AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #1 Skrevet 9. mars 2024 Vet ikke om det passer seg under dette emne. Jeg lurer på om vi er blitt mobilavhengig uten å vite det? Det første jeg gjør er å stirre på skjermen rett etter at jeg står opp og før jeg legger meg. Har altså et fungerende liv, men bruker mye tid på mobiltelefonen. Føler at den «eier» meg litt. Vurderer å gå tilbake til mobil med knapper (om de fortsatt eksisterer). Problemet er bare det at alle appene jeg trenger, de aller viktigste er på smarttelefonen. Kan denne avhengigheten minne om hvilken som helst annen avhengighet med abstinenser om jeg slutter? Skal begrense skjermtid fra neste uke, blir et prosjekt i seg selv. Anonymkode: 6f807...c3e
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #2 Skrevet 9. mars 2024 Ja, det kan godt være. Prøv å legg telefonen i et annet rom en natt. Sjekk den for meldinger noen ganger i løpet av neste dag og svar hvis det ringer. Sjekk apper for viktige beskjeder én gang i løpet av dagen. Følelsene du får i kroppen etter en slik dag vil gi deg informasjon om grad av avhengighet. Jeg kjenner en sånn dag er enkel når jeg er med andre og har mye å gjøre, men at jeg har en refleks på å sjekke telefonen uten å ha noe å sjekke når jeg er alene. Hvis jeg gir etter for den refleksen, blir jeg ofte sittende med noe helt unyttig. Anonymkode: 74fa7...4e3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #3 Skrevet 9. mars 2024 Jeg bruker telefonen mye, til praktiske og nødvendige ting, og som underholdning. Men vil likevel ikke si jeg er avhengig. Nå la jeg den rett til lading i det jeg stod opp, og har ikke sett på den på to timer. Tilsvarende lå den et helt annet sted fra jeg begynte å lage middag i går, til vi var ferdig spist og satt oss ved TVen. Har skrudd av det meste av push, og har den alltid på lydløs. Selv på hjemmekontoret der jeg får en del jobb-telefoner får den innimellom ligge en times tid i et annet rom, slik at jeg får konsentrert meg om andre ting. Så vil ikke si man MÅ begrense skjermtid. Men om du får abstinenser om telefonen ikke er rett i nærheten, da har du et problem. Anonymkode: ac0e6...b1c
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #4 Skrevet 9. mars 2024 Tror mange av oss har blitt det i større eller mindre grad, men synes det er litt vanskelig å kutte i lengre perioder, for man trenger den jo til "alt" nå for tiden. Billetter, app for styring av strøm, inngang til treningssenter og gud vet hva, mail, meldinger osv. Anonymkode: f8a5a...cdd
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #5 Skrevet 9. mars 2024 Uten å vite det? jeg er fullstendig klar over at jeg er avhengig. Anonymkode: 899bd...11b 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #6 Skrevet 9. mars 2024 Ja er avhengig, ble veldig klar over det den dagen mobilen gikk tom for strøm og innså at simkode og puk-kode var noe jeg ikke viste. Ble en dag uten mobil, jeg følte meg helt naken og hjelpeløs 🤣. Kom til og med en i fra familien på besøk og skulle se om alt var ok da de ikke fikk kontakt med meg. Man får nesten ikke gjort noe uten mobil/pc/nettbrett 😬. Anonymkode: 84cd2...01d
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #7 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror mange av oss har blitt det i større eller mindre grad, men synes det er litt vanskelig å kutte i lengre perioder, for man trenger den jo til "alt" nå for tiden. Billetter, app for styring av strøm, inngang til treningssenter og gud vet hva, mail, meldinger osv. Anonymkode: f8a5a...cdd Selvsagt er de aller fleste som HAR smartmobil avhengige men få vil innrømme der. Selv hater jeg den makten den har over oss og samtidig vet jeg det sitter folk som studerer hvordan de best kan få folk avhengig. Anonymkode: e05e3...6b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå