Gregarious Skrevet 9. mars 2024 #21 Skrevet 9. mars 2024 Lonehill skrev (2 minutter siden): At lavt D-vitaminnivå kan være skadelig og tilskudd har forebyggende effekt har vært kjent i 100 år. At høyt D-vitaminnivå kan være skadelig er mer ukjent. Ifølge Haakon E. Meyer, som er Helsedirektoratets ekspert på D-vitamin, er D-vitaminforgiftning ukjent i Norge. (Ifølge siste avsnitt i denne artikkelen fra NRK: https://www.nrk.no/trondelag/en-del-nordmenn-har-lite-d-vitaminer-i-kroppen-_-tips-til-hvordan-du-kan-fa-i-deg-nok-1.16646681) Hvor farlig kan D-vitamin være hvis D-vitaminforgiftning er ukjent for helsemyndighetene? Hva er det som er drøyt med å "insinuere" D-vitamin når helseeffekten er velkjent, tilskudd anbefales av helsemyndighetene og forgiftning er ukjent? Helseeffekten av tilskudd til personer uten mangel er absolutt ikke velkjent. Tilskudd anbefales om en har et kosthold eller atferd der en ikke får nok D-vitamin i seg. Forgiftning er ikke risikoen jeg tenker på, studier har vist at individer med høyt nivå av D-vitaminer hadde signifikant høyere mortalitet en personer med normal nivå. Dette er enda ikke avklart siden det er svært vanskelig og skille korrelasjon og kausalitet. Det gjelder for øvrig også lavt nivå. Det mest fornuftig er etter min mening er å strebe etter normalt nivå, da må en måle nivået sitt først.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #22 Skrevet 9. mars 2024 Voksesmerter husker jeg godt fra når jeg var barn. Jeg hadde sjeldent voksesmerter i begge ben eller armer samtidig, det byttet på. Anonymkode: cea7c...d3e
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #23 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Voksesmerter husker jeg godt fra når jeg var barn. Jeg hadde sjeldent voksesmerter i begge ben eller armer samtidig, det byttet på. Anonymkode: cea7c...d3e Takk for svar Anonymkode: 9704e...204
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå