Gå til innhold

Hvorfor gidder soldater å torturere folk under krig?

Ellie Italia

Anbefalte innlegg

Just now, A-hunter said:

En ting mange har problemer med å forstå er at krig egentlig er en kamp om å proppe troppene så fulle av narkotiske stoffer som mulig.

Dette for at de skal miste alle hemninger, holde ut umenneskelig lenge og for å kunne vinne til slutt.

I et sånt scenario er ingenting utenkelig å kunne skje.

Det forekommer, særlig i militsgrupper og armeer med lav disiplin. Mange eksempel på det fra Afrika, og mener og Tyskerene eksperimenterte med det under WW2. Men har ikke hørt om det i regulære vestlige armeer i moderne tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi dem som gjør dette er noen kalde sadister! De elsker å se andre mennesker lide, det gir dem en følelse av makt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som «melder seg til tjeneste» på begge sider i en krig. De som har sterke tendenser til vold og ikke er så nøye på hvem de skader. De er som regel ikke vanlige soldater. 
Noen unntak kan også være de soldatene som voldtar fordi det er lenge siden de har fått seg noe. 
Jeg blir ganske kvalm av tanken på tortur og spesielt om det også dokumenteres til glede for creeps som sitter hjemme og leter etter sånt på nettet. For de er det dessverre mange av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nasty
Commander skrev (5 timer siden):

Med respekt så er det piss det du sier.

Vi har noe som heter etikk, regler for kamp. Noen nasjoner vektlegger dette , andre gjør det ikke. Regulære styrker og millitser er. og forskjellig.

Når det gjelder russerne så har de absolutt 0 respekt og har aldri hatt det.

Alle konflikter russerne er involvert i betyr massetortur, henrettelser og massevoldtekter. Det er aksepter i det russiske samfunnet. Selv konene til russiske soldater ber om at mannen bruker kondom når han voldtar ukrainske kvinner.

Les deg opp på Rape Army hvor mer enn 300.000 tyske kvinner ble gjenvoldtatt igjen og igjen. Flere enn 15.000 tyske kvinner tok sitt eget liv . Resten ble skadet for livet. 

Og det er dette som venter ukrainske kvinner. Og de vet det. Det vet i Polen, Litauen, Latvia og.

Norge må faktisk slutte med å være så utrolig naive: Sannheten er noe midt imellom, dette skjer jo overalt, alle er like ille.?!?

Nei, det er forskjeller.

Putin har faktisk gitt amnesti for alle sine soldater ved fronten slik at ingen krigsforbrytelser vil noensinne bli etterforsket eller straffeforfulgt fra russisk side. Det er fritt frem. Om en journalist skulle nevne dette vil han få 15års fengsel.

Dette er ikke enkelte råtne epler, dette er systemet.

Og når russerne kan gjøre dette med sine "brødre og søsken" i Ukraina. Hvordan tror du de hadde behandlet norske jenter??

Ikke være naiv.

Du, jeg søkte opp dette og fant en artikkel om slutten av 2. verdenskrig og seksuell vold hvor det sto at så mange som 2 millioner tyske kvinner ble voldtatt. Der sto det også at amerikanske soldater var, hva skal man si, "grovere" enn de engelske og franske soldatene. Hva tenker du om det? Nå er den rota bort i loggen men du har sikkert hør om det før. Fant det

Jeg har lest om massevoldtektene i krig før, deriblant rape of Manila hvor de japanske soldatene tok løst. Russland er ille ja, men er da flere nasjoner som har brukt seksuell vold i krig. 

Tro meg, jeg er ikke naiv..... Men jeg leser svaret ditt slik at du tror jeg undergraver russerne sin brutalitet og at jeg ikke anerkjenner hvor ille russerne er i forhold til andre tropper. Det er jeg uenig i, jeg vet det de gjør er grusomt og ille. 

Hvordan de hadde behandlet norske kvinner... Jeg er fullstendig klar over at behandlingen ikke hadde blitt noe særlig. Poenget mitt er at det ikke bare er russerne som ville gjort noe sånt. 

Endret av Nasty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasty skrev (20 timer siden):

Soldater er soldater. Hvor de er ifra har ikke så mye å si, tenker jeg. 

Nasty skrev (55 minutter siden):

Du, jeg søkte opp dette og fant en artikkel om slutten av 2. verdenskrig og seksuell vold hvor det sto at så mange som 2 millioner tyske kvinner ble voldtatt. Der sto det også at amerikanske soldater var, hva skal man si, "grovere" enn de engelske og franske soldatene. Hva tenker du om det? Nå er den rota bort i loggen men du har sikkert hør om det før. Fant det

Jeg har lest om massevoldtektene i krig før, deriblant rape of Manila hvor de japanske soldatene tok løst. Russland er ille ja, men er da flere nasjoner som har brukt seksuell vold i krig. 

