Gå til innhold

Er dårlig hukommelse et tegn på adhd hos tenåringsjenter?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 9 klassing som de siste årene blitt mer og mer surrete, men jeg har tenkt at det er tenåringshormoner.

Hun glemmer viktige ting/beskjeder, misforstår hele tiden og får ofte ikke med seg innholdet i beskjeder.

På skolen kommenterer de også dette, men det går egentlig bra der.

Her hjemme blir det ofte drama da hun føler seg utelatt når vi bestemmer ting, selv om hun er til stede.

Hun klarer ikke alltid å fortelle hva hun ønsker, og i ettertid angrer hun mye på det hun ikke husket eller fikk gjort.

Vi begynner å lure på om hun kan ha jente versjonen av adhd, det som kalles "uoppmerksom type".

Vi har adhd i familien og vet at det er arvelig selv om adhd er ulikt hos alle.

 

 

Anonymkode: 0c222...438

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om dette er noe nytt som dukket opp med hormonene ved 12-13 års alder, så ville jeg gitt det noen år og sett om det gikk over. 

Om hun alltid har vært sånn, ville jeg sjekket for ADHD. For det blir jo mer fremtredende når hormonene slår inn i tillegg.

Anonymkode: d39ce...5ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har en 9 klassing som de siste årene blitt mer og mer surrete, men jeg har tenkt at det er tenåringshormoner.

Hun glemmer viktige ting/beskjeder, misforstår hele tiden og får ofte ikke med seg innholdet i beskjeder.

På skolen kommenterer de også dette, men det går egentlig bra der.

Her hjemme blir det ofte drama da hun føler seg utelatt når vi bestemmer ting, selv om hun er til stede.

Hun klarer ikke alltid å fortelle hva hun ønsker, og i ettertid angrer hun mye på det hun ikke husket eller fikk gjort.

Vi begynner å lure på om hun kan ha jente versjonen av adhd, det som kalles "uoppmerksom type".

Vi har adhd i familien og vet at det er arvelig selv om adhd er ulikt hos alle.

 

 

Anonymkode: 0c222...438

Hun misforstår ikke hele tiden, men ofte, da hun ikke alltid er "til stede" når informasjon blir gitt til henne, og det er vanskeligere å nå inn til henne når det gies i plenum.

Ofte må jeg be om at mobilen blir liggende i lommen, når vi skal gjøre noe viktig og jeg krever at hun følger med.

Ts

Anonymkode: 0c222...438

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om dette er noe nytt som dukket opp med hormonene ved 12-13 års alder, så ville jeg gitt det noen år og sett om det gikk over. 

Om hun alltid har vært sånn, ville jeg sjekket for ADHD. For det blir jo mer fremtredende når hormonene slår inn i tillegg.

Anonymkode: d39ce...5ca

Hun sier selv at hun synes de siste tre årene har vært litt "rotete" for henne, men hun ønsker ikke utredning.

Ts

Anonymkode: 0c222...438

Skrevet

Hjernens koblinger endrer seg mye i stadiet ungdom. Fra de er født og frem til ungdomstiden så har nye koblinger, info greiner blitt bygd etter hvert som en lærer noe. I ungdomstiden så brytes veldig mange av disse koblingene og hjernen jobber med å danne nye. Så det er ikke helt uten grunn at de blir mer distre, vimsete og surrete i ungdomstiden, så det vil gå seg til litt etter hvert. Om hun ikke har vist klare tegn til å være mye sliten pga at hun har jobbet ekstra hardt med å greie å ta seg sammen for å være normal før, så har hun nok neppe add/adhd nå heller.

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi har en 9 klassing som de siste årene blitt mer og mer surrete, men jeg har tenkt at det er tenåringshormoner.

Hun glemmer viktige ting/beskjeder, misforstår hele tiden og får ofte ikke med seg innholdet i beskjeder.

På skolen kommenterer de også dette, men det går egentlig bra der.

Her hjemme blir det ofte drama da hun føler seg utelatt når vi bestemmer ting, selv om hun er til stede.

Hun klarer ikke alltid å fortelle hva hun ønsker, og i ettertid angrer hun mye på det hun ikke husket eller fikk gjort.

Vi begynner å lure på om hun kan ha jente versjonen av adhd, det som kalles "uoppmerksom type".

Vi har adhd i familien og vet at det er arvelig selv om adhd er ulikt hos alle.

 

 

Anonymkode: 0c222...438

Det kan være mye. Det kan være pga stress og press også. Adhd er en helhet. Og behøver ikke å være glemsk heller. Srlv om mange er det. 

Anonymkode: 38bba...4e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun sier selv at hun synes de siste tre årene har vært litt "rotete" for henne, men hun ønsker ikke utredning.

Ts

Anonymkode: 0c222...438

Har dere snakket med skolen om å tenke at hun har ADHD og snakket om hva dere kan gjøre for å tilrettelegge for henne? F.eks. hvordan dere skal gi beskjeder så hun får dem med seg, eller hvordan dere kan tilrettelegge for at ting er lettere for henne å huske? 

Det er mye som kan gjøres uten diagnose også. (Ikke medisinering, selvfølgelig.) 

Om dere har erfarne lærere, så vet de nok en del om hva som er vanlig av tilrettelegging for en med ADHD som sliter med mye av det hun sliter med. Og kan gi dere tips, og også gjøre mindre tiltak på skolen. 

Om det hjelper med mindre tiltak, bør dere absolutt vurdere å utrede. Antar hennes motvilje handler om at det er mye stigma rundt det å ha ADHD. 

Anonymkode: d39ce...5ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har dere snakket med skolen om å tenke at hun har ADHD og snakket om hva dere kan gjøre for å tilrettelegge for henne? F.eks. hvordan dere skal gi beskjeder så hun får dem med seg, eller hvordan dere kan tilrettelegge for at ting er lettere for henne å huske? 

Det er mye som kan gjøres uten diagnose også. (Ikke medisinering, selvfølgelig.) 

Om dere har erfarne lærere, så vet de nok en del om hva som er vanlig av tilrettelegging for en med ADHD som sliter med mye av det hun sliter med. Og kan gi dere tips, og også gjøre mindre tiltak på skolen. 

Om det hjelper med mindre tiltak, bør dere absolutt vurdere å utrede. Antar hennes motvilje handler om at det er mye stigma rundt det å ha ADHD. 

Anonymkode: d39ce...5ca

Vi er i dialog med lærerne men de opplever henne ulikt. Noen mener hun bør utredes og andre mener det er tenåringshormoner.

Ja det er stigma 

Ts

Anonymkode: 0c222...438

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi er i dialog med lærerne men de opplever henne ulikt. Noen mener hun bør utredes og andre mener det er tenåringshormoner.

Ja det er stigma 

Ts

Anonymkode: 0c222...438

VI har hatt et barn der vi var enige med skolen om at vi ikke utredet, men tilrettela likevel. 
Det ble gjort enkle ting, som at timeplan ble limt fast på pulten, så ungen slapp å lure på hva neste time var. 
Lærerne kjeftet mindre på rot og uoppmerksomhet. De passet bedre på at ungen fokuserte før de ga en viktig beskjed. 

Jeg tror også det ble tatt noe hensyn i forhold til hvor lærerne plasserte ungen i klasserommet, og sammen med hvem. 

Hverdagen ble uansett en helt annen, både for ungen og skolen. 

Og så gjorde vi tilsvarende tiltak hjemme, med å ha faste steder vi skrev ned viktige beskjeder, i tillegg til at vi snakket om dem. Det å minne på, sette alarmer, snakke om ting flere ganger, forberede på ting som skal skje, bedre kosthold, lage rutiner, oppfordre til trening, og alt det der. 

Men det var jo det som hjalp hos oss, med de utfordringene vi hadde. 

Ta en prat med de lærerne som mener det bør utredes, og spør hva slags tiltak (annet enn medisiner) de tror kan hjelpe.

Anonymkode: d39ce...5ca

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ofte må jeg be om at mobilen blir liggende i lommen, når vi skal gjøre noe viktig og jeg krever at hun følger med.

Ts

Anonymkode: 0c222...438

Høres ut som at du allerede har funnet problemet. Løsningen er mobilfrie tider. Mobilfritt i skoletimer, under familiemåltider og øvrig familietid og siste timen før leggetid så hun får god søvn. 

Anonymkode: a119d...cde

  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...