Gå til innhold

Jeg holder snart ikke dette ut lenger!! Mangel på søvn, føler meg hjelpeløs

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I over en uke har jeg slitt med søvn, jeg klarer ikke å sove om natta. Sliter med å søvne, bruker lang tid, når jeg først sovner så våkner jeg etter 2 eller 3 timer. Jeg føler meg elendig, kroppen er sliten, har vonde og skumle tanker. Nettene er en kamp for meg. Jeg har en veldig god mann, han er her for meg men allikevel så hjelper ikke det. Jeg er redd for han også nå, fordi han sover også dårlig pga meg. Så han er også trøtt. Jeg kan legge meg i et annet rom men jeg er redd for å sove alene, vil ha hans nærhet.

Vet ikke hvorfor dette skjer meg og hva som er årsaken. For to uker siden så ble hunden vår veldig syk, og selv om jeg bekymret meg der å da, så sov jeg normalt og fungerte. Etter at han ble bedre og bedre for hver dag, så begynte jeg å slite. Det er det eneste som har skjedd i det siste som jeg kommer på. Om det er grunnen til at jeg er slik nå, vet jeg ikke.

Har vært hos legen i går og fikk Sobril, hun sa at jeg skulle først dele en tablett for å se hvordan det funker også ta det etter behov. Jeg sa at jeg kvier meg veldig da jeg også har angst for tabletter, men hun sa at noen ganger så må medisin til og at denne skulle roe meg litt ned, roe tankekjøret og få meg mer avslappet. Tok en halv en i går men allikevel brukte jeg lang tid på å sovne. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Føler at ingenting hjelper. Legen skulle henvise meg til psykolog.

Jeg er kjemperedd for at dette bare vil fortsette og at jeg ikke får sove. Redd for at dette vil fortsette. Jeg er redd for å bli gal. :( Hva skal jeg gjøre? Hva har hjulpet dere som slet med søvnen? 

Anonymkode: a7638...1e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sliter også med mat, jeg har mistet matlyst. Har en klump i magen hele dagen, føler meg stappmett og må tvinge i meg frokost og middag. 
Ts

AnonymBruker
Skrevet

En uke? Det er jo ingenting. Stå opp til faste tider, ikke sov om dagen, og gå en lang tur midt på dagen de dagene du har fri. Si til deg selv at du tåler en periode med dårlig søvn.

Anonymkode: 81e51...836

• Liker 21
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

En uke? Det er jo ingenting. Stå opp til faste tider, ikke sov om dagen, og gå en lang tur midt på dagen de dagene du har fri. Si til deg selv at du tåler en periode med dårlig søvn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om du sliter voldsomt med psyken. Veldig leit at det igså går utover mannen din, ting blir jo ikke bedre når du drar ham ned med deg på den måten (nekter han slvn og gir ham bekymringer fordi du av en eller anenn merkelig grunn ikke tør å sove alene). Bra at legen henviste deg til psykolog. 

Anonymkode: 0745d...679

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Luksusbia
Skrevet (endret)

Det er slitsomt å ikke få i seg nok mat eller mangle søvn❤️ Bestill time hos legen din! Mulig det er psykisk pga hunden.. La nå mannen din sove. Det er litt traumatiser jente 7 år som skriver dette.

Endret av Luksusbia
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg står alltid opp til fast tid, uansett om jeg sov eller ikke, sover ikke om dagen men holder ut, går tur hver dag. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Søk rask psykisk helsehjelp i kommunen din! Gratis! De har også søvnkurs! 

Anonymkode: 63ba7...1a4

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper du går på jobb? Vi har godt av å ha noe annet å tenke på i stedet for å gå og surre seg inn i eget tankespinn. Det høres ut som du ikke sover fordi du er redd for å ikke få sove. Ellers gjelder det som er beskrevet her:

Ville nok prøvd eget rom og, selv om du i utgangspunktet ikke liker tanken. 

Anonymkode: 33543...afd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om du sliter voldsomt med psyken. Veldig leit at det igså går utover mannen din, ting blir jo ikke bedre når du drar ham ned med deg på den måten (nekter han slvn og gir ham bekymringer fordi du av en eller anenn merkelig grunn ikke tør å sove alene). Bra at legen henviste deg til psykolog. 

Det er jeg veldig klar over det selv, jeg er ikke uselvisk, sliter enda mer fordi jeg påfører han dette og det vil jeg jo ikke. Men jeg er redd, forstå det eller ikke.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg står alltid opp til fast tid, uansett om jeg sov eller ikke, sover ikke om dagen men holder ut, går tur hver dag. 

Ts

Er du ikke i jobb? Små problemer føles dessverre ofte enorme når man er mye isolert i hjemmet. Håper du får psykolog raskt, anbefaler deg også å sjekke ut lavterskeltilbud på hjemmesiden til Psyk Helse i kommunen din. Mye bra der.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Søk rask psykisk helsehjelp i kommunen din! Gratis! De har også søvnkurs! 

Anonymkode: 63ba7...1a4

Det har jeg gjort, har time til uka.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du ikke i jobb? Små problemer føles dessverre ofte enorme når man er mye isolert i hjemmet. Håper du får psykolog raskt, anbefaler deg også å sjekke ut lavterskeltilbud på hjemmesiden til Psyk Helse i kommunen din. Mye bra der.

Nei, jeg er ufør. 
Jeg har alltid vært sosial men akkurat nå tåler jeg ikke å være sosial, jeg har ikke krefter.  Skal til psyk i komunen til uken.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Det aller viktigste her er at du lar mannen din få sove om nettene og la ham få pause fra din angst og bekymringer. Det er få forhold som tåler en skjør, syk og angstfylt, hjemmeværende partner som bevisst trekker partneren ned sammen med seg. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det viktigste her er å ikke bekymre seg for søvnen. Det er ubehagelig å ikke sove og man blir veldig trøtt på dagtid, men en uke er kort tid og her kan ting fort snu. Bra at du holder døgnrytme og ikke sover på dagtid, da opparbeider du søvnbehov og kanskje sover du bedre igjen allerede neste uke. 

Anonymkode: efc78...e87

AnonymBruker
Skrevet

Søvnproblemer i en uke gjør vanligvis ikke at man drar til lege. Men bra at du oppsøker hjelp, for du høres ikke frisk ut. 

Et skudd i blinde, men kan det være overgangsalder? Mange sliter med søvn og uro hele overgangsalderen. Jeg sov elendig i to år.

Anonymkode: 6fed9...f5d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Melatonin?

Anonymkode: 8f886...267

AnonymBruker
Skrevet

Ta de banale grepene;

Ingen skjerm på kveldstid.

Kutt ut kaffe og alkohol.

Stå opp til samme tidspunkt hver dag, gjerne tidlig selv om du har vært våken de siste 4 timene.

Tren. Slit ut kroppen.

Får du ikke sove så står du opp og setter deg på stua med svakt lys (ligg maks 20 minutt våken) og leser en kjedelig bok helt til du blit trøtt. Legg deg når du blir trøtt igjen. Sovner du ikke innen 20 minutt så står du opp igjen. Greia er at soverommet KUN skal assosieres med soving (og sex), ikke et sted hvor du ikke får sove. 

Forsøk avspenningsøvelser når du ligger i senga.

Det viktigste av alt; du FÅR sove igjen. Og det MÅ du si til deg selv. Ikke gi deg henn og tenk at du aldri mer får sove. Forstår at det er lett å tenke sånn og bli redd. Men du sovner igjen engang, garantert! Ikke psyk deg ned.

Bra du skaffer hjelp tidlig. Jeg har gått i 5 år og slitt med søvn. Når jeg nå endelig ba om hjelp har jeg fått avslag pga redusert tilbud...Det er en voldsom pågang samt at sykehuset sliter med økonomien. 

Og IKKE vær redd for å bruk litt medisin i perioder. Det er ikke farlig. Det er for å komme seg litt ♥️

Anonymkode: 74650...0a1

• Hjerte 1
Gjest Blåmonster
Skrevet

Fjern alt av tv , mobil , pc. Gå lange turer ute , spis hver 3 time selv om du ikke er sulte, legg deg sent stå opp  tidlig typ 4 timer etterpå, gjør det samme neste dag, sov da 4,5 time, bygg opp 30 min hver dag.  bruk soverommet kun til søvn.

AnonymBruker
Skrevet

En uke er jo ingenting. Jeg har hatt det sånn de siste årene. Sovner kl 23, våkner kl 00-01 og er våken til 02-04 isj. Jobber fullt. Vekker da ingen andre for det. Vært hos legen, ingen dør av å sove litt lite sier han. Vil ikke gi meg noe å sove på. I tillegg er du ufør og trenger vel ikke være så skjerpet på dagtid. Jeg jobber fullt i en jobb der hodet absolutt må være påskrudd. Og det går fint selv om det er noen dager jeg er litt gruffen. Men psykisk høres det ut som du trenger hjelp. Så fint at du får det. 

Anonymkode: 87d85...6cd

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...