Gå til innhold

Synes dere banning er ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
solsolsol skrev (5 timer siden):

Når 8-åringer feks sier jævla i annenhver setning. 

Det ligger så langt utenfor mitt eget ordforråd, men lurer på om jeg overdriver. (Ikke at jeg har laget noen voldsom sak av det, men har sagt til mine barn at vi ikke bruker sånne ord, og det gjør de foreløpig heller ikke, men de har flere venner som snakker det jeg synes er veldig stygt)

Ikke greit.

At voksne mennesker banner, det skal jeg ikke uttale meg om. Men barn skal man lære opp til gode manerer og høflighet, og da hører ikke banning hjemme noe steds.

Det mest problematiske med barn og banning, er at barn ofte ikke forstår vekten av ordene.

Det er forskjell på å si faen fordi man får skikkelig vondt, og det å kalle en annen elev en jævla hore. Problemet med barn som banner er at de ofte ikke har utviklet de kognitive evnene til å skille og se forskjellen, så når barn banner banner de ofte til alt, og da viser de ofte krenkende eller diskriminerende atferd mot andre barn eller voksne.

Derfor er det viktig å lære barn at banning ikke er fint. Hva de gjør når de blir voksne kan du ikke styre, men du kan lære de opp når de er små, og håpe på at de får gode manerer.

Voksne forstår som regel omfangen, vekten og betydningen av slike ord, det gjør du ikke som barn, så da skal du heller ikke la barn få bruke så sterke ord.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
solsolsol skrev (19 timer siden):

Når 8-åringer feks sier jævla i annenhver setning. 

Det ligger så langt utenfor mitt eget ordforråd, men lurer på om jeg overdriver. (Ikke at jeg har laget noen voldsom sak av det, men har sagt til mine barn at vi ikke bruker sånne ord, og det gjør de foreløpig heller ikke, men de har flere venner som snakker det jeg synes er veldig stygt)

Bryr meg ikke så lenge det kommer ut i form av uttrykk om man har vondt eller er sint. Men når det er rettet mot noen i form av skjellsord - der går grensen 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du synes det er helt greit med banning? Hvorfor er det greit å bruke så stygge ord regelmessig?

Jeg trodde at folk som bruker banning mye har et mindre ordforråd, da de ikke kan uttrykke seg med andre ord.

Jeg ser ihvertfall på folk som bruker banneord i annenhver setning, som folk som har et dårlig ordforråd, og ikke klarer å uttrykke sin mening på en bedre måte.

Gi gjerne link til der du sier at forskning viser at folk som banner er mer intelligente, og har et større ordforråd. Jeg tenker tvert om! Det å bruke banning hele tida, vitner om at de ikke får sagt det de mener uten å bruke banneord. De mangler altså ord og intelligens for å kunne snakke uten. I en diskusjon der den ene bruker banneord i hver setning, og den andre bruker mer fornuftige ord, vil den som bruker banneord falle ut både på intelligens og ordforråd. 

Anonymkode: 1165c...151

Hjelper ikke hva su mener da! 

https://illvit.no/mennesket/hjernen/intelligens/banneord-er-tegn-pa-intelligens

Anonymkode: 0db1c...c6f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke noe om banning selv, og sier ifra til 4-åringen, som har lært enkelte gloser av en eldre fetter, med rolig stemme at det ikke er fint å si det. Men prøver å ikke gjøre en stor sak ut av det. 

Barn VIL og SKAL utforske språket. Ofte tester de ord og uttrykk for å sjekke reaksjonen til omgivelsene. I motsetning til hvordan vi voksne oppfatter det så er det faktisk en del av god språkopplæring. Barn skal vite om og kjenne til disse ordene selv om vi helst ikke ønsker at de skal bruke de i de aller fleste sammenhenger. 

Anonymkode: 38f0c...74a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på barneskole, og ber barna passe språket. Men det kommer litt an på, da. Er det 7.-klassinger som spiller fotball og bommer på målet så får det være greit med noen kraftsalver. Men om en 4-klassing sier til meg at han ikke gidder å gjøre  fittematteoppgava, så er det ikke greit. Eller om de skal fortelle meg om den jævla store elgen de så. Hvertfall hvis det er MYE sånn banning. En elev som ikke pleier å banne, men som glimter til innimellom bryr jeg meg heller ikke om. Men det er noen som banner i omtrent annenhver setning uansett hva de sier, og stort sett er det barn som fra før kanskje ikke er de mest populære.. så det hjelper ikke akuratt på å bli bedre likt. Derfor prøver vi å få de til å slutte.

Anonymkode: ef2ee...f17

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syntes egentlig  banning er helt ok, men man må jo også lese situasjonen litt. Ikke bann forran min kristne mor, på jobbintervju eller på muntlig tentamen liksom.

Anonymkode: 09973...00a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg jobber på barneskole, og ber barna passe språket. Men det kommer litt an på, da. Er det 7.-klassinger som spiller fotball og bommer på målet så får det være greit med noen kraftsalver. Men om en 4-klassing sier til meg at han ikke gidder å gjøre  fittematteoppgava, så er det ikke greit. Eller om de skal fortelle meg om den jævla store elgen de så. Hvertfall hvis det er MYE sånn banning. En elev som ikke pleier å banne, men som glimter til innimellom bryr jeg meg heller ikke om. Men det er noen som banner i omtrent annenhver setning uansett hva de sier, og stort sett er det barn som fra før kanskje ikke er de mest populære.. så det hjelper ikke akuratt på å bli bedre likt. Derfor prøver vi å få de til å slutte.

Anonymkode: ef2ee...f17

Det er vel denne typen jeg reagerer på.

Den forskningen de viser til handler vel heller ikke om å si jævla lekse, faens tomatsuppe ++ men om de som klarer å si lange avanserte "kraftsalver". Den ene forskningen det vises til ofte sa heller ikke noe om bruk av banneord, men at de som generelt hadde stort ordforråd også hadde stort ordforråd av banneord (altså, ikke så rart).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har ingen problem med banning, har selv alltid vært vant til å banne mye. Men det startet jeg ikke med før sent i tenårene. Syns absolutt det er en uting når barn gjør det. Voksne og eldre "barn"/tenåringer har jeg ingen problem med at banner. De skjønner vel heller hva ordene faktisk betyr.

Anonymkode: a1f47...6e7

Voksne er barnas viktigste forbilder. Barn gjør som oss voksne, og vi kan ikke forvente at barna lar være å banne hvis de opplever at de voksne stadig banner.

Derfor, hvis du som voksen synes det er en uting at barna banner, da må du la være å banne selv også. Banning er jo totalt unødvendig, og det beriker ikke akkurat språket, heller.

Selv er jeg vokst opp med null banning og jeg synes det er ødeleggende for samtalen når jeg snakker med folk som banner. Reagerer sterkt på det når jeg hører det på radio eller ser det på trykk i medier. Jeg har mindre respekt for folk som banner, enn for folk som ikke gjør det. Folk som banner, de holder jeg mer eller mindre ubevisst litt på avstand. 

Anonymkode: 38ce2...68d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg banner som bare f**n. Men mest når jeg trenger det . . . og jeg er ikke engang nordlending.

Av og til gjør det veldig godt å få det ut . . .  :kjempesinna:

Banning bør forbeholdes voksne, og spesielt menn . . . :fy:

Endret av senior
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo mer sliten jeg er jo tettere kommer banneorda når jeg sliter. Og la meg bare holde på, jeg er for gammel til å oppdras! Kommer det et jaggu eller jævlig i en diskusjon så er jeg engasjert, folk får bare tåle det. 

Anonymkode: 02363...52d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 14.58):

Nei, banning er ikke ok. 

Jeg banner aldri selv, og har lært mine barn (og deres venner) at vi ikke banner her. Hva de gjør hos andre vet jeg ikke. Men grunnet bannenekt har de et godt ordforråd, og klarer å uttrykke seg tydelig på annet vis. 

Anonymkode: 67fc6...9e4

Ordforråd sier du?

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2016/02/08/195198518/banning-uttrykk-for-gode-sprakevner?redirect=true

AnonymBruker
Skrevet
bvp skrev (23 timer siden):

Bare det at artikkelen starter med "Ny forskning" gjør at jeg ikke klarer ta den seriøst. :)

🤦🏻‍♀️ nei sekvsagt ikke bra nok for deg 

Anonymkode: 0db1c...c6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 15.03):

Ja, banning i seg selv er helt greit. Det er nå man snakker stygt om andre det er negativt.

Forskning viser at folk som banner er mer intelligente og har større ordforråd.

Anonymkode: 83d0e...bc9

Hva slags forskning er dette?

Anonymkode: 46d73...2b7

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det ville jeg ha reagert på. Har ikke hørt noen av vennene til andreklassingen banne ennå, men noen har jo eldre søsken og begynner tidlig regner jeg med. Jeg synes det er uhøflig å banne. Det er ikke noe jeg er vant med at voksne gjør heller, kollegene mine banner ikke så vidt jeg har fått med meg.

Skrevet (endret)

Alltid hørt det motsatte. Altså at banning vitner om en som ikke er den skarpeste kniven,og har et mer beskjedent ordforråd.

Hører svært mye banning på jobben. For ikke å snakke om baksnakking. Er liksom dêt det går i. For meg  påvirker det egentlig bare i negativ retning. Føles veldig guttastemning,og "Jeg skal hevde meg" ish. Vanskelig å forklare. Tåler litt banning,men ja - slitsomt i lengden. Å baksnakking gidder jeg aldri. Da går jeg bare. 

Endret av Fant80
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 15.16):

Du synes det er helt greit med banning? Hvorfor er det greit å bruke så stygge ord regelmessig?

Jeg trodde at folk som bruker banning mye har et mindre ordforråd, da de ikke kan uttrykke seg med andre ord.

Jeg ser ihvertfall på folk som bruker banneord i annenhver setning, som folk som har et dårlig ordforråd, og ikke klarer å uttrykke sin mening på en bedre måte.

Gi gjerne link til der du sier at forskning viser at folk som banner er mer intelligente, og har et større ordforråd. Jeg tenker tvert om! Det å bruke banning hele tida, vitner om at de ikke får sagt det de mener uten å bruke banneord. De mangler altså ord og intelligens for å kunne snakke uten. I en diskusjon der den ene bruker banneord i hver setning, og den andre bruker mer fornuftige ord, vil den som bruker banneord falle ut både på intelligens og ordforråd. 

Anonymkode: 1165c...151

Orden er ikke stygge, bare vår snevre oppfatning av dette gjør dem stygge.

Anonymkode: 53cb6...4a2

AnonymBruker
Skrevet
bvp skrev (På 9.3.2024 den 10.11):

Bare det at artikkelen starter med "Ny forskning" gjør at jeg ikke klarer ta den seriøst. :)

Best å kun forholde seg til gammel forskning.

Anonymkode: 53cb6...4a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
jabx skrev (5 timer siden):

Hvor står det at de som banner har bedre (eller like godt ordforråd)? Studien, så vidt jeg forstår, fant at de som har godt ordforråd også kjenner til mange banneord. Det står ikke at de benytter disse. Hvis jeg setter med ned og skriver liste, så kan jeg nok komme opp med ganske så mange stygge ord. Som jeg har hørt på nett, i film osv. Det vil ikke si at jeg banner.

Har ikke lest studien men la også merke til kommentaren om metodiske svakheter. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke jeg. Banner mye selv (og nei, det er ikke pga for dårlig ordforråd)

Men må innrømme at jeg trakk på smilebåndet da nevøen min, etter å ha gått en lang tur, uttalte at han "var så jævla sliten". Jeg var sliten selv, for det var en lang tur, og jeg hadde lyst til å si det høyt selv. Forstod frustrasjonen til den lille kroppen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...