AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #1 Del Skrevet 8. mars 2024 Scenarioet er at det er tre arvinger og den ene ble ufrivillig bostyrer da de to andre ikke ønsket det. Det ble veldig mye papirer og infløkt byråkrati for bostyrer som ikke hadde kompetanse på området, så bostyrer ønsket å få advokathjelp til det vanskeligste og trekk utgiften fra avdødes konto. De to andre arvingene godkjente ikke dette, og sa at når bostyrer tok på seg jobben, så måtte bostyrer gjøre alt alene uten hjelp. Hvis bostyrer likevel går til advokat, hva er det verste som kan skje i forhold til de to andre arvingene? Har de rett til å nekte bostyrer advokathjelp men samtidig ikke ønske å gjøre jobben eller hjelpe til selv? Bostyrer har tilgang til avdødes konto og har trukket utgifter til begravelsen/gravstein fra den. Anonymkode: 919c2...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #2 Del Skrevet 8. mars 2024 Eh...spør en...advokat.. Anonymkode: 55f33...275 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #3 Del Skrevet 8. mars 2024 3. Verdenskrig. Håper du ikke blir gjeldsslave. Anonymkode: ce465...5e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #4 Del Skrevet 8. mars 2024 Man må bare prøve å bli enige. Går ikke det, kan man gi dem valget: Betale for advokaten eller det blir åpnet offentlig skifte. Det siste blir mye dyrere. Anonymkode: 7e3d1...2a4 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #5 Del Skrevet 8. mars 2024 Slik jeg har forstått det, så går det til offentlig skifte om det ikke finnes bobestyrer, men jeg vet ikke kostnaden av det. Som ufrivillig bobestyrer hadde jeg sagt ifra at jeg ikke lengre ønsker rollen, og noen andre må gjøre det ellers blir det offentlig skifte. Anonymkode: 4b2ee...84a 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #6 Del Skrevet 9. mars 2024 Den som er "ufrivillig bostyrer", er hen den eneste som har signert for å påta seg gjeldsansvaret? Eller har alle tre det og så har de andre to gitt fullmakt til den tredje? Anonymkode: 44ca0...365 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 9. mars 2024 #7 Del Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den som er "ufrivillig bostyrer", er hen den eneste som har signert for å påta seg gjeldsansvaret? Eller har alle tre det og så har de andre to gitt fullmakt til den tredje? Anonymkode: 44ca0...365 Så lenge det ikke er valgt offentlig skifte så deles såklart ett evt underskudd/gjeld etter boet likt mellom arvingene. Og når den som blir påtvunget bostyrerrollen ikke får noe hjelp fra øvrige arvinger til oppgjøret med papirene, da tenker jeg at det er helt riktig at innleid hjelp får betaling fra boet før det deles på arvingene. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #8 Del Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 15.33): Scenarioet er at det er tre arvinger og den ene ble ufrivillig bostyrer da de to andre ikke ønsket det. Det ble veldig mye papirer og infløkt byråkrati for bostyrer som ikke hadde kompetanse på området, så bostyrer ønsket å få advokathjelp til det vanskeligste og trekk utgiften fra avdødes konto. De to andre arvingene godkjente ikke dette, og sa at når bostyrer tok på seg jobben, så måtte bostyrer gjøre alt alene uten hjelp. Hvis bostyrer likevel går til advokat, hva er det verste som kan skje i forhold til de to andre arvingene? Har de rett til å nekte bostyrer advokathjelp men samtidig ikke ønske å gjøre jobben eller hjelpe til selv? Bostyrer har tilgang til avdødes konto og har trukket utgifter til begravelsen/gravstein fra den. Anonymkode: 919c2...9d4 Eh. Hvorfor skal ikke bostyrer få bruke advokat? Det er billigere for alle sammen. Utrolig glad for at vi brukte advokat. For drr var det mye vi ikke visste osv. Og jammen fant han 300.000kr som vi ikke hadde forutsetning for å vite vi hadde krav på. Så å overlate slikt oapir arbeid til en som ikke ka det og ikke vil. Da sutrer man ikke over advokaten. Det koster faktisk ikke så mye. Tror vi betalte 3000kr for hele greia. Og i dette tilfellet er det da snakk om 1000kr pr hode. Ingenting å krangle om . Anonymkode: fa9a8...5b8 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #9 Del Skrevet 9. mars 2024 2 hours ago, Mt3 said: Så lenge det ikke er valgt offentlig skifte så deles såklart ett evt underskudd/gjeld etter boet likt mellom arvingene. Og når den som blir påtvunget bostyrerrollen ikke får noe hjelp fra øvrige arvinger til oppgjøret med papirene, da tenker jeg at det er helt riktig at innleid hjelp får betaling fra boet før det deles på arvingene. Grunnen til at jeg spør, er fordi den som har signert for gjeldsansvaret er den som er utpekt på skifteattesten med myndighet til å gjennomføre skiftet. Da kan vedkommende gi fullmakt til en advokat til å hjelpe seg, uten at de andre to kan si noe på det. Anonymkode: 44ca0...365 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #10 Del Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den som er "ufrivillig bostyrer", er hen den eneste som har signert for å påta seg gjeldsansvaret? Eller har alle tre det og så har de andre to gitt fullmakt til den tredje? Anonymkode: 44ca0...365 Ja sånn er det Ts Anonymkode: 919c2...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #11 Del Skrevet 9. mars 2024 I mange tilfeller kan det lønne seg å få en advokat inn. Som kan få oversikt rvnt gå inn offentlig skifte hvis det er gjeld Anonymkode: 4606e...032 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #12 Del Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Grunnen til at jeg spør, er fordi den som har signert for gjeldsansvaret er den som er utpekt på skifteattesten med myndighet til å gjennomføre skiftet. Da kan vedkommende gi fullmakt til en advokat til å hjelpe seg, uten at de andre to kan si noe på det. Anonymkode: 44ca0...365 Alle tre signerte på skifteattesten, men kun en er bostyrer Ts Anonymkode: 919c2...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #13 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Grunnen til at jeg spør, er fordi den som har signert for gjeldsansvaret er den som er utpekt på skifteattesten med myndighet til å gjennomføre skiftet. Da kan vedkommende gi fullmakt til en advokat til å hjelpe seg, uten at de andre to kan si noe på det. Anonymkode: 44ca0...365 Hvor står det hen i arveloven? Ts Anonymkode: 919c2...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #14 Del Skrevet 10. mars 2024 On 3/9/2024 at 6:53 PM, AnonymBruker said: Alle tre signerte på skifteattesten, men kun en er bostyrer Ts Anonymkode: 919c2...9d4 Om alle signerte samme sted som deg, har dere alle påtatt dere gjeldsansvaret. De som ikke påtar seg, signerer litt lenger ned i skjemaet. Anonymkode: 7e3d1...2a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #15 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om alle signerte samme sted som deg, har dere alle påtatt dere gjeldsansvaret. De som ikke påtar seg, signerer litt lenger ned i skjemaet. Anonymkode: 7e3d1...2a4 Vi hadde digital signering så jeg så ikke hvor de to andre signerte, men de to andre fikk innsyn i avdødes kontoer og aksepterte gjeld. (avdøde hadde ikke gjeld) Jeg ble utnevnt som bostyrer siden ingen andre ønsket jobben. Ts Anonymkode: 919c2...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mefe Skrevet 10. mars 2024 #16 Del Skrevet 10. mars 2024 Sjekk om du har gratis advokathjelp dersom du er organisert. Dette har vi benyttet nettopp ifm med dødsfall og testamente. Min mann hadde 3 timer han fritt kunne benytte til blant annet dette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #17 Del Skrevet 10. mars 2024 mefe skrev (14 minutter siden): Sjekk om du har gratis advokathjelp dersom du er organisert. Dette har vi benyttet nettopp ifm med dødsfall og testamente. Min mann hadde 3 timer han fritt kunne benytte til blant annet dette. Er organisert i Fagforbundet og tror at den advokathjelpen er kun i forbindelse med problemer på arbeidsplassen. Vet ikke om det stemmer? Ts Anonymkode: 919c2...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #18 Del Skrevet 10. mars 2024 Advokat behøver ikke bli så dyrt. Når ikke dere blir enige er det riktig å iallefall ha en felles rådgivningstime hos advokat, da får alle samme beskjed, alle får vite hva dere selv kan gjøre og MÅ bli enige om og dere får vite hva advokaten kan hjelpe med. Vi har brukt advokat ved to dødsfall, den ene gangen kom det på 8000,- (hjelp til å få oversikt over gjeld pluss lagde ett dokument som en skrev under på i forbindelse med at den personen frasa seg arv. Den andre gangen kom advokatregningen på 26000 og da tok advokaten hele ansvaret for å gå gjennom økonomien og overføre arv fra arvinger til avdødes samboer siden det ikke fantes testamente og vi ønsket at samboeren skulle ha alt. Anonymkode: d3a4b...00c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #19 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Advokat behøver ikke bli så dyrt. Når ikke dere blir enige er det riktig å iallefall ha en felles rådgivningstime hos advokat, da får alle samme beskjed, alle får vite hva dere selv kan gjøre og MÅ bli enige om og dere får vite hva advokaten kan hjelpe med. Vi har brukt advokat ved to dødsfall, den ene gangen kom det på 8000,- (hjelp til å få oversikt over gjeld pluss lagde ett dokument som en skrev under på i forbindelse med at den personen frasa seg arv. Den andre gangen kom advokatregningen på 26000 og da tok advokaten hele ansvaret for å gå gjennom økonomien og overføre arv fra arvinger til avdødes samboer siden det ikke fantes testamente og vi ønsket at samboeren skulle ha alt. Anonymkode: d3a4b...00c Bostyrer er den som må ta dette vil advokat for de andre har gjort hatt noe med papirmøllen å gjøre. Det som gjenstår er det som skal til skatteetaten og regnskap til statsforvalter. Fordeling av arven klarer bostyrer selv å utføre etter at alle utgifter er trukket fra. Ts Anonymkode: 919c2...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #20 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi hadde digital signering så jeg så ikke hvor de to andre signerte, men de to andre fikk innsyn i avdødes kontoer og aksepterte gjeld. (avdøde hadde ikke gjeld) Jeg ble utnevnt som bostyrer siden ingen andre ønsket jobben. Ts Anonymkode: 919c2...9d4 Ville du ha jobben da? Eller dytta de det over på deg? Uansett så ville jeg fortalt dem det at enten så må de bidra i å få jobben gjort eller så må dere få inn hjelp til det. Og betale det fra dødsboet. Anonymkode: a2ad3...189 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå