i et nabolag med noen som Jan være aktuelle å få hjelp av? Sett inn annonse i en lokalgruppe på Facebook,  kontakt barnevernet for å ha noen å tenke høyt med. Tviler på at du blir prioritert til avlastningshjem når du har mulighet til å få en annen jobb. Worst case scenario kan du motta overgangsstønad og omskolert deg i 3 år. Slapp av, dette går bra. Snakk også med fastlegen din.

Jo, jeg tenkte på dette, men barnet var ikke planlagt og jeg tar ikke abort på grunn av en jobb. Far er ute av bildet, det skrev jeg i hi. Det er ikke mange som på kort varsel kan tenke seg å hente en syk unge i barnehagen kl. 11 på en tilfeldig tirsdag. 

Jeg søker andre jobber, men det er ikke lett. Jeg må også ha god nok lønn til at jeg greier å forsørge oss alene, og ikke må selge boligen jeg bor i. 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du fremstår veldig passiv, det er ingen andre som løser dette for deg. Du burde jo lagt alt fokuset på jobbsøking fra du bestemte deg for å få barn, og selv om du nå er i permisjon må du faktisk jobbe med dette hver dag til du får ny jobb. Når den jobben du har krever reising kan du ikke forvente å få slippe dette, da må du finne en jobb som passer din nye situasjon. Får du deg ikke ny jobb og ikke klarer å føle opp den jobben du har, risikerer du oppsigelse. Du kan ikke satse på å få drømmejobben når du skal bytte, du må bare søke på alt som kan gi deg en jobb som passer med bhgtider og det å hente i bhg hver dag.

For ente gang, jeg søker på endre jobber!

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hvordan mener du at dette bare på magisk vis skla løse seg?

Ettåringer er alt for små til å bli med hjem på fast basis - og ingen foreldre og andre like små barn har overskudd til det. Én gang, kanskje men ikke fast.

Denne situasjonen er jo som å få barn når man jobber i Nordsjøen eller som kabinpersonale i SAS. Det går ikke opp om man ikle har noen som stiller opp hjemme, og man kan jo ikke bare ta det på teams.

Barn blir dessuten syke, slår seg osv i barnehagen, da må de hentes. Nytter ikke å være 2 timer unna med fly da.

TS må starte dialog med arbeidsgiver asap zulu, de har nok tenkt at hun ikke kommer tilbake. Skal hun tilbake må hun nok flyttes på internt. Hvis hun ikke kan få tilrettelegging er det å finne seg en dagtidsjobb, uansett hvor kjedelig den enn måtte være. Eller bli sosialklient, men det vil vel ingen. Det blir ikke borte av å ikke tenke på det.

Anonymkode: 1e11e...654

Selvsagt er det ingenting som løser seg av seg selv. Ts må finne løsninger, be om hjelp, være villig til å betale, skaffe seg et nettverk som kan bistå hvis noe skjer. Men det å sette seg ned å bekymre seg løser ingenting.

Ts må ha en dialog med arbeidsgiver for å finne løsninger, på kort og lang sikt. Selv om man har rett på tilrettelegging (og redusert arbeidstid), må det også være gjennomførbart. Jeg kjenner ikke ts sin arbeidsgiver, men de fleste av oss ønsker faktisk å finne løsninger, vi ønsker å beholde våre ansatte. Men vi trenger tid til å finne løsninger, gjøre endringer, flytte ansvar osv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt uavhengig av jobben: Som alenemor må du på sikt sørge for å ha et nettverk rundt deg. Ellers blir det fryktelig tungt og vanskelig. Av og til skjer det uforutsette ting som gjør at du er avhengig av hjelp fra andre. Da må du ha noen som kan bistå. 
I første omgang er det jo naturlig å snakke med arbeidsgiver om muligheter for justeringer og tilpasninger før du komner tilbake på jobb. På lengre sikt er det ikke sikkert dette er jobben du kan ha gjennom barnets oppvekst dersom så mye reising er et krav. 

Anonymkode: 944b6...39e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For ente gang, jeg søker på endre jobber!

ts

Og arbeidsmarkedet i Norge er for tiden veldig bra, så får du ikke andre jobber søker du enten for snevert, eller må endre hva du søker på. Å ville ha en jobb med god lønn er fint det, men realiteten er du risikerer å ikke ha en jobb du kan gå tilbake til etter permisjonen, og da må du gjerne fire på lønnskravet en periode. Du må faktisk ha et nettverk som kan hente ungen i bhg hvis noe skjer og du ikke er tilgjengelig, eller hva om DU blir innlagt på sykehus? Hvem skal ha ungen da?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok senke kravene til ny jobb. 

Jeg har en reisejobb og vet at det aldri hadde gått uten at mannen min var innforstått med dette. 

Å skaffe barnevakt til en 1-2åring er vanskelig. Det er ikke slik at andre foreldre har kapasitet til det.

Og sykdom kan skje både før og underveis i jobbreise. Du kan ikke reise fra en syk unge. Og hvilken barnevakt synes det er greit å ha en spyende unge hos seg. Og de er mye syke de første årene.. 

Så nå må du finne en ny jobb. Som alenemor må du ha en jobb nærme barnehagen

Anonymkode: 804aa...325

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker jo å bytte jobb! Jeg søker støtt og stadig andre jobber. 

ts

Beklager, det fremstod for meg som at du ikke ønsket å bytte jobb, men heller fokuserte på at arbeidsgiver ikke ønsket å tilrettelegge. 

Anonymkode: f684f...15c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det mulig barnevernet kan bistå her. 

De kan kanskje hjelpe deg med å se utover i nettverket ditt eventuelt utvide det med beredskapshjem, avlastingshjem eller lignende

Anonymkode: 20692...f54

Er dette i det hele tatt mulig? Er ikke disse ressursene forbeholdt barn som virkelig trenger det? Er det ikke mangel på slike hjem?

Hvem skal i så tilfelle lønne den som har barnet?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og arbeidsmarkedet i Norge er for tiden veldig bra, så får du ikke andre jobber søker du enten for snevert, eller må endre hva du søker på. Å ville ha en jobb med god lønn er fint det, men realiteten er du risikerer å ikke ha en jobb du kan gå tilbake til etter permisjonen, og da må du gjerne fire på lønnskravet en periode. Du må faktisk ha et nettverk som kan hente ungen i bhg hvis noe skjer og du ikke er tilgjengelig, eller hva om DU blir innlagt på sykehus? Hvem skal ha ungen da?

Det kan jeg ikke, da er det bedre å få sparken og få arbeidsledighet basert på nåværende lønn. 

Jeg fatter ikke alle dere som hyler om å «skaffe» seg et nettverk? Jeg kjenner INGEN som har andre enn familie som er villige til å hente i barnehage. Jeg som ung kvinne får gjerne venner i samme alder, jeg driver ikke å får nye pensjonistvenner. Folk i min alder har mer enn nok med egne barn, familie og tidsklemme, de har ikke tid eller lyst til å hente et barn ekstra, i alle fall ikke et sykt et. 

Ts

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...