Gå til innhold

Når tar du vårrengjøringen ute, og hva gjør du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nytt hus i Telemark med terrasse og store bedd med rhododendron, kirsebærtre, vrihassel, jord og pyntebark, samt et stort tre i hagen. 

Spørsmål:
1. Skal det skiftes jord til rhododendronen?
2. Bør jeg fjerne jord og pyntebark over hele og legge ny jord og pyntebark? 
2a. Bør dette ^ gjøres hvert år? 
3. Terrassen er steinbelagt, hva bør den vaskes med og hva bruker du av redskaper?
3a. Hva gjør du med mose som kommer opp mellom kantene? 
4. Har også svømmebasseng, når tar du å vasker og ordner med det?
4a. Hvilke redskaper brukes og hva av vaskemidler/skyllemidler?
4b. Vet du om noen firma som kan påta seg den oppgaven? 
5. Når bør man beskjære trær og vrihassel, og hvor ofte? 
5a. Har hasselnøttallergi, har det noe å si for at det er vrihassel i bedd? 

Anonymkode: 165c6...dad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med nytt hus!  Vi har ikke svømmebasseng, så spørsmålene dine om dette kan jeg ikke svare på.  Har heller ikke rhododendron.  Den krever sur jord, og hos meg er det sandholdig jord. 
Venner som har rhododendron vet jeg beskjærer tidlig vår.  De sier det er fordi planten kommer seg raskere etterpå.  Jeg beskjærer egentlig trær og busker hele året.  Synes det er lettere å se hva som skal bort før det blir for mye bladverk.  De buskene som blomstrer, beskjærer jeg etter blomstring.  Vanligvis beskjærer jeg maks èn gang om året.  Av og til bare eldre greiner.  Jeg bruker forresten ikke bark i min hage.  

Vi har en grillplass med skiferstein.  De er lagt på gruslag og sand øverst, men det kommer ugress mellom hellene likevel.  Jeg luker nøye hver vår, og ellers når det er nødvendig.  Bruker ingen kjemikalier i min hage.  Her er det god gammeldags luking som må til :)

AnonymBruker
Skrevet

1. Rhododentron er veldig taknemlig og vedlikeholdsfri. Jeg pleier beskjære på høsten, legge på næring tidlig vår. 

2. Nei. Jeg pleier fylle på jord, eller helst kukompost, i bedd og krukker. Bark fylles på om det er lite igjen.

3. Har terrassevasker fra Karcher, med rengjøringsmiddel.

4. Det bør du sette deg godt inn i, og ikke ta i mot råd her inne direkte. Feil vedlikehold og renhold kan bli veldig dyrt, og i verste fall føre til alvorlig sykdom hos dere. Ikke bare mangel på vedlikehold, men feil bruk av klor etc.

5. Kommer an på veksten, og sonen. Google er din venn. Selv om jeg kan en del bruker jeg litt tid her inne hvert år. Har nettopp tatt en runde på roser og Clematis, samt næring til urter. Og så søker jeg vel opp litt mer i morgen. Litt og litt, nå når det først er fint vær. 

Anonymkode: 3e63a...017

Skrevet

Gratulerer! Så spennende med ny hage!

Ikke beskjær rhododendron nå

Amossa skrev (8 minutter siden):

Gratulerer med nytt hus!  Vi har ikke svømmebasseng, så spørsmålene dine om dette kan jeg ikke svare på.  Har heller ikke rhododendron.  Den krever sur jord, og hos meg er det sandholdig jord. 
Venner som har rhododendron vet jeg beskjærer tidlig vår.  De sier det er fordi planten kommer seg raskere etterpå.  Jeg beskjærer egentlig trær og busker hele året. 

Ikke beskjær rhododendron på våren med mindre du ikke ønsker blomstring. De danner blomsterknoppene på høsten! 

Andre busker og trær kan beskjæres på våren, men det lønner seg å sjekke hver enkelt art, feks bør  brudespirea også beskjæres rett etterblomstring for å ikke risikere å skjære bort blomster. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bark brukes ikke her. Husk at den er giftig for katter og hunder.

Anonymkode: 75082...a50

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Forrige eier hadde bark på i 20 år og kattene rundt har ikke tatt skade av det. 

Anonymkode: 165c6...dad

AnonymBruker
Skrevet

Bark har uansett ingen nytteverdi enn å hindre gress/ugress å vokse. Og da må man ha duk under barken. Fyller man på bark får bare ugresset mer støv og rusk og bark å vokse i😄 Det er altså duken som hindrer ugresset ,ikke barken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kan det være du tenker på kakaobark? Vanlig dekkbark fra gran og furu er vel ikke gift? Men kakaobark og flis er jeg enig i at man bør unngå... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...