Gå til innhold

Vikeplikt fra høyre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i et boligområde med en kommunal hovedvei som går gjennom området. Fra denne veien går det mindre private veier inn til 1, 2 eller opp til 40 hus. Altså ganske typisk norsk boligområde. På den ene siden av den kommunale veien er det fortau adskilt med kantstein.

Vil jeg som trafikant på den kommunale veien ha vikeplikt for bilister som kommer fra en av de private veiene på min høyre side? Disse fra høyre for meg må da krysse fortauet og en noe nedsenket kantstein før de kommer ut på den offentlige veien.

Alle veiene, både den offentlige og de private har samme gatenavn. Fartsgrensen er 30 overalt.

Anonymkode: 0617b...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har den private veien også et gatenavn er det høyreregelen som gjelder. 

Anonymkode: 0bb95...eb6

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bor i et boligområde med en kommunal hovedvei som går gjennom området. Fra denne veien går det mindre private veier inn til 1, 2 eller opp til 40 hus. Altså ganske typisk norsk boligområde. På den ene siden av den kommunale veien er det fortau adskilt med kantstein.

Vil jeg som trafikant på den kommunale veien ha vikeplikt for bilister som kommer fra en av de private veiene på min høyre side? Disse fra høyre for meg må da krysse fortauet og en noe nedsenket kantstein før de kommer ut på den offentlige veien.

Alle veiene, både den offentlige og de private har samme gatenavn. Fartsgrensen er 30 overalt.

Ta førerkortet før du begir deg ut i trafikken.  Er en grunn til at folk må ha det.

Anonymkode: acaf6...686

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ta førerkortet før du begir deg ut i trafikken.  Er en grunn til at folk må ha det.

Ja tok førerkortet for 28 år siden. Da lærte vi at man ikke hadde vikeplikt for bilister fra veier som krysser kantstein. Men det er visst ikke slik lenger. Kanskje du kan opplyse meg siden du er så flink?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Som jeg skrev er det samme gatenavn i hele området. Altså gatenavnskilt ved starten av den kommunale veien, hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Som jeg skrev er det samme gatenavn i hele området. Altså gatenavnskilt ved starten av den kommunale veien, hvis det har noe å si.

Du fikk et kort, ryddig og korrekt svar i innlegg #2. Forutsetter selvsagt at ikke "hovedveien" er skiltet som forkjørsvei, men da hadde du neppe spurt. 🙂 

Anonymkode: 79a36...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du fikk et kort, ryddig og korrekt svar i innlegg #2. Forutsetter selvsagt at ikke "hovedveien" er skiltet som forkjørsvei, men da hadde du neppe spurt. 🙂 

Anonymkode: 79a36...490

Ok, men hva er rasjonalet bak dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, men hva er rasjonalet bak dette?

Rasjonalet er at alle svar du får her, er synsing og hva folk tror - uten å kunne henvise til noen konkrete regler.

Slik det dessverre ofte er i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AllahBallah skrev (9 timer siden):

Rasjonalet er at alle svar du får her, er synsing og hva folk tror - uten å kunne henvise til noen konkrete regler.

Slik det dessverre ofte er i trafikken.

"Uten å henvise til noen konkrete regler"? Det er da høyreregelen som gjelder med mindre annet er oppgitt, skjønner ikke at det er noe å diskutere engang.

Anonymkode: 66a0b...f8c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis den private veien er åpen for alminnelig ferdsel, har du vikeplikt fra høyre når du kjører på den kommunale veien. Er veien stengt for alminnelig ferdsel, har du ikke vikeplikt. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 - se spesielt § 1 og 7. 

https://kna.no/bilist/hvem-har-vikeplikt-2/

Anonymkode: 2320e...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vil gjerne se en kilde på det. Jeg antar det kan være en folkelig måte å skille mellom veier åpen for alminnelig ferdsel og ikke, men gatenavn har meg bekjent ingenting med saken å gjøre. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja tok førerkortet for 28 år siden. Da lærte vi at man ikke hadde vikeplikt for bilister fra veier som krysser kantstein. Men det er visst ikke slik lenger. Kanskje du kan opplyse meg siden du er så flink?

