Gjest No1*No1 Skrevet 9. mars 2024 #1 Skrevet 9. mars 2024 Jeg har merket en ting ved meg selv. Jeg tåler lite med hensyn til kjeftet og hakkete oppførsel. Jeg tenker slik at jeg snakker til deg på ordentlig måte, da forventer jeg det samme fra deg tilbake. Tror det handler om at jeg ble mobbet og fordi jeg har hatt narsissistidke kritiske og kjeftete foreldre og partnere. Tåler lite av slikt nå før jeg går i " shut down". Når noen da på jobb eller andre sammenhenger gir meg en skyllebøtte eller har en streng tone, så reagerer jeg på det og føler meg innvendig skadet. Jeg innrømmer at jeg er hårsår. Men det er ikke mye jeg kan gjøre med det. Betyr ikke at jeg ikke tåler kritikk, fordi det gjør jeg er også på forskudd med kritikk, sannsynligvis har jeg allerede kritisert meg selvfor det en annen person kommer inn og kritiserer meg for. Men det spørs hvordan kritikken leveres. Hvorfor kan ikke alle bare snakke til hverandre i en normal stemmeleie, hva er greia med å være så hard? Hvorfor har enkelte mennesker en kjeftet måte å snakke på på jobb? Skremmer jo vettet av meg iallefall. De som jeg gar tatt slikt opp med sier de ikke var klare over sin tone, men de snakker jo ikke slik i fritiden, så hvorfor endre væremåte på jobb for eksempel?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #2 Skrevet 9. mars 2024 Det er fint at du er sterk nok til å si fra. Er alle andre også enige i at personene er «kjeftete»? Men det ER noe du kan gjøre med det. Gå i terapi/coaching for å lære deg å reagere annerledes. Du er jo selv klar over at du er overfølsom, og hvorfor. Det er en form for angst, som du kan kvitte deg med. Anonymkode: 37da7...bc5
Gjest No1*No1 Skrevet 9. mars 2024 #3 Skrevet 9. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Det er fint at du er sterk nok til å si fra. Er alle andre også enige i at personene er «kjeftete»? Men det ER noe du kan gjøre med det. Gå i terapi/coaching for å lære deg å reagere annerledes. Du er jo selv klar over at du er overfølsom, og hvorfor. Det er en form for angst, som du kan kvitte deg med. Anonymkode: 37da7...bc5 Det er en del andre som reagerer på disse personer ja, men ikke alle. Noen tåler sikkert bedre å bli kjeftet på. Men av alle jeg har sagt dette til har jeg hørt minst en kommentar om deres oppførsel. Exposure therapy hjelper sikkert ikke, når man har vært eksponert en del allerede.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #4 Skrevet 9. mars 2024 No1*No1 skrev (1 minutt siden): Det er en del andre som reagerer på disse personer ja, men ikke alle. Noen tåler sikkert bedre å bli kjeftet på. Men av alle jeg har sagt dette til har jeg hørt minst en kommentar om deres oppførsel. Exposure therapy hjelper sikkert ikke, når man har vært eksponert en del allerede. Snakker ikke om eksponeringsterapi, men å lære teknikker for å dempe din egen overreaksjon. Blir som en fobi, nesten. Anonymkode: 37da7...bc5 1
xQueenKx Skrevet 9. mars 2024 #5 Skrevet 9. mars 2024 Jovisst, er ting du kan gjøre med det. Først og fremst må du slutte å si at du _ikke_ kan gjøre noe med det, da kommer du ingen vei. Jeg var likedan i masse år, men har også gått i masse år i terapi. Nå kan folk bare kjefte så mye de vil, jeg har fortsatt hvilepuls og tilværelsen er mye bedre. Det handler også mye om triggere og traumeresponser, noe jeg garanterer at du har hvis du har hatt foreldre med narsissistiske trekk. Disse resonsene kan man jobbe med, og helst i terapi sånn at du slipper å finne ut av alt alene. Det er ikke snakk om eksponeringsterapi, nei, men å jobbe med triggerne. Jobbe med å endre tankegang. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #6 Skrevet 9. mars 2024 No1*No1 skrev (42 minutter siden): Jeg har merket en ting ved meg selv. Jeg tåler lite med hensyn til kjeftet og hakkete oppførsel. Jeg tenker slik at jeg snakker til deg på ordentlig måte, da forventer jeg det samme fra deg tilbake. Tror det handler om at jeg ble mobbet og fordi jeg har hatt narsissistidke kritiske og kjeftete foreldre og partnere. Tåler lite av slikt nå før jeg går i " shut down". Når noen da på jobb eller andre sammenhenger gir meg en skyllebøtte eller har en streng tone, så reagerer jeg på det og føler meg innvendig skadet. Jeg innrømmer at jeg er hårsår. Men det er ikke mye jeg kan gjøre med det. Betyr ikke at jeg ikke tåler kritikk, fordi det gjør jeg er også på forskudd med kritikk, sannsynligvis har jeg allerede kritisert meg selvfor det en annen person kommer inn og kritiserer meg for. Men det spørs hvordan kritikken leveres. Hvorfor kan ikke alle bare snakke til hverandre i en normal stemmeleie, hva er greia med å være så hard? Hvorfor har enkelte mennesker en kjeftet måte å snakke på på jobb? Skremmer jo vettet av meg iallefall. De som jeg gar tatt slikt opp med sier de ikke var klare over sin tone, men de snakker jo ikke slik i fritiden, så hvorfor endre væremåte på jobb for eksempel? Anonymkode: c77b0...264
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #7 Skrevet 9. mars 2024 No1*No1 skrev (49 minutter siden): Jeg har merket en ting ved meg selv. Jeg tåler lite med hensyn til kjeftet og hakkete oppførsel. Jeg tenker slik at jeg snakker til deg på ordentlig måte, da forventer jeg det samme fra deg tilbake. Tror det handler om at jeg ble mobbet og fordi jeg har hatt narsissistidke kritiske og kjeftete foreldre og partnere. Tåler lite av slikt nå før jeg går i " shut down". Når noen da på jobb eller andre sammenhenger gir meg en skyllebøtte eller har en streng tone, så reagerer jeg på det og føler meg innvendig skadet. Jeg innrømmer at jeg er hårsår. Men det er ikke mye jeg kan gjøre med det. Betyr ikke at jeg ikke tåler kritikk, fordi det gjør jeg er også på forskudd med kritikk, sannsynligvis har jeg allerede kritisert meg selvfor det en annen person kommer inn og kritiserer meg for. Men det spørs hvordan kritikken leveres. Hvorfor kan ikke alle bare snakke til hverandre i en normal stemmeleie, hva er greia med å være så hard? Hvorfor har enkelte mennesker en kjeftet måte å snakke på på jobb? Skremmer jo vettet av meg iallefall. De som jeg gar tatt slikt opp med sier de ikke var klare over sin tone, men de snakker jo ikke slik i fritiden, så hvorfor endre væremåte på jobb for eksempel? Anonymkode: c77b0...264
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #8 Skrevet 9. mars 2024 No1*No1 skrev (50 minutter siden): Jeg har merket en ting ved meg selv. Jeg tåler lite med hensyn til kjeftet og hakkete oppførsel. Jeg tenker slik at jeg snakker til deg på ordentlig måte, da forventer jeg det samme fra deg tilbake. Tror det handler om at jeg ble mobbet og fordi jeg har hatt narsissistidke kritiske og kjeftete foreldre og partnere. Tåler lite av slikt nå før jeg går i " shut down". Når noen da på jobb eller andre sammenhenger gir meg en skyllebøtte eller har en streng tone, så reagerer jeg på det og føler meg innvendig skadet. Jeg innrømmer at jeg er hårsår. Men det er ikke mye jeg kan gjøre med det. Betyr ikke at jeg ikke tåler kritikk, fordi det gjør jeg er også på forskudd med kritikk, sannsynligvis har jeg allerede kritisert meg selvfor det en annen person kommer inn og kritiserer meg for. Men det spørs hvordan kritikken leveres. Hvorfor kan ikke alle bare snakke til hverandre i en normal stemmeleie, hva er greia med å være så hard? Hvorfor har enkelte mennesker en kjeftet måte å snakke på på jobb? Skremmer jo vettet av meg iallefall. De som jeg gar tatt slikt opp med sier de ikke var klare over sin tone, men de snakker jo ikke slik i fritiden, så hvorfor endre væremåte på jobb for eksempel? Anonymkode: c77b0...264
Fighter83 Skrevet 9. mars 2024 #9 Skrevet 9. mars 2024 Jeg tåler dårlig kjefting og høy diskusjonstemperatur, jeg går rett i fight or flight. Blir det ofte for mye diskusjoner med de samme personene så går jeg også rett i flight or flight i settinger der det blir sånn. Er det kun av og til med de samme folka så kan jeg kanskje klare å strekke meg litt og disse settingene kan jeg oppleve mestring i. Jeg er vokst opp med innmari mye kjefting rundt meg. Ikke sånn mobbe og si stygge ting til/ om meg men mer kjefting fra den andre fordi den andre er sliten og lett ble frustrert. Denne klarte ikke å regulere seg så godt i disse situasjonene sånn vi barna så det. Ofte lå personen å sov mye så det var helt klart en veldig sliten og psykisk syk person. Jeg kan ikke huske at jeg ble redd av dette som ung. Vi måtte bare stå i det og vente på at det gikk over, var også veldig vanskelig å forutse når det kunne skje. Tror nok dette var det verste, at man ikke helt visste når det ville skje. Vi opplevde veldig mye omsorg og ivaretakelse på et vis fra denne personen, vi så og fikk beskjed om at denne aldri ville gjøre oss noe vondt.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #10 Skrevet 9. mars 2024 Det er alltid mennesker som tenker at de overreagerer, ikke tåler kritikk og blir beskyldt for å være for nærtagende som skal gå i terapi, bli bedre, skjerpe seg osv osv. Men det er faktisk ikke normalt å bli kjeftet på, utsatt for krenkende oppførsel eller mobbet av andre mennesker som er voksne. Man kommer lang med vanlig kommunikasjon der begge parter er likverdige i relasjonen, man lærer også best på den måten. Anonymkode: 46753...8c2 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #11 Skrevet 9. mars 2024 No1*No1 skrev (56 minutter siden): Jeg har merket en ting ved meg selv. Jeg tåler lite med hensyn til kjeftet og hakkete oppførsel. Jeg tenker slik at jeg snakker til deg på ordentlig måte, da forventer jeg det samme fra deg tilbake. Tror det handler om at jeg ble mobbet og fordi jeg har hatt narsissistidke kritiske og kjeftete foreldre og partnere. Tåler lite av slikt nå før jeg går i " shut down". Når noen da på jobb eller andre sammenhenger gir meg en skyllebøtte eller har en streng tone, så reagerer jeg på det og føler meg innvendig skadet. Jeg innrømmer at jeg er hårsår. Men det er ikke mye jeg kan gjøre med det. Betyr ikke at jeg ikke tåler kritikk, fordi det gjør jeg er også på forskudd med kritikk, sannsynligvis har jeg allerede kritisert meg selvfor det en annen person kommer inn og kritiserer meg for. Men det spørs hvordan kritikken leveres. Hvorfor kan ikke alle bare snakke til hverandre i en normal stemmeleie, hva er greia med å være så hard? Hvorfor har enkelte mennesker en kjeftet måte å snakke på på jobb? Skremmer jo vettet av meg iallefall. De som jeg gar tatt slikt opp med sier de ikke var klare over sin tone, men de snakker jo ikke slik i fritiden, så hvorfor endre væremåte på jobb for eksempel? Anonymkode: c77b0...264
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #12 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er alltid mennesker som tenker at de overreagerer, ikke tåler kritikk og blir beskyldt for å være for nærtagende som skal gå i terapi, bli bedre, skjerpe seg osv osv. Men det er faktisk ikke normalt å bli kjeftet på, utsatt for krenkende oppførsel eller mobbet av andre mennesker som er voksne. Man kommer lang med vanlig kommunikasjon der begge parter er likverdige i relasjonen, man lærer også best på den måten. Anonymkode: 46753...8c2 Her svarer vi jo ut fra ts’ egen vurdering av situasjonen og årsaken til at hun er slik. Anonymkode: 37da7...bc5 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #13 Skrevet 9. mars 2024 30 minutter siden, AnonymBruker said: Det er alltid mennesker som tenker at de overreagerer, ikke tåler kritikk og blir beskyldt for å være for nærtagende som skal gå i terapi, bli bedre, skjerpe seg osv osv. Men det er faktisk ikke normalt å bli kjeftet på, utsatt for krenkende oppførsel eller mobbet av andre mennesker som er voksne. Man kommer lang med vanlig kommunikasjon der begge parter er likverdige i relasjonen, man lærer også best på den måten. Anonymkode: 46753...8c2 Det er jo dette. Jeg syns folk skal helst bare være hyggelige med mindre det er helt nødvendig å være kjeftete og streng og det trenger man aldri med meg. Jeg gjør alltid mitt beste. Frem til jeg ikke klarer mer og gjør ingenting.. Anonymkode: d13c7...fa8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #14 Skrevet 9. mars 2024 No1*No1 skrev (1 time siden): Jeg har merket en ting ved meg selv. Jeg tåler lite med hensyn til kjeftet og hakkete oppførsel. Jeg tenker slik at jeg snakker til deg på ordentlig måte, da forventer jeg det samme fra deg tilbake. Tror det handler om at jeg ble mobbet og fordi jeg har hatt narsissistidke kritiske og kjeftete foreldre og partnere. Tåler lite av slikt nå før jeg går i " shut down". Når noen da på jobb eller andre sammenhenger gir meg en skyllebøtte eller har en streng tone, så reagerer jeg på det og føler meg innvendig skadet. Jeg innrømmer at jeg er hårsår. Men det er ikke mye jeg kan gjøre med det. Betyr ikke at jeg ikke tåler kritikk, fordi det gjør jeg er også på forskudd med kritikk, sannsynligvis har jeg allerede kritisert meg selvfor det en annen person kommer inn og kritiserer meg for. Men det spørs hvordan kritikken leveres. Hvorfor kan ikke alle bare snakke til hverandre i en normal stemmeleie, hva er greia med å være så hard? Hvorfor har enkelte mennesker en kjeftet måte å snakke på på jobb? Skremmer jo vettet av meg iallefall. De som jeg gar tatt slikt opp med sier de ikke var klare over sin tone, men de snakker jo ikke slik i fritiden, så hvorfor endre væremåte på jobb for eksempel? Støttes deg på det. Jobber i butikk. Og har aldri forstått denne kjeften når en vare har feil. Skjønner jo at det er kjedelig å komme tilbake. Men det er jo ikke vi som lager disse produktene. Og man får jo ny om det er feil på den. Så man teenger jo ikke stå å skrike i butikken at den hadde en feil. Dog tar jeg altid opp sånt pent, men opplever da at enkelte ansatte prøver å vri seg unna rekkamasjonen. Så da hever jeg også stemmen litt og blir streng. Så unødvendig det også. Anonymkode: aa61b...6ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå