solsolsol Skrevet 8. mars 2024 #1 Skrevet 8. mars 2024 Når 8-åringer feks sier jævla i annenhver setning. Det ligger så langt utenfor mitt eget ordforråd, men lurer på om jeg overdriver. (Ikke at jeg har laget noen voldsom sak av det, men har sagt til mine barn at vi ikke bruker sånne ord, og det gjør de foreløpig heller ikke, men de har flere venner som snakker det jeg synes er veldig stygt) 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #2 Skrevet 8. mars 2024 Nei, det er det ikke. Å lære ungen sin å ikke banne er en del av pakken, sammen med håndvask, takke for maten og generell høflighet. Anonymkode: 7d780...e49 8 5
svartkatt Skrevet 8. mars 2024 #3 Skrevet 8. mars 2024 Nei. Uansett alder. Det er kun greit som forsterking og i utbrudd når man trenger det. I daglig tale blir det bare negativt. 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #4 Skrevet 8. mars 2024 Nei, banning er ikke ok. Jeg banner aldri selv, og har lært mine barn (og deres venner) at vi ikke banner her. Hva de gjør hos andre vet jeg ikke. Men grunnet bannenekt har de et godt ordforråd, og klarer å uttrykke seg tydelig på annet vis. Anonymkode: 67fc6...9e4 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #5 Skrevet 8. mars 2024 Nei, det er ikke tillatt. Banning er bare mangel på vokabular og intelligens i min bok - og prøver å lære dette til barna på en pedagogisk måte. Her handler det om å snakke om det, hvorfor noen bruker slike ord, hvorfor en ikke bør det - og hva en heller kan gjøre. Anonymkode: d87b1...d10 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #6 Skrevet 8. mars 2024 Har ingen problem med banning, har selv alltid vært vant til å banne mye. Men det startet jeg ikke med før sent i tenårene. Syns absolutt det er en uting når barn gjør det. Voksne og eldre "barn"/tenåringer har jeg ingen problem med at banner. De skjønner vel heller hva ordene faktisk betyr. Anonymkode: a1f47...6e7 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #7 Skrevet 8. mars 2024 Ja, banning i seg selv er helt greit. Det er nå man snakker stygt om andre det er negativt. Forskning viser at folk som banner er mer intelligente og har større ordforråd. Anonymkode: 83d0e...bc9 8
tussi84 Skrevet 8. mars 2024 #8 Skrevet 8. mars 2024 Nei. Jeg syns ikke banning hører hjemme i daglig tale. Det skal Evt kun brukes som utbrudd spontant hvis man feks får vondt. Feks du brenner deg på ovnen og utbryter Faen... 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #9 Skrevet 8. mars 2024 solsolsol skrev (6 minutter siden): Når 8-åringer feks sier jævla i annenhver setning. Det ligger så langt utenfor mitt eget ordforråd, men lurer på om jeg overdriver. (Ikke at jeg har laget noen voldsom sak av det, men har sagt til mine barn at vi ikke bruker sånne ord, og det gjør de foreløpig heller ikke, men de har flere venner som snakker det jeg synes er veldig stygt) Den gang min datter ble tenåring, og prøvde seg på banning, ble det 20 kr i bot for hver gang. Det var jo mens vi hadde penger som sirkulerte. Går sikkert an å gjøre det via kort også. Hun passet seg jo veldig i å banne mens vi hørte på, og som voksen banner hun ikke i sin dagligtale. Nå har hun en god utdannelse, og der passer det seg jo ikke å bannes i det hele tatt. Jeg ville at hun skulle passe seg for å banne, for det ble ikke noen fordel for henne i yrkeslivet hvis hun gjorde det i annenhver setning. Unger bør lære seg tidlig at det ikke passer seg i yrkeslivet. Hvis de ikke skal inn i et yrke der det er vanlig da. Og i hvilke yrker er det vanlig å bruke banning som gjentatt ord? Anonymkode: 1165c...151 1
Roci Skrevet 8. mars 2024 #10 Skrevet 8. mars 2024 Under visse forutsetninger synes jeg banning er ok, ja. Enig i at barn og unge bør lære at det ikke er god tone i yrkeslivet/profesjonelle settinger, og det er unødvendig å bruke banneord som en del av dagligtalen. Men jeg kan banne så det lyser hvis jeg f.eks. sparker tåa i bordbeinet, eller blir skikkelig forbanna eller provosert 🤭 1 1
Gjest Luksusbia Skrevet 8. mars 2024 #11 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den gang min datter ble tenåring, og prøvde seg på banning, ble det 20 kr i bot for hver gang. Det var jo mens vi hadde penger som sirkulerte. Går sikkert an å gjøre det via kort også. Hun passet seg jo veldig i å banne mens vi hørte på, og som voksen banner hun ikke i sin dagligtale. Nå har hun en god utdannelse, og der passer det seg jo ikke å bannes i det hele tatt. Jeg ville at hun skulle passe seg for å banne, for det ble ikke noen fordel for henne i yrkeslivet hvis hun gjorde det i annenhver setning. Unger bør lære seg tidlig at det ikke passer seg i yrkeslivet. Hvis de ikke skal inn i et yrke der det er vanlig da. Og i hvilke yrker er det vanlig å bruke banning som gjentatt ord? Anonymkode: 1165c...151 Primærnringene( fiske/ bønder) Sexarbeidere, kokker, forfattere, kunstnere, musikere, butikkmedarbeidere, husmødre, IT-bransjen, rørleggere, elektrikere og listen fortsetter. Dessuten banner de fleste når de slår seg og banning er forbundet med høy kreativitet og intelligent humor/ ironi.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #12 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, banning i seg selv er helt greit. Det er nå man snakker stygt om andre det er negativt. Forskning viser at folk som banner er mer intelligente og har større ordforråd. Anonymkode: 83d0e...bc9 Du synes det er helt greit med banning? Hvorfor er det greit å bruke så stygge ord regelmessig? Jeg trodde at folk som bruker banning mye har et mindre ordforråd, da de ikke kan uttrykke seg med andre ord. Jeg ser ihvertfall på folk som bruker banneord i annenhver setning, som folk som har et dårlig ordforråd, og ikke klarer å uttrykke sin mening på en bedre måte. Gi gjerne link til der du sier at forskning viser at folk som banner er mer intelligente, og har et større ordforråd. Jeg tenker tvert om! Det å bruke banning hele tida, vitner om at de ikke får sagt det de mener uten å bruke banneord. De mangler altså ord og intelligens for å kunne snakke uten. I en diskusjon der den ene bruker banneord i hver setning, og den andre bruker mer fornuftige ord, vil den som bruker banneord falle ut både på intelligens og ordforråd. Anonymkode: 1165c...151 4
solsolsol Skrevet 8. mars 2024 Forfatter #13 Skrevet 8. mars 2024 Jeg merker bare at jeg ikke har noen saklig grunn til at jeg ikke liker det, annet enn nettopp det, at jeg ikke liker i høre det. Og helt enig i at det er noe annet om man slår lilletåa eller somler vekk seieren eller noe.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #14 Skrevet 8. mars 2024 Jeg har sagt til min 5-åring at man kan banne når man slår seg veldig, dunker hodet eller slår tåa, sånne ting. Jeg sa at om man banner masse, vil folk tro at man er frekk og slem, og det vil man jo ikke 😅 Anonymkode: 79f1c...b40 4
Chestnut Skrevet 8. mars 2024 #15 Skrevet 8. mars 2024 Banneord i annenhver setning er jo mangel på oppdragelse og dannelse. Blir jo fort en sosial ulempe for disse barna at andre syns de er mindre sympatiske/ubehagelige å høre på. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #16 Skrevet 8. mars 2024 Synes banning er helt fint jeg, , både sønnen og datteren vår får banne så mye de vil. Anonymkode: 9b732...473
Sydvesta Orkana Skrevet 8. mars 2024 #17 Skrevet 8. mars 2024 https://www.nrk.no/nordland/xl/j__la-gode-nyheter-1.12761732 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #18 Skrevet 8. mars 2024 Overhode ikke. Banning er stygt. Jeg finner meg ikke i å snakkes til med et sånt språk, det får konsekvenser enten det er egne barn eller elever. Selvfølgelig enkelte unntak, men banning i dagligtale er frastøtende. Anonymkode: f4776...3be 1
Gunillapersson Skrevet 8. mars 2024 #19 Skrevet 8. mars 2024 Å banne i en diskusjon for eksempel gjør at man ikke tar personen like seriøst. Banning blir sett på som barnsligt, uprofesjonelt, og som om personen ikke har kontroll. Skal man lære barn suksess og respekt lærer man dem og ikke banne. Det er en utrolig god egenskap i kommunikasjon tro det eller ei. 1 1
Honey Dew Skrevet 8. mars 2024 #20 Skrevet 8. mars 2024 Hos oss er det ikke akseptert. Banner barnebarna, må de gå på rommet sitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå