Gå til innhold

AAP - sitter igjen med mindre ved deltidsarbeid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå ser det ut til at det blir AAP på meg 😩 men jeg jobber 50% og håpet er å kunne øke sakte sakte til 100% ila et par år, MEN når jeg bruker AAP kalkulatoren til nav kommer jeg frem til at jeg totalt med lønnsinntekt og AAP kommer til å havne på ca 25k før skatt. Dersom jeg hadde vært 100% på AAP ville jeg fått 28k før skatt.

Skal det ikke lønne seg å jobbe?

Anonymkode: 1beb0...47a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest AnomynBurker
Skrevet

Vet du, om talle er riktige eller ikke, så er du på arbeidsavklaring. Da skal du drite i pengene og faktisk konsentrere deg om å bli frisk nok til å komme deg i jobb igjen. 

Hvorfor fokuserer du på den statlige ytelsen din, som er kortvarig, fremfor din egen helse og fremtid? 

AnonymBruker
Skrevet
AnomynBurker skrev (1 minutt siden):

Vet du, om talle er riktige eller ikke, så er du på arbeidsavklaring. Da skal du drite i pengene og faktisk konsentrere deg om å bli frisk nok til å komme deg i jobb igjen. 

Hvorfor fokuserer du på den statlige ytelsen din, som er kortvarig, fremfor din egen helse og fremtid? 

Fordi jeg presser meg til å jobbe selvom det medfører en rekke helsemessige plager for å få til dette. Kjipt å se at det faktum at jeg presser meg til å jobbe medfører dårligere økonomi enn hvis jeg ikke hadde presset meg.

De tusenlappene betyr mye når man har barn å forsørge.

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnomynBurker skrev (2 minutter siden):

Man kan jo ikke drite i pengene! Økonomien er absolutt vesentlig i en slik situasjon! Man går ned i inntekt, og er nødt til å gjøre justeringer på mange plan i livet! 

Anonymkode: 135ce...acc

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå ser det ut til at det blir AAP på meg 😩 men jeg jobber 50% og håpet er å kunne øke sakte sakte til 100% ila et par år, MEN når jeg bruker AAP kalkulatoren til nav kommer jeg frem til at jeg totalt med lønnsinntekt og AAP kommer til å havne på ca 25k før skatt. Dersom jeg hadde vært 100% på AAP ville jeg fått 28k før skatt.

25k med 50% lønn og 50% aap? Og 28k med 100% aap? Det hørtes merkelig ut ja...

Gjest AnomynBurker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg presser meg til å jobbe selvom det medfører en rekke helsemessige plager for å få til dette. Kjipt å se at det faktum at jeg presser meg til å jobbe medfører dårligere økonomi enn hvis jeg ikke hadde presset meg.

Jeg skjønner ikke hva du holder på med for å være helt ærlig. 

Nå er du syk og har fått innvilget en ytelse du skal ha mens du konsentrere deg om å bli frisk. Pressinga di må du legge fra deg. 

Skal du presse deg til minste ufør? Er det planen din? Eller skal du skifte fokus å klare å jobbe 100% og også ta vare på ungen din? 

HI irriterte meg. 

AnonymBruker
Skrevet

De tall gir jo ingen mening ettersom AAP er 66% av din lønn før du ble sykmeldt. Om du har årslønn på 300.000 så vil du med 50% jobb og 50% aAAP har utbetalt 150.000 i året fra din jobb og 99.000 fra AAP.

Men mindre det er noen tillegg du mister ved kun å jobb 50% så tror jeg du regner feil

Anonymkode: f7539...a1c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette høres helt merkelig ut? Jeg har gått både på 100% AAP og 50% og jeg fikk selvfølgelig mer når jeg jobbet 50%. Er du sikker på at det er riktig? 
Husk også at det er mye større sannsynlighet at du kommer tilbake i full jobb enn når du ikke gjør det. Jeg har jobbet fullt i mange år nå. 

Anonymkode: 05752...496

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber du 50% på aap får du 50% av ytelsen, altså kr 14 000 per måned. Tjener du bare kr 11 000 i 50% stilling?

Anonymkode: f48d5...262

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette høres helt merkelig ut? Jeg har gått både på 100% AAP og 50% og jeg fikk selvfølgelig mer når jeg jobbet 50%. Er du sikker på at det er riktig? 
Husk også at det er mye større sannsynlighet at du kommer tilbake i full jobb enn når du ikke gjør det. Jeg har jobbet fullt i mange år nå. 

At når du jobber delvis er det større sannsynlighet for å komme tilbake i full jobb enn om du ikke jobber i det hele tatt skulle det stå…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnomynBurker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du holder på med for å være helt ærlig. 

Nå er du syk og har fått innvilget en ytelse du skal ha mens du konsentrere deg om å bli frisk. Pressinga di må du legge fra deg. 

Skal du presse deg til minste ufør? Er det planen din? Eller skal du skifte fokus å klare å jobbe 100% og også ta vare på ungen din? 

HI irriterte meg. 

Hvorfor ble du irritert av HI? Det er jo absolutt ingenting provoserende med det slik jeg leser det, og jeg skjønner godt at ts stusser på dette.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høyrest merkeleg ut. Har du dobbeltsjekka tala?

Anonymkode: 94dc5...81d

AnonymBruker
Skrevet
AnomynBurker skrev (8 timer siden):

Det beste er å slippe å jobbe.

Anonymkode: a8b5f...a43

AnonymBruker
Skrevet

Det har vel også noe med skatt å gjøre..?

Anonymkode: 903d2...745

Skrevet

Å kombinere AAP med deltidsjobb er mer gunstig enn kun deltidsjobb ja. 

Om du har redusert arbeidsevne bør du søke AAP. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er jo ikke meningen du skal presse deg på aap. Det er meningen du skal finne en atbeidsmengde og riktig type arbeid slik at du kan være i jobb over tid.

Er du sikker på at jobben din er riktig for deg, eller er dette en fantastisk mulighet til omskoleringen du har tenkt på lenge? Har du en god dialog med veileder? 

Anonymkode: 8b77e...f67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...