Gå til innhold

Maling av tak og vegger

JotunLady

Anbefalte innlegg

Jeg skal male en leilighet og ønsker å male samme matte farge, Marrakesh, på vegger og tak i et soverom. Er så usikker på hvordan jeg skal gjøre med taklister og gulvlister. De bør vel også males i samme farge, eller kan de være hvite? Skal jeg da bruke samme matte maling eller en halvblank listemaling? Og hva med dørkarmer, dør og vinduskarmer? Hadde egentlig tenkt å male de i hvit (eggeskall), men begynner nå å lure på om det blir rart. 
I stuen har jeg planlagt Naturlig hvit på veggene og Visjon i taket og hvite (eggeskall) lister, karmer og vindu. Vil det fungere eller bør jeg bruke tak-eller veggfarge på listene?
Jo mer jeg tenker på dette jo mer usikker blir jeg. Håper på hjelp av noen av dere som har erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mal taklister i samme farge som vegg og tak. Ellers blir øyene  våre trukket mot taklisten og effekten blir borte.

Mal gulvlister i samme farge som enten vegg eller gulv. Veggene blir høyere om du maler gulvlist i samme farge som  vegg.

Jeg ville ikke brukt annen blankhetsgrad på tak eller gulvlist med mindre listene er spesielt vakre og burde fremheves.

Dør og vindu: det fineste er å.male hele vinduet/døren og listene i samme farge. Gjerne en matchende farge til vegg, men som gir kontrast. Som Dusty Red. Eller samme farge men blank.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...