Gå til innhold

Noen som har erfaring med bukplastikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg skal ta en bukplastikk om ikke så lenge, hva kan forventes med tanke på helingstid og trening? Hvor lenge vil såret være hovent? Kan man kle på seg selv de første ukene, lage mat? Hva burde man spise og evt gjøre? Sitte mye i ro? Vil helst forhindre infeksjon og lignende og gjøre ting rett. Driver mye med tunge løft på trening, vil jeg kunne begynne å løfte tunge vekter ifra uke 6?

Anonymkode: 1d587...3eb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fikk beskjed å ikke løfte over 5 kg på 4 mnd. Årsak hos meg tok de og magemuskler.  Jeg gikk mye. Gikk og gikk . I tilleg nøye med å bruke korsett det skulle brukes minst 6mnd, men ble anbefalt å bruke i 12 mnd. Jeg klarte å kle på meg selv men ble de 2 første mnd stort sett joggebukse siden jeg var støl og ikke helt behagelig å ha på ting som kunne presse.

De på sykehuset er normalt flinke med å informere

Fikk og med ark på ting

Anonymkode: 4f538...de0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har tatt bukplastikk, og det første du må instille deg på er at du kommer til æ være hoven veldig lenge. Ikke bare ved snittet med i hele magen.

Om du kan løfte tungt igjen etter 6 uker må du bare ta som det kommer. Du merker fort på kroppen om du tåler det, og om du hovner opp veldig etterpå. Hvis du pusher dette for mye så kan du ende opp med vannansamlinger som må tappes, men det er individuelt. Jeg tok brystreduksjon 3 mnd etter bukplastikk og jeg ble så hoven I magen at jeg hadde et stort søkk inn i magen der støttebhen gikk.

Du skal gå krokrygget en stund etter operasjon, hør med legen din hvor lenge hn anbefaler. Det går fint å kle seg, men i starten skal du gå med dren. Trengte hjelp til å ta på sokker I starten, ellers gikk det bra.

Og ja, du skal holde deg helt i ro i starten. Det er en stor operasjon med en stor innvendig sårflate. Det virker ikke helt som du har satt deg så godt inn i hva du skal igjennom, så bruk tid på å lese deg opp 😊 fint å spørre om erfaringer også slik du gjør nå.

Anonymkode: de398...4d7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og ang dette med trening osv så må du selvfølgelig høre med kirurgen hva de anbefaler og ikke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tatt uten å sy sammen magemusklene. Leste meg opp, men var allikevel helt uforberedt på hvor ubehagelig alt var på merkelige steder i lang tid etterpå! Jeg har hest, og holder på med mange tunge løft til vanlig. Jeg hadde løfteforbud i en måned etterpå. Klarte meg selv, kledde på meg selv og alt det der, men det tok lang tid :ler: Var tilnærmet sengeliggende i et par dager, gikk litt rundt i huset noen dager etter det. Jeg var krokrygget en uke, før jeg kunne rette meg litt mer opp. Jeg var tilbake i salen etter en måned, men merket det godt og tok det med ro i ihvertfall 8 uker etter operasjonen. 

Det jeg ikke var forberedt på, var hvor vondt det gjorde rundt støttebandasjen. Jeg fikk anbefalt en som man strapper rundt hele magen med tre tykke borrelåser, og det var så vondt i venusberget at jeg måtte slutte med den. Måtte heller kjøpe en hold-in-truse som også støttet der nede, for det holdt virkelig på å sprenges. Blåmerkene var også vonde, hele huden var sår over hele magen egentlig. Blåmerkene mine flyttet på seg, det var så rart. Jeg hadde blåmerker nederst rundt bandasjen, men etter noen dager var begge lårene mine lilla nesten ned til knærne. Det var jeg heller ikke forberedt på, det så ganske groteskt ut! 

Anonymkode: 40fe9...a7c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har tatt uten å sy sammen magemusklene. Leste meg opp, men var allikevel helt uforberedt på hvor ubehagelig alt var på merkelige steder i lang tid etterpå! Jeg har hest, og holder på med mange tunge løft til vanlig. Jeg hadde løfteforbud i en måned etterpå. Klarte meg selv, kledde på meg selv og alt det der, men det tok lang tid :ler: Var tilnærmet sengeliggende i et par dager, gikk litt rundt i huset noen dager etter det. Jeg var krokrygget en uke, før jeg kunne rette meg litt mer opp. Jeg var tilbake i salen etter en måned, men merket det godt og tok det med ro i ihvertfall 8 uker etter operasjonen. 

Det jeg ikke var forberedt på, var hvor vondt det gjorde rundt støttebandasjen. Jeg fikk anbefalt en som man strapper rundt hele magen med tre tykke borrelåser, og det var så vondt i venusberget at jeg måtte slutte med den. Måtte heller kjøpe en hold-in-truse som også støttet der nede, for det holdt virkelig på å sprenges. Blåmerkene var også vonde, hele huden var sår over hele magen egentlig. Blåmerkene mine flyttet på seg, det var så rart. Jeg hadde blåmerker nederst rundt bandasjen, men etter noen dager var begge lårene mine lilla nesten ned til knærne. Det var jeg heller ikke forberedt på, det så ganske groteskt ut! 

Anonymkode: 40fe9...a7c

Det høres helt forferdelig ut! Hvor lenge var det blåmerker osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde en minibukplastikk for et år siden, med fettsuging av flankert og mage. arr fra hofte til hofte. kke sydd magemuskler el flyttet navlen.

Var preget av smerter noen dager, og stolsittendei en liten uke, var og veldig trøtt. Klarte å kle meg, lage mat og div, men fikk en del hjelp. Sov greit, men brukte smertestillende første uken. 

Var delvis på jobb etter 6 dager, korte dager. Da gjorde jeg bare kontorarbeid.

Var redusert i noen uker, kunne gå rolige fjellturer etter tre uker og trente rolig styrke etter 6 uker.

Hadde og smerter, ømhet, hevelser, det tok sin tid å bli meg selv.

Spis masse proteiner, det hjelper deg å bygge deg opp igjen. Lytt til kroppen og ikke press deg til trening eller annet før du er klar.

Anonymkode: b808f...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg hadde en minibukplastikk for et år siden, med fettsuging av flankert og mage. arr fra hofte til hofte. kke sydd magemuskler el flyttet navlen.

Var preget av smerter noen dager, og stolsittendei en liten uke, var og veldig trøtt. Klarte å kle meg, lage mat og div, men fikk en del hjelp. Sov greit, men brukte smertestillende første uken. 

Var delvis på jobb etter 6 dager, korte dager. Da gjorde jeg bare kontorarbeid.

Var redusert i noen uker, kunne gå rolige fjellturer etter tre uker og trente rolig styrke etter 6 uker.

Hadde og smerter, ømhet, hevelser, det tok sin tid å bli meg selv.

Spis masse proteiner, det hjelper deg å bygge deg opp igjen. Lytt til kroppen og ikke press deg til trening eller annet før du er klar.

Tusen takk for all informasjon! Jeg skal ta en full plastikk, noe kompresjonstøy som er lurt å kjøpe inn? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for all informasjon! Jeg skal ta en full plastikk, noe kompresjonstøy som er lurt å kjøpe inn? 

Du må selvsagt spørre klinikken hvor du skal opereres om de har anbefalinger de går etter. Personlig synes jeg at body er mer behagelig enn belte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg fikk kompresjonsbelte der jeg opererte, det gikk opp til brystet.  Det fungerte for meg. En venninne som hadde full plastikk brukte samme type, hun brukte det 6 uker, pluss dager hvor hun var aktiv. Aktivitet tenderer til en del hevelse, husk at lymfesystemet trenger en tid på å stabilisere seg etter operasjon. Hos meg nesten 6 mnd før jeg følte hevelsen på kveld slapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...