Gå til innhold

Skal man legge med inkasso/faktura gjeld i skattemeldingen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk skattemeldingen i dag, jeg har hatt fakturagjeld fra jeg var 18år i 2016, helt til i romjulen 2023. Da betalte jeg ned hele gjelden på 169.000kr. Masse av dette var jo også renter. Skal jeg føre det inn i skattemeldingen? Gir det noe fradrag? 

Anonymkode: 06a1e...31c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får fradrag for renter man betaler, så det skal føres opp ja. Man får ikke fradrag for renter man ikke betaler. Så hvordan det fungerer med ting som går til inkasso veit jeg ikke

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 minutt siden):

Man får fradrag for renter man betaler, så det skal føres opp ja. Man får ikke fradrag for renter man ikke betaler. Så hvordan det fungerer med ting som går til inkasso veit jeg ikke

Hmmm, ja. Men de rentene som har bygget seg opp over disse årene er jo nå betalt. Så i fjor betalte jeg jo noe renter. Venter på tlf fra de, men er jo så lang ventetid 😅

AnonymBruker
Skrevet

Betalte renter gir fradrag, er det finanskrav så skal banken eller inkassoselskapet sende årsoppgave og melde fra til Skatteetaten. Så ta kontakt med de du skyldte penger hvis det ikke er oppført i skattemeldingen.

Anonymkode: 0dfda...9b0

Skrevet

For mange år siden hadde jeg lån i landbruksbanken, der var det to terminer for året, en i mai og en i desember ca den 15. når jeg fikk årsoppgaven så var den renta fra den 15. og ut året med i oppgaven, spurte på ligningskontoret om dette var riktig og det var det, renter som var påløpt men ikke betalt skulle utgiftsføres i det året de tilhørte.

AnonymBruker
Skrevet
Wedding skrev (48 minutter siden):

For mange år siden hadde jeg lån i landbruksbanken, der var det to terminer for året, en i mai og en i desember ca den 15. når jeg fikk årsoppgaven så var den renta fra den 15. og ut året med i oppgaven, spurte på ligningskontoret om dette var riktig og det var det, renter som var påløpt men ikke betalt skulle utgiftsføres i det året de tilhørte.

Tror det kun gjelder for næringsdrivende, eventuelt gamle regler. I utgangspunktet er det kun betalte renter som gir fradrag.

Anonymkode: 0dfda...9b0

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk skattemeldingen i dag, jeg har hatt fakturagjeld fra jeg var 18år i 2016, helt til i romjulen 2023. Da betalte jeg ned hele gjelden på 169.000kr. Masse av dette var jo også renter. Skal jeg føre det inn i skattemeldingen? Gir det noe fradrag? 

Inkasso? Mest sannsynlig allerede ført inn i skattemld din. 

Anonymkode: 559ae...e7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er oppført, så skal det føres inn ja. 

Anonymkode: 78ec5...574

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Inkasso? Mest sannsynlig allerede ført inn i skattemld din. 

Anonymkode: 559ae...e7c

Det er det ikke, ringte inkasso selskapet for å høre. De sa de ikke sender inn pga renter ikke gir fradrag. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er det ikke, ringte inkasso selskapet for å høre. De sa de ikke sender inn pga renter ikke gir fradrag. 

Betalte renter gir 22% fradrag. 

Anonymkode: 19e70...a17

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...