Gjest jegerrinne Skrevet 8. mars 2024 #1 Skrevet 8. mars 2024 Når jeg sitter her å leser så føler jeg folk har alt for liten tro på hva barn kan gjøre og ikke gjøre. Her har ungene altid deltatt på ting. Jakt, vært med i fjøs tatt ansvar. Foret dyr. Hentet inn egg. Vært med å stable ved fra de kunne gå. Unga elsket å bruke den elektriske traktoren med hengeren sin å kjøre veden fra der vi kappet og til der veden ble lagret. Inne i huset fikk de å ansvar. Sette på sin egen asjet og det de trengte til det måltidet vi spiste og sette tilbake i oppvasken. Ansvar for eget rom. Sette på vaskemaskin osv. Tok buss fra de var 5/6 år pga skole. De fikk sin første skarpe spike kniv i 2års gave. Var med å slaktet. Øks fikk de når de var 3 år. Nå er begge store 17 og 19. Begge har hatt jobber fra de var 13år. Fra å pakke ved, stelle fjøs. I 5 sommere har de jobbet hele sommeren med stell av de og hjelpe til på jorder. Bodd alene på sæter. Eldste hadde alt lærlingplass på vg1, yngste går ut av vg1 nå og alt tegnet lærling kontrakt Barnehage jeg jobbet var det og slik at fra de gikk så ble de lært å gå i skapet å hente glass, kniv, skje osv ut fra hvilken lunsj vi serverte. Og å sette inn i oppvaskmaskin. De lærte å klatre opp på stellemata via en stige osv Så tenker mange ganger hvorfor gir dere ikke mer ansvar fra de er mindre blir ofte lettere når de blir eldre når rutiner og grunnlag alt er lagt. Og når de flytter for seg selv vet de at de må rydde, hvordan de bruker oppvaskmaskin, vaskemaskin osv.
Gliffy Skrevet 8. mars 2024 #2 Skrevet 8. mars 2024 helt enig. Ungene kan jo ikke å ta bussen lengre, de blir kjørt over alt.. Tror de går glipp av mye viktig mestringsfølelse og trygghet på at de kan klare ting når de ikke får prøve seg. 2
Ebbeliten Skrevet 8. mars 2024 #3 Skrevet 8. mars 2024 Jøss. En mor som syns måten hun har oppdratt sine unger er den eneste og riktigst måten å oppdra barn på. Dette var nytt og banebrytende. På tide å varsle media..? Til oppmysning: unger er ulike. De har ulikt temperament, er født med ulike forutsetninger. Vi har vært heldige. Våre unger er sjukt skoleflinke. Alle sammen. Jeg har aldri måttet mase på dem for å gjøre lekser. De gjør det de skal. Derfor er IKKE jeg den rette til å fortelle andre som sliter med skolevegrere eller barn som ikke gidder skole, hva de gjør feil. 1 7
Gjest jegerrinne Skrevet 8. mars 2024 #4 Skrevet 8. mars 2024 Ebbeliten skrev (9 minutter siden): Jøss. En mor som syns måten hun har oppdratt sine unger er den eneste og riktigst måten å oppdra barn på. Dette var nytt og banebrytende. På tide å varsle media..? Til oppmysning: unger er ulike. De har ulikt temperament, er født med ulike forutsetninger. Vi har vært heldige. Våre unger er sjukt skoleflinke. Alle sammen. Jeg har aldri måttet mase på dem for å gjøre lekser. De gjør det de skal. Derfor er IKKE jeg den rette til å fortelle andre som sliter med skolevegrere eller barn som ikke gidder skole, hva de gjør feil. Du skjønner tydligvis ikke hva jeg mener. Men er det virkelig slik at du ikke kan be barnet ditt om å rydde rommet, lære fra de er små å rydde legoen de eks har helt utover gulvet? Ved å lære barn å delta i hverdagslig ting gjør de faktisk styrket, og de lære mye av det. Mye læring som er Sundt. Og vet hvordan det er å ha barn med diagnoser. Har selv 2 som har behov pga dysleksi, epilepsi og diabetes. Men har nå aldri pakket rundt dem. Og støtter de der de trenger, men samtidig har de måtte bedre og lære å ta ansvar. Takke for ting de får, takke for maten eller ting de får. Og å få respekt så må en og vise respekt for andre. Jeg syns det er skremmende når en ser barn som ikke vet hvordan de bruker kniv en gang for å smøre brødskive når de er 6år. Eller får tlf fra venner av gutten om hvordan de ska sette på vaskemaskin for de har jo aldri satt på en vaskemaskin i alderen av 20 år
Stor pike Skrevet 8. mars 2024 #5 Skrevet 8. mars 2024 Jeg kappet ved på hytta fra jeg var sånn 5-6 år. Min sønn har en øks, bruker den ikke uten tilsyn. Barn ulike.
