Jente37 Skrevet 9. mars 2024 #1 Skrevet 9. mars 2024 Er det noen som kan si noe om hvordan arven skal fordeles her: Jeg og min samboer (ikke gift, samboere i 10 år nå) har et felles barn (6 år gammel). Min samboer har ingen barn fra før. Jeg har tre barn fra tidligere ekteskap, jeg og barnefar var gift (alle tre har samme far). Jeg og min nåværende samboer eier hus 50/50. Han har to biler, en campingvogn og en bilhenger stående på seg. Altså han står oppført som eier. Alt vi eier av hus, bil, campingvogn er uten lån. Vi er gjeldfrie. Bør vi opprette et gjensidig testamente slik at vi kan Arve hverandre dersom en av oss faller fra? Hvordan vil det bli dersom jeg faller fra først? Vil mine barn fra tidligere ha krav på arv eller blir dette gjort opp senere når min samboer faller fra?
CAPS LOCK Skrevet 9. mars 2024 #2 Skrevet 9. mars 2024 Siden dere har et felles barn, har dere rett på arv selv om dere ikke skriver testament til fordel for hverandre, men arven vil bare være på fire ganger grunnbeløpet i folketrygden. Lov om arv og dødsboskifte § 12: "Den som var samboer med arvelateren ved dødsfallet og har, har hatt eller venter barn med arvelateren, har rett til en arv på fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet. Dette gjelder også om det er livsarvinger etter arvelateren." Dere kan i testament øke arven fra 4G til alt unntatt barnas pliktdelsarv, som i utgangspunktet er to tredjedeler av arven, men ikke mer enn 15 ganger folketrygdens grunnbeløp til hvert barn. Dersom du dør først, har din samboer rett på 4G. Resten går til dine barn. Barna som din samboer ikke er far til, vil ha rett til å få sin morsarv straks mens barnet som du har med ham, ikke har rett på å få hele sine arv straks. Du har rett på såkalt uskifte med det felles barnet når det gjelder visse eiendeler, nemlig felles bolig og innbo og bil og fritidsbolig med innbo som tjente til felles bruk for dere. Retten til uskifte kan utvides til andre eiendeler ved å skrive det i testament. Ellers må barnet samtykke. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-3#KAPITTEL_2-3 2 1
Jente37 Skrevet 9. mars 2024 Forfatter #3 Skrevet 9. mars 2024 CAPS LOCK skrev (1 time siden): Siden dere har et felles barn, har dere rett på arv selv om dere ikke skriver testament til fordel for hverandre, men arven vil bare være på fire ganger grunnbeløpet i folketrygden. Lov om arv og dødsboskifte § 12: "Den som var samboer med arvelateren ved dødsfallet og har, har hatt eller venter barn med arvelateren, har rett til en arv på fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet. Dette gjelder også om det er livsarvinger etter arvelateren." Dere kan i testament øke arven fra 4G til alt unntatt barnas pliktdelsarv, som i utgangspunktet er to tredjedeler av arven, men ikke mer enn 15 ganger folketrygdens grunnbeløp til hvert barn. Dersom du dør først, har din samboer rett på 4G. Resten går til dine barn. Barna som din samboer ikke er far til, vil ha rett til å få sin morsarv straks mens barnet som du har med ham, ikke har rett på å få hele sine arv straks. Du har rett på såkalt uskifte med det felles barnet når det gjelder visse eiendeler, nemlig felles bolig og innbo og bil og fritidsbolig med innbo som tjente til felles bruk for dere. Retten til uskifte kan utvides til andre eiendeler ved å skrive det i testament. Ellers må barnet samtykke. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-3#KAPITTEL_2-3 Tuuuusen hjertelig takk! 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #4 Skrevet 9. mars 2024 Personlig ville jeg ikke at samboeren skulle arve meg. Det er å ta fra mine barn framtidig arv. Vi har gjensidig livsforsikring, slik at gjenlevende kan betale ut særkullsbarn, og gjennomføre skifte med fellesbarn når disse er voksne. Et alternativ vi har vurdert er gjensidig testament hvor mine barn også arver min mann hvis jeg dør først. Anonymkode: c5313...e98 1
isw Skrevet 9. mars 2024 #5 Skrevet 9. mars 2024 CAPS LOCK skrev (5 timer siden): Siden dere har et felles barn, har dere rett på arv selv om dere ikke skriver testament til fordel for hverandre, men arven vil bare være på fire ganger grunnbeløpet i folketrygden. Lov om arv og dødsboskifte § 12: "Den som var samboer med arvelateren ved dødsfallet og har, har hatt eller venter barn med arvelateren, har rett til en arv på fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet. Dette gjelder også om det er livsarvinger etter arvelateren." Dere kan i testament øke arven fra 4G til alt unntatt barnas pliktdelsarv, som i utgangspunktet er to tredjedeler av arven, men ikke mer enn 15 ganger folketrygdens grunnbeløp til hvert barn. Dersom du dør først, har din samboer rett på 4G. Resten går til dine barn. Barna som din samboer ikke er far til, vil ha rett til å få sin morsarv straks mens barnet som du har med ham, ikke har rett på å få hele sine arv straks. Du har rett på såkalt uskifte med det felles barnet når det gjelder visse eiendeler, nemlig felles bolig og innbo og bil og fritidsbolig med innbo som tjente til felles bruk for dere. Retten til uskifte kan utvides til andre eiendeler ved å skrive det i testament. Ellers må barnet samtykke. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-3#KAPITTEL_2-3 Veldig godt svar. Fikk litt troen tilbake både på menneskeheten og kvaliteten på hjelp her inne da jeg leste det 😊 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå