Gå til innhold

Hvorfor gidder soldater å torturere folk under krig?

Ellie Italia

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke poenget. Har lest om massegraver i Ukraina der de fant masse tenner, kneskåler og greier. Og flere vitner har sagt at de har sett folk bli torturert, at soldater river ut negler og tenner bare for å være slemme. Men jeg skjønner ikke vitsen? Hva er poenget med dette, det er jo bare slemt?

Jeg har sånn angst for å bli torturert, har ekstremt lav smerteterskel og hvis noen drar ut tenna mine uten bedøvelse så kommer jeg til å svime av. Overlever jeg så får jeg PTSD og blir gal tror jeg. Har veldig angst for å bli torturert faktisk, sliter litt med mareritt om dette for tiden. 

Hadde vært bedre om de som vil krige bare kan sperre seg inne på et område, så kan vi som ikke gidder dra et annet sted. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 minutter siden, Ellie Italia said:

Hva er poenget med dette, det er jo bare slemt?

Og det er dét som er "poenget". Tortur som det du beskriver utføres av sadistiske folk som vil være jævlige mot andre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nasty

Si det. Hva med den seksuelle volden? Det kan vel gå under tortur. Et mektig virkemiddel i krig dessverre og ikke uvanlig heller. 

Jeg vurderer å lese "Putins krig mot kvinner", men jeg vet ikke. Er redd den blir for voldsom og at jeg provoseres for mye av den. Jeg har også allerede en litt tvilsom holdning til menn og jeg tror ikke denne boken vil gjøre det bedre, kan man si. Noen som har lest den? 

Noe jeg egentlig har lurt på, men ikke sett etter informasjon om, er om soldatene er rusa når de gjør disse tingene. Hvordan klarer de det? Er alle soldater så onde og grufulle som kan gjøre slike ting? Kreves det av deg at du ikke eier empati? Tenker de at de skal dø uansett i krig så de kan like så godt bare kjøre på, hvordan drives de av så sterkt hat? 

Jeg vet ikke, det er så fjernt for meg, det gjør meg kjempe trist. Så uendelig heldige vi er som ikke lever i krig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den russiske hæren er det vel både mordere og voldtektsmenn som har sluppet fri fra soning for å delta i krigen. Disse gjør vel slike ting med glede 🤢 

Jeg kan ikke helt se for meg at en ordinær soldat fra det norske forsvaret hadde drevet på sånn om vi hadde kommet i krig. Men det kan jo hende det oppstår en slags gjengmentalitet og hat i slike ekstreme situasjoner.. 🤔

Endret av Maggi2
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En disiplinert hær, soldater av god kvalitet, gjør ikke slikt. Men det blir styrt fra ledelsen. 

Men hva som skjer av ondskap når dehumanisering blandes med dop, hat og indoktrinering er helt ufattelig. Det så vi på Balkan, det har vi sett i mange kriger i Afrika, en ondskap så hinsides det man kan fatte. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggi2 skrev (12 minutter siden):

I den russiske hæren er det vel både mordere og voldtektsmenn som har sluppet fri fra soning for å delta i krigen. Disse gjør vel slike ting med glede 🤢 

Jeg kan ikke helt se for meg at en ordinær soldat fra det norske forsvaret hadde drevet på sånn om vi hadde kommet i krig. Men det kan jo hende det oppstår en slags gjengmentalitet og hat i slike ekstreme situasjoner.. 🤔

Det er jo dokumentert at norske soldater drev med tortur i Afghanistan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du automatisk at alle soldater som ikke driver med tortur av andre mennesker gjør dette av fri vilje og liker det dem gjør?

Nei, mange er nok ofre for psykisk terror som gjør til at de føler at de ikke har noe valg. Utfører de ikke ordren, trues det kanskje med drap av noen som står deg nære (barn, partner, foreldre), eller du blir truet med å bli drept selv. Forestill deg hvordan det gjør folk redde, og mindfucker hodet ditt. Du utfører de grusomme handlingene fordi du er redd. Noen unnskylding er det ikke, men en forklaring til hvorfor noen av soldatene følger en slik ordre.

Samme var under 2. Verdenskrig der tyske soldater utførte grusomme ordre. Ikke bare var tyskerne med på å gjøre grusomme handlinger, men også fanger i konsentrasjonsleire. (Jøder, politiske fanger, homofile ++). De ble feks satt til å utføre masse drap av uskyldige mennesker (helle gass), måtte brenne lik etter massedrap og mye forskjellig annet. De gjorde det for valget var enten å utføre det eller bli drept selv.

