AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #1 Skrevet 8. mars 2024 Hei! Er det noen som har erfaring med å ha tatt eksamen kort tid etter fødsel? Klarte du å fokusere på pensum, eller var du så i ørska at det ikke gikk? Har en 5-timers skoleeksamen i april, under en uke etter termin. Har to barn fra før, begge kom noen dager før termin. Regner derfor med at det er liten sjanse for at jeg går over tida denne gangen, så mest sannsynlig vil jeg ha en helt nyfødt i hus når jeg skal opp til eksamen. Eksamenen er i et krevende teknologifag, uten andre hjelpemidler enn kalkulator. Slik jeg ser det har jeg to valg. Enten ta eksamen 1-2 uker etter fødsel, eller ta 40 studiepoeng til høsten. Det er ikke et alternativ å utsette til neste år, da jeg må ha bestått faget før jul for å få skrive masteroppgave til våren. Ville dere satset på å ta eksamen nå, eller vente på konten til høsten? Anonymkode: 03372...693
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #2 Skrevet 8. mars 2024 Jeg ville vært ganske usikker. Men er det slik at om du likevel ikke er i stand til å ta eksamen,(Fødsel/sykemelding etter fødsel) så får du muligheten til å ta den på nytt til høsten? Du vet jo selv litt om hvordan det er å ha nyfødt. Du har jo to fra før. Så da må du forsøke å tenke tilbake på hvordan du hadde det da, og hvor mye overskudd du hadde. Selv eksamen vil jeg tro at du kan lese masse til i tiden før fødsel, så om du mener det er gjennomførbart for deg, og du klarer å fokusere så kort tid etterpå, så bør det gå an å klare å bestå en eksamen basert på godt innøvd kunnskap. Anonymkode: a3143...0ec
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #3 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Er det noen som har erfaring med å ha tatt eksamen kort tid etter fødsel? Klarte du å fokusere på pensum, eller var du så i ørska at det ikke gikk? Har en 5-timers skoleeksamen i april, under en uke etter termin. Har to barn fra før, begge kom noen dager før termin. Regner derfor med at det er liten sjanse for at jeg går over tida denne gangen, så mest sannsynlig vil jeg ha en helt nyfødt i hus når jeg skal opp til eksamen. Eksamenen er i et krevende teknologifag, uten andre hjelpemidler enn kalkulator. Slik jeg ser det har jeg to valg. Enten ta eksamen 1-2 uker etter fødsel, eller ta 40 studiepoeng til høsten. Det er ikke et alternativ å utsette til neste år, da jeg må ha bestått faget før jul for å få skrive masteroppgave til våren. Ville dere satset på å ta eksamen nå, eller vente på konten til høsten? Anonymkode: 03372...693 Jeg var på sykehuset en uke så det hadde funket dårlig her 😅 Det er jo ting man ikke kan planlegge… Tror du bare må ta det litt som det kommer, men hvis du ikke får tatt den som er nå, kan du bare melde deg opp til eksamen til høsten da? Anonymkode: fcaaf...af6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #4 Skrevet 8. mars 2024 Det er så individuelt. Du har har allerede født to ganger, så du vet litt om hvordan du og kroppen er etter en fødsel. Selvfølgelig kan tredje fødsel bli helt annerledes, men om ting ikke går, kan man få en sykemelding og ta eksamen senere/neste år (slik at du ikke bruker opp et eksamensforsøk). Det å ha tre barn er krevende. Dersom du tror du kan klare det (basert på tidligere erfaringer), ville jeg tatt eksamen nå framfor 40 stp neste semester. Anonymkode: b369e...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #5 Skrevet 8. mars 2024 Lever eventuelt blankt og ta konteeksamen senere? Anonymkode: ea15f...05c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #6 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Er det noen som har erfaring med å ha tatt eksamen kort tid etter fødsel? Klarte du å fokusere på pensum, eller var du så i ørska at det ikke gikk? Har en 5-timers skoleeksamen i april, under en uke etter termin. Har to barn fra før, begge kom noen dager før termin. Regner derfor med at det er liten sjanse for at jeg går over tida denne gangen, så mest sannsynlig vil jeg ha en helt nyfødt i hus når jeg skal opp til eksamen. Eksamenen er i et krevende teknologifag, uten andre hjelpemidler enn kalkulator. Slik jeg ser det har jeg to valg. Enten ta eksamen 1-2 uker etter fødsel, eller ta 40 studiepoeng til høsten. Det er ikke et alternativ å utsette til neste år, da jeg må ha bestått faget før jul for å få skrive masteroppgave til våren. Ville dere satset på å ta eksamen nå, eller vente på konten til høsten? Anonymkode: 03372...693 Med nr. 1 tok jeg en skriftlig skoleeksamen på dag 3 etter fødselen. Lite søvn, men greit da jeg har studert tett opp til fødselsdagen. Med barn 2 hadde jeg en skriftlig 4 timers eksamen 3 uker etter fødselen. Fikk nesten ikke tid til å studere med en baby. Anbefales ikke. Anonymkode: 8a36c...8ec
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #7 Skrevet 8. mars 2024 Takk for mange svar! Jeg behøver verken sykemelding eller å levere blankt for å få tatt konteeksamen, dersom eksamenen faller i perioden fra 3 uker før termin til 6 uker etter fødsel så regnes det som gyldig fravær. AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er så individuelt. Du har har allerede født to ganger, så du vet litt om hvordan du og kroppen er etter en fødsel. Selvfølgelig kan tredje fødsel bli helt annerledes, men om ting ikke går, kan man få en sykemelding og ta eksamen senere/neste år (slik at du ikke bruker opp et eksamensforsøk). Det å ha tre barn er krevende. Dersom du tror du kan klare det (basert på tidligere erfaringer), ville jeg tatt eksamen nå framfor 40 stp neste semester. Anonymkode: b369e...7ca Har hatt to vidt forskjellige fødsler, brukte mye lengre tid på å komme meg etter nr. 1 enn nr. 2. Men tenker kanskje også at det er å foretrekke å få tatt den eksamenen nå. Vet jo lite om hvordan barnet blir, kan bli alt fra tidenes sovebaby til kolikkunge 🤷♀️ AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Med nr. 1 tok jeg en skriftlig skoleeksamen på dag 3 etter fødselen. Lite søvn, men greit da jeg har studert tett opp til fødselsdagen. Med barn 2 hadde jeg en skriftlig 4 timers eksamen 3 uker etter fødselen. Fikk nesten ikke tid til å studere med en baby. Anbefales ikke. Anonymkode: 8a36c...8ec Veldig godt poeng at det sikkert er bedre å ta rett etter fødsel enn flere uker etterpå. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på, men vil jo ha masse tid til å lese og lære meg pensum i ukene før fødsel når jeg går ut i permisjon. Tror jeg bare satser på å lese meg opp så godt som overhode mulig før fødsel, og så får jeg se an formen i ettertid. For alt jeg vet så kan jo den ungen også komme på eksamensdagen, og da MÅ jeg jo uansett ta den til høsten 😛 Anonymkode: 03372...693
solsolsol Skrevet 8. mars 2024 #8 Skrevet 8. mars 2024 Ta det nå! Da har du god tid til å forberede deg, lære deg alt ol før termin. Potensielt mye tøffere til høsten. Om du skulle bli skikkelig dårlig eller noe kan du få sykemelding om det trengs for å få lov til å konte. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #9 Skrevet 8. mars 2024 Har du sjekket om du har rett til å flytte eksamen? En venninne fikk flyttet eksamen frem da hun var gravid Anonymkode: 523f9...72e 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #10 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har du sjekket om du har rett til å flytte eksamen? En venninne fikk flyttet eksamen frem da hun var gravid Anonymkode: 523f9...72e Har ikke sjekket, men tviler. Det vil jo påvirke x-antall andre studenter som også skal ha samme eksamen den dagen. Anonymkode: 03372...693
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #11 Skrevet 8. mars 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Har ikke sjekket, men tviler. Det vil jo påvirke x-antall andre studenter som også skal ha samme eksamen den dagen. Anonymkode: 03372...693 Ja. Likevel har uio slike rettigheter. Og om UiO har vil jeg tro andre også har Anonymkode: 523f9...72e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #12 Skrevet 8. mars 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Har ikke sjekket, men tviler. Det vil jo påvirke x-antall andre studenter som også skal ha samme eksamen den dagen. Anonymkode: 03372...693 Et raskt søk viser at du har gode rettigheter, men du er muligens alt for sent ute med å be om de. Anonymkode: 523f9...72e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #13 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja. Likevel har uio slike rettigheter. Og om UiO har vil jeg tro andre også har Anonymkode: 523f9...72e AnonymBruker skrev (2 timer siden): Et raskt søk viser at du har gode rettigheter, men du er muligens alt for sent ute med å be om de. Anonymkode: 523f9...72e Dette finner jeg ingen informasjon om. Har rett på utsatt eksamen ja, men det betyr ikke at hele eksamenen blir flyttet. Det betyr bare at jeg får gyldig fravær på eksamen, og derfor kan ta eksamen ved neste anledning (vanligvis konten i begynnelsen av neste semester). Anonymkode: 03372...693 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #14 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei! Er det noen som har erfaring med å ha tatt eksamen kort tid etter fødsel? Klarte du å fokusere på pensum, eller var du så i ørska at det ikke gikk? Har en 5-timers skoleeksamen i april, under en uke etter termin. Har to barn fra før, begge kom noen dager før termin. Regner derfor med at det er liten sjanse for at jeg går over tida denne gangen, så mest sannsynlig vil jeg ha en helt nyfødt i hus når jeg skal opp til eksamen. Eksamenen er i et krevende teknologifag, uten andre hjelpemidler enn kalkulator. Slik jeg ser det har jeg to valg. Enten ta eksamen 1-2 uker etter fødsel, eller ta 40 studiepoeng til høsten. Det er ikke et alternativ å utsette til neste år, da jeg må ha bestått faget før jul for å få skrive masteroppgave til våren. Ville dere satset på å ta eksamen nå, eller vente på konten til høsten? Anonymkode: 03372...693 Babyen henger klistra på puppen i den tida. Anonymkode: 5a0be...def
Agatha Skrevet 28. januar #15 Skrevet 28. januar Hvordan gikk dette TS? Er i samme situasjon selv nemlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå