Gå til innhold

Student med 100 000 på sparekonto, hva burde jeg gjøre med pengene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei er fullstidstudent og er 21 år. Jobber veldig mye ved siden av studiene, og selv med inflasjon, leie av bolig og bil har jeg greid å spare rundt 100 000 på sparekonto. Noe jeg burde gjøre med disse pengene? Investere, spare, fond?

Anonymkode: eee4a...a23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Betale ned studielånet? 

Anonymkode: 406f5...45e

AnonymBruker
Skrevet

Halvparten putte på bsu, Halvparten på fond. Bsu kan du fylle opp med en gang, fond ta like beløp på et halvt år. Så fortsetter du 50/50 sparing hver måned deretter 

Anonymkode: fcfa2...58a

Gjest jegerrinne
Skrevet

Spare mer, trengs fort til den dagen du ska kjøpe egen leilighet. 

Evnt prat med banken om fond

Skrevet

Få det inn i et fond 🙂
Har 16% avkastning siden november 2023. 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Betale ned studielånet? 

Anonymkode: 406f5...45e

Nei, det er det siste TS bør gjøre. Ingen andre lån som er mer gunstig enn studielån. Hvis TS dør eller blir uføretrygdet, så vil/kan studielånet bli slettet.

Jeg ville ha satt det i fond. Evt sette det på BSU.

Anonymkode: 1db2f...1c4

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Pass uansett på at du har en buffer til uforutsette utgifter, enten det er bilen eller noe annet

Anonymkode: 6c512...1c2

AnonymBruker
Skrevet

Om det tar litt tid før du får bestemt deg; pass på at det er god rente på sparekontoen de står på, det varierer veldig.

Anonymkode: de6c6...f9b

Skrevet

Du bør ta stilling til spørsmål om å eie bolig elle å leie. Det kan være positiv å ha avklart det tidlig.

Om du ønsker å eie en bolig en dag, så kreves det egenkapital. Det kan ta mange år å spare opp. Dette er heller ikke penger som bør være i fond. Bruk BSU, spør banken om tilleggsprodukter til BSU og resten har du på sparekontoen, eventuell fastrente.

Om du ikke ønsker å eie de neste 15 årene, og er sikker på det, så vurderer du fondsparing. Her kan det være greit å vurdere indeksfond med lave kostnader.

Schmuvju

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...