Gå til innhold

Vi har kommet så langt at vi ikke trenger kjønn, likevel skal vi feire kvinnedagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjønn er et stadig diskutert tema i vesten. Fokuset på "intet kjønn" eller "hen" er særlig fremtredende, noe som bidrar til overfokusering på emnet, inkludert LGBTQ-relaterte spørsmål. Selv om samfunnet har kommet langt nok til å erkjenne at kjønn ikke eksisterer, feirer vi likevel kjønn, som på kvinnedagen.

Burde vi egentlig ha en egen dag for kvinner nå når binær kjønnsidentitet gradvis forsvinner i vesten? 

Jeg mener at det er andre samfunnsgrupper, som for eksempel de fattige, som trenger oppmerksomhet og handling mer enn kvinner i 2023. Det er ikke enklere å være en fattig mann enn en fattig kvinne i Norge. Ironisk nok fører fattigdom til en form for likestilling mellom kjønnene. Hvorfor fortsetter vi da å feire kvinnedagen? Er det fordi kvinner ønsker mer oppmerksomhet eller makt?

Anonymkode: 6f3a4...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi kvinner fortsatt ikke er likestilte menn? Det er vel åpenbart. 

Skjønner heller ikke hvorfor vi ikke også kan ha fokus på fattige, de fleste klarer å ha mer enn én tanke i hodet samtidig. 

Anonymkode: cb6c1...117

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Fordi kvinner fortsatt ikke er likestilte menn?

Du tenker på i andre land da?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi kvinner fortsatt ikke er likestilte menn? Det er vel åpenbart. 

Skjønner heller ikke hvorfor vi ikke også kan ha fokus på fattige, de fleste klarer å ha mer enn én tanke i hodet samtidig. 

Kvinner kan jo identifisere seg som menn eller omvendt så løser det seg selv.

Anonymkode: 722e1...ba4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du tenker på i andre land da?

Nei? Blant annet har 1 av 5 kvinner (pluss mørketall) opplevd voldtekt i Norge, og voldtekt er kvinneundertrykking. 1 av 3 kvinner har opplevd seksuell trakassering på jobb. Så lenge det er en så grunnleggende mangel på respekt for kvinner hos mange menn så er det ikke likestilling. Vi er åpenbart ikke like mye verdt som menn.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kvinner kan jo identifisere seg som menn eller omvendt så løser det seg selv.

Anonymkode: 722e1...ba4

Transpersoner har enda dårligere kår enn kvinner, så det er ikke noe alternativ nei. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei? Blant annet har 1 av 5 kvinner (pluss mørketall) opplevd voldtekt i Norge, og voldtekt er kvinneundertrykking. 1 av 3 kvinner har opplevd seksuell trakassering på jobb. Så lenge det er en så grunnleggende mangel på respekt for kvinner hos mange menn så er det ikke likestilling. Vi er åpenbart ikke like mye verdt som menn.

Jasså, det er også kvinneundertrykking. Gjelder vel også partnervold da.

Hva når kvinnen utøver vold mot mannen, er det manneundertrykking da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Transpersoner har enda dårligere kår enn kvinner, så det er ikke noe alternativ nei. 

Både transer og kvinner har helt gode kår i Norge. Du burde være mer opptatt av forholdene for disse i østeuropa og muslimske land. Der står det dårlig til. Veldig dårlig til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En mann som føler seg som en kvinne, har til syvende og sist ett valg og velger personen å leve som en mann så er han klart mer priviligert enn om han velger å leve som en kvinne.

Med det sagt så skjønner jeg at transkjønnede er en svært margalisert gruppe.

Poenget er at de til syvende og sist har ett valg.

Det blir litt som at det ble ett ramaskrik når Rachel Dolezal påsto at hun var en svart kvinne.

Hun er født hvor og å påta seg diskriminering som en svært kvinne, gjorde at mange afro amerikanere ble svært fornærmet, forståelig nok.

Til syvende og sist har hun og transkjønnede ett valg.

Det har ikke biologisk fødte kvinner eller afro amerikanere.

Anonymkode: d4c47...b32

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At noen velger å ikke definere seg som noe skjønn endrer ikke det at kjønn finnes og at mange er fornøyd med å være kjønnet sitt. Så sier meg uenig med deg.

Anonymkode: f07b5...586

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet erkjenner da virkelig ikke at det ikke eksisterer kjønn. Hele samfunnet er definert av kjønn. Selv dyr har kjønn. 

Men det finnes teorier om at det er flere kjønn, og at det finnes mange kjønnsidentiteter. 

Det betyr ikke at kjønn ikke finnes.

Nå feirer vi mangfold av kjønn og kjønnsidentiteter sammen med legning gjennom hele juni, og til dels gjennom hele sommeren, så at kvinner får sin egen dag er rett og rimelig. Vi feirer for øvrig ikke kvinnelig kjønn på kvinnedagen. Men hva kvinner har oppnådd og fått til, hva kvinners utfordringer er og hvor kvinners muligheter ligger. Uavhengig av kjønnsidentitet.

Faktisk kan vi som menn også feire denne dagen, hvis man ellers er for likestilling... Men det sitter dessverre langt i hos en del menn.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

vi trenger da virkelig kvinnedagen. I en tid er kvinners egenverd er truet mer enn noen gang så må vi holde fast på denne dagen.

I usa er det ikke lov med abort i mange stater, embryoer skal erklæres som barn så du blir anmeldt for drap om du ikke vil ha dem innsatt, menn som påstår at de føler seg som kvinner, transer som blir kåret til årets kvinne i usa og som lager videoer om hvordan man bruker tamponger....  Kvinner får ikke lenger kalles mor, de skal være fødeperson, altså hæ??

kvinner blir fortsatt ikke trodd i voldtektssaker, blir drept over en lav sko fordi en mann blir sinna på dem.

Herregud for en lang liste vi kunne ha laget. Kvinnedagen trengs - og i samme slengen vil jeg si at vi trenger mannsdagen og!

Anonymkode: 56102...6e9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vrøvl. Klart vi er det. 

men det er mange menn som er uenige i det. Og derfor trengs kvinnedagen, likestilling, kvinnefrigjøring og klassekamp. 

og jo flere menn som ønsker at kvinnen skal være mindre verdt, jo høyere roper, kjemper, diskuterer og flagger jeg!!

Anonymkode: 325b1...9ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vrøvl. Klart vi er det. 

men det er mange menn som er uenige i det. Og derfor trengs kvinnedagen, likestilling, kvinnefrigjøring og klassekamp. 

og jo flere menn som ønsker at kvinnen skal være mindre verdt, jo høyere roper, kjemper, diskuterer og flagger jeg!!

..ja, det var jo poenget mitt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Både transer og kvinner har helt gode kår i Norge. Du burde være mer opptatt av forholdene for disse i østeuropa og muslimske land. Der står det dårlig til. Veldig dårlig til.

Jeg er opptatt av det også jeg, klarer å bry meg om flere undertrykte grupper av gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jasså, det er også kvinneundertrykking. Gjelder vel også partnervold da.

Hva når kvinnen utøver vold mot mannen, er det manneundertrykking da?

Såklart det er kvinneundertrykking. Og ja, også partnervold. 

Jeg vet ikke om det kan kalles manneundertrykking når begrepet undertrykking går på grupper og ikke individer, og menn som gruppe ikke kan sies å ha vært undertrykt. Det betyr ikke at det ikke er helt forferdelig at dette skjer med menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Vrøvl. Klart vi er det. 

Men det er menn som er taperen i dagens samfunn. Gjør det dårligere på skolen, faller ut av arbeidslivet, høyere selvmordsrate, dør i arbeidsulykker, dør generelt tidligere, er ensomme og venneløse uten partner og barn. På disse områdene er menn sterkt overrepresentert.

Anonymkode: 46143...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Såklart det er kvinneundertrykking. Og ja, også partnervold. 

Jeg vet ikke om det kan kalles manneundertrykking når begrepet undertrykking går på grupper og ikke individer, og menn som gruppe ikke kan sies å ha vært undertrykt. Det betyr ikke at det ikke er helt forferdelig at dette skjer med menn. 

Kvinner som gruppe er ikke undertrykt her i landet.

Anonymkode: 46143...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...