Gå til innhold

Klarer dere å holde godteri til en gang i uken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er vanskelig. Til tider blir det godteri hver dag på barna mine, og da må jo jeg droppe i gi godteri på lørdagen. Kjedelig å være den kjipe mora, men føler ikke jeg har noe annet valg. Føler at dette med kun sunn mat i hverdagen er nærmest umulig å få til. 

Sist uke oppsummert for min 9-åring:

Lørdag: overnatting hos venninne, de hadde fått 300 (!) kr til godteri av foreldrene.

Søndag: Fortsettelse av godteriet fra lørdagen før vi hentet i 13-tiden. Ettermiddag, middag hos mine foreldre med is til dessert. 

Mandag: De bakte muffins på skolen, og fikk med en liten pose hjem.

Tirsdag: Bursdag til en i klassen, med kaker, pølse og stor pose med godteri. 

Onsdag: Vennegruppe, de bakte boller og spiste grandiosa.

Torsdag, hun var med hjem til en venninne i forbindelse med en aktivitet, de hadde fått godteri fortalte hun. På aktiviteten var det utdeling av godteri i forbindelse med noe sponsor- greier. 

Fredag (i dag). Her må vi være streng, vi kan ikke servere noe godteri eller snacks i dag. 

I morgen lørdag er det cup, her selges det bare vafler og godteri omtrent, vet det kommer til å bli mas om å kjøpe, men vi må jo bare si nei og være de kjipe.

Søndag: Vi er invitert på middag til svigers, de pleier ikke akkurat å spare på desserten, isen og kakene. Og jeg får såklart høre det hvis jeg sier nei...

Og slik går ukene da... Hvordan håndterer dere  andre foreldre det? Føler det er et enormt press i samfunnet om alt dette godteriet...

Anonymkode: de423...888

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg klarer ikke sånne regler. Noen uker spiser jeg ikke noe godteri, andre uker flere ganger. Om jeg skulle satt « forbud» har jeg bare lyst på hele tiden. 

Anonymkode: bdd6e...d49

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Svarte på overskriften over, ikke hi . Sorry. 
altså, det der høres helt spinnville ut. Post det i tråden om og sukker på skolearaangementer. 

Anonymkode: bdd6e...d49

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg greier det når jeg bor sammen med folk. Eller liv og matlyst er bra-ish. Sånn det er nå så orker jeg ikke bry meg så mye. Spiser det jeg vil og orker. Spiser sunn mat og snop/snacks.

AnonymBruker
Skrevet

Sykt at alle gir barn så mye sukker

For min egen del spiser jeg det aldri

Anonymkode: 65b6c...61f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Og folk sier man må da få lov å kose seg en gang i blant🙄🙄

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei klarer ikke det , og akkurat nå er begge mine barn så tynne som streker så jeg lar det gå , så lenge de også spiser mat så klart . 

Anonymkode: 4c5a8...c88

AnonymBruker
Skrevet

Om ikke barnet ditt har fedme, så er hun utrolig heldig.  Dette er enorme mengder. Er dette en normaluke? Eller bare ett unntak?

Jeg hører barnet her klage over at han får så lite godteri, og at andre får mye mer. Har alltid tenkt at det er store overdrivelser. Barna mine hadde vært sykelig overvektige med slike mengder.

Anonymkode: 199c7...6c4

• Liker 1
Skrevet

Stort sett ja, men selvfølgelig med unntak som bursdager e.l.

Men jeg har yngre barn da, så litt lettere å styre inntaket

AnonymBruker
Skrevet

Hun har ikke fedme, men fortsetter det sånn blir det jo fort det da. Og dette var en helt normal uke ja,  kanskje minus overnattingen. Men det er i hvert fall overnatting en gang i mnd. Bursdag kanskje annenhver uke i snitt. 

var en befrielse å slutte på fotball faktisk, da de stadig fikk is i forbindelse med ukentlige kamper og treninger, samt ikke minst på cup. 

Det er liksom stadig noe, som gjør at det blir mye oftere enn jeg liker. Så vurderer å kutte lørdagsgodt fast. Har bakt boller med ungene mine 1 gang, fordi jeg føler ikke at jeg ikke kan bidra til ytterligere sukker. Men kjipt at det må bli sånn da. Og får til stadighet høre at jeg når roe ned og ikke være så hysterisk. Spesielt av svigers som forer ungene med godteri så fort de får anledning.

Anonymkode: de423...888

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Stort sett, ja. Det hender jo det er en bursdag, eller at vi feks er innom en kafé eller lignende, men det er unntakene, vil jeg si. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi kutta helt ut hjemme hos oss selv, får jo nok hos andre. Dette funker veldig bra.

Anonymkode: eab65...380

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har aldri hatt slike regler. Vi kjøper aldri smågodt, men barna får påskeegg av besteforeldre. Men det blir litt smågodt hos venner.

Vi har dessert hver dag, mye frukt og bær, men ofte litt vaniljesaus.

Vi baker sjelden, men lager vafler nesten hver uke. Vi lager også kakao eller varm sjokolade vinterstid.

Vi har også syltetøy på brødskiva. 

Anonymkode: 09618...a24

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har aldri hatt slike regler. Vi kjøper aldri smågodt, men barna får påskeegg av besteforeldre. Men det blir litt smågodt hos venner.

Vi har dessert hver dag, mye frukt og bær, men ofte litt vaniljesaus.

Vi baker sjelden, men lager vafler nesten hver uke. Vi lager også kakao eller varm sjokolade vinterstid.

Vi har også syltetøy på brødskiva. 

Vafler kan lages på mange måter :) 

AnonymBruker
Skrevet

Er dette så gæernt? Eneste jeg tenker er mye er de 300 kronene. Ellers synes jeg det er helt ok med en is, muffins eller et kakestykke. Vi voksne spiser jo og en dessert, sjokoladebit eller noe søtt mer enn en gang i uken.

Anonymkode: 0644c...c1e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Om ikke barnet ditt har fedme, så er hun utrolig heldig.  Dette er enorme mengder. Er dette en normaluke? Eller bare ett unntak?

Jeg hører barnet her klage over at han får så lite godteri, og at andre får mye mer. Har alltid tenkt at det er store overdrivelser. Barna mine hadde vært sykelig overvektige med slike mengder.

Anonymkode: 199c7...6c4

Herlighet, en normalt aktiv unge tåler fint å spise en muffins og to, et par boller eller is hos bestemor uten å lide av fedme. Det er jo ikke snakk om ubegrensede mengder. Har ikke sett den skolen som har nok midler til å sende store mengder med hvert barn hjem. Tror heller ikke dette er en normal uke (300 til snop på en overnatting skjer f.eks ikke så ofte), og da går det helt fint. Lørdagshyggen er noe mange ser frem til hele uken og det er synd om sukkerskrekken har gått så langt at man ikke skal ha den. 

Man KAN spise dessert hver dag, så lenge det ikke er ren sjokolade i store mengder daglig. Man kan også bake boller med barna, går jo fint an å lage en sunnere versjon.

Anonymkode: 82fa2...a7a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vafler kan lages på mange måter :) 

Det blir de også, men det blir ofte bær/syltetøy eller brunost til. Vi har heller ikke noen planer om å redusere sukkermengden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herlighet, en normalt aktiv unge tåler fint å spise en muffins og to, et par boller eller is hos bestemor uten å lide av fedme. Det er jo ikke snakk om ubegrensede mengder. Har ikke sett den skolen som har nok midler til å sende store mengder med hvert barn hjem. Tror heller ikke dette er en normal uke (300 til snop på en overnatting skjer f.eks ikke så ofte), og da går det helt fint. Lørdagshyggen er noe mange ser frem til hele uken og det er synd om sukkerskrekken har gått så langt at man ikke skal ha den. 

Man KAN spise dessert hver dag, så lenge det ikke er ren sjokolade i store mengder daglig. Man kan også bake boller med barna, går jo fint an å lage en sunnere versjon.

Anonymkode: 82fa2...a7a

Har du sett fedmestatestikken? Eller har du sett deg rundt på feks lekeland i det siste? Tydelig at vi som samfunn har en jobb og gjøre når det gjelder "å kose seg litt" mentaliteten. 

Anonymkode: 5c0c9...86e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg går mye gjennom byen på en uke. Handling etc. Ser så og si aldri skikkelig tjukkasser lenger. Mulig de holder seg hjemme da eller? På det værste er det noen med 5-10kg for mye. Kan ikke sammenlignes med noe krise,eller USA tilstander i det hele tatt.

Forstår ikke hvor alle oppholder seg? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fant80 skrev (Akkurat nå):

Jeg går mye gjennom byen på en uke. Handling etc. Ser så og si aldri skikkelig tjukkasser lenger. Mulig de holder seg hjemme da eller? På det værste er det noen med 5-10kg for mye. Kan ikke sammenlignes med noe krise,eller USA tilstander i det hele tatt.

Forstår ikke hvor alle oppholder seg? 

Jeg synes jeg bare ser tjukkasser omtrent. Når jeg ser på hva de har i handlevogna skjønner jeg jo hvorfor de er sånn også. Det som er trist er når de har med seg barn som tydelig er på vei i samme retning. 

Anonymkode: 5c0c9...86e

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...