Gå til innhold

Når skal rentene ned igien? Psyken min går i grøfta av dumme valg og dyrt hus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg, jeg tror det er mange som har det slik akkurat nå.

Jeg er i nesten eksakt samme situasjon som deg, bare med andre tall. Vi har på papiret høy inntekt, men akkurat nå blir alt spist opp av renter, høye strømutgifter, økte utgifter på alt.

Ja, vi har lån over pipa, og ja, vi "burde" valgt annerledes. Men hvordan kunne vi vite at rentene skulle stige sånn, at strømutigiftene skulle øke med flere 100% osv.? Vi er jo ikke spåkoner heller.

Akkurat nå flyter vi på sparekontoen som heldigvis var full, men hvis dette varer i mer enn et år til ... da vet jeg ikke hva som vil skje. 

Krysser fingrene for at ting snur snart!

Anonymkode: bf49c...d8e

• Liker 5
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Ingen vet akkurat hvor lenge rentene skal være på dette nivået, men de kommer helt sikkert til å gå ned igjen. Da blir det bedre. ❤️

Anonymkode: 5360d...874

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Rentene skal ikke ned før tidligst 1 år, og de vil ikke stupe ned til 1-2%, det vil ta åresvis. Om dere sliter, selg huset. 

Anonymkode: b7c73...841

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kort fortalt. Jeg var så dum og la meg rive ned på min manns bolig drøm for to år sia. Vi bodde i rekkehus, men hadde et overlevbart huslån. Vi savner jo mer plass og større hage, men jeg var jo veldig flink å si nei til mannen min hver gang han sendte en link til enebolig.  Huset var nesten helt nytt, brukte veldig lite strøm, effektiv ved ovn. veldig mange trygge egenskaper

Dessverre lot meg drive med når drømmehuset kom på markedet. Banken ga også tommel opp. Vi hadde da avdrag på rundt 21.000 i måneden på lånet.  Med en økningene som begynte å komme ned etterpå, og så bare fortsatt, er vi nå på 29.800 i måneden.  I tillegg til strøm, biler, barnehager,forsikigringer  matutgifter osv

jeg var heldig i starten for jeg fant mye ledige vakter på jobb, nå er det nesten ingen. Jeg kjenner veldig på den dårlige økonomien og bekymringer for penger. jeg savner rekkehuset mitt. Vi hadde det trangt, men vi hadde også råd til Badeland med barna, utflukter, bestille take away innimellom.  Nå har vi ikke råd til noe annet akkurat det vi må og selv da går vi ofte i minus

alt jeg har gjort i dag er å gråte. Jeg er så sliten hver eneste dag hver eneste måned. Jeg er så sint på meg selv og lot meg rive med å kjøpe et hus rett før den forferdelige renteøkning starta. Men nå må jeg leve med valgene jeg har gjort. Jeg skulle fortsatt ha vært festbrems. (Mannen svarer det at han så aldri i livet for seg at rentene skulle øke så mye som de endte med  å gjøre )

det eneste jeg lurer på midt oppi dette nå, når skal disse rentene ned igjen? Det kan da ikke være slik for alltid? Jeg mener at det ble sagt at den siste rente økningen som skulle komme skulle avlyses, men så ble den noe av likevel. Hvor lenge skal det være slik? 

please ikke svar noe stygt eller slemt. Jeg har det virkelig ikke bra nå. Å ventilere et sted hjelper litt, selvom det er anonymt til fremmende 

Hilsen dum kone som skulle sagt nei

Anonymkode: b9a6a...07c

Det går over og dere har jo et fint hus nå. Sånn er det noen ganger.  Snart er det vår og sommer og lettere å ta barn med på tur og etterpå å bade ute på badeplassen.  

Hilsen fra vi som fikk finansieringsbevis til høyere lån rett før økninger og ombestemte oss og nå har råd til både ferie og  badeland. Det var rett og slett flaks, og jeg føler skikkelig med de som ikke var så heldige i denne perioden.  Deres tur kommer når boligprisene skal opp igjen...

Anonymkode: 820a3...cdb

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Rentene skal ikke ned før tidligst 1 år, og de vil ikke stupe ned til 1-2%, det vil ta åresvis. Om dere sliter, selg huset. 

Slutt med sånne meldinger når folk sier at de sliter psykisk. Det bidrar ikke med noe konstruktivt i tråden.
Skal folk selge huset for å ha råd til badeland? Det blir litt dumt, spesielt når vi vet at våre strømregninger finansierer Statkraft sine økte bonuser. 

https://www.dn.no/energi/statkraft/bonus/tyskland/statkrafts-tyske-tradere-fikk-900-millioner-i-bonus-for-2022/2-1-1607460

Samt at Kjersti Braathen i DNB tjente 15,4 millioner i fjor fordi rentene er så høye.

https://e24.no/boers-og-finans/i/on1R5K/dnb-sjef-kjerstin-braathen-tjente-154-millioner-i-fjor

• Liker 13
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts her

jeg forstår at jeg kanskje er noe vi må gjøre til slutt. Men prøver å holde ut. I juli skal leasingbil leveres inn, da frigjør man penger. Den også har økt sinnssykt i pris fra jeg starta lease den til nå.   
eldste barnet starter på skolen til høsten og det er kommunen dekker deler av SFO, da reduseres utgiftene litt. Det samme med barnehageplassen til yngste, da matprisen går ned. 

det er ikke Magic fikk disse tingene, men håper at de kan bidra til at det går litt lettere rundt å fjerne litt den vonde skyen som henger over meg hele tiden

ts

• Liker 4
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kjære deg, jeg tror det er mange som har det slik akkurat nå.

Jeg er i nesten eksakt samme situasjon som deg, bare med andre tall. Vi har på papiret høy inntekt, men akkurat nå blir alt spist opp av renter, høye strømutgifter, økte utgifter på alt.

Ja, vi har lån over pipa, og ja, vi "burde" valgt annerledes. Men hvordan kunne vi vite at rentene skulle stige sånn, at strømutigiftene skulle øke med flere 100% osv.? Vi er jo ikke spåkoner heller.

Akkurat nå flyter vi på sparekontoen som heldigvis var full, men hvis dette varer i mer enn et år til ... da vet jeg ikke hva som vil skje. 

Krysser fingrene for at ting snur snart!

Takk for snilt hyggelig svar ❤️ 

jeg håper det bedrer seg for oss når kontrakten på leasing bilen går ut, eldste begynner på skolen og barnehageprisen til yngste reduseres.  Det er en hard tid for alle sammen ❤️ 

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slutt med sånne meldinger når folk sier at de sliter psykisk. Det bidrar ikke med noe konstruktivt i tråden.
Skal folk selge huset for å ha råd til badeland? Det blir litt dumt, spesielt når vi vet at våre strømregninger finansierer Statkraft sine økte bonuser. 

https://www.dn.no/energi/statkraft/bonus/tyskland/statkrafts-tyske-tradere-fikk-900-millioner-i-bonus-for-2022/2-1-1607460

Samt at Kjersti Braathen i DNB tjente 15,4 millioner i fjor fordi rentene er så høye.

https://e24.no/boers-og-finans/i/on1R5K/dnb-sjef-kjerstin-braathen-tjente-154-millioner-i-fjor

Men det er jo sant, man kan ikke unnlate å påpeke fakta selv om man sliter både økonomisk og psykisk. Det å kjøpe bolig er risikosport uansett, vi fikk vannskade i kjelleren høsten etter at vi kjøpte og måtte da ut med store utgifter til drenering og renovasjon av kjeller i tillegg til nytt lån som skulle betjenes.

Det positive er at boligprisene er på tur opp igjen. At renten har stabilisert seg og at Norges Bank gir indikasjoner på at rentene har nådd toppen for denne gang hjelper nok på det. Det blir imidlertid spennede å se hvordan det utvikler seg etter lønnsoppgjøret nå på vårparten, forhåpentligvis blir det et godt oppgjør slik at folk kanskje kan puste ut litt, men samtidig kan det jo også føre til at inflasjonen øker og at renten blir holdt på dette nivået lengre enn forventet.

Anonymkode: 10167...4d6

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger renteutviklingen nøye - både i USA, EU og i Norge, som baserer seg på rentenivåene i utlandet.

Når inflasjonen i USA går ned, noe som drøyer ut lengre enn antatt - vil nivået på statsobligasjoner - dvs de lange faste rentene (også i Norge) gå ned - som indirekte gjør at bankene i Norge setter ned de faste rentene.

Når inflasjonen i USA og EU går ned (det ser ut som EU er først ute her da inflasjonen i EU har gått markant nedover siste tiden), vil de sette ned renten- dette vil skje tidligst i Juni - muligens senere.

Først da vil den norske kronen stige mot Euro/dollar, og den importerte norske inflasjonen vil begynne å synke.

Dette kommer gjerne ca 6mnder etter at NOK har begynt å styrke seg. Så vi ser ikke noe rentekutt i Norge før tidligst Desember iår - og det kommer ikke til å bli noe mer enn et par rentekutt i 2025 heller.

Vi kommer ikke tilbake til de nivåene vi så under covid, så vi må nok basere oss på en langsiktig rente på kun 1% under det den er idag.

Anonymkode: 85299...48d

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vell selvsagt at man selger unna/om prioriterer hvis man føler man ikke har råd til det man ønsker å ha råd til. 

Realiteten er at renten skal være på dette nivået lenge, og i værstefall ryker vi på noen nye hevinger med tanke på kursen. Realiteten er at renta ikke er ment å gå ned tilbake til nivået når ts tok opp lån. 

Hva vil du ha av svar? Skal man lyge å late som at i morgen er det null rente? I såfall blir jo det ti ganger så hard å håndtere når realiteten omsider slår inn.

Hva statskraft eller dnb har med saken og gjøre eller hvordan den informasjonen har nytteverdi for ts er utenfor min rekkevidde da dnbs lederlønninger ikke styrer hva renta er.

Anonymkode: 41485...a14

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg følger renteutviklingen nøye - både i USA, EU og i Norge, som baserer seg på rentenivåene i utlandet.

Når inflasjonen i USA går ned, noe som drøyer ut lengre enn antatt - vil nivået på statsobligasjoner - dvs de lange faste rentene (også i Norge) gå ned - som indirekte gjør at bankene i Norge setter ned de faste rentene.

Når inflasjonen i USA og EU går ned (det ser ut som EU er først ute her da inflasjonen i EU har gått markant nedover siste tiden), vil de sette ned renten- dette vil skje tidligst i Juni - muligens senere.

Først da vil den norske kronen stige mot Euro/dollar, og den importerte norske inflasjonen vil begynne å synke.

Dette kommer gjerne ca 6mnder etter at NOK har begynt å styrke seg. Så vi ser ikke noe rentekutt i Norge før tidligst Desember iår - og det kommer ikke til å bli noe mer enn et par rentekutt i 2025 heller.

Vi kommer ikke tilbake til de nivåene vi så under covid, så vi må nok basere oss på en langsiktig rente på kun 1% under det den er idag.

Anonymkode: 85299...48d

Takk for smart svar. Du virker som en gluping.

jeg forstår at vi lever en helt annen verden enn i 1 % rente. men en reduksjon vil frigjøre penger for alle sammen, istedenfor en økning økning økning. Det som også kunne ha hjulpet vedtar at matvarebutikkene ikke kan øke matvareprisene så høyt som de har gjort i det siste, men det blir vel ikke å skje. 
for eksempel. Jeg har alltid kjøpt prima sin store pakke med skinke. Før kostet den rundt 13 til 15 kr. nå er samme skinke pakke 32 kr.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts her

jeg forstår at jeg kanskje er noe vi må gjøre til slutt. Men prøver å holde ut. I juli skal leasingbil leveres inn, da frigjør man penger. Den også har økt sinnssykt i pris fra jeg starta lease den til nå.   
eldste barnet starter på skolen til høsten og det er kommunen dekker deler av SFO, da reduseres utgiftene litt. Det samme med barnehageplassen til yngste, da matprisen går ned. 

det er ikke Magic fikk disse tingene, men håper at de kan bidra til at det går litt lettere rundt å fjerne litt den vonde skyen som henger over meg hele tiden

ts

Selve prisen for barnehagen går også ned fra 3000 til 2000 i sommer, så det er da noe 😊 Hold ut litt til og pust, det spås en rentenedgang etter hvert, og det må man bare fortsette å tro på.

Anonymkode: eeaec...9e4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Leit du gråter over økonomien. Men hvor ille har dere det? Det du har beskrevet i innlegget er jo at dere ikke har råd til takeaway og  Badeland. Men er økonomien grei nok til at dere kan leve nøkternt? 

Anonymkode: b551b...f0e

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har boligrenten deres økt?

Man beregner jo alltid med en buffer på minimum 5% renteøkning når man tar opp lån.

Anonymkode: 8a427...3de

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trist, og det er dessverre mange som har det sånn nå. Mange som har tatt for høye lån og brukt for mye penger, og tilpasset seg et (altfor) lavt rentenivå. Et nivå som har sørget for en fullstendig usunn og lite bærekraftig gjeldsvekst i befolkningen.

En trøst til deg kunne selvfølgelig vært å si "slapp av, renta går snart ned igjen", men det vet vi ikke. Og den går neppe ned til det den var før uansett. Falskt håp kan være skadelig det også, hvis det sørger for at man ikke tar gode valg i tide før det blir for sent. Men at man ikke har råd til Badeland, takeaway osv. er ingen krise, det er verre om man stadig går i minus på faste utgifter. Har dere gått igjennom økonomien, sett på om det er noe det kan spares på?

Anonymkode: d1cf6...acf

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Rentenivået er nå der det bør være hele tiden, i et sunt område rundt 5%. 

Vi har vært bortkjemt med kunstig lav rente og strømpris altfor lenge, så om dere har dårlig råd allerede med så lav rente som det er nå, bør dere selge og flytte tilbake snarest for å få ro rundt økonomien. Det er ikke noe som taler for at renten skal ned med det første, men kanskje vi har sett toppen. Uansett skal det ikke store ting til i verden før man kan risikere at rentene går enda høyere (krig, boligkrakk, børskrakk osv)

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å ikke vær hard og døm deg selv for valg du gjorde før og ting du vet nå, du vet jo at hadde banken sagt til deg "du det kommer en sjuk økning og dere kommer til å betale nesten 10.000 mer pr mnd på dette huset, samt at all mat kommer til å koste som om det er preparert av gordon Ramsay kjøkken" så hadde du ikke sagt "ja vi tar det!"

Prøv å tenke at du gjorde som du trodde var rett, for at alle skulle være glade, men at dette er en lærepenge i å lytte til seg selv.

Er det et alternativ å selge og flytte til noe mindre igjen?

Anonymkode: f2743...484

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selg huset. Problem løst.

Anonymkode: e8c91...afe

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Om det er vanskelig å få solgt igjen, er huset så stort at det er mulig å leie ut deler av det? Lage en utleiedel eller leie ut bare et rom?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...