Gå til innhold

Hvorfor kvinner er mer sykemeldte enn menn, spennende artikkel!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har alltid ment at det er fordi vi rammes oftere av sykdom, og at kvinnehelse ikke tas på alvor. Nav har sjekket litt ut, og de har kommet frem til at kvinner blir oftere syk. 

Hva tenker du? 

https://www.dagensmedisin.no/angst-depresjon-hodepine/nav-analyse-derfor-har-kvinner-hoyere-sykefravaer-enn-menn/623772?fbclid=IwAR1SQdqHXzCLmecbi1JQYbgqBoxkxwFzC-atSmb6NJpy9Bkhp2slJ2pQCPU_aem_AZhelRVFSbzB0RpZ9HkAK_cGhH97evKeADqq_pZu1a5EF9wtkDtf_g5AcvT1H1ppOSk

Endret av Forvirret23
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så overraskende, tenker jeg. Hva annet skulle være grunnen til skjevheten? 

Anonymkode: f51cf...d56

• Liker 5
Skrevet

Da burde myten om at kvinner lettere er hjemme fra jobb være begravd

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er ikke så overraskende, tenker jeg. Hva annet skulle være grunnen til skjevheten? 

Enig, men det brukes ofte mot kvinner at vi har dårligere arbeidsmoral. Det er ikke tilfelle tror jeg og håper vi snart kan legge den diskusjonen død :) 

Topsi skrev (15 minutter siden):

Da burde myten om at kvinner lettere er hjemme fra jobb være begravd

Håper den snart er begravd ja 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Forvirret23 skrev (16 minutter siden):

Enig, men det brukes ofte mot kvinner at vi har dårligere arbeidsmoral. Det er ikke tilfelle tror jeg og håper vi snart kan legge den diskusjonen død :) 

Ja jeg har hørt noen si det, og det er en så useriøs påstand at jeg ikke har orket å ta stilling til det engang. Burde ikke vært nødvendig å forske på, men fint det er tall på det nå 😊

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest storetora
Skrevet

På min arbeidsplass er det motsatt, lite fravær men de som er borte er menn. Selv kvinne ikke vært sykmeldt på 24 år.

AnonymBruker
Skrevet

Men vet man hvorfor flere kvinner er syke? Det er jo ikke noe nytt i artikkelen, men hva er årsakene til dette? Er det arbeidsmiljø, er det ergonomi, er det stressende jobber?

Har hjemmeværende kvinner de samme sykdommene som yrkesaktive kvinner? 

Savner litt kunnskap bak tallene.

Anonymkode: 1a1ed...0b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
storetora skrev (17 minutter siden):

På min arbeidsplass er det motsatt, lite fravær men de som er borte er menn. Selv kvinne ikke vært sykmeldt på 24 år.

Hva arbeider du/dere med?

Anonymkode: 2c834...9dd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg savner også forskning på hvorfor. Min teori er at kvinner i større grad opplever vold og overgrep, og det er forskningsmessig bevist at det øker risiko for en rekke fysiske sykdommer (og selvsagt angst og depresjon). 

Med andre ord må vi forandre hele samfunnet og i mye større grad forhindre vold i nære relasjoner, inkludert barnemishandling og seksuelle overgrep. 

Anonymkode: abd04...55c

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Man må se på hvilke yrker kvinner jobber mest i, og hva det er med disse yrkene som gjør at man blir syk. Det er ikke rart at man blir syk av å jobbe i omsorgsyrkene for eksempel grunnet et umenneskelig press.

Anonymkode: da698...98b

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Tja når jeg ser på de rundt meg syntes jeg ikke det er så rart kvinner blir mer  sykmeldte. 

Endel fravær er pga syke barn. Menne ikke tar. Det er mødrene so. Er hjemme med syke barn.

Mennene får sove på natten, han fungerer jo ikke om han ikke får sove og det blir dårlig steming. Her vet jeg om ikke bare en men flere damer som ikke har hatt en hel natt søvn på 6 år. Og lite forståelse fra sin partner om å få sove ut på helg. Og blir ofte vekket tidligere enn avtalt, fordi han ikke takler barna lengre, kjeder seg og vil til en kompis.  Å ta med barna dit skjer ikke. 

I tillegg så eneste mannen tar som fast husarbeid. Det er snømåking og gressklipping. Og det går som regel på overtid før det blir gjort. Og begge de to jobbene gjlres i fred og ro. Mor må løpe til og fra vaske kosten mellom barn og vasking. Ofte fra morgen til kveld. Mannen han er jo såååå sliten, så gan orker jo ikke ta ungene eller øvrig husarbeid. Så mor tar jo natlaging, rydding og vask etter måltid. Kans5 minutter fri før legge prosessen starter.

Mens far har enten funnet sofaen eller gaming stolen.  

Mor holder på til kl 21 eller 22 da er hun fulstendig utslitt.  Da har jo mannen hvilt og vil ha sex, med den urslitte mora som har en lang natt foran seg med minst to til 6 oppvåninger . 

Altså det sier seg vel selv, at å holde på sånn i åresvis ikke er bra for helsa. Forskning sier  jo at du blir psykisk syk av kun å ikke få sove. 

Hadde det vært omvrnt, ville vi nok sett en høy statistikk på menn og kvinner hade hatt sååå bra helse. 

Ser allerde hos naboen. Med barn på to år. Han har ikke vært hjemme en eneste sykedag på ungen.kommer hjem og forventer rent hus og middag på bordet. Når mor har vært optatt av feber og oppkast på ungen som bare gråter og ikke får sove oga syk. Eneste som hjelper er å ligge oppå mamma. Som mannen mener heller skal rydde å vaske gulv. Han burde vem heller tenkt at skulle hjem å lage mat til kona som har holdt på med syk unge hele dagen 

Anonymkode: 3bb1e...21e

• Liker 10
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tja når jeg ser på de rundt meg syntes jeg ikke det er så rart kvinner blir mer  sykmeldte. 

Endel fravær er pga syke barn. Menne ikke tar. Det er mødrene so. Er hjemme med syke barn.

Mennene får sove på natten, han fungerer jo ikke om han ikke får sove og det blir dårlig steming. Her vet jeg om ikke bare en men flere damer som ikke har hatt en hel natt søvn på 6 år. Og lite forståelse fra sin partner om å få sove ut på helg. Og blir ofte vekket tidligere enn avtalt, fordi han ikke takler barna lengre, kjeder seg og vil til en kompis.  Å ta med barna dit skjer ikke. 

I tillegg så eneste mannen tar som fast husarbeid. Det er snømåking og gressklipping. Og det går som regel på overtid før det blir gjort. Og begge de to jobbene gjlres i fred og ro. Mor må løpe til og fra vaske kosten mellom barn og vasking. Ofte fra morgen til kveld. Mannen han er jo såååå sliten, så gan orker jo ikke ta ungene eller øvrig husarbeid. Så mor tar jo natlaging, rydding og vask etter måltid. Kans5 minutter fri før legge prosessen starter.

Mor holder på til kl 21 eller 22 da er hun fulstendig utslitt.  Da har jo mannen hvilt og vil ha sex, med den urslitte mora som har en lang natt foran seg med minst to til 6 oppvåninger . 

Altså det sier seg vel selv, at å holde på sånn i åresvis ikke er bra for helsa. Forskning sier  jo at du blir psykisk syk av kun å ikke få sove. 

Hadde det vært omvrnt, ville vi nok sett en høy statistikk på menn og kvinner hade hatt sååå bra helse. 

Ser allerde hos naboen. Med barn på to år. Han har ikke vært hjemme en eneste sykedag på ungen.kommer hjem og forventer rent hus og middag på bordet. Når mor har vært optatt av feber og oppkast på ungen som bare gråter og ikke får sove oga syk. Eneste som hjelper er å ligge oppå mamma. Som mannen mener heller skal rydde å vaske gulv. Han burde vem heller tenkt at skulle hjem å lage mat til kona som har holdt på med syk unge hele dagen 

Jøss. Hvor finner man slike menn? 

Er vel lurt å bruke hodet før man stiller slufsa til disposisjon vel??

• Nyttig 2
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg savner også forskning på hvorfor. Min teori er at kvinner i større grad opplever vold og overgrep, og det er forskningsmessig bevist at det øker risiko for en rekke fysiske sykdommer (og selvsagt angst og depresjon). 

Med andre ord må vi forandre hele samfunnet og i mye større grad forhindre vold i nære relasjoner, inkludert barnemishandling og seksuelle overgrep. 

Anonymkode: abd04...55c

Jeg tenker at mange kvinner jobber i yrker med tunge løft som ikke er tilpasset deres kropper, i tillegg så har vi fødselsskader når vi føder barn, samt at vi blir oftere utsatt for autoimmune sykdommer fordi vi har bedre immunsystem enn menn, men immunsystemet vårt går dermed oftere til angrep på seg selv.

(Jeg har ikke lest artikkelen enda, men skal gjøre det).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er sammensatt. At kvinner oftere utsettes for vold/voldtekt/seksuell trakassering, at de oftere er i omsorgsyrker og at de ofte tar det tredje skiftet kan bidra til det. I tillegg vil jeg tro biologi spiller inn, med kvinnesykdommer som endometriose og lignende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så da burde jo alle arbeidsgivere trakte etter å ansette så få kvinner som mulig! Eventuelt burde de få mindre betalt.

Anonymkode: bb94c...769

AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at mange kvinner jobber i yrker med tunge løft som ikke er tilpasset deres kropper, i tillegg så har vi fødselsskader når vi føder barn, samt at vi blir oftere utsatt for autoimmune sykdommer fordi vi har bedre immunsystem enn menn, men immunsystemet vårt går dermed oftere til angrep på seg selv.

(Jeg har ikke lest artikkelen enda, men skal gjøre det).

Ja,er mange kvinner i jord og skogbruk om dagen..

For ikke å snakke om bygg og anlegg.

Ikke glemme gruvedrift,mange jenter starter jo karrieren i fjellet etter grunnskolen. 

Nei,ikke rart de fleste kvinner er invalide før dem er 50....

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg kjente meg dessverre helt utrolig mye igjen i dette. Hver dag er en kamp mot mannen som ser ut til å gjøre sitt ytterste for å bidra minimalt.

Jeg er utbrent og sykemeldt, er på 6. mnd nå, legen mener jeg kommer til å havne på AAP. Før fremdeles 0 hjelp hjemme - faktisk mindre for nå går jeg jo bare hjemme uansett.

Føler meg drevet ut av arbeidslivet fordi hjemmet rett og slett krever for mye. Jeg er ikke en maskin.

Anonymkode: 9dc10...068

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så da burde jo alle arbeidsgivere trakte etter å ansette så få kvinner som mulig! Eventuelt burde de få mindre betalt.

Anonymkode: bb94c...769

Er det ikke slik det er da? Men er man ferdig med å få barn,så teller det positivt...

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjente meg dessverre helt utrolig mye igjen i dette. Hver dag er en kamp mot mannen som ser ut til å gjøre sitt ytterste for å bidra minimalt.

Jeg er utbrent og sykemeldt, er på 6. mnd nå, legen mener jeg kommer til å havne på AAP. Før fremdeles 0 hjelp hjemme - faktisk mindre for nå går jeg jo bare hjemme uansett.

Føler meg drevet ut av arbeidslivet fordi hjemmet rett og slett krever for mye. Jeg er ikke en maskin.

Du får ta deg ferie!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal skattepenger finansiere deres dårlige samliv? Kom dere i parterapi

Anonymkode: da3f9...f7c

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...