AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #1 Skrevet 9. mars 2024 Jeg er klar over at man ikke kan benytte seg av egenmelding når man går på AAP. Saken er den at jeg skal jobbe 50%, å motta 50% AAP en periode. Men hva gjør jeg dersom jeg for eksempel skulle få influensa eller lignende ? Jeg har jo ikke krav på hverken sykemelding eller egenmelding. Blir takknemlig for råd ❤️ Anonymkode: 1b874...09d
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #2 Skrevet 9. mars 2024 Da fyller du ikke ut jobbtimer den dagen du er syk også mottar du AAP for de dagene. Anonymkode: 0b876...637 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #3 Skrevet 9. mars 2024 Her fylte jeg inn at jeg var syk og fikk da aap penger og for den perioden jeg var syk. Anonymkode: 8e076...c9d 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #4 Skrevet 9. mars 2024 Tusen takk for svar. Har det noen konsekvenser hvis jeg da skulle bli syk å jobbe mindre enn det som er avtalt? Nav må jo da ut med mer penger til meg enn hva de skulle utgangspunktet? Å jeg jobber jo da mindre enn hva som er avtalt grunnet sykdom. ts. Anonymkode: 1b874...09d
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #5 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Tusen takk for svar. Har det noen konsekvenser hvis jeg da skulle bli syk å jobbe mindre enn det som er avtalt? Nav må jo da ut med mer penger til meg enn hva de skulle utgangspunktet? Å jeg jobber jo da mindre enn hva som er avtalt grunnet sykdom. ts. Anonymkode: 1b874...09d Nei. Når du først har fått vedtak på AAP så får det ingen annen konsekvens enn mindre penger for deg fordi du får AAP og ikke lønn. Om du er syk over tid så ta kontakt med veilederen din. Kanskje du trenger tilrettelegging som Nav kan hjelpe deg med el. Anonymkode: 0b876...637 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #6 Skrevet 9. mars 2024 Dette avhenger av om stillingen din er endret. Eier du en 100 % stilling som du skal tilbake i? Dersom din fulle stilling er 50 %, og du ikke skal tilbake i en større stilling, så har du rett til sykepenger i arbeidsgiverperioden etter at du har gjenopptatt din fulle stilling i mer enn 16 dager. Dersom din fulle stilling er 50 %, har du rett til å bruke egenmelding etter vanlige regler. Anonymkode: 9502e...473 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #7 Skrevet 9. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Dette avhenger av om stillingen din er endret. Eier du en 100 % stilling som du skal tilbake i? Dersom din fulle stilling er 50 %, og du ikke skal tilbake i en større stilling, så har du rett til sykepenger i arbeidsgiverperioden etter at du har gjenopptatt din fulle stilling i mer enn 16 dager. Dersom din fulle stilling er 50 %, har du rett til å bruke egenmelding etter vanlige regler. Anonymkode: 9502e...473 Vil legge til: Ring NAV. Du kan tape penger på å få råd her, mange bare synser i vei og sier ting som er helt feil. Anonymkode: 9502e...473
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #8 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette avhenger av om stillingen din er endret. Eier du en 100 % stilling som du skal tilbake i? Dersom din fulle stilling er 50 %, og du ikke skal tilbake i en større stilling, så har du rett til sykepenger i arbeidsgiverperioden etter at du har gjenopptatt din fulle stilling i mer enn 16 dager. Dersom din fulle stilling er 50 %, har du rett til å bruke egenmelding etter vanlige regler. Anonymkode: 9502e...473 Nei, dette er direkte feil. Etter AAP må man jobbe i 26 uker for å opparbeide seg rett til sykepenger. Og man har ikke rett til å bruke egenmelding. Anonymkode: 5fe0c...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #9 Skrevet 9. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, dette er direkte feil. Etter AAP må man jobbe i 26 uker for å opparbeide seg rett til sykepenger. Og man har ikke rett til å bruke egenmelding. Anonymkode: 5fe0c...4b3 Hvorfor svarer du når du ikke vet? Det må gå 26 uker fra man har mottatt aap eller sykepenger for å ha sykepengerett fra NAV. Når det gjelder sykepenger fra arbeidsgiver er det reglene som jeg skrev i forrige post som gjelder. Anonymkode: 9502e...473 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #10 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er klar over at man ikke kan benytte seg av egenmelding når man går på AAP. Saken er den at jeg skal jobbe 50%, å motta 50% AAP en periode. Men hva gjør jeg dersom jeg for eksempel skulle få influensa eller lignende ? Jeg har jo ikke krav på hverken sykemelding eller egenmelding. Blir takknemlig for råd ❤️ Anonymkode: 1b874...09d Jeg har hatt AAP, og jobbet gradert. Hadde en periode fastlønn utbetalt i den prosenten jeg jobbet. Lønn ble utbetalt delvis på forskudd. Når jeg ble syk valgte arbeidsgiver å akseptere egenmelding. For det var mer styr å skulle trekke meg i lønn for x antall timer. Så hvis det er slik at du får utbetalt fastlønn for 50%, så er det lurt å avklare med arbeidsgiver hva de ønsker at du gjør når du blir syk. Om du skal trekkes i lønn så må du vite det før du sender meldekortet. Anonymkode: 5fe0c...4b3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #11 Skrevet 9. mars 2024 Fra nav.no: Når den ansatte har vært sykmeldt i 52 uker, er rettigheten til sykepenger fra NAV brukt opp. Arbeidsgiveren har likevel plikt til å utbetale sykepenger de første 16 dagene av et nytt sykefravær. Kommer den ansatte tilbake i 100 % av stillingen og blir syk før det har gått 16 kalenderdager, inntreffer det ikke noen ny arbeidsgiverperiode. Hvis arbeidsavtalen eksempelvis blir endret til 50 % stilling, inntrer ny arbeidsgiverperiode 16 dager etter at den ansatte begynte å arbeide i 50 %. For øvrig gjelder de samme reglene for beregning av arbeidsgiverperioden som beskrevet over. Anonymkode: 9502e...473 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #12 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nei, dette er direkte feil. Etter AAP må man jobbe i 26 uker for å opparbeide seg rett til sykepenger. Og man har ikke rett til å bruke egenmelding. Anonymkode: 5fe0c...4b3 Det er helt riktig, jeg har vært gjennom det. Jeg bare må krysse av at jeg er syk, å sende inn de timene jeg har jobbet i aktuelle perioden. Anonymkode: 3643a...c60
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #13 Skrevet 10. mars 2024 Det må gå 26 uker for å kunne motta sykepenger både fra arbeidsgiver og NAV. Anonymkode: 3643a...c60
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #14 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det må gå 26 uker for å kunne motta sykepenger både fra arbeidsgiver og NAV. Anonymkode: 3643a...c60 Ikke fra arbeidsgiver om du er tilbake i full jobb. Arbeidsgiver på betale de 16 første dagene etter du har jobbet i fire uker, selv om du gikk til maksdato på sykepenger. Men det gjelder ikke når man er på AAP. Da er det andre regler. Anonymkode: 0b876...637
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #15 Skrevet 11. mars 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Det må gå 26 uker for å kunne motta sykepenger både fra arbeidsgiver og NAV. Anonymkode: 3643a...c60 Nei, det er feil. Ansatt har rett på sykepenger i arbeidsgiverperioden når de har gjenopptatt sin fulle stillingsprosent etter arbeidsavtalen i 16 dager. Anonymkode: 9502e...473 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå