Gå til innhold

IVF - vits å sjekke om jeg har endometriose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Holder på med IVF pga to tette eggledere. Har vært på flere utredninger men har aldri vært snakk om endometriose fordi årsaken til infertilitet har vært klar (tette eggledere). Jeg har derimot alltid hatt mange symptomer på endo, som store blødninger og ekstreme menssmerter. Er det noe vits i å utrede dette noe videre når vi uansett holder på med IVF? Har skjønt at mange med endo må ha IVF og vi driver jo allerede med dette.. Hadde en diagnose gjort noe annerledes i forhold til IVF? Andre tiltak eller medisiner eller lignende? :) Lurer på om det er noe vits med kikhullsoperasjon for å få det bekreftet hvis IVF behandlingen uansett er den samme. Noen som vet?

Anonymkode: c31a4...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Finnes jo ingen behandling mot endometriose, med unntak av hormonell prevensjon. Fjerning av endometriosen kan også lette på plagene, men det er jo dessverre ingen medisiner som har noen påvirkning på endometriose. Kan jo potensielt hjelpe med å finne andre/flere årsaker til hvorfor det kan bli vanskeligere med å bli gravid. 

Anonymkode: 99c55...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Takk for svar! Noen flere som vet noe om dette? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være lurt å få det sjekket hvis du opplever flere mislykkede ivf forsøk. Jeg hadde absolutt ingen symptomer på endometriose men etter 5 mislykkede ivf forsøk, bestemte vi oss for å ta en lapraskopi bare for å være på den sikre siden, og der ble det funnet noe endometriosevev, ikke mye men litt. Jeg ble deretter satt på prednisolon og blodfortynnende ved neste forsøk og ble gravid

Anonymkode: 66784...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være lurt å nevne det for dem. Endiometrose kan påvirke hvor mye (lite) medisiner du trenger for uttak. 

Anonymkode: 0386f...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kan være lurt å nevne det for dem. Endiometrose kan påvirke hvor mye (lite) medisiner du trenger for uttak. 

Jeg reagerte i hvert fall veldig dårlig på «normal» dose ved forrige forsøk. Folliklene vokste sakte og ujevnt. Vet du om det er vanlig å ha lav / høy respons av hormonene ved endometriose? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg reagerte i hvert fall veldig dårlig på «normal» dose ved forrige forsøk. Folliklene vokste sakte og ujevnt. Vet du om det er vanlig å ha lav / høy respons av hormonene ved endometriose? :) 

Mine leger snakket om dette, men mulig det var mest om pcos.. Husker ikke helt, er så lenge siden. Så tør ikke å svare på dose...

Men jeg ville som sagt tatt det opp. De har mye erfaring med slikt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mine leger snakket om dette, men mulig det var mest om pcos.. Husker ikke helt, er så lenge siden. Så tør ikke å svare på dose...

Men jeg ville som sagt tatt det opp. De har mye erfaring med slikt 

Ja, de med pcos vet jeg ofte får lavere dose for å ikke bli overstimulert pga mange egg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk påvist endo og beskjed om at graviditet og evnt IVF (hvis ikke lykkes selv) kan gjøre deg bedre. 🤷🏻‍♀️. Hadde ikke lyst på barn før, nå blir jeg tvunget til å ta beslutningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...