Tro meg, jeg er ikke naiv..... Men jeg leser svaret ditt slik at du tror jeg undergraver russerne sin brutalitet og at jeg ikke anerkjenner hvor ille russerne er i forhold til andre tropper. Det er jeg uenig i, jeg vet det de gjør er grusomt og ille. 

Hvordan de hadde behandlet norske kvinner... Jeg er fullstendig klar over at behandlingen ikke hadde blitt noe særlig. Poenget mitt er at det ikke bare er russerne som ville gjort noe sånt. 

Poenget tilbake er nok at utsagnet ditt "soldater er soldater" fremstår svært lite gjennomtenkt og ureflektert, nettopp fordi det er enorm forskjell på soldater fra ulike land og enheter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NenehGoji skrev (22 timer siden):

Jeg har hørt noe fra norske soldater som fikk meg til å reagere. Er endel år tilbake, ti kanskje. De var i Afghanistan eller lignende, i et område med mange løshunder. Og det var flere nasjoner sammen i campen.

Det var visst ikke de norske som var verstingene i følge dem, det ble sagt at soldatene i denne campen samlet inn løshunder og sperret dem opp mellom to påler, alle fire beina stramt rett ut. Og... Brukte dem som skyteskiver til skytetrening... Levende hunder altså, med de klynk og skrik som vil høre til.. 

De som fortalte sa at de ikke var med på det selv, men at de heller ikke stoppet de andre, og at det var noen nordmenn som deltok.

Ja, neimen om jeg vet, ifh. til hvem som var med osv. men tviler ikke på at det har skjedd

Var vel Telemark bataljonen som gjorde dette. Husker også veldig godt denne saken. Det ble sagt at det var noen nordmenn som deltok, de ble vel også outet på den tiden. Husker jeg skrev noen ord til vedkommende som pr i dag hadde vært ulovlig.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at under krig så blir det litt sånn massesuggesjon og soldater hausser gjerne hverandre opp. Men likevel fatter jeg ikke at man kan utføre så syke ting som å faktisk torturere folk, og få glede av det. Hadde jeg fått vite at noen i min familie gjorde noe sånt, hadde jeg aldri snakket med de igjen. 

Jeg virkelig HATER krig og de som driver med sånne avskyelige handlinger. Skal ikke skrive hva jeg har lyst å gjøre med sånne psykopater :P Skjønner ikke hvordan ukrainere klarer å forholde seg til russere etter dette. De må jo være fulle av hat? Jeg hadde vært bitter som f hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, massesuggesjon får folk til å delta i ting de aldri ville deltatt i som et enkelt individ.

I krig tror jeg det vil være ytterst vanskelig å stå igjen som 1 blandt 10 andre som alle hauser hverandre opp til å voldta eller drepe. Jeg kan tenke meg redelsen av å selv bli drept av sine egne i en slik stemning også vil spille inn. Hvis andre kan voldta og drepe barn/kvinner, hva stopper denne personen fra å drepe sin medsoldat som nekter å gjøre de samme tingene? 

Å lese om de mange tragediene i krig og opprør, er grusomt og utenfor min fatteevne. Jeg forstår ikke ondskapen som utspiller seg i slike situasjoner, og godt er det tenker jeg. For å forstå slik ondskap må jo bety at man er gal i hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krig kan bringe det verste ut av et menneske. Det er adrenalin, hat, hevn, man tenker ikke klart.

Tusenvis av kriminelle og mentalt syke leiesoldater har strømmet til ukraina nettopp for å utføre slike grusomheter. Dette er bare folk som burde vært sperret i et bur i en kjeller.

Her er en brite som kollapset mentalt: https://www.dailymessenger.net/international/news/14981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremselspropaganda er virkemiddel i krigen, er du så redd at du gir deg uten kamp vinner fienden. Uten å miste sine egne menn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/9/2024 at 6:02 PM, Nasty said:

Noe jeg egentlig har lurt på, men ikke sett etter informasjon om, er om soldatene er rusa når de gjør disse tingene. Hvordan klarer de det? Er alle soldater så onde og grufulle som kan gjøre slike ting? Kreves det av deg at du ikke eier empati? Tenker de at de skal dø uansett i krig så de kan like så godt bare kjøre på, hvordan drives de av så sterkt hat? 

Du kan jo lese her, hva som skjer når det ikke er noen konsekvenser for handlingene:  https://lonewolfmag.com/most-terrifying-work-of-art-passivity/

https://www.inuth.com/trends/social-virals/this-artist-stood-for-6-hours-allowed-people-to-do-what-they-wanted-photos/lite/
Disse menneskene her var ikke soldater en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lolleren skrev (På 10.3.2024 den 16.58):

Var vel Telemark bataljonen som gjorde dette. Husker også veldig godt denne saken. Det ble sagt at det var noen nordmenn som deltok, de ble vel også outet på den tiden. Husker jeg skrev noen ord til vedkommende som pr i dag hadde vært ulovlig.   

En sak, sier du? Da bør det jo være en smal sak å finne en link som omtaler dette.

Anonymbrker skrev (På 13.3.2024 den 13.15):

Krig kan bringe det verste ut av et menneske. Det er adrenalin, hat, hevn, man tenker ikke klart.

Tusenvis av kriminelle og mentalt syke leiesoldater har strømmet til ukraina nettopp for å utføre slike grusomheter. Dette er bare folk som burde vært sperret i et bur i en kjeller.

Her er en brite som kollapset mentalt: https://www.dailymessenger.net/international/news/14981

Han tok selvmord fordi russo-nazistene angrep stedet han og andre frivillige oppholdt seg i påvente av videre opplæring/utdeling av utstyr. Skjønner ikke helt hva det har med tråden å gjøre.

Sariou skrev (På 9.3.2024 den 18.16):

Det er jo dokumentert at norske soldater drev med tortur i Afghanistan. 

Å? Det eneste jeg klarte å finne ved et raskt søk var at norske soldater var "medskyldige", ikke ved at de torturerte noen selv, men ved at de utleverte personer til afghanske myndigheter (som torturerte folk):

https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/8XJzx/ndash-norge-medansvarlig-for-tortur-i-afghanistan

NatNat skrev (På 9.3.2024 den 19.37):

Mange som ser ut som helt vanlige mennesker kan bli til udyr i krigstid. Japanerne er et perfekt eksempel. Hjemme, er de lydige, rolige, disciplinerte. Men når de kriget i Kina, drepte de og torturerte som ingen andre.
https://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_war_crimes

La oss ikke glemme enkelte Tysker under 2. verdenskrig, og forskjellige konflikter i Øst Europa, Afrika hvor mange soldater oppførte seg som udyr.

Det er en av grunnene at jeg stoler ikke på mennesker generelt. Jeg lurer hele tida hva som skjuler seg bak fasaden og hva de er i stand til å gjøre....

Det er ulikheter i kultur og opplæring. Japanerne ble "hjernevasket" til å tro på seg selv som et "herrefolk" og andre ble dehumanisert. Og så var det vel oppfordret til denne typen handlinger.

Jeg tror ikke dette kan sammenlignes med Norge i dag, der soldater læres opp til å oppføre seg. Det betyr ikke at alle vil være engler i krig, men det er langt mindre sannsynlig at de begår overtramp fordi systemet prøver å legge opp til at de ikke gjør det.

Så - jeg tror aldri norske soldater kunne vært like systematisk brutale som russerne er. Russerne er lært opp til å hate, og påføre andre lidelse og smerte.

Ann. skrev (På 10.3.2024 den 10.28):

De som søker seg til militær er ofte skadede mennesker.

Nei, på ingen måte. Det finnes sikkert noe av dem, men stort sett er det "normale" mennesker det er snakk om.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å være så uopplyst at man tror det kun er skadede, sadistiske, psykopater m.flr som bedrev tortur i krig. 

Virkeligheten vil nok sjokkere de fleste, i de norske fangeleirene måtte tyske SS soldater ofte stanse norske fangevoktere pga deres brutale vold. Fangevoktere som til vanlig jobbet som bønder, fiskere, husmødre osv.. 

For alt vi vet så kan dette være din beste/oldefar- eller mor som torturerte fangene.  Det er skrevet flere masteroppgaver om dette på, det er skrevet bøker om det og det er flere artikler om det på nettet. 

Måtte stanse brutale nordmenn – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Pårørende ikke varslet – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Munin: Fangeleirene i Nordland under andre verdenskrig. En undersøkelse av dødstallene for de sovjetiske krigsfangene i leirene Tømmerneset, Elvkroken, Kalvik og Megården fra 1942 til 1945. (uit.no) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (På 9.3.2024 den 18.12):

En disiplinert hær, soldater av god kvalitet, gjør ikke slikt. Men det blir styrt fra ledelsen. 

Men hva som skjer av ondskap når dehumanisering blandes med dop, hat og indoktrinering er helt ufattelig. Det så vi på Balkan, det har vi sett i mange kriger i Afrika, en ondskap så hinsides det man kan fatte. 

Tull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Diencephalon said:

Tull

OK, når DU sier det må jeg jo tro det.... man må jo gi seg for så overveldende argumentasjon. 

Endret av Tiuren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...