AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #1 Skrevet 8. mars 2024 Er det et sted man kan ta den gratis? Ser ofte i media at det er så viktig å sjekke seg, skjønner viktigheten. Men jeg har ikke 1600kr å betale til en gynekolog og jeg er kronisk syk og er hos min mannlige fastleget nesten 1 gang i mnd. Har virkelig ikke lyst til å ta den livmorhalsprøven der. Anonymkode: 5f6cf...693
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #2 Skrevet 8. mars 2024 Du kan bytte fastlege, men hvis hun er lesbisk så får du det samme problemet du har nå, siden du antar at den mannlige legen din ser på deg seksuelt i en sånn undersøkelse. Anonymkode: 271c7...969 2
svartkatt Skrevet 8. mars 2024 #3 Skrevet 8. mars 2024 Du kan bli henvist til en kvinnelig hvis kjønn er et problem.. Gratis vet jeg ikke noe om. Men du kan jo høre om du kan dele opp betalingen.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #4 Skrevet 8. mars 2024 Kan du ikke høre med legekontoret om du kan ta prøven med en kvinnelig lege? Anonymkode: 82b9a...689 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #5 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du kan bytte fastlege, men hvis hun er lesbisk så får du det samme problemet du har nå, siden du antar at den mannlige legen din ser på deg seksuelt i en sånn undersøkelse. Anonymkode: 271c7...969 Nei, legen min er veldig profesjonell. Tror ikke det er noe seksuelt ved en sånn undersøkelse i det hele tatt. Jeg syns bare det er ukomfortabelt Anonymkode: 5f6cf...693 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #6 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, legen min er veldig profesjonell. Tror ikke det er noe seksuelt ved en sånn undersøkelse i det hele tatt. Jeg syns bare det er ukomfortabelt Anonymkode: 5f6cf...693 Da kan du henvises til en gynekolog, men forvent å vente i alle fall 6 mnd i det offentlige når det ikke er hast. Anonymkode: ec3e8...1a3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #7 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da kan du henvises til en gynekolog, men forvent å vente i alle fall 6 mnd i det offentlige når det ikke er hast. Anonymkode: ec3e8...1a3 Nei det kan hun ikke, med mindre legen mistenker noe galt som må undersøkes videre. Det har blitt veldig strengt nå i forhold til å sende kvinner til gynekologer bare fordi de vil. Fastlegene skal ta vanlige GU med celleprøve. Gynekologene skal overta der fastlegene ikke har utstyr og kompetanse. Det finnes nok ikke gratis undersøkelse, så enten må man gå til fastlege, eller så må man be om å få en annen lege på legesenteret. Siste alternativ er å gå til privat gynekolog og betale ekstra. Mulig de kan ordne avdragsbetaling, det er jo bare å høre med dem. Anonymkode: c8de0...1ef
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #8 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du kan bytte fastlege, men hvis hun er lesbisk så får du det samme problemet du har nå, siden du antar at den mannlige legen din ser på deg seksuelt i en sånn undersøkelse. Anonymkode: 271c7...969 Antar du er mann og ikke aner hvordan det er å ta en GU. Jeg har kvinnelig fastlege, men ønsker likevel å gå til gynekolog. Gynekologer har bedre kunnskap og bedre utstyr, og det føles litt greiere å bli undersøkt av en spesialist på et tilrettelagt undersøkelsesrom, enn å skreve inne på fastlegekontoret der man er redd for at døra plutselig sklir opp og hele venteværelset ser deg rett opp i huttiheita. Anonymkode: c8de0...1ef
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #9 Skrevet 8. mars 2024 Tok prøve idag hos jordmor i ære av 8. mars heeeelt gratis. Anonymkode: 7f7cb...cba 1
Purple_Pixiedust Skrevet 8. mars 2024 #10 Skrevet 8. mars 2024 Jeg har mye å gjøre med fastlegen min da jeg har en del psykiske greier. For meg ville det vært så ubehagelig at han skulle gjort det at jeg hadde unngått det. Men jeg forklarte han det så da henviste han meg til gynekolog. Noe som var bra da jeg har måttet bli fulgt videre opp etter den første celleprøven.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #11 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Antar du er mann og ikke aner hvordan det er å ta en GU. Jeg har kvinnelig fastlege, men ønsker likevel å gå til gynekolog. Gynekologer har bedre kunnskap og bedre utstyr, og det føles litt greiere å bli undersøkt av en spesialist på et tilrettelagt undersøkelsesrom, enn å skreve inne på fastlegekontoret der man er redd for at døra plutselig sklir opp og hele venteværelset ser deg rett opp i huttiheita. Anonymkode: c8de0...1ef Heldigvis er det ikke bare sånn 😳 Jeg tok prøve hos min kvinnelige fastlege (som jeg har kontakt med relativt ofte pga. forbigående tilstand), hun var kjempeprofesjonell og hadde selvsagt en skikkelig undersøkelsesbenk og forheng på kontoret. Ikke fare for at noen kom inn der, i hvert fall. Uansett er det jo ikke legen som analyserer prøven. Har ikke vært noe ubehagelig å gå til henne i etterkant av prøven. Anonymkode: 82b9a...689
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #12 Skrevet 8. mars 2024 Jeg tok hos mannlig lege sist, og da ba han en kvinnelig helsesekretær om å bli med inn. For meg er det ikke så nøye, men de gjør det uansett. Du kan eventuelt be om det hvis det er mer komfortabelt. Problemstillingen med åpen dør og venterom høres bare rart ut. Hos min fastlege har de eget rom for gyn. undersøkelser med forheng og døra merkes med opptatt, så ingen mulighet for at noen ser noe de ikke skal. Anonymkode: ed170...c8d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #13 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tok hos mannlig lege sist, og da ba han en kvinnelig helsesekretær om å bli med inn. For meg er det ikke så nøye, men de gjør det uansett. Du kan eventuelt be om det hvis det er mer komfortabelt. Problemstillingen med åpen dør og venterom høres bare rart ut. Hos min fastlege har de eget rom for gyn. undersøkelser med forheng og døra merkes med opptatt, så ingen mulighet for at noen ser noe de ikke skal. Anonymkode: ed170...c8d Det samme gjør fastlegen min. Problemet er bare at det er naboen min 🙈 Bor på en liten plass, så kan ikke velge og vrake i leger. Anonymkode: 5f6cf...693
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #14 Skrevet 8. mars 2024 Virker som at god kvinnehelse er forbeholdt de med penger Anonymkode: 5f6cf...693
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #15 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Virker som at god kvinnehelse er forbeholdt de med penger Anonymkode: 5f6cf...693 Det er bare tull. Fastleger tar celleprøver, men ts vil ikke ta hos fastlegen. Da er de tikke kvinnehelse og penger som er problemet, men holdninger hos ts. Anonymkode: 7fefb...52d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #16 Skrevet 8. mars 2024 Det er bare å be om å få tatt celleprøven av en annen lege enn fastlegen, det er det mange som ber om. Jeg tok celleprøve på mandag hos Oslo Jordmor og kvinnesenter, de tar 550kr, ingen ventetid. Man må jo betale egenandel hos fastlegen også så jeg synes de ekstra kronene er verdt det å gå privat. Anonymkode: 7750e...328
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #17 Skrevet 8. mars 2024 Jeg kan forstå deg, og jeg har en veldig trivelig kvinnelig fastlege. Nå minnet du meg på at jeg også har fått påminnelse om celleprøve... Må kanskje gjøre noe med det da... Anonymkode: a184f...c87
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #18 Skrevet 8. mars 2024 1600 kroner? Sist jeg var hos gynekolog så henviste legen meg og jeg betalte 520 kroner, da var det både undersøkelse og en celleprøve inkludert. Som regel tar jeg bare celleprøve hos fastlegen men når jeg først lå der så tenkte jeg at jeg like gjerne kunne få det gjort så slipper jeg å tenke på det i 5 år, Hvis du er kronisk syk så blir det vel relativt raskt frikort på deg. Anonymkode: 4b383...ad5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #19 Skrevet 9. mars 2024 Her henviser alltid fastlegen til gynekolog, noe ventetid, men betaler kun egenandel. Anonymkode: e0bb6...6d7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #20 Skrevet 9. mars 2024 Henvisning gis kun om det er særskilte grunner til det her jeg bor. Det er lagt opp til å bruke fastlege eller gå privat. Jeg er «heldig» og får henvisning til kvinnelig gynekolog pga alvorlig ptsd etter voldtekt. Før det skjedde brukte jeg fastlegen. Det er kun rart for deg. Fastleger tar celleprøver flere ganger i uka og for dem er det helt uproblematisk. Har du ikke 1600kr ville jeg gått til fastlegen og tenkt at det er en mulighet til å utfordre deg selv med å gjøre noe du synes er vanskelig. Anonymkode: 66c90...299
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå