AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #1 Del Skrevet 8. mars 2024 Samtidlig som forsterkde avdelinger og spesialskoler avvikles og legges ned, skal svært mange barn som alvorlige funksjonsnedsettelser inn i vanlige nærskoler og klasser. Kompetansenivået på autisme i vanlige skoler er ofte utrolig dårlig. En god venninne av meg er utdannet pedagog og har nesten ikke lært noe som dette under utdanningen og har ingen forutsetninger for å tilrettelegge og forstå barna med slike vansker. Det er heller ikke et krav om kursing til skoler og barnehager som skal ivareta disse barna. Barna har rett til tilrettelegging, men hvordan skal dette skje på en god måte uten opplæring? Selv de som jobber i PPT har store kunnskapshull og helt urealistiske forventinger. Flertallet av skolene bryter også loven i forhold til retten på spesialundervisning med spesped. I går kveld fikk jeg fortvilet tlf fra en i nær familie som har et barn med autisme og ahdh. Skolen behandler barnet som om det skulle vært et nevrotypisk barn. Som mistenker at meltdownene kommer av dårlig oppdragelse og manglene grensesetting. Som tror at barnet er snever i matveien på grunn av ettergivende foreldre. Alle som har basiskunnskaper om autisme vet at dette er helt typisk for slike barn. Ny henvisning er blitt sendt for å få hjelp av psykologer som kan veilede skolen, men dette burde ikke være nødvendig. Blir så lei meg på vegne av foreldre og ikke minst barna dette gjelder. Skolesystemet sviker så til de grader de sårbare barna! Forferdelig at man som foreldre blir mistenkeliggjort og uglesett når man allerede står en vanskelig hverdag. Helt ufattelig i mine øyne. Anonymkode: 6192f...f9f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #2 Del Skrevet 8. mars 2024 I 2024 skal alle barn behandles som om de er unike, samtidig som de skal passe inn i saueflokken. Forvirrende. Det er vanskelig for én lærer å undervise 25-30 elever på 25-30 individuelle måter. Anonymkode: 3efcf...6dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #3 Del Skrevet 8. mars 2024 Det er dessverre ekstremt ille til Norske forhold å være. Til å med i Chile og Argentina er komeptansen høyere. Her finner vi èn eneste ekspert i Bergen. Ellers har vi noen hjertesaks-forbund, og noen veldig dårlige. Snakker av erfaring. Anonymkode: 66819...9f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #4 Del Skrevet 8. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Det er dessverre ekstremt ille til Norske forhold å være. Til å med i Chile og Argentina er komeptansen høyere. Her finner vi èn eneste ekspert i Bergen. Ellers har vi noen hjertesaks-forbund, og noen veldig dårlige. Snakker av erfaring. Anonymkode: 66819...9f0 *Autismespektertilstander er dessverre ekstremt ille til Norske forhold å være. Står hakket mye bedre til med ADHD-kompetansen, selv om det selvfølgelig kommer til kort her også. Anonymkode: 66819...9f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #5 Del Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I 2024 skal alle barn behandles som om de er unike, samtidig som de skal passe inn i saueflokken. Forvirrende. Det er vanskelig for én lærer å undervise 25-30 elever på 25-30 individuelle måter. Anonymkode: 3efcf...6dd Ja, men hvorfor avvikler man spesialskoler og forsterkede avdelinger? Når barn med barneautisme skal inn i vanlige klasser nå kompetansenivået og ressursene opp! Det sier seg selv. Anonymkode: 6192f...f9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #6 Del Skrevet 8. mars 2024 Her har jeg barn med Autisme og Tourettes, og skolene har selv sagt at de har overhodet ingen kunnskap om de diagnosene. Og på barne og ungdomsskolen så har det vært en evig kamp, da de ikke forstår hva han trenger, og mener jeg bare er overbeskyttende. Og de mener han må eksponeres for alt som er vanskelig. Men det har vi jo prøvd, da ble han fysisk syk og kom seg ikke på skolen på 6 mnd. Nå går han på videregående, på den yrkesfaglige linja han har stor interesse av. Og han går i en liten gruppe, med 8 elever og 4 lærere. Alle der har autisme. Og for første gang så trives han godt på skolen, for første gang har han lærere som skjønner han. Som aldri presser han. Anonymkode: 599a5...336 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #7 Del Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Her har jeg barn med Autisme og Tourettes, og skolene har selv sagt at de har overhodet ingen kunnskap om de diagnosene. Og på barne og ungdomsskolen så har det vært en evig kamp, da de ikke forstår hva han trenger, og mener jeg bare er overbeskyttende. Og de mener han må eksponeres for alt som er vanskelig. Men det har vi jo prøvd, da ble han fysisk syk og kom seg ikke på skolen på 6 mnd. Nå går han på videregående, på den yrkesfaglige linja han har stor interesse av. Og han går i en liten gruppe, med 8 elever og 4 lærere. Alle der har autisme. Og for første gang så trives han godt på skolen, for første gang har han lærere som skjønner han. Som aldri presser han. Anonymkode: 599a5...336 Så bra han trives nå ❤️ men veldig trist at barn og foreldre blir møtt med så lite forståelse og kunnskap så mange år av skolegangen. Håper det blir en endring etterhvert, men har mine tvil 😞 ikke bare skal man stå i en langt mer krevende hverdag enn folk flest, men man skal i tillegg tåle kritikk og uvitenhet fra det som skulle vært et støtteapparat. Anonymkode: 6192f...f9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 8. mars 2024 #8 Del Skrevet 8. mars 2024 Har dere vært i kontakt med Statped? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #9 Del Skrevet 8. mars 2024 Er ikke bare der Ser en på epilepsi så tror alle det er kramper. Anonymkode: d0c5b...aef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #10 Del Skrevet 8. mars 2024 Ja det er nitrist hvor dårlig rustet skolene er til å følge opp disse barna. Jeg har selv et barn med vedtak på 2 timer spes ped ukentlig, noe han så og si aldri får, fordi det ikke finnes nok ressurser på skolen. Spesialskoler avvikles, og spesialelevene tvinges inn i en skolehverdag som de overhodet ikke passer inn i. I tillegg ser mange lærere, barn og foreldre ut til å ha null forståelse for at ikke alle har like forutsetninger. Det gir grobunn for mobbing, utenforskap, elendig selvfølelse og selvtillit. Anonymkode: b7bb4...edf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #11 Del Skrevet 8. mars 2024 Opplever det samme selv. Tar en master i spesped, og vi har kun hatt inngående kunnskap om ulike funksjonsvariasjoner som autisme, ADHD osv. Ingen dybde kunnskap. Savner det psykologiske perspektivet. Anonymkode: 9b58c...8c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #12 Del Skrevet 8. mars 2024 Jeg er så "heldig" at jeg er både lærer og forelder til en ungdom med utfordringer. Jeg ser med et øye på at barnet vår ikke får det det har behov for, ppt bryter lov om ventetid for sakkyndig vurdering (henvist i november), og ser med lærerøynene at skolen overhodet ikke har ressurser. Det er så skjært ned til beinet i de norske kommunene at det er en vits. Anonymkode: 84b73...27d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 8. mars 2024 #13 Del Skrevet 8. mars 2024 (endret) Jeg husker jeg jobbet på en skole hvor jeg følte at kunnskapsnivået om autisme/adhd avslørte seg selv litt. Det var snakk om en gutt med utfordringer som er ganske kompatibelt med autisme, så jeg spurte: har gutten autisme? Svaret fra lærerene: Neineinei, autisme kan det ikke være for det er en oppegående gutt. Jeg vet at det bare er en sleivete kommentar, men jeg synes likevel det sier en del om synet på autisme. At man ikke kan ha autisme og samtidig være oppegående. Endret 8. mars 2024 av Laraa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå