Gå til innhold

Ok å ta gastroskopi når jeg er bedre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har slitt med konstante smerter og ubehag i spiserøret, samt problemer med å svelge mat i seks uker. Venter på gastroskopi. Har ventet i tre uker, og har time om en uke.

I dag har jeg plutselig fått symptomlette etter å ha tatt syrehemmende medisiner i tre uker. Kanskje såret (legen diagnostiserte meg med etsesår på spiserøret) endelig har begynt å få gro.

Hvis det fortsetter å bli bedre i løpet av uka som kommer, går dette kanskje over innen gastroskopien. Det aner jeg ingenting om. Synes det hadde vært fint å gjøre undersøkelsen likevel, siden jeg har vært plaget lenge, og de kanskje kan se hva det er / evt var. Er det innafor å møte til sykehusundersøkelser selv om man føler seg bedre? Det er jo så lang ventetid!

Anonymkode: 98cf5...41b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei! Jeg har slitt med konstante smerter og ubehag i spiserøret, samt problemer med å svelge mat i seks uker. Venter på gastroskopi. Har ventet i tre uker, og har time om en uke.

I dag har jeg plutselig fått symptomlette etter å ha tatt syrehemmende medisiner i tre uker. Kanskje såret (legen diagnostiserte meg med etsesår på spiserøret) endelig har begynt å få gro.

Hvis det fortsetter å bli bedre i løpet av uka som kommer, går dette kanskje over innen gastroskopien. Det aner jeg ingenting om. Synes det hadde vært fint å gjøre undersøkelsen likevel, siden jeg har vært plaget lenge, og de kanskje kan se hva det er / evt var. Er det innafor å møte til sykehusundersøkelser selv om man føler seg bedre? Det er jo så lang ventetid!

Da jeg skulle ta gastroskopi fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne gå på syrehemmende medisiner de siste 6-8 ukene før undersøkelsen. Ellers ville undersøkelsen ha liten verdi. Rart at legen ikke gav deg beskjed om det. Du kan høre med sykehuset, men jeg vil tro undersøkelsen ikke er hensiktsmessig nå som du har tatt medisiner samt fått symptomlette.

Anonymkode: 635a9...0b5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at du aldri har tatt gastroskopi før? Eller er dette en for å finne ut om du har bedring?

Skjønner ikke helt at legen ikke har gitt deg beskjed at du ikke kan bruke slike medisiner i kort tid før ny gastroskopi...veldig merkelig.

Anonymkode: 067b9...ccc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det slik at du aldri har tatt gastroskopi før? Eller er dette en for å finne ut om du har bedring?

Skjønner ikke helt at legen ikke har gitt deg beskjed at du ikke kan bruke slike medisiner i kort tid før ny gastroskopi...veldig merkelig.

Hei. Så rart. Har ikke tatt gastroskopi før. Det som har skjedd er:

Var hos legen. Fikk diagnose etsesår på spiserøret (etter kvalifisert gjetning), og protonpumpehemmere, samt henvisning til gastroskopi med ventetid.

Skulle ta PPI i tiden frem til gastroskopi, var tross alt flere uker ventetid, så det hadde jo vært dumt å ikke gjøre noe i mens, kanskje. Har hatt konstante symptomer etter oppstart av PPI, og også forverring i denne perioden med PPI, men endelig i dag litt symptomlette.

Er dette uvanlig behandling? Som ødelegger for gastroskopien? Er det fordi det er farlig å ta undersøkelsen når man får PPI, eller hva er negativt med å behandles for mistenkt sykdom i påvente av gastroskopi? Burde jeg ringe å høre? 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

ja visst. Du kan og må møte !

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg skulle ta gastroskopi fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne gå på syrehemmende medisiner de siste 6-8 ukene før undersøkelsen. Ellers ville undersøkelsen ha liten verdi. Rart at legen ikke gav deg beskjed om det. Du kan høre med sykehuset, men jeg vil tro undersøkelsen ikke er hensiktsmessig nå som du har tatt medisiner samt fått symptomlette.

Takk for svar. Jeg fikk anbefalt behandling i påvente av gastroskopi, siden jeg hadde mye plager og det var lang ventetid, så håper ikke det er feilbehandling.

Jeg vil selvsagt se det an litt, det kan jo enten bare bli bedre fra i dag, eller så kan det variere/komme tilbake verre en annen dag. Ikke godt å si, men håper på det beste 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om ts har fått beskjed om å bruke syrehemmende for å unngå utvikling i sår på spiserør har det ingenting å si for undersøkelse av såret. 

Alternativt kunne hun latt være å ta det, og raskt utviklet hull på spiserøret.  Noe som er svært vanskelig å behandle.  

Anonymkode: b0dc2...d24

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NatNat skrev (1 minutt siden):

ja visst. Du kan og må møte !

Ja, det er nok ikke noe falt i det. Legen min konfererte jo med overlege på sykehuset, så hvis det var feil å behandle meg i mellomtiden, hadde de vel ikke gjort det slik. Bare redd for å kjenne på «impostersyndrom» når jeg kommer, og at de kanskje blir irriterte på meg om jeg komme og er bedre. Men det er kanskje mange som det hender med.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er nok ikke noe falt i det. Legen min konfererte jo med overlege på sykehuset, så hvis det var feil å behandle meg i mellomtiden, hadde de vel ikke gjort det slik. Bare redd for å kjenne på «impostersyndrom» når jeg kommer, og at de kanskje blir irriterte på meg om jeg komme og er bedre. Men det er kanskje mange som det hender med.

Jeg ville møte likevel. Du utelukker i hvertfall noe farlig. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NatNat skrev (Akkurat nå):

Jeg ville møte likevel. Du utelukker i hvertfall noe farlig. :) 

Ja, og så er det synd om jeg avlyser, og symptomene kommer tilbake kort tid etter. Måtte starta køen på nytt. Takk for svar 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, og så er det synd om jeg avlyser, og symptomene kommer tilbake kort tid etter. Måtte starta køen på nytt. Takk for svar 😊

Du kan møte opp til undersøkelse, men ikke bli skuffet om den ikke gir funn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...