AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #1 Skrevet 9. mars 2024 Jeg og faren er skilt. Han har dem 10% og jeg 90% Han er slik, at han ikke klarer å ta seg sammen når vi er i samme rom som barna. For eksempel når han skal levere barna hjem til meg, og jeg tilfeldigvis er i ut forbi på samme tid, så hopper han over gjerdet istedenfor å bruke porten, bare for å ikke gå forbi meg. Er vi i samme rom, som for eksempel når barna har en forestilling/konsert/skoleavslugning etc, så står han og lurer på baksiden av en vegg, for å unngå meg. Når vi venter på å komme inn til foreldresamtale/utviklingssamtale osv så stiller han seg i hjørnet lengst borte fra hvor jeg står, og kikker nærmest febrilsk ned i telefonen. Jeg kunne ikke brydd meg døyte om hans oppførsel. Men problemet er, at barna synes dette er utrolig ukomfortabelt og ekkelt. De vet ikke hvordan de skal oppføre seg, om de skal snakke med meg forran faren eller om de skal snakke med faren og overse meg. De har derfor sagt at de ikke ønsker å ha han med på samtalene. Deres argument er at han uansett ikke spør dem om hva som skjer i skolehverdagen, og at de ikke har samvær med han når det er skole. De sier de synes det er ekkelt når han oppfører seg slik, hver gang jeg er tilstede. Men, barna har sagt i fra til faren, og han sier at det ikke er sant at han oppfører seg slik, og at han skal gå. jeg sier i fra til han og han mener det er jeg som får barna i mot han, men dette stemmer ikke, for det er barna som selv har kommet opp med dette etter at de har snakket sammen. Skolen kan ikke ekskludere far fra innkallingen, da vi begge har foreldreansvar, men også de har ytret at det kanskje er best for barna om bare en av foreldrene kommer. Hvordan hadde du løst denne situasjonen om du var meg? Jeg er litt rådvill.. Anonymkode: ab435...e23
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #2 Skrevet 9. mars 2024 Mekling? Eller så får dere fordele samtalene. Som lærer har jeg hatt samtale med skilte foreldre som samarbeider både godt og dårlig, og jeg merker selvfølgelig hvilken kategori de er i, men prøver alltid å gjøre det behagelig for barnet. Ved skikkelig dårlig stemning har jeg ved veldig spesielle anledninger hatt to samtaler. Dersom dårlig stemning og bare en forelder er med har jeg sendt melding med referat til den andre forelderen, eller hatt en kort telefonsamtale for å sikre meg at begge får samme informasjon. Det er ikke optimalt at ekstraarbeidet blir lagt på lærer, i stedet for foreldrene som saboterer, men noen ganger kommer man ingen vei med slike. Da gjør vi det som er best for barnet. Anonymkode: 24ea4...efb 1
Gjest jegerrinne Skrevet 9. mars 2024 #3 Skrevet 9. mars 2024 Vanskelig det der. Sidrn han har rettigheten til å bli med. Men vet enkelte skoler har begynt med å tilby 2 samtaler der ene foresatte går på og en time den andre går på, og barne da velger hvem foresatt de blir med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå