AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #1 Skrevet 8. mars 2024 Flere som har barn hvor det sitter i et bein? Anonymkode: 9704e...204
Gjest jegerrinne Skrevet 8. mars 2024 #2 Skrevet 8. mars 2024 Her byttet det på. Her lærte fysioterapeut oss et triks som hjalp oss mye. Barne skulle legge seg på gulvet så skulle vi foreldre ta takk i anklene og løfte barne opp i beina slik at romma gikk opp fra gulvet. Vi kunne løfte så barne hang opp ned hvis barne god tok det. Men én bør prate med lege hvis smertene er veldig sterke for det kan og være tegn på andre ting. Som leddgikt, barne har forsterket muskler sener osv
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #5 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Flere? Anonymkode: 9704e...204 ? Anonymkode: 9704e...204
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #6 Skrevet 8. mars 2024 Husker da jeg var barn at det pleide å bytte ja. Så en om gangen. Anonymkode: 53dff...aa5
Lonehill Skrevet 8. mars 2024 #7 Skrevet 8. mars 2024 Voksesmerter kalles også subklinisk rakitt. Altså mangel på kalsium og magnesium for å bygge beinmasse. Denne studien forklarer sammenhebgen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5588252/
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #8 Skrevet 9. mars 2024 Lonehill skrev (47 minutter siden): Voksesmerter kalles også subklinisk rakitt. Altså mangel på kalsium og magnesium for å bygge beinmasse. Denne studien forklarer sammenhebgen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5588252/ Dette var interessant. Mulig det hjelper med magnesium olje rett på beina? Anonymkode: 9704e...204
Lonehill Skrevet 9. mars 2024 #9 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette var interessant. Mulig det hjelper med magnesium olje rett på beina? Anonymkode: 9704e...204 Det ser ikke ut til at alle har fått det med seg, men kroppen vår består av masse små celler. Noen av disse cellene kalles osteoblaster. https://sml.snl.no/osteoblaster Osteoblastene er celler som bygger beinmasse. Råvarene de bruker er blant annet mineralene kalsium, magnesium og fosfor. Hvis unger i oppveksten får for lite av disse mineralene (som de mest sannsynlig mengler hvis de har D-vitaminmangel), da får ungene voksesmerter. Om det løser problemet hvis du smører kalk på huden, det er jeg usikker på. Det som derimot har vist seg å hjelpe, er å spise D-vitamintilskudd og drikke melk. Denne artikkelen har linker videre til vitenskapelig litteratur som beskriver sammenhengen mellom voksesmerter og minetalmangel: https://www.rupahealth.com/post/copy-of-integrative-medicine-approach-to-growing-pain-in-pediatrics-testing
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #10 Skrevet 9. mars 2024 Jeg har ofte voksesmerter i et ben, veksler mellom hvilke ben det er snakk om og hvor intenst det er. Jeg er voksen men, har hatt det sånn siden jeg var liten. Jeg har fibromyalgi og forskning viser at det er en sammenheng mellom mye voksesmerter som barn og fibromyalgi som voksen. Jeg trodde alle barn har voksesmerter av og til, men en forbausende stor andel barn har ikke voksesmerter overhodet. Jeg bare tenkte det var verdt å nevne i tilfelle barnet ditt/barna deres klager over voksesmerter når de har blitt så store at de egentlig burde vært ferdig med det. Anonymkode: ff33e...2fc
Lonehill Skrevet 9. mars 2024 #11 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har ofte voksesmerter i et ben, veksler mellom hvilke ben det er snakk om og hvor intenst det er. Jeg er voksen men, har hatt det sånn siden jeg var liten. Jeg har fibromyalgi og forskning viser at det er en sammenheng mellom mye voksesmerter som barn og fibromyalgi som voksen. Jeg trodde alle barn har voksesmerter av og til, men en forbausende stor andel barn har ikke voksesmerter overhodet. Jeg bare tenkte det var verdt å nevne i tilfelle barnet ditt/barna deres klager over voksesmerter når de har blitt så store at de egentlig burde vært ferdig med det. Anonymkode: ff33e...2fc Når voksne får voksesmerter, er det i alle fall ikke fordi beina deres vokser. 🙂 Kanskje voksesmerter hos barn kommer av noe annet også?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #12 Skrevet 9. mars 2024 Lonehill skrev (9 timer siden): Det ser ikke ut til at alle har fått det med seg, men kroppen vår består av masse små celler. Noen av disse cellene kalles osteoblaster. https://sml.snl.no/osteoblaster Osteoblastene er celler som bygger beinmasse. Råvarene de bruker er blant annet mineralene kalsium, magnesium og fosfor. Hvis unger i oppveksten får for lite av disse mineralene (som de mest sannsynlig mengler hvis de har D-vitaminmangel), da får ungene voksesmerter. Om det løser problemet hvis du smører kalk på huden, det er jeg usikker på. Det som derimot har vist seg å hjelpe, er å spise D-vitamintilskudd og drikke melk. Denne artikkelen har linker videre til vitenskapelig litteratur som beskriver sammenhengen mellom voksesmerter og minetalmangel: https://www.rupahealth.com/post/copy-of-integrative-medicine-approach-to-growing-pain-in-pediatrics-testing Takk for svar. Gir barnet multivitamin med d vitamin i. Men jeg burde vel gi ren d vitamin istedet da? Anonymkode: 9704e...204
Lonehill Skrevet 9. mars 2024 #13 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Gir barnet multivitamin med d vitamin i. Men jeg burde vel gi ren d vitamin istedet da? Anonymkode: 9704e...204 Multivitaminer inneholder littegrann av alt, men sjelden nok av noe. Nå skal ikke jeg gi råd om noe som helst, men du kan jo notere deg at øvre trygge dose D-vitamin for alle barn fra 1-10 år er 50 mikrogram/2.000 IE og øvre trygge dose for alle over 11 år er 100 mikrogram/4.000 IE. Anbefalt dose D-vitamin er derimot bare 10 mikrogram/400 IE for alle mellom en uke og 75 år. Kilde: https://vkm.no/risikovurderinger/allevurderinger/vurderingavmaksimumsgrenserforvitaminaogvitamindikosttilskudd.4.2994e95b15cc545071651f09.html
Gregarious Skrevet 9. mars 2024 #14 Skrevet 9. mars 2024 Lonehill skrev (51 minutter siden): Multivitaminer inneholder littegrann av alt, men sjelden nok av noe. Nå skal ikke jeg gi råd om noe som helst, men du kan jo notere deg at øvre trygge dose D-vitamin for alle barn fra 1-10 år er 50 mikrogram/2.000 IE og øvre trygge dose for alle over 11 år er 100 mikrogram/4.000 IE. Anbefalt dose D-vitamin er derimot bare 10 mikrogram/400 IE for alle mellom en uke og 75 år. Kilde: https://vkm.no/risikovurderinger/allevurderinger/vurderingavmaksimumsgrenserforvitaminaogvitamindikosttilskudd.4.2994e95b15cc545071651f09.html At D-vitamin er årsaken til voksesmerter er ekstremt svakt begrunnet, det er bare 1 av mange ulike teorier om underliggende årsaker. Det finnes flere studier som peker på andre årsaker til dette slik som eksempelvis smerte toleranse. Å insinuere d-vitamintilskudd til barn uten påviselig mangelsituasjon i slik kontekst er drøyt. Det hjelper heller ikke med linker til artikler skrevet av alternativ-lege og selskaper som selger vitamintilskudd. Flere av forskning artiklene som det blir henvist til i artikkel er også skrevet av personer utdannet innen det alternative spekteret.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #15 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har ofte voksesmerter i et ben, veksler mellom hvilke ben det er snakk om og hvor intenst det er. Jeg er voksen men, har hatt det sånn siden jeg var liten. Jeg har fibromyalgi og forskning viser at det er en sammenheng mellom mye voksesmerter som barn og fibromyalgi som voksen. Jeg trodde alle barn har voksesmerter av og til, men en forbausende stor andel barn har ikke voksesmerter overhodet. Jeg bare tenkte det var verdt å nevne i tilfelle barnet ditt/barna deres klager over voksesmerter når de har blitt så store at de egentlig burde vært ferdig med det. Anonymkode: ff33e...2fc Det er en god del barn som ikke har voksesmerter overhodet, men det er dessverre også slik at barn aldri har vært mer inaktive enn nå. Mange barn kan f eks ha schlatters eller apofysitt, men er såpass inaktive at de ikke merker det. Anonymkode: e5503...a98
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #16 Skrevet 9. mars 2024 Bare et ben av gangen, slik at det bytter på, eller bare et ben hele tiden og aldri det andre? Ensidige voksesmerter (dvs at det kun er feks høyre foten som er vond, og aldri den venstre) bør sjekkes av lege. Anonymkode: 10c86...ce6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #17 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare et ben av gangen, slik at det bytter på, eller bare et ben hele tiden og aldri det andre? Ensidige voksesmerter (dvs at det kun er feks høyre foten som er vond, og aldri den venstre) bør sjekkes av lege. Anonymkode: 10c86...ce6 For et uker siden var det venstre og nå forrige uke høyre. Anonymkode: 9704e...204
Lonehill Skrevet 9. mars 2024 #18 Skrevet 9. mars 2024 Gregarious skrev (21 minutter siden): At D-vitamin er årsaken til voksesmerter er ekstremt svakt begrunnet, det er bare 1 av mange ulike teorier om underliggende årsaker. Det finnes flere studier som peker på andre årsaker til dette slik som eksempelvis smerte toleranse. Å insinuere d-vitamintilskudd til barn uten påviselig mangelsituasjon i slik kontekst er drøyt. Det hjelper heller ikke med linker til artikler skrevet av alternativ-lege og selskaper som selger vitamintilskudd. Flere av forskning artiklene som det blir henvist til i artikkel er også skrevet av personer utdannet innen det alternative spekteret. Hva er D-vitamin alternativ til, siden du mener det er alternativt?
Gregarious Skrevet 9. mars 2024 #19 Skrevet 9. mars 2024 Lonehill skrev (1 time siden): Hva er D-vitamin alternativ til, siden du mener det er alternativt? Jeg mener ikke D-vitamin i seg selv er alternativt, men mye av de påståtte gunstige effektene er ikke dokumentert. Særlig gjelder dette bruk når en ikke har påviselig mangel. Det er meget mulig at både for lavt og for høyt nivå av D-vitaminer er skadelig.
Lonehill Skrevet 9. mars 2024 #20 Skrevet 9. mars 2024 Gregarious skrev (1 time siden): Jeg mener ikke D-vitamin i seg selv er alternativt, men mye av de påståtte gunstige effektene er ikke dokumentert. Særlig gjelder dette bruk når en ikke har påviselig mangel. Det er meget mulig at både for lavt og for høyt nivå av D-vitaminer er skadelig. At lavt D-vitaminnivå kan være skadelig og tilskudd har forebyggende effekt har vært kjent i 100 år. At høyt D-vitaminnivå kan være skadelig er mer ukjent. Ifølge Haakon E. Meyer, som er Helsedirektoratets ekspert på D-vitamin, er D-vitaminforgiftning ukjent i Norge. (Ifølge siste avsnitt i denne artikkelen fra NRK: https://www.nrk.no/trondelag/en-del-nordmenn-har-lite-d-vitaminer-i-kroppen-_-tips-til-hvordan-du-kan-fa-i-deg-nok-1.16646681) Hvor farlig kan D-vitamin være hvis D-vitaminforgiftning er ukjent for helsemyndighetene? Hva er det som er drøyt med å "insinuere" D-vitamin når helseeffekten er velkjent, tilskudd anbefales av helsemyndighetene og forgiftning er ukjent?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå