AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #1 Skrevet 8. mars 2024 Hei! Når vi sparer i fond, så har mange av oss målet om å investere bred i hele verden. Vi bygger oss et såkalt verdensportefølje med ett eller flere produkt. Gjerne er det snakk om indeksfond med lave kostnader. Mitt spørsmål er hvordan du sammensetter ditt portefølje. Hva er din strategi? Jeg har 100% i utviklede markeder. Når du blander inn fremvoksende markeder, er du tilhenger av 90/10 (markedskapitalisering) eller 70/30 (BIP) strategien? Blander du inn europa og asia spesifikt? For eksempel kjente 50/30/20 (Utviklete, Europa, fremvoksende) for å redusere USA andelen? Takk på forhånd for flotte porteføljer jeg kan la meg inspirere av. Anonymkode: 800e5...3fd
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #2 Skrevet 8. mars 2024 Jeg har ingen prosent-strategi. Jeg burde kanskje ha det. Hovedvekten er i globale indeksfond, men jeg har både Storebrand Global Indeks Alle Markeder, som også inkluderer fremvoksende markeder, og KLP AksjeGlobal Mer Samfunnsansvar, som er endel smalere og ekskluderer noen bransjer. Jeg har også noe Small cap og noe i Europa, for å få ned USA-dominansen. Jeg har også endel aktivt forvaltede fond, innen tek/AI, grønt (går elendig for tiden men vi kommer ikke unna at det må satses her i fremtiden), råvarer og finans. Mye av dette er USA-tungt (særlig tek), men ikke alt. Anonymkode: 8b507...21e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #4 Skrevet 8. mars 2024 Mest på globalt indeksfond (60% vektet i USA), nest mest på fremvoksende (Asia). Noe spisset mot norden, samt bransje med EU vekting. Anonymkode: 51e11...2f9
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #6 Skrevet 9. mars 2024 For tiden kjører jeg 1/3 del tech-bransjefond, 1/3 del krypto-bransjefond og 1/3 del bitcoin ETF. Det har gitt god avkastning hittil i år, opp 17% så langt. Anonymkode: bbce9...45a
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #7 Skrevet 9. mars 2024 Aller mest globale indeksfond (uten fremvoksende markeder), en god porsjon i høyrente for litt mer kortsiktig plassering. Litt i aktivt forvaltet Norge/norden, og enda litt mindre i India. Så en dæsj krypto til sist. Anonymkode: 15690...0d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå