Gå til innhold

Synes dere banning er ok?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil også si at hos de (ganske få) jeg hører banne (en nabo og hans sønn), så går det i to-tre uttrykk. Mye jævla, helvetes og faen. Ordforrådet deres imponerer meg ikke.  

Anonymkode: 46d73...2b7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 10.08):

Hjelper ikke hva su mener da! 

https://illvit.no/mennesket/hjernen/intelligens/banneord-er-tegn-pa-intelligens

Anonymkode: 0db1c...c6f

Rakk ikke å lese så mye før det kom varsel om betalingsmur men forfatterne er de samme som i forskingsartikkelen nevnt på abc-nyheter. Hvis det er samme studien, så sier den jo ikke at de som banner mye har bedre ordforråd, men at de som har godt ordforråd, også kjenner til mange banneord. Det er jo ikke så vanskelig å tenke seg til. 

Hvis vi tenker litt, så er det jo selvfølgelig tullball at de som banner mer er smartere. Så nordlendinger er smartere enn sørlendinger som har vokst opp i et kristent hjem? (For ordens skyld, jeg er verken sørlendig eller kristen, men det blir for dumt)

AnonymBruker
Skrevet

Meg over: Hvorvidt man banner mye eller ikke, har vel mest med miljø å gjøre. I noen miljøer er det mer akseptert å banne enn i andre. På jobben er det ingen som banner sånn til daglig (jeg kan så klart ikke utelukke at det bannes på fritiden). Da jeg gikk på ungdomsskolen, var det de som gikk videre til yrkesskole som røykta og bante. Skal ikke si at de er mindre intelligente enn de som valte studiespesialiserende, men at de som gruppe er mer intelligente enn de som tar høyere utdannelse får jeg heller ikke til å stemme.

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Rakk ikke å lese så mye før det kom varsel om betalingsmur men forfatterne er de samme som i forskingsartikkelen nevnt på abc-nyheter. Hvis det er samme studien, så sier den jo ikke at de som banner mye har bedre ordforråd, men at de som har godt ordforråd, også kjenner til mange banneord. Det er jo ikke så vanskelig å tenke seg til. 

Hvis vi tenker litt, så er det jo selvfølgelig tullball at de som banner mer er smartere. Så nordlendinger er smartere enn sørlendinger som har vokst opp i et kristent hjem? (For ordens skyld, jeg er verken sørlendig eller kristen, men det blir for dumt)

Så motargumentet ditt til en studie er "hvis vi tenker litt"?

Anonymkode: 83d0e...bc9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa ingenting på det om det kom da de slo seg osv. Men som en del av dagligtale har jeg tatt det opp og forklart hvorfor man ikke gjør det. Handler vel litt om at man velger sine kamper. Og tenker at man ikke altid får vekk all bruk. Da lager man heller rom for når det er lov . Jeg banner jeg også når jeg sparker tåa mi vond på noe.

Anonymkode: 9900c...03c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke banning er så ille, det er bare ord. Fillern og helvette er like stygge/fine ord. Det er ikke noe man bruker i tide og utide uansett, det må passe settingen.

Anonymkode: 7f9da...03e

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn har begynt å banne nå, i en alder av 12. Men aldri hjemme,til oss voksne, men jeg hører det gjennom veggen når han gamer eller er med kompisene sine.

Jeg må si at jeg tenker det er helt OK. "F*en, jeg glemte å plukke opp loot-bagen" eller lignende. Ikke så ofte, men en sjelden gang. Jeg synes det er viktig å benytte seg av alle språkets sider, og selv vokste jeg opp i et hjem der banning var tabu, så i voksen alder føles det helt rart ut å si et banneord. Jeg skulle ønske at jeg også kunne lire av meg noen saftige fraser ved behov, men det er en hemning i meg, jeg får det ikke til. Så jeg blir glad for å høre at sønnen min får det til naturlig, men har kontroll over det.

Anonymkode: ec24f...95b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så motargumentet ditt til en studie er "hvis vi tenker litt"?

Anonymkode: 83d0e...bc9

En studie med metodiske svakheter.

Du skjønner vel det? Nordlendinger (som gruppe, det finnes så klart individuelle forskjeller) banner mer enn sørlendinger som gruppe. Er mennesker som bor i nord mer intelligente da tror du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...