Gå til innhold

Sykepleie eller paramedisin Oslomet??


Student.til.høst24

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å studere ved OsloMet til høsten, og sikter meg inn på Paramedisin eller sykepleie. Er det noen som har erfaring fra dette eller kjenner noen som har erfaring som kunne delt litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva vil du helst jobbe med? 

Studere ikke noen av delene selv, men har søkt paramedisin til høsten. Har også vurdert sykepleie, da anestesisykepleie virker som en kjekk videreutdanning. Men jeg er helt uinteressert i å jobbe på sengepost, og å holde ut 3 år med sjukt mye sykehuspraksis og deretter 2 år jobb før jeg kan begynne en videreutdanning, tror jeg ikke jeg orker. Er ikke min første bachelor heller. Jeg vil helst inn i ambulansen, og jobbe med akuttmedisin, så da blir det nok å velge paramedisin. Man KAN få foten innenfor ambulansen som sykepleier også, men det er ikke nødvendigvis veldig enkelt. 

Og jeg ser at det søkes mer paramedisinere i både akuttmottak og på legevakt, og man kan også jobbe i AMK. Så man har mulighet til å gjøre andre ting enn ambulanse også. 

Anonymkode: 09abc...cc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramedisin er tusen ganger mer spennende. Men det krever god helse frem til du skal pensjoneres. Ikke alle klarer å holde seg spreke hele yrkeslivet, og når helsa begynner å gå nedover er det praktisk å kunne falle tilbake på en sykepleierutdanning med mulighet for å få en sitte-på-ræva-og-drikke-kaffe-jobb fra 8 til 15.30. 

Anonymkode: ad788...085

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva vil du helst jobbe med? 

Studere ikke noen av delene selv, men har søkt paramedisin til høsten. Har også vurdert sykepleie, da anestesisykepleie virker som en kjekk videreutdanning. Men jeg er helt uinteressert i å jobbe på sengepost, og å holde ut 3 år med sjukt mye sykehuspraksis og deretter 2 år jobb før jeg kan begynne en videreutdanning, tror jeg ikke jeg orker. Er ikke min første bachelor heller. Jeg vil helst inn i ambulansen, og jobbe med akuttmedisin, så da blir det nok å velge paramedisin. Man KAN få foten innenfor ambulansen som sykepleier også, men det er ikke nødvendigvis veldig enkelt. 

Og jeg ser at det søkes mer paramedisinere i både akuttmottak og på legevakt, og man kan også jobbe i AMK. Så man har mulighet til å gjøre andre ting enn ambulanse også. 

Anonymkode: 09abc...cc5

Jeg tenker helt likt som deg. Er liksom både og for min del. Står veldig ved det akuttmedisinske og syns dette er veldig spennende og tror personlig jeg får brukt kroppen mer på nivået i paramedic enn i sykepleien. Har lest meg opp på det du skriver med fot innenfor amb. som sykepleier og videre utdanning i anestesisykepleie - men vet ikke helt om det passer for meg. Vanskelig altså! Mener og man kan videreutdanne seg innenfor akuttmedisin?

Syns også geriatrisk sykepleier / videreutdanning i demens og alderspsykiatri kunne vært en mulig videreutdanning etter sykepleien som og er veldig fremtidsretta! Paramedic og dette er to veldig interessante felt.

Har litt å si om OsloMet anbefales når det kommer til disse 2 utdanningene?

Vil gjerne høre flere synspunkter fra flere ift utdanningene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at grunnutdanningen i paramedisin er mye mer spennende enn grunnutdanningen i sykepleie. 
Men- som sykepleier har du veldig mange flere muligheter til å bytte fagfelt og ta mange videreutdanninger/ mastergrader enn en paramedic har. 
Er du interessert i akuttmedisin vil jeg absolutt anbefale anestesisykepleie, vi er involvert i alt av traumeteam, hjertestanser etc i tillegg til å stå på operasjonsstua. 

Anonymkode: bd07e...13a

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Enig i at grunnutdanningen i paramedisin er mye mer spennende enn grunnutdanningen i sykepleie. 
Men- som sykepleier har du veldig mange flere muligheter til å bytte fagfelt og ta mange videreutdanninger/ mastergrader enn en paramedic har. 
Er du interessert i akuttmedisin vil jeg absolutt anbefale anestesisykepleie, vi er involvert i alt av traumeteam, hjertestanser etc i tillegg til å stå på operasjonsstua. 

Anonymkode: bd07e...13a

Helt enig med deg i at mulighetene er flere med sykepleien, det er det ingen tvil i. 
Flott med respons, takk!

Ønsker gjerne flere kommentarer fra folk som allerede er utdannet sykepleier/paramedic også😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Student.til.høst24 skrev (6 timer siden):

Jeg har planer om å studere ved OsloMet til høsten, og sikter meg inn på Paramedisin eller sykepleie. Er det noen som har erfaring fra dette eller kjenner noen som har erfaring som kunne delt litt?

spl, hadde ikke vært i tvil for da har du flere muligheter. Som sykepleier kan du jobbe i ambulansen, men ikke automatisk omvendt (ulike sykehusavdelinger, med noen få unntak). 

Anonymkode: aa2f9...111

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mye flere valgmuligheter som sykepleier, de færreste holder i ambulansetjenesten særlig langt oppi årene. Jeg jobbet mange år i akuttmottak og litt i ambulanse, og stort sett ingen av de som var på min alder (jeg er itt over 40) eller eldre jobber lenger på bil, det ble for tungt. Noen jobber i hjemmetjeneste eller sykehjem, noen gjør helt andre ting utenfor helse, noen tok andre utdanninger, noen få jobber administrativt. Som sykepleier kan du jobbe andre steder, bytte helt fagfelt, ta ørten videreutdanninger og har mye flere valgmuligheter. Husk også at majoriteten av arbeidet på ambulanse ikke er blålys og action, det er liggetaxi fra a til b, syketransport for folk som f.eks må ha oksygen underveis, eller transport av bårepasienter mellom deler av samme sykehus med ulik lokalisasjon. Vil du ha akuttmedisin er det bedre å sikte seg inn mot akuttmottak, evt ta videreutdanning innen AIO etterhvert om du vil noe annet/mer. 

Anonymkode: 26168...c66

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student.til.høst24 skrev (2 timer siden):

Helt enig med deg i at mulighetene er flere med sykepleien, det er det ingen tvil i. 
Flott med respons, takk!

Ønsker gjerne flere kommentarer fra folk som allerede er utdannet sykepleier/paramedic også😊

Jobber som anestesispl og det er vi som blir med ambulansen ut når det er oppdrag de må ha hjelp til. Ellers består også ambulansehverdagen mye av å kjøre gamle KOLSE’ere til og fra sykehus, transport til sykehjem og annet hverdagslig. Litt sånn som hverdagen min på anestesi består av «enkle» narkoser, spinaler, sedasjoner, plexuser osv. og så dukker det opp en og annen spektakulær case innimellom. Men det meste er rutine, akkurat som på ambulansen. Så det blir egentlig en smakssak. Spl har jo flere veier videre enn om man går paramedisin/ambulansefag. 

Anonymkode: 2d4cd...46b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramedisin ❤️

Anonymkode: 1642b...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt tatt sykepleien med et sikte om akutt- eller anestesisykepleie som master. Jobber selv i et akuttmottak og vi er kun sykepleiere, ingen paramedisinere. Har vel hatt én paramedisinerstudent i en kort 2 ukers praksis hos oss.

Kan trekke frem et par positive sider med hvv ambulanse og mottak:

- ambulansen har som oftest kun én pasient om gangen og kan konsentrere seg om det.

- ambulansen er førstemann på stedet og blir rå på raske vurderinger og ofte "load and go".

- akuttmottak blir rå på å sjonglere mange pasienter samtidig 

- vi har litt bedre tid i mottak til å forberede oss mentalt på hva som kommer inn, etter info på samband. Men det kan være ekstremt sterke inntrykk i akuttmottak og, og ting må ofte skje veldig raskt.

Man blir greit svett i trusa av en vakt både her og der, det er jeg helt sikker på.

Som sykepleier kan du også søke vikarkurs i ambulansen og snike deg inn på den måten. Det kan du gjøre allerede under studiene. De som jobber i ambulansene i området her er røft regnet 50% ambulansearbeidere, 25% paramedisinere og 25% sykepleiere.

Lykke til!

Anonymkode: c075a...b95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer selv sykepleie på OsloMet nå og er superfornøyd. Dyktige forelesere og generelt bra opplegg. Har intykk av at de har tatt til seg mye av kritikken fra tidligere studenter og virkelig skjerpa seg.

 

Vurderte selv paramedisin men valgte å ikke gjøre dette da:

1. Sykepleierutdanningen er en skikkelig potetutdanning du kan jobbe så og si hvor du vil med nesten hva du vil dersom du videreutdanner deg.

2. God lønn. Grunnlønn som sykepleier er ikke nødvendigvis kjempebra men det er så stor mangel at veldig mange arbeidsgivere er veldig generøse på lønna spesielt til nyutdannede. Fikk selv masse ekstra ansinitet der jeg jobber nå kun siden jeg skal bli sykepleier å de ønsker moviverte studenter.

3. Flust av videreutdanninger. Som sykepleier er det ikke mangel på videreutdanninger du kan ta å jobbmulighetene er dereter ekstremt mange og varierte. Med paramedisin er det veldig får relevante videreutdanninger selv om det begynner og komme noen. 

 

Anonymkode: 8ea68...b9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Studerer selv sykepleie på OsloMet nå og er superfornøyd. Dyktige forelesere og generelt bra opplegg. Har intykk av at de har tatt til seg mye av kritikken fra tidligere studenter og virkelig skjerpa seg.

 

Vurderte selv paramedisin men valgte å ikke gjøre dette da:

1. Sykepleierutdanningen er en skikkelig potetutdanning du kan jobbe så og si hvor du vil med nesten hva du vil dersom du videreutdanner deg.

2. God lønn. Grunnlønn som sykepleier er ikke nødvendigvis kjempebra men det er så stor mangel at veldig mange arbeidsgivere er veldig generøse på lønna spesielt til nyutdannede. Fikk selv masse ekstra ansinitet der jeg jobber nå kun siden jeg skal bli sykepleier å de ønsker moviverte studenter.

3. Flust av videreutdanninger. Som sykepleier er det ikke mangel på videreutdanninger du kan ta å jobbmulighetene er dereter ekstremt mange og varierte. Med paramedisin er det veldig får relevante videreutdanninger selv om det begynner og komme noen. 

 

Anonymkode: 8ea68...b9b

Takk 🥰 Tar med meg denne inn i vurderingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.3.2024 den 20.09):

Studerer selv sykepleie på OsloMet nå og er superfornøyd. Dyktige forelesere og generelt bra opplegg. Har intykk av at de har tatt til seg mye av kritikken fra tidligere studenter og virkelig skjerpa seg.

 

Vurderte selv paramedisin men valgte å ikke gjøre dette da:

1. Sykepleierutdanningen er en skikkelig potetutdanning du kan jobbe så og si hvor du vil med nesten hva du vil dersom du videreutdanner deg.

2. God lønn. Grunnlønn som sykepleier er ikke nødvendigvis kjempebra men det er så stor mangel at veldig mange arbeidsgivere er veldig generøse på lønna spesielt til nyutdannede. Fikk selv masse ekstra ansinitet der jeg jobber nå kun siden jeg skal bli sykepleier å de ønsker moviverte studenter.

3. Flust av videreutdanninger. Som sykepleier er det ikke mangel på videreutdanninger du kan ta å jobbmulighetene er dereter ekstremt mange og varierte. Med paramedisin er det veldig får relevante videreutdanninger selv om det begynner og komme noen. 

 

Anonymkode: 8ea68...b9b

Har hørt en del negativt av OsloMet, men har også hørt at det er blitt bedre. Har søkt der til høsten! Hva synes medstudentene dine om studiet? Og er det bra kommunikasjon fra ledelsen, og bra lagt opp? :)  

Anonymkode: ae0a3...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2024 den 20.09):

Studerer selv sykepleie på OsloMet nå og er superfornøyd. Dyktige forelesere og generelt bra opplegg. Har intykk av at de har tatt til seg mye av kritikken fra tidligere studenter og virkelig skjerpa seg.

 

Vurderte selv paramedisin men valgte å ikke gjøre dette da:

1. Sykepleierutdanningen er en skikkelig potetutdanning du kan jobbe så og si hvor du vil med nesten hva du vil dersom du videreutdanner deg.

2. God lønn. Grunnlønn som sykepleier er ikke nødvendigvis kjempebra men det er så stor mangel at veldig mange arbeidsgivere er veldig generøse på lønna spesielt til nyutdannede. Fikk selv masse ekstra ansinitet der jeg jobber nå kun siden jeg skal bli sykepleier å de ønsker moviverte studenter.

3. Flust av videreutdanninger. Som sykepleier er det ikke mangel på videreutdanninger du kan ta å jobbmulighetene er dereter ekstremt mange og varierte. Med paramedisin er det veldig får relevante videreutdanninger selv om det begynner og komme noen. 

 

Anonymkode: 8ea68...b9b

Hvilket år er du på i utdanningen? :) 

Anonymkode: ae0a3...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og hadde valgt det igjen. Når jeg var 22 år virket akuttmedisin veldig appellerende, trivdes godt med det, men nå som jeg er eldre og har en annen livssituasjon setter jeg veldig pris på de uendelige valgmulighetene man har som sykepleier. Er nå videreutdannet som helsesykepleier og trives godt med det. 

Og sånn forresten er jeg sikker på at halve kullet mitt ville bli anestesisykepleier da vi studerte, men de færreste har blitt det da de etter studiet fant andre sykepleierjobber de trivdes godt med. 

Anonymkode: 872cf...152

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilket år er du på i utdanningen? :) 

Anonymkode: ae0a3...2da

Går første året så skal ikke pårope meg at jeg har innblikk over hele utdanningen. Men kjenner flere på 2 - 3 året, de er også ganske fornøyde. 
 
Har tidligere studert både på UiO og UiS, kan si at av alle studiene jeg har tatt er sykepleie på OsloMet det morsomste / mest ”profesjonelle” studiet jeg har tatt.

 

Som førsteårsstudenter har vi fått prøvd masse forkjellig innen utdanningen. Neste uke skal vi ha blodprøvetakingskurs bla. Ellers har vi hatt HLR dager, injeksjonskurs osv. Føler virkelig vi har blitt kastet rett ut ”in the deep end” (positivt ment).

Foreleserne er dyktige / engasjerte. Dekanen Marit Kirkevold er blant de mest anerkjente sykepleierne i Norge noensinne. 
 

Av andre ting jeg mener OsloMet gjør bedre enn de fleste andre sykepleutdanningene er at de ikke har et diakonisse / religøst fokus som ViD eller Lovisenberg +++

Ellers er skolen stor med mye elever på godt og vondt. Men vi blir satt i smågrupper / mindre klaser. Vi er rundt 15 stk i smågruppen min og dette er de vi forholder oss til 90% av tiden så du blir godt kjent med klassen din.

 

 

Anonymkode: 020f4...efb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Går første året så skal ikke pårope meg at jeg har innblikk over hele utdanningen. Men kjenner flere på 2 - 3 året, de er også ganske fornøyde. 
 
Har tidligere studert både på UiO og UiS, kan si at av alle studiene jeg har tatt er sykepleie på OsloMet det morsomste / mest ”profesjonelle” studiet jeg har tatt.

 

Som førsteårsstudenter har vi fått prøvd masse forkjellig innen utdanningen. Neste uke skal vi ha blodprøvetakingskurs bla. Ellers har vi hatt HLR dager, injeksjonskurs osv. Føler virkelig vi har blitt kastet rett ut ”in the deep end” (positivt ment).

Foreleserne er dyktige / engasjerte. Dekanen Marit Kirkevold er blant de mest anerkjente sykepleierne i Norge noensinne. 
 

Av andre ting jeg mener OsloMet gjør bedre enn de fleste andre sykepleutdanningene er at de ikke har et diakonisse / religøst fokus som ViD eller Lovisenberg +++

Ellers er skolen stor med mye elever på godt og vondt. Men vi blir satt i smågrupper / mindre klaser. Vi er rundt 15 stk i smågruppen min og dette er de vi forholder oss til 90% av tiden så du blir godt kjent med klassen din.

 

 

Anonymkode: 020f4...efb

Tuuuusen takk for svar, høres ut som et godt opplegg!

Anonymkode: ae0a3...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke paramedisiner men ambulansefagarbeider, men tenkte å skyte inn at turnusen og lønna i ambulansetjenesten kan være veldig bra. Jeg jobber på en distriktsstasjon ca.1 time fra en middels stor by i Norge, her går vi døgnvakter. To døgn i strekk på hverdager og 3 døgn i helger, ca 8 døgnvakter i måneden og hver 4 helg. Til sammenligning er turnusen mye bedre enn for eksempel "Nordsjøturnus", og jeg pendler til og fra jobb kun 4 ganger i måneden. Lønna er ikke helt på nivå med Nordsjøarbeidere, men jeg med kun fagbrev tjener rundt 800k i året uten noe særlig med ekstravakter. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janarildhansen skrev (23 minutter siden):

Jeg er ikke paramedisiner men ambulansefagarbeider, men tenkte å skyte inn at turnusen og lønna i ambulansetjenesten kan være veldig bra. Jeg jobber på en distriktsstasjon ca.1 time fra en middels stor by i Norge, her går vi døgnvakter. To døgn i strekk på hverdager og 3 døgn i helger, ca 8 døgnvakter i måneden og hver 4 helg. Til sammenligning er turnusen mye bedre enn for eksempel "Nordsjøturnus", og jeg pendler til og fra jobb kun 4 ganger i måneden. Lønna er ikke helt på nivå med Nordsjøarbeidere, men jeg med kun fagbrev tjener rundt 800k i året uten noe særlig med ekstravakter. 

 

Takk for svar! Søknadsfristen er ute nå - men har paramedisin på 1. plass nå - og denne kommentaren løftet usikkerheten litt 😊 Har hørt at lønna som paramedisiner/ambulansearbeider er litt shaky med mindre man jobber mye overtid/ekstra, men det du nevner velger jeg å se på som litt nyere og oppdatert info! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...