Nesten ingen mennesker syns det er greit med tortur av andre mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggi2 skrev (13 minutter siden):

Jeg har hørt noe fra norske soldater som fikk meg til å reagere. Er endel år tilbake, ti kanskje. De var i Afghanistan eller lignende, i et område med mange løshunder. Og det var flere nasjoner sammen i campen.

Det var visst ikke de norske som var verstingene i følge dem, det ble sagt at soldatene i denne campen samlet inn løshunder og sperret dem opp mellom to påler, alle fire beina stramt rett ut. Og... Brukte dem som skyteskiver til skytetrening... Levende hunder altså, med de klynk og skrik som vil høre til.. 

De som fortalte sa at de ikke var med på det selv, men at de heller ikke stoppet de andre, og at det var noen nordmenn som deltok.

Ja, neimen om jeg vet, ifh. til hvem som var med osv. men tviler ikke på at det har skjedd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NenehGoji skrev (37 minutter siden):

Jeg har hørt noe fra norske soldater som fikk meg til å reagere. Er endel år tilbake, ti kanskje. De var i Afghanistan eller lignende, i et område med mange løshunder. Og det var flere nasjoner sammen i campen.

Det var visst ikke de norske som var verstingene i følge dem, det ble sagt at soldatene i denne campen samlet inn løshunder og sperret dem opp mellom to påler, alle fire beina stramt rett ut. Og... Brukte dem som skyteskiver til skytetrening... Levende hunder altså, med de klynk og skrik som vil høre til.. 

De som fortalte sa at de ikke var med på det selv, men at de heller ikke stoppet de andre, og at det var noen nordmenn som deltok.

Ja, neimen om jeg vet, ifh. til hvem som var med osv. men tviler ikke på at det har skjedd

Så sykt! 😱💔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, NenehGoji said:

Dette tror jeg ikke på, har du kilder på dette? 

EDIT: Jeg vet at løshunder er et problem i krigsområder, og at Norske styrker har avlivet hunder som har vært en trussel for lokalbefolkningen. Men det har vært avliving med rettet skudd helt etter boka. 

Endret av Tiuren
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som ser ut som helt vanlige mennesker kan bli til udyr i krigstid. Japanerne er et perfekt eksempel. Hjemme, er de lydige, rolige, disciplinerte. Men når de kriget i Kina, drepte de og torturerte som ingen andre.
https://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_war_crimes

La oss ikke glemme enkelte Tysker under 2. verdenskrig, og forskjellige konflikter i Øst Europa, Afrika hvor mange soldater oppførte seg som udyr.

Det er en av grunnene at jeg stoler ikke på mennesker generelt. Jeg lurer hele tida hva som skjuler seg bak fasaden og hva de er i stand til å gjøre....

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (31 minutter siden):

Dette tror jeg ikke på, har du kilder på dette? 

EDIT: Jeg vet at løshunder er et problem i krigsområder, og at Norske styrker har avlivet hunder som har vært en trussel for lokalbefolkningen. Men det har vært avliving med rettet skudd helt etter boka. 

Kilden min er en tilfeldig samtale med noen soldater som var ferdig med tjenesten, er mange år siden. Husker at det føltes ekte da de fortalte, men kan ikke gi deg mer "bevis" enn det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, NenehGoji said:

Kilden min er en tilfeldig samtale med noen soldater som var ferdig med tjenesten, er mange år siden. Husker at det føltes ekte da de fortalte, men kan ikke gi deg mer "bevis" enn det..

Afganistan eller lignende... Altså på 2000 tallet, det skjedde ikke under Norsk sjef, så mye kan jeg si helt sikkert. Høres ut som en vandrehistorie kombinert med fyllerør. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (2 timer siden):

Afganistan eller lignende... Altså på 2000 tallet, det skjedde ikke under Norsk sjef, så mye kan jeg si helt sikkert. Høres ut som en vandrehistorie kombinert med fyllerør. M

Mangel på informasjon handler mest om at min hukommelse er dårlig i forhold til hvor og når, det har skjedd mye i mitt liv siden da, og jeg husker helt ærlig ikke om det er 5-6 eller 10 år siden, eller hvilket land de snakket om. Det som satte seg var historien som ble fortalt, og det var ikke i en setting med "hei skål" selv om alkohol var med i bildet.

Men vi kan jo ikke vite for sikkert, sant det. Håper jo på det beste, men tror lett på at det er mye drit der ute som vi nesten ikke tør tenke på at er sant men som er det. De lever jo i en ganske rå hverdag og jeg tror nok det er mange som blir psyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasty skrev (14 timer siden):

Soldater er soldater. Hvor de er ifra har ikke så mye å si, tenker jeg. 

Med respekt så er det piss det du sier.

Vi har noe som heter etikk, regler for kamp. Noen nasjoner vektlegger dette , andre gjør det ikke. Regulære styrker og millitser er. og forskjellig.

Når det gjelder russerne så har de absolutt 0 respekt og har aldri hatt det.

Alle konflikter russerne er involvert i betyr massetortur, henrettelser og massevoldtekter. Det er aksepter i det russiske samfunnet. Selv konene til russiske soldater ber om at mannen bruker kondom når han voldtar ukrainske kvinner.

Les deg opp på Rape Army hvor mer enn 300.000 tyske kvinner ble gjenvoldtatt igjen og igjen. Flere enn 15.000 tyske kvinner tok sitt eget liv . Resten ble skadet for livet. 

Og det er dette som venter ukrainske kvinner. Og de vet det. Det vet i Polen, Litauen, Latvia og.

Norge må faktisk slutte med å være så utrolig naive: Sannheten er noe midt imellom, dette skjer jo overalt, alle er like ille.?!?

Nei, det er forskjeller.

Putin har faktisk gitt amnesti for alle sine soldater ved fronten slik at ingen krigsforbrytelser vil noensinne bli etterforsket eller straffeforfulgt fra russisk side. Det er fritt frem. Om en journalist skulle nevne dette vil han få 15års fengsel.

Dette er ikke enkelte råtne epler, dette er systemet.

Og når russerne kan gjøre dette med sine "brødre og søsken" i Ukraina. Hvordan tror du de hadde behandlet norske jenter??

Ikke være naiv.

Endret av Commander
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 hours ago, NenehGoji said:

Mangel på informasjon handler mest om at min hukommelse er dårlig i forhold til hvor og når, det har skjedd mye i mitt liv siden da, og jeg husker helt ærlig ikke om det er 5-6 eller 10 år siden, eller hvilket land de snakket om. Det som satte seg var historien som ble fortalt, og det var ikke i en setting med "hei skål" selv om alkohol var med i bildet.

Men vi kan jo ikke vite for sikkert, sant det. Håper jo på det beste, men tror lett på at det er mye drit der ute som vi nesten ikke tør tenke på at er sant men som er det. De lever jo i en ganske rå hverdag og jeg tror nok det er mange som blir psyke.

Ja, det er en rå hverdag som gjør noe med deg. Men god disiplin, det å ikke gjøre noe man ikke kan stå for når krigen er over (eller man er kommet hjem), gjør at man ikke begår slikt som du beskriver. Det ville faktisk ikke blitt godtatt på noe nivå i organisasjonen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tilfeller handler det nok om en kombinasjon av et hat eller motvilje i utgangspunktet som kombineres med ekstreme påkjenninger på soldatene. På toppen av dette kreves en fraværende ledelse eller en som tillater eller til og med støtter overgrepene. 

For å ta et eksempel: under andre verdenskrig hadde russiske soldater både hørt om alt det forferdelige tyskere gjorde i Russland og blitt utsatt for utstrakt propaganda om hvor fæle tyskere var. Soldatene hadde i tillegg opplevd en helt ekstremt blodig krig der en regnet med å bli utsatt for grusomheter om en kom i fangenskap. I tillegg hadde en ledere som ikke slo ned på og til dels oppmuntret til overgrep mot sivile. Derfor er perioden da russerne gikk inn i Tyskland kjent som en med særskilt mange grusomheter.

Ser vi på Norge foreligger ikke dette. Norsk ungdom har ikke de fæle holdningene i utgangspunktet og Forsvaret har ledelse og mekanismer som vil slå ned på overgrep. Det er derfor lite sannsynlig at vi ville sett tilsvarende grusomheter i (i omfang og grovhet) fra norske soldater. I et totalitært Norge ville det kanskje vært annerledes. 

Sariou skrev (15 timer siden):

Det er jo dokumentert at norske soldater drev med tortur i Afghanistan. 

Kan du vise oss dokumentasjonen? Jeg tror nemlig dette er noe du finner på. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting mange har problemer med å forstå er at krig egentlig er en kamp om å proppe troppene så fulle av narkotiske stoffer som mulig.

Dette for at de skal miste alle hemninger, holde ut umenneskelig lenge og for å kunne vinne til slutt.

I et sånt scenario er ingenting utenkelig å kunne skje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mennesket som et rovdyr kommer frem i ekstreme situasjoner.

Det er en del av hva vi er født med: det å kunne finne glede i å torturere andre mennesker.

På en måte sammenfaller det med original sin i bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...