Motelvibes Skrevet 8. mars 2024 #6 Skrevet 8. mars 2024 (endret) Jepp. Mine ble lest høyt til fra de var små, og har null skrivefeil i en alder av 8 og 10, og leser bøker og mestrer det faglige helt brilliant. 🤓 (Ikke alle kan være bønder heller, og jeg ser verdien i, og viktigheten av gode skriveferdigheter.) Endret 8. mars 2024 av Motelvibes 1
Ebbeliten Skrevet 8. mars 2024 #7 Skrevet 8. mars 2024 jegerrinne skrev (5 minutter siden): Jeg syns det er skremmende når en ser barn som ikke vet hvordan de bruker kniv en gang for å smøre brødskive når de er 6år. Eller får tlf fra venner av gutten om hvordan de ska sette på vaskemaskin for de har jo aldri satt på en vaskemaskin i alderen av 20 år Syns du det? At det er skremmende? Jeg syns det høres ut som noe helt innenfor normalområdet. Min yngste er 9. Det er først nå jeg har begynt å kreve at hun skal smøre seg mat selv. Hittil har det bare vært enklere å gjøre det for henne. Jeg tror nok hun vil klare å smøre seg mat og vaske klær når hun blir voksen. Tips til deg. Ikke bekymre deg så mye for andres unger. Konsentrer deg om dine egne. 2
Mt3 Skrevet 8. mars 2024 #8 Skrevet 8. mars 2024 Enig i at mange ikke lar barna prøve seg nok på hverdagslige utfordringer tidlig nok, for om de får plukke opp lærdom litt etter som de har mulighet til å prøve seg på oppgaven så vokser de veldig mye på det, og i hvertfall når de kommer så langt som til å mestre utfordringen. En kan ganske enkelt ikke forlange at de plutselig skal kunne greie alt når de blir ungdom/voksne om de aldri får prøvd seg litt etter litt som barn. Det betyr ikke at en må gi enhver 3åring en skarp kniv, eller enhver 5åring en øks. Men at de får hjelpe til med litt av hvert med god rettledning. At de får lov til å hjelpe til med å kutte salat og grønnsaker i tidlig alder om de ønsker det, at de må hjelpe til med å bære, vaske, rydde .... 1 1
Gjest jegerrinne Skrevet 8. mars 2024 #9 Skrevet 8. mars 2024 Ebbeliten skrev (12 minutter siden): Syns du det? At det er skremmende? Jeg syns det høres ut som noe helt innenfor normalområdet. Min yngste er 9. Det er først nå jeg har begynt å kreve at hun skal smøre seg mat selv. Hittil har det bare vært enklere å gjøre det for henne. Jeg tror nok hun vil klare å smøre seg mat og vaske klær når hun blir voksen. Tips til deg. Ikke bekymre deg så mye for andres unger. Konsentrer deg om dine egne. Er det rart skolen da til tider blir oppgitt. Når de ikke klarer å smøre brødskiva selv? På lokal skolen her fikk de lunsj på skolen . Er jo ikke rart ting da tar tid når de ikke klarer å bruke en smørekniv. Samme sies at mange kommer og klarer ikke å kle på seg en gang. Fordi foreldrene har gjort det hele veien. Er jo noe med å starte tidlig ta det litt som en lek vil de ta til seg raskere en at en plutselig ska si nå er du 16 å dette burde du kunnet, hører det ofte rundt av foreldre som sier ungene vil ikke det og det. De holdet ikke rommet ryddig osv. Sier vel seg selv at har de ikke hatt forventningene at de ska bidra med å rydde opp etter seg, så kan en heler ikke komme å si når de blir eldre at de ikke skjønner hvorfor de ikke tar ansvar Du mener vel kansje og det at det er galt skolen eks krever at barna tørker av pulten etter mat, eller rydder i sin egen hylle. Det måtte de der mine gikk i grunnskolen. Hver fredag måtte de tørke av pulten sin, tørke ut og rydde i hyllene sine.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #10 Skrevet 8. mars 2024 jegerrinne skrev (51 minutter siden): Når jeg sitter her å leser så føler jeg folk har alt for liten tro på hva barn kan gjøre og ikke gjøre. Her har ungene altid deltatt på ting. Jakt, vært med i fjøs tatt ansvar. Foret dyr. Hentet inn egg. Vært med å stable ved fra de kunne gå. Unga elsket å bruke den elektriske traktoren med hengeren sin å kjøre veden fra der vi kappet og til der veden ble lagret. Inne i huset fikk de å ansvar. Sette på sin egen asjet og det de trengte til det måltidet vi spiste og sette tilbake i oppvasken. Ansvar for eget rom. Sette på vaskemaskin osv. Tok buss fra de var 5/6 år pga skole. De fikk sin første skarpe spike kniv i 2års gave. Var med å slaktet. Øks fikk de når de var 3 år. Nå er begge store 17 og 19. Begge har hatt jobber fra de var 13år. Fra å pakke ved, stelle fjøs. I 5 sommere har de jobbet hele sommeren med stell av de og hjelpe til på jorder. Bodd alene på sæter. Eldste hadde alt lærlingplass på vg1, yngste går ut av vg1 nå og alt tegnet lærling kontrakt Barnehage jeg jobbet var det og slik at fra de gikk så ble de lært å gå i skapet å hente glass, kniv, skje osv ut fra hvilken lunsj vi serverte. Og å sette inn i oppvaskmaskin. De lærte å klatre opp på stellemata via en stige osv Så tenker mange ganger hvorfor gir dere ikke mer ansvar fra de er mindre blir ofte lettere når de blir eldre når rutiner og grunnlag alt er lagt. Og når de flytter for seg selv vet de at de må rydde, hvordan de bruker oppvaskmaskin, vaskemaskin osv. Amen. 100% enig. Jeg fikk høre jeg var dårlig mor som lot ett åringen sin smøre på frokosten sin selv. For sånt gjorde gode mammaer for sine barn. At ungen ønsket å gjøre det selv var visst et ikke tema. Har aldri hindret barna mine å gjøre og klare ting. Har heller vært med lært de å gjøre ting på trygge måter. En gang jeg var veldig syk, spurte jeg 6 åringen om han ville smøre litt mat til seg og lillesøster. Pga at jeg var så syk, da klarte jeg ikke å lage middag. Men at pappa kunne lage når han kom. 6 åringen hadde aldri brukt stekepanna ennå. Men sett på meg. Han bestemte seg for å steke pølser. Inså at å nekte han var umulig, og jeg kom meg ikke opp. Så da bare fortalte jeg hvordan og hva han måtte passe på. Han dekket på bordet og kom med en panne med perfekt stekte pølser, stolt som en hane og uten brennmerker. Han fikk sin første ordentlige job som 15år. Men før det måkte han snø og la opp ved for folk på bygda. Og han var hard på lønnsforhandlinger tidlig. Første jobben han fikk betalt av andre , da var han vel 7år. Og noe han fikset 100% selv. Han sa han trengte penger til en leke, til naboen, og spurte om de hadde jobb til han. Og var da med å la opp litt ved. Så skjønner ikke helt hvorfor jeg evnt skulle stoppe han i det. I dag er han voksen, og har tatt gode valg iht studier og som lærling tjener han allerede godt og er god på sparing. Bor hjemme litt til, fordi han vil ikke leie men kjøpe hus. Bil og førerkort er betalt av egen lomme utenom litt vi hadde spart opp til det. Han betalte fører kort på moped, atv, bil og halve bil lappen selv til han var 18år. Og i tillegg kjøpt seg litt dyre klær, noe han er sur for etterpå. Bortkastede pengrr, da det viste seg å ikke være bedre kvalitet. Det er noe adhd inni bilder der og er glad for at det ble mer fokus på mestring. Ellers hadde det blitt mye uro for andre. Barn klarer så mye selv. Og jeg skjønner ikke hvorfor voksne står å kler på en 3 åring som fint klarer der selv. Litt hjelp er jo fint innimellom. Men de blir jo så hjelpes løse. Og uten mestring går det jo hardt utover selvtilliten også. Mestring gir sterk psyke, fordi de skjønner at de klarer det. Anonymkode: 50ac3...a54 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #11 Skrevet 8. mars 2024 jegerrinne skrev (47 minutter siden): Når jeg sitter her å leser så føler jeg folk har alt for liten tro på hva barn kan gjøre og ikke gjøre. Her har ungene altid deltatt på ting. Jakt, vært med i fjøs tatt ansvar. Foret dyr. Hentet inn egg. Vært med å stable ved fra de kunne gå. Unga elsket å bruke den elektriske traktoren med hengeren sin å kjøre veden fra der vi kappet og til der veden ble lagret. Inne i huset fikk de å ansvar. Sette på sin egen asjet og det de trengte til det måltidet vi spiste og sette tilbake i oppvasken. Ansvar for eget rom. Sette på vaskemaskin osv. Tok buss fra de var 5/6 år pga skole. De fikk sin første skarpe spike kniv i 2års gave. Var med å slaktet. Øks fikk de når de var 3 år. Nå er begge store 17 og 19. Begge har hatt jobber fra de var 13år. Fra å pakke ved, stelle fjøs. I 5 sommere har de jobbet hele sommeren med stell av de og hjelpe til på jorder. Bodd alene på sæter. Eldste hadde alt lærlingplass på vg1, yngste går ut av vg1 nå og alt tegnet lærling kontrakt Barnehage jeg jobbet var det og slik at fra de gikk så ble de lært å gå i skapet å hente glass, kniv, skje osv ut fra hvilken lunsj vi serverte. Og å sette inn i oppvaskmaskin. De lærte å klatre opp på stellemata via en stige osv Så tenker mange ganger hvorfor gir dere ikke mer ansvar fra de er mindre blir ofte lettere når de blir eldre når rutiner og grunnlag alt er lagt. Og når de flytter for seg selv vet de at de må rydde, hvordan de bruker oppvaskmaskin, vaskemaskin osv. Jeg undervurderer på ingen måte barna mine, men jeg har heller liten tiltro til samfunnet ellers og deres generelle trygghet der ute. Så de er opplært til å stå opp for seg selv, ta forhåndsregler og ha egne meninger. Barna her er selvstendige individer som reiser med buss, går til skolen, er med på aktiviteter i hytt og pine - altså ingen bobleplast barn. Jeg kan være enig i ar enkelte barn dulles for mye med, skal nærmest leve i en jobbe borte fra verden for å bli skånet.. Noe som ikke er bra i lengden. Verden er ikke rettferdig, verden er ikke trygg, verden er ikke lik for alle. De fleste KAN kan bli hva man vil, men man må jobbe for det. Man får det ikke servert på sølvfat. Barn er ulike, lærer ulikt, utvikler seg ulikt. Anonymkode: b8b28...cd9
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #12 Skrevet 8. mars 2024 Ebbeliten skrev (48 minutter siden): Jøss. En mor som syns måten hun har oppdratt sine unger er den eneste og riktigst måten å oppdra barn på. Dette var nytt og banebrytende. På tide å varsle media..? Til oppmysning: unger er ulike. De har ulikt temperament, er født med ulike forutsetninger. Vi har vært heldige. Våre unger er sjukt skoleflinke. Alle sammen. Jeg har aldri måttet mase på dem for å gjøre lekser. De gjør det de skal. Derfor er IKKE jeg den rette til å fortelle andre som sliter med skolevegrere eller barn som ikke gidder skole, hva de gjør feil. Det er vel ikke det ts tar opp her at hennes måte er eneste måte. Det hun tar opp er at barn klarer så mye mer enn voksne tror, om de bare får lov å slippe til og at de blir kraftig undervurdert. Og drar frem hverdagslivet deres som et eksempel på hva de får til fordi de har fått prøve. Hun sa ikke at det var eneste måten akkurat slik de har gjort det Anonymkode: 50ac3...a54 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #13 Skrevet 8. mars 2024 Jeg tenker mye på det at de i Japan kan sende en 3-åring på butikken. Her hadde man blitt meldt til barnevernet om vi gjorde det. Jeg tror også vi undervurderer barn mye her. Anonymkode: 259d3...4ae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå