Gå til innhold

Hvilken type grunner til å bli oppsagt er selvforskyldt på en slik måte at man havner i NAV karantene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man blir oppsagt. Hvilke grunner til oppsigelse er det som gjør at man havner i karantene og ikke får dagpenger? 

Hvis man prøver så godt man kan, men ikke får til på grunn av dårlig veiledning og opplæring for eksempel og så blir man oppsagt fordi man ikke klarer jobben? Er det selvforskyldt? 

Hva med om kroppen ikke klarer jobben og man ikke får til jobben i tilfredsstillende grad på grunn av det? Er det selvforskyldt? 

Eller om hodet ikke klarer det på grunn av helsemessige årsaker? 

Anonymkode: 67a47...3be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sa opp pga at jeg ble deprimert og hadde skikkelig dårlig arbeid sted.( Mobbing  etc)Da kom jeg ut av karantene. Men det skal mye til for å få dagpenger når du selv slutter

Men om du sliter med kroppen og etc hadde jeg heller sykemeldt meg.

Går du på dagpenger må du søke 5 jobber i uka og du blir satt o aktivitet via nav etc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Jeg sa opp pga at jeg ble deprimert og hadde skikkelig dårlig arbeid sted.( Mobbing  etc)Da kom jeg ut av karantene. Men det skal mye til for å få dagpenger når du selv slutter

Går du på dagpenger må du søke 5 jobber i uka og du blir satt o aktivitet via nav etc

Du må søke på kanskje 3-5 jobber i uken, så innom et CV-kurs. Det er det vanlige, er du over 40år så hører du lite utover dette så lenge du følger jobbsøkinga.

Veldig enkelt :) Vært gjennom dette selv, surfer lett gjennom 2år på dagpenger.

Anonymkode: cff08...2e8

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Sofakona said:

Lurte på hvis man blir oppsagt ikke om man sier opp selv. Fordi man kan havne i karantene også om man blir oppsagt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis man blir oppsagt. Hvilke grunner til oppsigelse er det som gjør at man havner i karantene og ikke får dagpenger? 

Hvis man prøver så godt man kan, men ikke får til på grunn av dårlig veiledning og opplæring for eksempel og så blir man oppsagt fordi man ikke klarer jobben? Er det selvforskyldt? Akkurat dette må muligens vurderes fra sak til sak, men hvis det er åpenbart at du ikke har mottatt tilstrekkelig opplæring er det ikke selvforskyldt. Det er heller ikke din skyld at du ikke er rett person til jobben. At arbeidsgiver har gjort en feilansettelse er jo sjelden arbeidstakers skyld (med mindre du har gitt dem falske opplysninger). 

Hva med om kroppen ikke klarer jobben og man ikke får til jobben i tilfredsstillende grad på grunn av det? Er det selvforskyldt? Nei, i alle fall ikke hvis det er av helsemessige årsaker. Derimot: hvis du selv har festet til langt på natt eller noe, og er utslitt på grunn av noe du selv har funnet på, kan det jo være selvforskyldt. 

Eller om hodet ikke klarer det på grunn av helsemessige årsaker? Nei, av samme grunn som over. 

Å miste jobben selvforskyldt handler jo ofte om å bli oppsagt eller avskjediget på grunn av skoft, forsentkomming, tyveri, illojal oppførsel osv. 

Anonymkode: 1521a...46b

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare hvis du blir avskjediget (altså ikke oppsagt, men avskjediget) at du havner i karantene. 

Anonymkode: d64d2...85d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må søke på kanskje 3-5 jobber i uken, så innom et CV-kurs. Det er det vanlige, er du over 40år så hører du lite utover dette så lenge du følger jobbsøkinga.

Veldig enkelt :) Vært gjennom dette selv, surfer lett gjennom 2år på dagpenger.

Moren min mistet jobben som følge av konkurs, har gått på dagpenger og trenger verken å søke så mange jobber eller dra på noe kurs 🤔 

Anonymkode: 5a69e...b44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Moren min mistet jobben som følge av konkurs, har gått på dagpenger og trenger verken å søke så mange jobber eller dra på noe kurs 🤔 

Anonymkode: 5a69e...b44

Spørs hvor lenge  hun har gått, må nok på jobbsøkerkurs etterhvert. Samme hva man søker på, bare legg inn noen jobber i aktivitetsplanen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...