Gå til innhold

Har borderline, isolerer meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har borderline og jeg har så vondt inni meg at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Mitt sinne er mest rettet innover og mot meg selv, men i nære relasjoner kan det komme frem. Derfor isolerer jeg meg fordi jeg vet at jeg kan oppføre meg som et troll og jeg vil ikke utsette mine nærmeste og de jeg er mest glad i for dette. Jeg føler meg så ensom, men vet ikke hva annet jeg skal gjøre?

Anonymkode: 06865...e59

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg. Gjorde det samme til det ga seg i slutten av 30-årene. Prøv forskjellig terapi. Mentaliseringsbasert, DBT, ISTDP, meditasjon, yoga m.m. Lær deg noen strategier for å stoppe deg selv før sinnet eksploderer. 

Anonymkode: 2cc44...31e

AnonymBruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei! Nå må du slutte!

TS: Er dette noe du har fått behandling for? Det er veldig god statistikk på behandling for borderline, så jeg syns ikke du skal gi opp. ❤️
Jeg har selv paranoid, unnvikende og emosjonelt ustabil (borderline) og venter på behandling, selvom behandlingen ikke har startet, har jeg det allerede bedre, bare fordi jeg har en psykolog å snakke med, så jeg får sortert de destruktive tankene mine, og kjent mer på følelsene mine. 

Anonymkode: 3b240...5d4

Endret av Matas
Innlegget er redigert grunnet sitering av slettet innhold. - Matas, mod.
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har borderline og jeg har så vondt inni meg at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Mitt sinne er mest rettet innover og mot meg selv, men i nære relasjoner kan det komme frem. Derfor isolerer jeg meg fordi jeg vet at jeg kan oppføre meg som et troll og jeg vil ikke utsette mine nærmeste og de jeg er mest glad i for dette. Jeg føler meg så ensom, men vet ikke hva annet jeg skal gjøre?

Behandling?

Anonymkode: ca836...706

Skrevet

Er det noe galt i å være sint da? Hvis du klarer å formidle det til rette personer på en skikkelig måte?

AnonymBruker
Skrevet
Hoia skrev (1 minutt siden):

Er det noe galt i å være sint da? Hvis du klarer å formidle det til rette personer på en skikkelig måte?

Er jo gjerne det som er problemet når man har borderline, at man kan blir fort sint "uten" grunn og at man ikke klarer å formidle følelsene, på en konstruktiv måte.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei! Nå må du slutte!

TS: Er dette noe du har fått behandling for? Det er veldig god statistikk på behandling for borderline, så jeg syns ikke du skal gi opp. ❤️
Jeg har selv paranoid, unnvikende og emosjonelt ustabil (borderline) og venter på behandling, selvom behandlingen ikke har startet, har jeg det allerede bedre, bare fordi jeg har en psykolog å snakke med, så jeg får sortert de destruktive tankene mine, og kjent mer på følelsene mine. 

Takk :hjerte: Jeg er heldig og får behandling. Behandling gir meg innsikt i diagnosen og forståelse, men jeg sliter med å tilegne meg konkrete mestringsstrategier. Etter hvert som jeg forstår mer om diagnosen og alt det som er "feil'" med meg, isolerer jeg meg mer og mer, fordi jeg får mer og mer forståelse for hvor grusomt det er for de rundt meg. Dermed blir isolering og at jeg rekker meg unna en mestringsstrategi. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er jo gjerne det som er problemet når man har borderline, at man kan blir fort sint "uten" grunn og at man ikke klarer å formidle følelsene, på en konstruktiv måte.. 

Ja, nettopp. Stort sett retter jeg det mot meg selv og "innover", og det er bare så bekmørkt. Noen ganger kommer det ut og det vil jeg ikke utsette andre for. Da blir det også i ettertid enda mørkere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Føler med deg. Gjorde det samme til det ga seg i slutten av 30-årene. Prøv forskjellig terapi. Mentaliseringsbasert, DBT, ISTDP, meditasjon, yoga m.m. Lær deg noen strategier for å stoppe deg selv før sinnet eksploderer. 

Takk! Hva fungerte best for deg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det samme i mange år. Faktisk stabiliserer isolasjon meg, men det er forferdelig ensomt..

Du fortjener mer av livet enn det. Gå til fastlegen og spør om du kan få psykolog som kan mbt.

Anonymkode: fe230...7c1

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Takk! Hva fungerte best for deg?

Jeg ga opp kjæresteforhold. Jeg har kun 1 nær venninne. Vår relasjon er basert på å holde ting lett og overfladisk og å le mye. Andre type vennskap er mer bekjentskap.  Noe nærere enn det ender det med krasj før eller senere. Jeg drikker ekstremt sjeldent.  Holder på gode døgnrytme. Er ute og går hver dag. Siste forhold jeg var i bodde vi hver for oss. Når jeg kjente det brygga seg opp til raseri sa jeg fra at jeg trengte tid for meg selv og hverken sa noe eller skrev sms om hva jeg var sinna for, før etter noen dager.  Da hadde jeg rukket å få fornuft tilbake. "Distress tolerance" er kanskje det viktigste jeg lærte meg. At ja, det er INTENST JÆVLIG NÅ, m2n det får over. Til det går over må man bare ikke ta noen impulsive valg. Gå en tur, hør på musikk,  ring hjelpetelefon eller gjør et eller annet til å distrahere deg selv.

Skrevet

Jeg tenker at man må lære å regulere sinnet inne i seg og ikke bruke folk som ventil, fordi det kan ødelegge relasjoner og det kan få kolleger til å slutte. Alle nå ta ansvar for våre svakheter og sånn er det bare. Jeg har adhd og ser mine svakheter som jeg jobber med. Du har ditt, og du lærer nå om dine svakheter og tar ansvar for hva du sender ut mot andre, ved å regulere selv. Man kan ikke kjefte og rope og rase, da blir alle andre helt utslitt, og så blir du selv utslitt. Men jeg forstår at borderline har veldig store følelser de må regulere. Men det finne også graderte sykemeldinger og det finnes terapi og hjelpemidler. Du er ikke alene om det, men som voksen så må vi ta ansvar og ta eierskap i hvordan vi påvirker andre og oss selv. 

Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innhold. 

Matas, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

God behandling er nøkkelen! Hadde selv borderlinediagnosen i 20årene  men etter behandling og mye jobbing så er jeg nå friskmeldt og har ett normalt liv☺️

Klem sendes! 💗

Anonymkode: 06bb8...89e

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...