Gå til innhold

Lager ungdommen deres middag til familien?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Eller er det de voksne som står for alt av matlaging? 

Anonymkode: a85b5...228

Vi hadde hver vår dag til å lage middag da jeg var 10 år og eldre. Vi var to søsken. De andre dagene lagde mamma middag.

Tenker det var for å lære oss å lage mat, og ta ansvar. Vi måtte også være med på vasking av hus, der vi måtte krysse av på liste på hver oppgave vi var ferdig med. Det gjorde foreldrene våre også, etterhvert som de gjorde oppgaver. Så det var likt mellom barn og voksne på oppgaver vi måtte utføre. Og dette var på 80-tallet. Begge mine foreldre var i gode jobber, og ingen av de hadde mer tid enn den andre til husarbeid.

Vi begge hadde lært matlaging fra tidlig alder, der vi både lagde kaker og mat alene fra 7 års alder. Vi lærte å bake fra vi var 5 år, og vi lærte å strikke fra vi var omtrent 10 år.

Det var godt å ha den erfaringen fra da jeg var liten da jeg ble voksen, og skulle lage mat selv. Og dessuten skulle vaske hus, og skulle ha ansvaret selv.

Må også si at mine foreldre var gode voksne, og veldig gode foreldre. Jeg er glad for at jeg fikk den erfaringen fra dem.

Anonymkode: 60fac...297

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, de står ofte for middagen på fredager og lørdager. I hverdagen er det desverre ofte ikke tid, men de hjelper gjerne til hvis de har tid. De er 10, 12 og 14 år. De har vært med på kjøkkenet fra de var helt små og liker å lage mat.

10 åringen eller 14 åringen steiker seg gjerne omelett, pannekaker eller speilegg etter skolen, mens 12 åringen holder seg til mikro eller vannkoker når det ikke er voksne hjemme, ettersom hun har opplevd brann på kjøkkenet hos venninne.

Anonymkode: 21003...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Eller er det de voksne som står for alt av matlaging? 

Anonymkode: a85b5...228

Den som er først hjemme lager middag her. Fryste varer legges til tining på morgenen. 

Så ja. Begge gutta laget middag fra dem var 6 år gamle.  Men det smakte bedre da dem ble 15-16 år gamle...

Anonymkode: 3b5d3...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det er fint å lese hvor mange her som har barn som lager middag. Det er jo en oppgave mange barn syns er morsom, og det trenger ikke være avansert mat. Supert å la barna få bidra i en travel hverdag!

Anonymkode: 59cf1...566

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår 6.klassing lager middag 2 x pr uke, smører egen matpakke, ordner frokost og kveldsmat. Har gjort det siste siden h*n var ca 8 år. 

Anonymkode: 57b7c...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Av og til som lyst betont. Av og til om jeg spør pent

Anonymkode: 3a1ec...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, ikke til hele familien, men de lager ofte middag til seg selv og noen ganger til venner.

Anonymkode: 39f63...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt ønsket høyere ukelønn og foreslo selv at han kunne lage middag. Så han lager ofte middagen. Han er tretten. Han begynte vel så smått å lage middagen da han var elleve. I begynnelsen var det nesten mer arbeid når han laget mat. Han trengte masse veiledning og kjøkkenet så bomba ut etterpå. Nå er han veldig selvstendig når det kommer til matlagingen, men oppryddingen har vi fremdeles et stykke igjen å gå på. 

Han synes det er så gøy på kjøkkenet at han en dag jeg kom hjem hadde laget en kake uten oppskrift. Den ble veldig god, og nå prøver han stadig å forbedre oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

14 åringen lager middag 2 ganger i uken. H*n bestemmer selv hvilke dager i uka og hvilken middagsrett som blir lagd. 

Anonymkode: 9b18c...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lagde aldri middag da jeg var tenåring. Men hadde hjemmeværende mor, som likte å lage mat - så det kan jo ha vært noe av grunnen. Lagde mat hvis jeg var alene hjemme og sånn.

Anonymkode: 953d3...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både tenåringer og andre unger. De begynner før de er tenåringer. Snart 8 åringen lager endel allerede, men ikke alene. Tipper hun begynner alene om 1 år eller 2. 
De får en fast dag i uken fra er 10-12 år alt ettersom (ferdigheter). 

Anonymkode: 5ca52...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...