Jeg tok sertifikatet for 32 år siden, altså omtrent samtidig som du, og lærte ikke om kantstein, så jeg ble litt nysgjerrig på hvorfor man ikke hadde vikeplikt fra veier som krysset kantstein. Ble de definert som fortau?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tok sertifikatet for 32 år siden, altså omtrent samtidig som du, og lærte ikke om kantstein, så jeg ble litt nysgjerrig på hvorfor man ikke hadde vikeplikt fra veier som krysset kantstein. Ble de definert som fortau?

Den private veien krysser åpenbart et fortau før den kommer ut på hovedveien. Det er kun denne veien enkelte beboere der påberoper seg forkjørsrett. I andre boligområder i nærheten har man tilsvarende en rekke slike "kryss" (hvis det kan kalles kryss), og det praktiseres helt motsatt, det er overhodet aldri noen tvil om at de som kommer inn fra boligområdene og krysser fortau må vike for de som kjører på den offentlige veien. Jeg har aldri opplevd at det er vanlig at kjørende på en hovedvei skal stoppe for alle som kommer ut fra private veier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras

Jeg lærte også dette om kantstein da jeg tok lappen i 2006. 🧐 

Argumentet fra kjørelærer da var at nedsenket kantstein = veien er en innkjørsel, ikke en vei du har vikeplikt for. 

Litt googling viser at det er en vanlig tolkning uten at jeg finner det juridiske belegget for akkurat det. 

I denne tråden her har noen fått følgende svar fra Statens vegvesen:

Essensen i dine spørsmål finner vi i punkt 4 som sier at de som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område, samt de som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, har vikeplikt for annen trafikant.

Vegtrafikklovgivningen gir ingen klar definisjon for minstekravet til boenheter eller hyppighet av ferdsel for at det skal regnes åpen for alminnelig ferdsel, annet enn at den skal være tilknyttet veg og ha alminnelig trafikk med motorvogn.

Vegtrafikklovgivningen sier heller ikke noe om at vikepliktsregelen kun gjelder på veg skiltet med gate-/vegnavn eller at utformingen av fortauskant vil ha innvirkning på regelen om vikeplikt.

https://www.diskusjon.no/topic/1717962-lite-spørsmål-angående-vikeplikthøyreregel-flere-veger-tilfra-parkeringsplasser/

Det svaret tolker jeg som at kantstein ikke er en idiotsikker metode for å avgjøre vikeplikt. 

Er du i tvil - hold høyreregelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Uten å henvise til noen konkrete regler"? Det er da høyreregelen som gjelder med mindre annet er oppgitt, skjønner ikke at det er noe å diskutere engang.

Anonymkode: 66a0b...f8c

Høyreregelen er grunnleggende, ja.

Men når gjelder ikke høyreregelen?

Mener du at høyreregelen gjelder for biler som kommer fra en privat vei - som går til ett hus (slik TS) beskriver, altså i praksis en utkjørsel?

TS skriver også at alle veiene har samme navn, det er altså ikke andre veier, men kun små-veier som tar en til husene på samme vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
issoras skrev (1 time siden):

Jeg lærte også dette om kantstein da jeg tok lappen i 2006. 🧐 

Argumentet fra kjørelærer da var at nedsenket kantstein = veien er en innkjørsel, ikke en vei du har vikeplikt for. 

Litt googling viser at det er en vanlig tolkning uten at jeg finner det juridiske belegget for akkurat det. 

I denne tråden her har noen fått følgende svar fra Statens vegvesen:

https://www.diskusjon.no/topic/1717962-lite-spørsmål-angående-vikeplikthøyreregel-flere-veger-tilfra-parkeringsplasser/

Det svaret tolker jeg som at kantstein ikke er en idiotsikker metode for å avgjøre vikeplikt. 

Er du i tvil - hold høyreregelen. 

Ja, jeg tror dette er en vanlig tolkning, i hvert fall før.  Kantstein er lik utkjørsel. Samtidig er det en del som ikke har lært dette også, og trafikkreglene gir ingen entydige svar.

Dette er et typisk eksempel:

https://maps.app.goo.gl/a72uQ7UgaTUNamTm9

Veien som kommer fra høyre er skilt med kantstein. Jeg ville tolket det som en utkjørsel og ikke en del av et kryss. Veien fra venstre er jo åpenbart en del av krysset med den utformingen den har. Samtidig ville en del (ut fra svarene her) tolket det som at de som kommer inn fra veien fra høyre har forkjørsrett, uavhengig av om det er kantstein eller ikke. Det interessante er jo da her om en kollisjon ville gitt en av partene skylda - eller om det hadde blitt skylddeling fordi det ikke er tydelige regler.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg tror dette er en vanlig tolkning, i hvert fall før.  Kantstein er lik utkjørsel. Samtidig er det en del som ikke har lært dette også, og trafikkreglene gir ingen entydige svar.

Dette er et typisk eksempel:

https://maps.app.goo.gl/a72uQ7UgaTUNamTm9

Veien som kommer fra høyre er skilt med kantstein. Jeg ville tolket det som en utkjørsel og ikke en del av et kryss. Veien fra venstre er jo åpenbart en del av krysset med den utformingen den har. Samtidig ville en del (ut fra svarene her) tolket det som at de som kommer inn fra veien fra høyre har forkjørsrett, uavhengig av om det er kantstein eller ikke. Det interessante er jo da her om en kollisjon ville gitt en av partene skylda - eller om det hadde blitt skylddeling fordi det ikke er tydelige regler.

TS

Her ville jeg tolket det som at jeg ikke har vikeplikt for veien fra høyre, fordi det virker som en innkjørsel til parkering eller lignende. Jeg ville likevel kjørt med aktsomhet og ikke tatt som en selvfølge at biler fra høyre tolker det likt som meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Hmmmm. Var ikke akkurat det jeg lærte. Har veien navn er det vikeplikt lærte jeg. Så enten juger du eller du er en utrolig dårlig sjåfør og ikke burde befinne deg på veien. 

Og bare for å si. Fra kantstein hadde da også gjeldt private utkjørsler.  Og 28 år siden? Jeg slår deg med tre år. 

Og om jeg mot formodning husker feil, så er du pliktig til å sette deg inn i norsk lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har veien navn er det vikeplikt lærte jeg.

Men i Norge finnes det massevis av bygder og småbyer der ikke alle veier har navn, selv veier som er kommunale og der det bor en del folk. Spesielt for 30 år siden, da var vel heller veinavn unntak på slike steder. Så hvor kommer den «regelen» fra? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmmmm. Var ikke akkurat det jeg lærte. Har veien navn er det vikeplikt lærte jeg. 

Men dette stemmer ikke. Det ville jo være en helt håpløs regel. "har jeg vikeplikt her? La meg sjekke kartet for å se om det er navn her". Se tråden jeg lenket til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hmmmm. Var ikke akkurat det jeg lærte. Har veien navn er det vikeplikt lærte jeg. Så enten juger du eller du er en utrolig dårlig sjåfør og ikke burde befinne deg på veien. 

Og bare for å si. Fra kantstein hadde da også gjeldt private utkjørsler.  Og 28 år siden? Jeg slår deg med tre år. 

Og om jeg mot formodning husker feil, så er du pliktig til å sette deg inn i norsk lov. 

Bedrevitere og kverulanter er de jeg ikke vil møte på veien. Ts har åpenbart et helt legitimt spørsmål som selv trafikkmyndighetene sliter med å komme med et godt svar på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...