AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #1 Skrevet 8. mars 2024 I såfall hvorfor/ hvorfor ikke? Anonymkode: db2fb...8f7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #2 Skrevet 8. mars 2024 Nei. Fordi debatten om sukker eller ikke - ikke har noe på et skolearrangement å gjøre. Man spiser det man ønsker. Men må gjerne være alternativer slik at man står fritt til å velge. Jeg har ingen rett til å legge meg opp i om naboen gir ungene en muffins med sukker i, en onsdag eller ikke.. Akkurat som de ikke har noe med om mine barn aldri har smakt saft med sukker I, eller brus. Anonymkode: 6b234...3a1 16 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #3 Skrevet 8. mars 2024 Nei. Med mindre det er sukker- og søtningsmiddelfritt. Det finnes de som ikke tåler søtningsmiddel. Det er også for lite forsket på hvordan søtningsmiddel over lang tid vil påvirke kroppen. Dette synes jeg forsåvidt er opp til hver enkelt å ta stilling til og ikke en god nok begrunnelse i seg selv. Anonymkode: 64862...f27 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #4 Skrevet 8. mars 2024 Hvor mange arrangement har man egentlig..? Tror vi har 3 i året.. Så nei, jeg ser ikke poenget med å forby sukker. Det er lurt å ha fokus på at det ikke behøver å være godteri, men forbud blir for ekstremt. Fruktsalat er allerede populært, et sukkerforbud gjør det ikke mer populært. Anonymkode: 2aaf1...870 9 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #5 Skrevet 8. mars 2024 Men de må gjerne ha et tilbud til alle. Skolene vet gjerne om elevenes allergier og intoleranser og dette kan hensyntas. Anonymkode: 64862...f27
Hensatt Skrevet 8. mars 2024 #6 Skrevet 8. mars 2024 Nei, synes sukkerhysteriet har tatt helt av i foreldregruppene. Jeg har diabetes selv, men ser overhodet ikke noe galt med sukker i spesielle anledninger arrangert av skole, bursdager osv. Det er alt sukkeret i hverdagsmaten, energidrikkene osv som ødelegger. Ikke det ene kakestykket eller isen man får ved en passende anledning i ny og ne. 13 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #7 Skrevet 8. mars 2024 Nei absolutt ikke. Det hysteriet for hver og en bedrive hjemme hos seg selv, men jeg gidder ikke så styre med det. Anonymkode: b9c0c...71c 8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #8 Skrevet 8. mars 2024 Nei, de få gangene i året det er arrangementer på skolen syns jeg det er helt ok med kake og brus, men jeg skulle veldig gjerne sett at idrettsarrangement for barn var så og si sukkerfritt. Summen av alle arrangement blir ganske mye i løpet av et år. Anonymkode: d6083...0ef 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #9 Skrevet 8. mars 2024 Nei. Da kommer jeg ikke til å stille med kake mer i hvert fall. Jeg tåler ikke sukrin eller stevia, og slikt selv, så regner med at flere er i samme båt. Ingen grunn til å gjøre det komplisert! Men på alle våre arrangement er det både kaker og fruktfat, så det finnes et litt sunnere alternativ. I klassen min får elevene ikke ha med seg kake til hver bursdag, derimot. Det blir for mye. Det fikk de lov til med den tidligere læreren sin, men det går 27 elever i klassen, og det blir for mye kake... Anonymkode: 61525...63c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #10 Skrevet 8. mars 2024 Nei, litt sukker nå og da skader ikke. Hvis det er fedme folk er redd for, så spises det vel mindre sukker i Norge nå enn tidligere, mens antall overvektige stiger. Anonymkode: ccf87...8ef 1
Fighter83 Skrevet 8. mars 2024 #11 Skrevet 8. mars 2024 (endret) Nei. Umulig å kontrollere. Er jo sukker i frukt mm. Helt tullete opplegg. Endret 8. mars 2024 av Fighter83 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #12 Skrevet 8. mars 2024 Ikke sukkerfritt nødvendigvis, men stort sett alltid fritt for kaker og boller og is og godis og brus og saft osv osv. Absolutt. Anonymkode: 7f819...974 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #13 Skrevet 8. mars 2024 Nei, selvfølgelig ikke. Anonymkode: 6a248...6d8 1
Marimba Skrevet 8. mars 2024 #14 Skrevet 8. mars 2024 Nei. Sukkerforbruket i Norge har gått ned fra 43-25 kg per person i Norhe fra 2000-2019. Har gått ned 25% bare ti siste årene. Her har vi ikke ingen grunn til å være hysteriske. Er nok annet å ta tak i. Putesying under barnas armer feks.. 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #15 Skrevet 8. mars 2024 Fighter83 skrev (9 minutter siden): Nei. Umulig å kontrollere. Er jo sukker i frukt mm. Helt tullete opplegg. Og hvor skal grensa gå, om det så er "tilsatt" sukker, eller bare "naturlige sukkerbomber"? Fruktyoghurt? Vafler? Syltetøy? Boller? Juice? Rosiner? Jeg slet SÅ mye med dette selv, og jeg ble godt voksen før jeg skjønte at det er skremselspropaganda for å selge aviser og ukeblader og dyrere matvarer og treninsgsenterabonnementer og kosttilskudd, og generelt gjøre befolkningen feilernært og holde oss opptatt med ting som ikke er viktige, sånn at vi ikke har overskudd til å engasjere oss i de virkelige og viktige problemene. Anonymkode: 843d1...6fd 4
Rosa Dartle Skrevet 8. mars 2024 #16 Skrevet 8. mars 2024 (endret) Jeg synes det hadde vært supert, men jeg er ikke den som tar det opp i FAU heller liksom. Befolkningen i Norge nærmer seg overvektstoppen i verden, og det er veldig mange barn som er overvektige. Og dessverre er det ikke alltid som familier har like ressurser, kunnskap eller mulighet til å kjøre sunn mat osv hjemme. Jeg tror det hadde vært veldig bra om vi kom oss bort fra dette med at alle arrangementer må innebære sukker. At kos er synonymt med sukker og usunn mat. Men ofte er det jo så frukt koster mer.. Synes også en arena som skole ikke bør ha tilgang på energidrikk, usunn mat og snop. I kantina på skolen vår var det brus, lys baguett med ost og godteri det gikk i. Hvis vi ser til andre land som lenge har hatt det sånn, så ser man jo hva det har gjort med folkehelsa. Jeg har studert «over there» og da var det muffins osv til frokost. Synes vi bør så langt bort fra det som mulig. Føler meg som en Party pooper 😄 Men synes utviklingen er skikkelig negativ. Overvekt og fedme hos barn og ungdom. Resultat frå kartleggingsstudiar viser at samla sett har mellom 15 og 21 prosent av barn og ungdom overvekt inkludert fedme, det vil seie om lag 1 av 6 (Júlíusson et al., 2010; Øvrebø et al., 2021; FHI, 2021a; FHI, 2023). Endret 8. mars 2024 av Rosa Dartle 1 2
Rosa Dartle Skrevet 8. mars 2024 #17 Skrevet 8. mars 2024 Ser det kommenteres at det ikke er såå mange arrangementer. Men totalt blir det jo det for barna og når man ser hvor lite sukker de egentlig tåler. Det holder med det som er i bursdager og familiebesøk, synes jeg. Det er kake/snop/is: -Familiebursdager -Alle lørdager -Alle barnebursdager -Cuper -Treningskamper -Fellesarrangementer skole (kultur osv) -Avslutninger (skole, alle fritidsaktiviter) -Høytidsdager, 17. mai, jul og påske -Så og si alle mulige settinger i sommerferien er det is Så jeg synes ikke det bør inn i skolen heller. Hos oss er de temmelig restriktive og man har ikke med kake på bursdager på skolen, og jeg synes det er helt fint. 2 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #18 Skrevet 8. mars 2024 Hvor mange arrangementer er det liksom snakk om? Jeg tenker det heller er bedre å konsentrere seg om å gjøre sunn mat tilgjengelig for barna, og ikke henge seg så mye opp i at de får et kakestykke eller en is og litt saft 4 ganger i året ifm skolearrangementer. Det er også slik at mange klassearrangement (skoleturer og skoleball o.l) blant annet sponses av salg av kaker på skolearrangementer. Folk må jo selv klare å stille med alternativer, og ta riktige valg om hva de skal spise. Anonymkode: 0c4e0...4ab 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #19 Skrevet 8. mars 2024 Her er det bare sommeravslutning (grilling, kake, brus), juleavslutning (grøt, saft og julebakst) og en overnattingstur eller to (ofte grilling, lov å ha med brus og godteri) i løpet av året. Ser ingen grunn til at det skal være sukkerfritt. Anonymkode: 1d1cb...338 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå