Gå til innhold

Hvorfor gidder soldater å torturere folk under krig?

Ellie Italia

Anbefalte innlegg

Ichiko skrev (På 9.3.2024 den 17.58):

Og det er dét som er "poenget". Tortur som det du beskriver utføres av sadistiske folk som vil være jævlige mot andre.

Det finnes faktisk endel litteratur som tilsier det motsatte av det du hevder her. Mennesker med sadistisk disposisjon vil nok i  høyere grad være mer tilbøyelig til å utføre tortur, men også mennesker uten patologi vil, under de rette omstendighetene, kunne utføre lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ellie Italia skrev (På 10.3.2024 den 19.04):

Jeg har lest at under krig så blir det litt sånn massesuggesjon og soldater hausser gjerne hverandre opp. Men likevel fatter jeg ikke at man kan utføre så syke ting som å faktisk torturere folk, og få glede av det. Hadde jeg fått vite at noen i min familie gjorde noe sånt, hadde jeg aldri snakket med de igjen. 

Jeg virkelig HATER krig og de som driver med sånne avskyelige handlinger. Skal ikke skrive hva jeg har lyst å gjøre med sånne psykopater :P Skjønner ikke hvordan ukrainere klarer å forholde seg til russere etter dette. De må jo være fulle av hat? Jeg hadde vært bitter som f hvertfall. 

Det er faktisk en minimal andel av verdens befolkning som kan klassifiseres med psykopati. Tortur har forekommet i alle konflikter og kriger opp gjennom tidene, og illustrerer heller menneskets potensial i ekstreme situasjoner, enn noe "ekstraordinært" som kun kan tilskrives en liten gruppe mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...