Gå til innhold

Legen nekter meg CT..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner at jeg begynner å bli litt sliten. Har vært storrøyker i flere år og i den siste tiden har jeg begynt å oppleve noen veldig skumle symptomer. Kronisk hoste, feber, kastet opp blod, ekstremt trøtt, smerter mellom skulderbladene og ja egentlig alle symptomer som det står at man bør oppsøke en lege for. Men legen men avslår at det er "kreft", basert på en faktor. Du er for ung, du er bare 29 år. 

Jeg er redd at han først tar dette på alvor når det er nærmest altfor sent, og lurer derfor på hva jeg kan gjøre og hva jeg har krav på ? Kan jeg si at JEG MÅ ha CT, eller er det slik at det er en avgjørelse han tar? hva med privat, lungespesialist? noen som kjenner til om de på volvat utfører ct/mr, og hvor "dyrt" blir det?

Anonymkode: b7880...9d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er legen som bestemmer om du henvises videre, men om føler at du ikke blir tatt på alvor bør du skifte lege, eller gå privat.

Anonymkode: 77e80...aad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha henvisning fra lege for å få mr, ct og røntgen. Dette er pga at det er strenge regler vedrørende bruk av apparater som utsetter folk for stråling og selvfølgelig for å ikke sløse med ressursene i offentlig sektor. Men, henvisende lege behøver ikke være din fastlege. Så du kan gå til en privat lege for undersøkelse og få henvisning fra den legen. Dog blir jo den henvisningen og undersøkelsen privat så du må betale for alt selv og det blir dyrt. Man kan ikke bestemme selv hvilke undersøkelser og behandling man skal få i helsevesenet. Synd når man møter ignorante leger. Men, veldig bra når man har f.eks helseangst sånn som meg. Jeg hadde ikke gjort annet enn å være på sykehuset for og ta prøver hvis jeg kunne bestille hvilke undersøkelser jeg ville.

Anonymkode: a2eed...12f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du må ha henvisning fra lege for å få mr, ct og røntgen. Dette er pga at det er strenge regler vedrørende bruk av apparater som utsetter folk for stråling og selvfølgelig for å ikke sløse med ressursene i offentlig sektor. Men, henvisende lege behøver ikke være din fastlege. Så du kan gå til en privat lege for undersøkelse og få henvisning fra den legen. Dog blir jo den henvisningen og undersøkelsen privat så du må betale for alt selv og det blir dyrt. Man kan ikke bestemme selv hvilke undersøkelser og behandling man skal få i helsevesenet. Synd når man møter ignorante leger. Men, veldig bra når man har f.eks helseangst sånn som meg. Jeg hadde ikke gjort annet enn å være på sykehuset for og ta prøver hvis jeg kunne bestille hvilke undersøkelser jeg ville.

Anonymkode: a2eed...12f

Bestilte time hos en privat lungespesialist nå. 4000kr :( men da får det bare være. Vil heller ha livet enn 4000kr. 

syns det er så leit av legen å ignorere, men det er som min mann sier «hadde han sendt henvisning, så hadde du uansett måttet vente i flere måneder». 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bestilte time hos en privat lungespesialist nå. 4000kr :( men da får det bare være. Vil heller ha livet enn 4000kr. 

syns det er så leit av legen å ignorere, men det er som min mann sier «hadde han sendt henvisning, så hadde du uansett måttet vente i flere måneder». 

Ang. ventetid så avgjøres det av flere faktorer. Selvfølgelig pågang/tilgang, hvor mange som venter, alvorlighetsgrad hos de, alvorlighetsgrad på symptomene du har osv. 

F. eks. i mitt tilfelle, som ikke er lungene, men magen, så har jeg fått time om noen dager fordi de frykter at jeg kan ha kreft, og i verste fall at jeg kan ha hatt det en stund/at det kan være mye av det eller sånn. Har gått med en del alvorlige symptomer og plager over tid, og også hatt en del prøver som kan tyde på at er noe alvorlig galt. Da blir man prioritert. Det gjør man jo også hvis det er akutt, f. eks. Så ja, ventetid kommer helt an på. 

Vanskelig å si noe om din situasjon. I utgangspunktet er jeg jo tilbøyelig til å tenke at fastlegen din kjenner deg og din helse, og at vedkommende er kapabel til å avgjøre hvorvidt det er fornuftig med CT eller ikke, men samtidig så har man jo også hørt mengder av skrekkhistorier hvor nettopp det IKKE er tilfellet også, så derfor umulig for meg å gjette på hva slags indikasjoner som evt. er eller ikke er for at du skal få ta CT. Dvs. i utgangspunktet tenker jeg jo at med den frekvensen vi scanner folk her til lands, mengder av folk scannes hver dag helt unødvendig/for langt mindre enn du beskriver også, så tenker jeg jo egentlig at du burde jo kunne få tatt en CT. Med mindre fastlegen din har gode grunner for å nekte deg syns jeg det er litt rart. Ja, du er ung, og det kan være at du er overhysterisk for alt jeg vet, men vi vet jo alle at selvom kreft er mer uvanlig hos unge er det jo også noen som får det likevel, og det fins jo MYE annet som kan være galt også... Så, jeg tenker vel ikke nødvendigvis at det var så rimelig å nekte deg (selvfølgelig litt avhengig av grunn). 

Kjipt å måtte ut med 4000 kr da... Det er ikke en turnuslege/vikar/en sånn alternativ lege på fastlegekontoret du tilhører f. eks.?
Der jeg går, og mange andre steder, jobber det ofte 1-2 turnusleger eller lignende, som man kan få time hos hvis f. eks. fastlegen er borte/opptatt eller om det er noen grunn til å få vurdering av en annen lege eller sånn... Noen steder er det mulig å få hos en av de andre fastlegene også, det varierer vel litt hvor lett det er å få komme til hos en annen, men jeg ville absolutt anbefalt deg å prøvd det først om de 4000 kr er mye for deg. Om du da hadde fått nei enda en gang er det kanskje greit å revurdere, men ville tenkt at det var verdt et forsøk og ganske stor sannsynlighet for at du vil få komme til CT/evt en annen type bildeundersøkelse da, røntgen f. eks. om du prøver en annen lege. Har du prøvd å høre med fastlegekontoret om det er mulig å få time hos en annen? Du kan evt si på tlf at det er noe du ikke tør/ønsker å ta opp med akkurat din fastlege da (noen vil jo f. eks. til en annen om det er noe gynekologisk/seksuelt f. eks.). Hvis ikke du har prøvd: Prøv det først da, om det går an å avbestille/hvis ikke du alt har avbestilt den til 4000 kr. 

Det er heller ikke sikkert du må vente flere måneder. Det avgjøres som sagt av hastegrad/alvorlighetsgrad, basert på flere forskjellige faktorer. Det er heller ikke sånn at du får time til CT kjempefort om du får til privat lege, og kjempesakte hvis du går til fastlege, om det var det du trodde (?)... Det er ikke privat/offentlig henviser som avgjør det, men hvor mye man tenker det haster å avklare det du henvises for. Det er som sagt også noen faktorer utover det som går på akkurat deg, som ventetid på undersøkelsen du skal ta, hvor mange som venter/alvorlighetsgrad på de som venter, hvor du skal ta, privat/offentlig osv. Men igjen, aller mest går det på alvorlighetsgrad/hastegrad.

Anonymkode: 2865e...50e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...