AnonymBruker Skrevet 9. mars #1 Del Skrevet 9. mars Jeg jogger ca 2-3 ganger i uken (for å unngå skader nå siden jeg nettopp har begynt å jogge). Joggeturene er alt fra 2-4 km. På Instagram ser jeg andre joggere som løper 20 km i en økt. Hvirdan kommer man seg der? Jeg dør etter 4 km. Anonymkode: 502ec...d4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 9. mars #2 Del Skrevet 9. mars Øke gradvis, etterhvert som du blir i bedre form orker du lengre turer, men husk å ta det rolig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #3 Del Skrevet 9. mars Jeg har stor tro på å legge inn litt intervalltrening. Da økes kapasiteten. Anonymkode: a67cd...b70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåmonster Skrevet 9. mars #4 Del Skrevet 9. mars (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg jogger ca 2-3 ganger i uken (for å unngå skader nå siden jeg nettopp har begynt å jogge). Joggeturene er alt fra 2-4 km. På Instagram ser jeg andre joggere som løper 20 km i en økt. Hvirdan kommer man seg der? Jeg dør etter 4 km. Anonymkode: 502ec...d4c Jogg på lav inntensitet , mye lavere en det du har lyst til, å økter med intervaller med mye høyere inntensitet en det du har lyst til. Det mellom spillet hvor man ligger midt mellom mengde og intensitet gjør fint lite på kondisjon. Innen for styrketrening så gjør folk samme feilen, de kjøre gjerne et moderat til høyt volum med mangelfull inntensitet. Jogg x antall km på overskudd , så øker du litt og litt, bygg opp mengden din, intervaller med 30 sekunder på , og 30 sekunder hvile, test også intervaller med 4 min hardt, og 1 min hvile. Det er ikke rakket forskning , du må stresse kroppen på progressiv måte, da må ha en strukturer tilnærming. Endret 9. mars av Blåmonster Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #5 Del Skrevet 9. mars Syns alltid det er rart at mange har denne holdningen til løping. "Jeg er ikke god på løping, jeg klarer bare løpe 2 km i strekk, så rart at andre kan løpe 20 km"... Ingen vil si det om feks ballsport. Ingen nybegynnere som syns det er rart at en som har holdt på med det i tiår kan drible og trikse i det uendelige med ballen, mens de ikke kan det. I begge grener så handler det selvfølgelig om å trene seg opp . Du er nybegynner. Jeg var også nybegynner på løping en gang. Og klarte knapt en km i strekk på første turen. Men nå løper jeg halvmaraton og maraton. Etter årevis med opptrening. Lag en plan. Neste uke løper legger du totalt 1 km til øktene dine. Feks. 3 km på en av turene, og 5 km på den andre. Uken etter øker du litt til. Og sånn fortsetter du. Om du har en plan og regelmessighet så vil du også fint kunne løpe 20 km i strekk. Om det er målet. Det trenger jo ikke å være målet. Men det er overkommelig om viljen er der. Anonymkode: 66bf4...964 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #6 Del Skrevet 9. mars Du må supplere med styrketrening og se om du må gjøre noe med løpeteknikken. Løping ble plutselig enklere for meg når jeg oppdaget at jeg lener overkroppen fremover som gjorde løpingen unødvendig tung. Nå fører jeg mer med hoftene og det gjør løpingen til en lek. Ikke ubegrenset, naturligvis. Men stor forskjell. Anonymkode: 6fbf1...f1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 9. mars #7 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg jogger ca 2-3 ganger i uken (for å unngå skader nå siden jeg nettopp har begynt å jogge). Joggeturene er alt fra 2-4 km. På Instagram ser jeg andre joggere som løper 20 km i en økt. Hvirdan kommer man seg der? Jeg dør etter 4 km. Anonymkode: 502ec...d4c Hvis målet er å løpe lengre, fokuser på det. Øk avstanden bittelitt for hver tur. 100m ekstra hver økt blir utgjør fort en ekstra kilometer (vanlig økt +100m, vanlig økt+100 fra forrige + 100nye osv). Når du klarer 5km sammenhengende, kan du legge til 3-400 m ekstra per tur til du er opp i 6-7-8km. Når du er der, nærmer du deg plutselig en mil. Du kan også øke varigheten ved å inkludere gange. Selv liker jeg godt å gå 10 min før jeg løper og gjerne en hel halvtime etterpå hvis jeg har tid. Andre deler opp løpingen slik at de løper 5-10 min, går 5 min, løper, går osv. Jeg synes det ødelegger for løpingen, og liker best å gå før/etter. Poenget: inkluder gange for å øke totaltiden du er aktiv sammenhengende Husk også å ha tydelig skille mellom harde og rolige løpeturer. Ikke forsøk å øke både tempo og avstand samtidig. Hovedpri bør være kapasitet og det å få til flere kilometer. Skal du trene intervall, fokuserer du mer på puls enn på fart og avstand. På turer med fokus på avstand, løper du roligere uten å presse deg til maks eller forbi syreterskel. Ta også en titt på klokkas "cadence" . Dersom du har lav skrittfrekvens, har du mye å hente bare i å øke den= mer effektiv løpesteg koster mindre energi og gjør at du løper mer effektivt 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 9. mars #8 Del Skrevet 9. mars Blir positivt overrasket over kunnskapen her inne! Blir litt repetisjon, men la gå: Fokuser først og fremst på å klare å jogge 35-40 minutter rolig. Det er like etter 30 minutter at magien med kapillærene skjer. Etter der handler det om å øke gradvis til det antallet økter i uka du ønsker å jogge. Da venner muskulatur og skjelett seg til belastningen. Den rolige joggingen vil foregå i gangtempo i starten, men etterhvert som du trener i den gitte farten vil du bedre løpsøkonomien sånn at de rolige øktene foregår i litt raskere tempo. Når du har antall økter inne kan du gjennomføre en av øktene som intervalløkt eller tempoøkt. Legg etterhvert til en langøkt og deretter enda en intervall/tempo:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #9 Del Skrevet 9. mars Vekt har mye å si når det kommer til løping. Anonymkode: b9a10...e6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 9. mars #10 Del Skrevet 9. mars Her er link til en liten "løpeguide" jeg lagde i sommer, kanskje er den nyttig:) https://www.instagram.com/p/CsdRIb2M9Vd/?igsh=MWN4bXllNXc2amJpZA== 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #11 Del Skrevet 10. mars Lill3My skrev (21 timer siden): Hvis målet er å løpe lengre, fokuser på det. Øk avstanden bittelitt for hver tur. 100m ekstra hver økt blir utgjør fort en ekstra kilometer (vanlig økt +100m, vanlig økt+100 fra forrige + 100nye osv). Når du klarer 5km sammenhengende, kan du legge til 3-400 m ekstra per tur til du er opp i 6-7-8km. Når du er der, nærmer du deg plutselig en mil. Du kan også øke varigheten ved å inkludere gange. Selv liker jeg godt å gå 10 min før jeg løper og gjerne en hel halvtime etterpå hvis jeg har tid. Andre deler opp løpingen slik at de løper 5-10 min, går 5 min, løper, går osv. Jeg synes det ødelegger for løpingen, og liker best å gå før/etter. Poenget: inkluder gange for å øke totaltiden du er aktiv sammenhengende Husk også å ha tydelig skille mellom harde og rolige løpeturer. Ikke forsøk å øke både tempo og avstand samtidig. Hovedpri bør være kapasitet og det å få til flere kilometer. Skal du trene intervall, fokuserer du mer på puls enn på fart og avstand. På turer med fokus på avstand, løper du roligere uten å presse deg til maks eller forbi syreterskel. Ta også en titt på klokkas "cadence" . Dersom du har lav skrittfrekvens, har du mye å hente bare i å øke den= mer effektiv løpesteg koster mindre energi og gjør at du løper mer effektivt Kjære løpsdronning! Jeg har nettopp meldt meg inn på SATS og har begynt å løpe på mølle. Alle "maser" om intervalltrening for bli en sterkere løper, og jeg tviler ikke på at det er en veldig god treningsform, men: Forstår jeg deg rett om dette ikke er noe jeg trenger å fokusere noe særlig på nå i begynnelsen, men heller bare prøve å bli litt bedre for hver gang uten noe særlig hokus pokus? Sist løp jeg 4,3 km på 30 minutter, så er det da ok at jeg bare prøver å pushe meg til å bli bedre i starten, og så heller begynner med litt fastere opplegg når jeg kjenner at jeg stagnerer litt? Eller? Anonymkode: ec955...b6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #12 Del Skrevet 10. mars Skjønner ikke hvorfor folk overtenker så jævlig 😅 Anonymkode: 037b5...bf0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 10. mars #13 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kjære løpsdronning! Jeg har nettopp meldt meg inn på SATS og har begynt å løpe på mølle. Alle "maser" om intervalltrening for bli en sterkere løper, og jeg tviler ikke på at det er en veldig god treningsform, men: Forstår jeg deg rett om dette ikke er noe jeg trenger å fokusere noe særlig på nå i begynnelsen, men heller bare prøve å bli litt bedre for hver gang uten noe særlig hokus pokus? Sist løp jeg 4,3 km på 30 minutter, så er det da ok at jeg bare prøver å pushe meg til å bli bedre i starten, og så heller begynner med litt fastere opplegg når jeg kjenner at jeg stagnerer litt? Eller? Anonymkode: ec955...b6b Ja, i min mening er det viktigere å bygge kapasitet først, gjerne så du kan løpe 8-10 km sammenhengende. Trener du mer enn 2-3 økter, kan gjerne en av dem være en form for intervall, men det er ikke et must. Intervall vil øke maksimalt oksygenopptak, men jevnere og roligere bygger mer utholdenhet og stamina, samt venner deg til det å løpe. Ikke minst tenker jeg at det å trene på den måten du trives med er viktig. En må ikke slite seg gjennom intervaller dersom en ikke synes noe om den formen for trening. Selv er jeg i ok+ løpeform - løp i dag 19km på 90min, første mila på 45 blank. Og jeg trener nesten aldri intervall. Trener langkjøring og en del terskeltrening, men aldri etter program eller plan. Poenget er: 1) for å bli bedre til å løpe, må en først og fremst løpe. Å gjøre, er viktigere enn hvordan. 2) skal du trene mer enn 2-3 økter; la det være et tydelig skille mellom harde økter og roligere økter, fremfor å gjøre en mellomting slik at alt det blir verken eller. Roligere økter og harde økter trener og forbedrer ulike fysiske egenskaper; gjør du en mellomting får du ikke like mye ut av det. Men dette blir altså viktigere når du allerede har fått en viss grunnform og kapasitet:) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 10. mars #14 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner ikke hvorfor folk overtenker så jævlig 😅 Anonymkode: 037b5...bf0 Sannsynligvis fordi det finnes så enormt mange metoder og meninger at en fort kan føle at det man gjør er "feil" og lite optimalt. Ingen ønsker å ofre tid og energi på noe som ikke gir resultater:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jacuzzi Skrevet 13. mars #15 Del Skrevet 13. mars Jeg har trent meg opp til å løpe halvmaraton helt uten å løpe intervaller. Orker ikke å slite, får mer glede av å springe langt og lenge i stedet for å bli så utmattet som man gjør av å springe raskt. Det eneste du trenger er tid og vilje til å holde ut, ikke gi opp selv om framgangen er seig. Det tok meg litt over to år fra jeg startet (å jogge 15 minutter hver gang) til kroppen min plutselig var sterk nok til 22km. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #16 Del Skrevet 13. mars Jacuzzi skrev (1 time siden): Jeg har trent meg opp til å løpe halvmaraton helt uten å løpe intervaller. Orker ikke å slite, får mer glede av å springe langt og lenge i stedet for å bli så utmattet som man gjør av å springe raskt. Det eneste du trenger er tid og vilje til å holde ut, ikke gi opp selv om framgangen er seig. Det tok meg litt over to år fra jeg startet (å jogge 15 minutter hver gang) til kroppen min plutselig var sterk nok til 22km. Foreløpig har lungene mine det fint når jeg løper rolig i en halvtime, men leggene mine blir stramme og stive og vonde nesten med det samme. Går det seg til, eller må jeg bli vant til vonde legger under løping, tro? Anonymkode: ec955...b6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #17 Del Skrevet 13. mars Jacuzzi skrev (1 time siden): Jeg har trent meg opp til å løpe halvmaraton helt uten å løpe intervaller. Orker ikke å slite, får mer glede av å springe langt og lenge i stedet for å bli så utmattet som man gjør av å springe raskt. Det eneste du trenger er tid og vilje til å holde ut, ikke gi opp selv om framgangen er seig. Det tok meg litt over to år fra jeg startet (å jogge 15 minutter hver gang) til kroppen min plutselig var sterk nok til 22km. Ikke så rart, maraton og intervaller går på to forskjellige energisystemer. Anonymkode: 037b5...bf0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 14. mars #18 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 9.54): Jeg jogger ca 2-3 ganger i uken (for å unngå skader nå siden jeg nettopp har begynt å jogge). Joggeturene er alt fra 2-4 km. På Instagram ser jeg andre joggere som løper 20 km i en økt. Hvirdan kommer man seg der? Jeg dør etter 4 km. Anonymkode: 502ec...d4c Lurven har rett, bare litt og litt økning, men kom deg ut i skogen på mykt underlag når det blir bart slik at du ikke ødelegger knærne dine. Dette blir viktig når distansene blir lengre. Du kan også ta en sykkeltur innimellom. Hjelper på kapasitet uten at det koster belastning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå