AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #1 Skrevet 8. mars 2024 Noen som har en løsning. Nå henger poser med dette på kjøkkenet. Anonymkode: 49d01...11c 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #2 Skrevet 8. mars 2024 Jeg har ikke plassen så jeg sorterer ikke hele tiden/alt. Bor i en liten leilighet så hvis jeg skulle sortert alt så hadde det tatt 25% av leiligheten. Det er ikke bomiljø for meg. Hvis jeg har mye plastikk en dag, for eksempel får levert klær, så går jeg ned med det med en gang. Hermetikk sorterer jeg ikke, det er så lite. Det meste kommer i tetra nå. Panteflasker er ikke så mye heller og tar det unna hver gang jeg går på butikken. Hvis du har en stor familie og har større bolig kanskje det finnes en liten bod dere kan ha det i? Anonymkode: 92bee...047
Pringle Skrevet 8. mars 2024 #3 Skrevet 8. mars 2024 Jeg har en stor kraftig pose for plastavfall under vasken på kjøkkenet, og den blir veldig fort full, og da fyller den minst to blå plastavfallsposer med komprimert plastavfall. Jeg har lagt merke til at mange varer kommer i akkurat så store pakker at de må pakkes om hvis de skal i fryseren, eller i pakker som ikke kan lukkes ordentlig, så de trenger en ekstra plastpose, og det er dønn irriterende og burde ikke engang vært nødvendig. Glass og metall oppbevarer jeg i et nett i gangen og tømmer regelmessig i container, unntatt når det er så kaldt ute at man fryser fast om man blir stående stille. Da må jeg mellomlagre på vaskerommet. Panteflasker blir det ikke så mye av, men dem tar jeg løpende tilbake til butikken. Papp og papir har vi egen container for i bakgården. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #4 Skrevet 8. mars 2024 I skapet under kjøkkenvasken har vi en søppelbøtte til restavfall, en liten boks til matavfall og en boks til glass/hermetikk. På en hylle rett ved har vi en boks til plast og en til papp/papir. Papp og glass har vi søppelkasser til ute, så når boksene på kjøkkenet er fulle går vi ut med det. Plasten må kastes i egne store plastsekker, og den henger nede i kjelleren. Flytter det over i den store sekken når boksen på kjøkkenet blir full. Panteflasker ligger i en boks under trappa, tar de med i butikken når boksen er full. Søppel og glass/hermetikk https://www.ikea.com/no/no/p/hallbar-dunk-uten-lokk-lys-gra-80548637/ Matavfall i noe sånt https://www.hyttetorget.no/matavfalls-botte-max-air?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAi6uvBhADEiwAWiyRdhJZZlGI-nUCC9Q1wj3dNhQZ7-QLG236MG5M_0vIYfxNhrZiv4YsPhoCi_EQAvD_BwE Papp og plast noe liknende denne https://www.granit.com/no/foldable-basket-large-beige-402366/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAi6uvBhADEiwAWiyRdpGOQfo4VBE6jBLWsl2K0DjjujCspsM-EA3DpzbKVyZXRImFgg1cxRoCFDQQAvD_BwE Panteflakser https://www.ikea.com/no/no/p/sortera-botte-med-lokk-hvit-10255897/ Anonymkode: 47c30...314 1
Gjest ti10 Skrevet 8. mars 2024 #5 Skrevet 8. mars 2024 Ingen bod/kjeller/lager/kott/skap der du kan ha det? Eller i garasjen? En pose av hver tar jo ikke så mye plass.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #6 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen som har en løsning. Nå henger poser med dette på kjøkkenet. Anonymkode: 49d01...11c Den enkleste løsnignen er jo å bare ta det med seg og kaste det fortløpende. De fleste mennesker forlater sitt hus/leilighet 1-5 ganger per dag, mange av de turene går nok forbi egne eller nabolagets oppsamlingsenheter. De fleste besøker en butikk 1-7 ganger per uke. Ta det med deg etter hvert. Dersom du akkumulerer så mye søppel i løpet av en uke at det fyller mange poser? Ta en fot i bakken og spør deg selv om det er en bærekraftig livsstil. Å kjøpe mange ting er verken bærekraftig for egen tidsbruk, egen økonomi eller miljø. De fleste bryr seg om en av de tre. Anonymkode: 9486d...441 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #7 Skrevet 8. mars 2024 Hiv det ut av vinduet. Anonymkode: 5cf88...17d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #8 Skrevet 8. mars 2024 Har sånne https://www.ikea.com/no/no/p/sortera-botte-med-lokk-hvit-70255899/ til det som skal pantes. De kan brukes til hermetikkbokser, papir, plast eller hva som helst. Kan fint stables i høyden. Anonymkode: 7952b...5c1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #9 Skrevet 8. mars 2024 Enig i at plast tar unødvendig stor plass. Her skal det samles i sekker og hentes en gang i måneden, alltid 2-3 fulle sekker som tar mye plass🥵 Det er jo plast på nesten all mat man kjøper, helt håpløst. Ingen gode råd for plasten, irriterer meg veldig. Anonymkode: 8fb61...759 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #10 Skrevet 8. mars 2024 Tar jo bare med søppel ut da, setter glass/metall ved døren med en gang foreks, kommer det ut daglig. Plast er det eneste jeg har inne lenge, har den store posen vi har her i kottet. Anonymkode: 3d106...d9c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #11 Skrevet 8. mars 2024 Har to skap under vasken på kjøkkenet. De skapene har vi delt i to etasjer med en hylleplater. På den ene siden har vi en stor eske til papp på den øverste hylla, og ved siden av den har vi to mindre bokser til batterier og lyspærer. Under den har vi fire dunker, en til plast, restavfall, matavfall og glass/metall. I det andre skapet har vi en stor eske i øverste hylle til ødelagte tekstiler og under den hylla setter vi panteflasker. Panteflasker blir med til butikken hver 14 dag og de andre tingene går vi å tømmer når det trengs. Vi har store containere til alt av kildesortering inne i borettslaget. Mye man kan få plass til i et skap eller to hvis man tenker logistikk og utnytter plassen godt. Anonymkode: eee4e...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #12 Skrevet 9. mars 2024 Tar det raskt ut av huset. Tar med det vi har når jeg går ut, enten for å fortløpende kaste det om jeg skal forbi feks glasskontainer/metallkontainer. Eller for å legge det i pose i bilen. Har to poser med pant i bilen nå, så panter jeg neste gang jeg er på butikken og det står ikke inne til irritasjon. Plast tas ut hver kveld, oppbevarer det i pose i garasjen (hentes hver tredje uke og har ikke plass inne). Anonymkode: a398d...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #13 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 22.00): Tar jo bare med søppel ut da, setter glass/metall ved døren med en gang foreks, kommer det ut daglig. Plast er det eneste jeg har inne lenge, har den store posen vi har her i kottet. Anonymkode: 3d106...d9c Jeg bor i en liten leilighet, og gjør det samme. Har et bærenett i entréen der jeg konsekvent putter glass / metall og panteflasker, og så tar jeg det med meg når jeg likevel skal ut. Har aldri forstått hvorfor folk lar det hope seg opp sekkevis med panteflasker hjemme, spesielt ikke om de bor like i nærheten av en butikk. Anonymkode: d65e1...8a3 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #14 Skrevet 10. mars 2024 Oppbevarer panteflasker i en pen kurv ved trappen i stua. Panter flaskene når kurven er full. Plast tar mye plass. Oppbevarer det i boden, men vurderer å få til oppbevaring ute i stedet. papir/papp, hermetikk og glass sorteres og kastes forløpende Anonymkode: 008d7...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #15 Skrevet 10. mars 2024 Har et par høye, smale plastbokser med lokk fra Granit (tror butikken heter det) til panteflasker og returglass. Mye ryddigere enn posene vi brukte før. Anonymkode: 01901...3cb 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #16 Skrevet 10. mars 2024 Under vasken har vi en bøtte for plast, en for bio og en for rest. Vi setter også glass/hermetikk inn der. Alt tas ut ved behov. Vi har skaffet en egen dunk til plastsekken, sånn at den ikke henger og dingler noe sted ellerblir liggende i veien, blir som de andre søppeldunkene. Flasker panter vi fortløpende, de har en egen pose nedi et stort handlenett fra kiwi (hvor vi også har flere nett) så da blir de med på butikken hver gang, dette står i gangen. Anonymkode: da900...56f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #17 Skrevet 10. mars 2024 Ha store sekker for det på låven så du slipper å ha det inne! Enkelt og greit. Anonymkode: 64db5...229
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #18 Skrevet 10. mars 2024 Nå har vi bred skuff fra IKEA med 6 bøtter i ulik størrelse, skittentøyspose under trappa til papir og tomflasker i kjelleren. Forrige sted hadde vi smalt skap under vasken og kjøpte tre bøtter som trilles på skinne pluss liten bøtte til matavfall som ble hengt på innsiden av døra og blir hengende over de andre bøttene når skapdøra lukkes. Tror det søppelsystemet var fra clas Ohlson. Hadde en kasse til papir under en benk og ellers ting på vaskerom og i bod. Da vi bodde i liten leilighet hadde vi også effektivt bøttesystem og fant også en krok vi kunne sette en bøtte med lokk. Vi hadde en liten bod oppe i leiligheten der vi hang kroker til poser på veggen til litt forskjellig. Anonymkode: 1e023...a41
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #19 Skrevet 10. mars 2024 Vi har to bøtter i skapet under vasken, en brennbart og en hermetikk. Vi har lite matavfall så sorterer ikke det. Panteflasker har vi i en pose i boden, den blir med på butikken når den er full Anonymkode: 44cb7...08d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå