AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #1 Del Skrevet 8. mars 2024 Får jo aldri fred. Og brukerne våre er heler ikke så begestret for disse elevene. Ta det opp med lede? Anonymkode: 1a893...3af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #2 Del Skrevet 8. mars 2024 Hva slags elever i praksis hvor? Anonymkode: 6ba3e...4e4 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #3 Del Skrevet 8. mars 2024 Hvordan skal de lære hvis ikke de får være i praksis? Er det VGs elever eller språkpraksis? Anonymkode: defb4...f59 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #4 Del Skrevet 8. mars 2024 Det må du nesten finne deg i. Livet går videre nye folk må ha opplæring. Anonymkode: 9d85a...e05 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #5 Del Skrevet 8. mars 2024 Helsefagarbeider, gjetter jeg. I kommunehelsetjenesten, mulig hjemmesykepleie. Og nei, du skal ikke ta det opp med leder. Du skal ta deg sammen og bistå til at eleven når læringskravene sine i praksisen. Anonymkode: 6f5f8...3f4 14 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #6 Del Skrevet 8. mars 2024 Jeg er så lei av ansatte som deg. Mange elever gjør en strålende jobb. Her har dere muligheten til å være med på å utdanne morgendagens kollegaer.... Går ut i fra at du ønsker ferie til sommeren. Hvem er da bedre til å jobbe som vikarer, enn elever dere har lært opp selv. Anonymkode: df9f5...493 32 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #7 Del Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Får jo aldri fred. Og brukerne våre er heler ikke så begestret for disse elevene. Ta det opp med lede? Anonymkode: 1a893...3af Brukerene er sikkert ikke så fornøyd med deg heller. Pass opp snart kommer en sjarmerende nyutdannet alle liker og tar jobben din. Anonymkode: 9d85a...e05 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #8 Del Skrevet 9. mars 2024 Hvis elever ikke får komme i praksis, vil det jo ikke være noen som er utdannet til å jobbe i yrket om 10-20 år. Jeg vet ikke hvilket yrke det er snakk om, men regner med at det er et omsorgsyrke siden det er snakk om brukere. Tenk deg at det er disse elevene som kanskje skal ta seg av deg eller noen du er glad i i fremtiden, og veiled dem som om de skal nettopp det. Anonymkode: 14cf2...775 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #9 Del Skrevet 9. mars 2024 Uansett hvilken jobb det er snakk om her, så er både du og brukerne tjent med at det rekrutteres nye folk til yrket. Hvis ikke kan verken du eller brukerne klage på underbemanning og lite folk senere. Anonymkode: 68bf7...4a1 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #10 Del Skrevet 9. mars 2024 Du burde ta deg kraftig sammen. Anonymkode: ff825...cc1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #11 Del Skrevet 9. mars 2024 Dere får tenke sånn at dere skal gi dem den beste opplæringen , slik at de blir flinke helsefagarbeidere , som evner å ta vare på dere når dere blir gammel. Vi trenger sårt helsepersonell her i landet. Anonymkode: 8da14...922 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #12 Del Skrevet 9. mars 2024 Praksiselver jobber også 100% gratis.. Det er så dårlig (selvfølgelig skal de ikke få lik lønn som faglærte) men en lønn som er 20-30% minst burde vært mulig. Mange som ikke kan ta seg råd til å utdanne seg pga. det. Og vi trenger faglærte spesielt i helse og omsorgsyrker. Spørs på yrket og jobben, men flere jobber på vgs nivå så tar det bare et par uker praksis før eleven gjør så si akkurat god nok jobb som den som får lønn. Av erfaring får også eleven ofte de kjipe ekstra tunge arbeidsoppgavene også, husker et sted fikk jeg ikke lov til å få en kaffekopp gratis engang.. Men jeg jobbet 8t i mange mnd helt gratis. Anonymkode: 83b29...b68 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #13 Del Skrevet 10. mars 2024 Jeg er ikke lei praksiselever på min jobb (hj.spl), men lei av at opplæringsansvaret faller på hvem som helst. Opplæringen er for dårlig, fordi de som gir opplæringen varierer, og det er ikke noe plan for selve opplæringa. Jeg savner struktur, mål og en plan. Fordi noen av de som kommer, er unge, helt blanke og har null erfaring. Og vi jobber med mennesker. Så ja, jeg hører også ofte fra brukere at de er lei av at det alltid kommer nye folk, og særlig da de yngste, "som ikke vet hva de driver med". Og det blir jo en del "blanke" vikarer på helger og kvelder, og da føler ikke brukerne seg godt nok ivaretatt. Anonymkode: 4e0fb...932 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #14 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 22.30): Får jo aldri fred. Og brukerne våre er heler ikke så begestret for disse elevene. Ta det opp med lede? Anonymkode: 1a893...3af Noen av de kan vel sikkert lære deg å stave? Anonymkode: 168ff...799 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #15 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 22.32): Hvordan skal de lære hvis ikke de får være i praksis? Er det VGs elever eller språkpraksis? Anonymkode: defb4...f59 Enig, men man må også tenke på brukerne. De treffer på mange ulike pleiere i uken gjennom hele dagen. I tillegg skal de ha studenter/elever gjennom store deler av året. De trenger ofte veileding og kan være belastende for både brukere og personale, da det kan ta lengre tid å få gjort ting, og en del responderer dårlig på nye som ikke kjenner de og kommuniserer på "riktig" måte tilpasset den enkelte. Jobber selv på et lite sykehjem. 3 mindre avdelinger. Vi har nesten konstant noen i praksis. Vg1 og 2 elever, sykepleierstudenter, vernepleierstudenter, lærlinger, utplassering via NAV, språkopplæring. Jobber på demenspost og det er rett og slett veldig krevende med språkopplæring. Brukerne forstår ikke, praksiskandidat forstår ikke, nrykerbe blir mer urolig, misforståelser, det opptar mye tid da personale må veilede mye. Enkelte fra NAV passer ikke inn. Aner ikke hvordan de skal kommunisere, vise interesse ovenfor brukere osv. Men NAV bryr seg ikke om hvem de sender til oss. Elever krever mye av en ansatt. Ting tar mye lengre tid. Og når vi har studenter/elever så ofte, så må vi alle ha studenter store deler av året. Det tar på å ikke kunne jobbe selvstendig. Et annet problem er at det ofte er alt for mange på postene. Vi er fast ansatte, en på språkopplæring, en utplassert via nav, to vg-elever, en sykepleierstudent. Det blir folksomt, mer uro blant enkelte. Og den som er via nav + elever + student skal gjerne gjennom mye av det samme, men vi kan jo feks ikke ta med alle samtidig for å vise. Anonymkode: ed6b0...5ba 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #16 Del Skrevet 10. mars 2024 Jeg synes de som får opplæringsansvar for noen som ikke skal læres opp for å jobbe der( som er nyansatt) men elever etc. som behøver praksis for å bestå utdanningen skulle fått mere betalt. Ansatte som må lære opp elever skal både gjøre jobben sin som kan være hektisk og krevende (og som regel for dårlig betalt) og i tillegg fungere som en lærer. Vet ikke hvor mye praksis elever på helseutdanning på vgs har men en uke tilsammen siste året på vgs burde holde- for å få et innblikk i yrket. Og blir man ansatt, eller ansatt som sommervikar da får man mere grundig opplæring. Jeg som voksen tok en utdanning innen helse men var nærmest umulig å få praksis et sted- pga det ble slitsomt for de ansatte å skulle gjøre jobben og samtidig skulle lære opp en gratis( som ikke skulle bli ansatt der- men kun få litt erfaring). Anonymkode: 798fd...5cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #17 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke lei praksiselever på min jobb (hj.spl), men lei av at opplæringsansvaret faller på hvem som helst. Opplæringen er for dårlig, fordi de som gir opplæringen varierer, og det er ikke noe plan for selve opplæringa. Jeg savner struktur, mål og en plan. Fordi noen av de som kommer, er unge, helt blanke og har null erfaring. Og vi jobber med mennesker. Så ja, jeg hører også ofte fra brukere at de er lei av at det alltid kommer nye folk, og særlig da de yngste, "som ikke vet hva de driver med". Og det blir jo en del "blanke" vikarer på helger og kvelder, og da føler ikke brukerne seg godt nok ivaretatt. Anonymkode: 4e0fb...932 Samme savnet jeg i bgh når jeg jeg jobbet der. Jeg ønsket å bidra til god opplæring men det var aldri noen plan, ingen info fra skolen og alt ble bare en røre. Styrer brydde seg ikke om å lære bort noe og lempet stort sett ansvaret over på oss for disse unge trengte jo ikke lære noe,-de kunne observere og leke. Anonymkode: defb4...f59 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #18 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg synes de som får opplæringsansvar for noen som ikke skal læres opp for å jobbe der( som er nyansatt) men elever etc. som behøver praksis for å bestå utdanningen skulle fått mere betalt. Ansatte som må lære opp elever skal både gjøre jobben sin som kan være hektisk og krevende (og som regel for dårlig betalt) og i tillegg fungere som en lærer. Vet ikke hvor mye praksis elever på helseutdanning på vgs har men en uke tilsammen siste året på vgs burde holde- for å få et innblikk i yrket. Og blir man ansatt, eller ansatt som sommervikar da får man mere grundig opplæring. Jeg som voksen tok en utdanning innen helse men var nærmest umulig å få praksis et sted- pga det ble slitsomt for de ansatte å skulle gjøre jobben og samtidig skulle lære opp en gratis( som ikke skulle bli ansatt der- men kun få litt erfaring). Anonymkode: 798fd...5cc Elever på vg2 skal ha 262 timer YFF i løpet av et år, bestemt av regjeringen. Så en uke holder ikke i forhold til timeantall og læreplanmål. Det er et stort praktisk fag. Men enig i at det å være veileder burde vært lønnet. Blir man ansatt som ferievikar, får man overhode ikke grundig opplæring. Du får tre dager, så må du klare deg for egen maskin. Anonymkode: df9f5...493 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #19 Del Skrevet 20. januar Vit at de som kommer der i praksis misliker å være der og gå i hælene på dere akkurat like mye som du misliker å ha der der på slep, om ikke mer. Vi vet vi er i veien, vi vet vi er trege, fordi vi ikke kan ting enda. Og vi vil bare prøve å gjøre vårt beste, lære mest mulig og bli raskest mulig ferdig og bestå praksisen. Hilsen sliten sykepleierstudent som gjør så godt hu kan Anonymkode: 2b900...efe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #20 Del Skrevet 20. januar Hvordan ser du for deg at ulike profesjoner skal bli utdannet og bli rekruttert inn i yrket? Min erfaring er at studenter bidrar med noe positivt inn i miljøet. De kommer med ny, oppdatert kunnskap og ofte har de jobberfaring fra andre steder i landet. Er det noen pasienter som trenger fast personale, så lar vi ikke studenter gå inn dit - av hensyn til både pasient og student. Det er ikke bra for arbeidsmiljøet at noen har en så negativ holdning som det du har ts. Hvordan opplevde du det da du selv var student og kom helt ny inn på en praksisplass? Anonymkode: 7ba77...a64 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå