Gå til innhold

Rhodos by (gamlebyen)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gamlebyen ser jo helt fantastisk ut. Har alltid sett for meg at det bare er ett fest sted

Er det verdt å reise til Rhodos bare for å (hovedsakelig )få med seg gamlebyen? Bo der eller ta turen inn for dagen noen ganger?

Fester ikke. Vil helst bare slappe av, og få med meg litt historie og byliv. 

Er billig i begynnelsen av mai, og sannsynligvis ikke så mye turister, ei heller for varmt.

Verken Rhodos eller Kreta har noensinne fristet, virker tørre og holde og med sykt mye turister. Men så plutselig bilder av denne fantastiske gamlebyen...... 

Blir evt med mann og barnehagebarn 

Anonymkode: 4acd2...2c3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan anbefale å bo litt utenfor Rhodos by og heller dra inn til Gamlebyen/Rhodos by. Det er faktisk ganske enkelt å ta buss på Rhodos, hvis dere ikke vil ta taxi da. Jeg syns det er så hyggelig å bo rundt Lindos, det er masse små gater med søte butikker og trivelige restauranter/barer. Flott strand, og er fint å gå opp til borgen der det er fin utsikt. Går buss fra Lindos til Rhodos by flere ganger om dagen. Vet også om flere barnefamilier som trives på Sunwing Resort i Faliraki, det er litt nrmere rhodos by enn Lindos. Så spørs hva dere vil ha, på Sunwing er det veldig tilrettelagt for barn men det finnes lignende hotell rundt Lindos og. Mythos beach vet jeg er populært for barnefamilier :) 

Vil ikke si det er spesielt mye festing i Gamlebyen på Rhodos, det er mer butikker/restauranter og folk som vil selge utflukter. Partygata er mer i sentrum, men dere trenger jo ikke henge der. 

Anonymkode: e87af...6f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk!

Vi tenker å ha leiebil hele oppholdet, så ett par turer til Rhodos by og Lindos blir det nok. Flere anbefufor en fireåring?

Anonymkode: 4acd2...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er barnløs selv, er anbefalingene mine mer generelle. Gamlebyen er uansett barnevennlig i og med at den er nærmest bilfri. Dessuten er grekerne veldig glad i barn. Det eneste aberet er at det kan bli en god del trasking på brostein. Pass på at dere har et godt kart, for det er lett å gå seg vill!

Her er noen steder hvor vi trives. Noen av dem kan være vriene å finne første gang man kommer:

Laganis – trivelig taverna utenfor den verste turiststrømmen.

Hermes grill – hyggelig sted med god og billig gyros bare noen få meter fra hovedgata.

Ta Petaladika – mezedopoleio der man typisk bestiller mange småretter og deler. Jeg ser at anmeldelsene på Tripadvisor spriker veldig, men vi har alltid fått god mat og service.

Marco Polo – litt finere restaurant som også koster litt mer. Bordbestilling.

The Walk Inn – yndlingsbula vår i Rodos by. Samlingssted for grekere, fastboende utlendinger og gjengangere på øya. Kanskje ikke typisk gresk pittoresk, men med en fantastisk avslappa og vennlig atmosfære. Ofte levende musikk på kveldene. God, enkel mat, ikke minst pizza. Rimelig. Jeg tviler på at åpningstidene på nettet stemmer – da vi var der i fjor, åpnet de først et stykke utpå ettermiddagen, og det var stengt på mandager.

Vi liker oss også på et typisk turiststed som Socratous Garden – en rolig oase midt i tjukkeste turistsentrum. Man skal tydeligvis ligge unna drinkene, men øl, vin, ouzo og mineralvann er trygge valg. Veldig barnevennlig.

Nå må det innrømmes at det er massevis av steder vi ikke kjenner også. Vi har blinket oss ut Mezzaluna som en restaurant vi må prøve neste gang. Og dere vil selvsagt rusle rundt og finne steder selv, dere vil gå opp og ned Sokratous og gå innom begge fonteneplassene (Hippocrates Square og De jødiske martyrers plass). Husk at der det er flest turister, er det også flest turistfeller.

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pefkos anbefales. Kort vei til Lindos men mye mer plass og færre folk. Helt ok vei til Rhodos by også med leiebil. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tomas77 skrev (2 timer siden):

Pefkos anbefales. Kort vei til Lindos men mye mer plass og færre folk. Helt ok vei til Rhodos by også med leiebil. 

Enig, der er det koselig! Jeg tok buss til Lindos og Rhodos by fra Pefkos, var veldig greit. Afandou er også utrolig fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo da, fint i Pefkos, men det er langt til byen, spesielt om man ikke kan eller vil kjøre selv. Lindos er pittoresk, og Akropolis er fabelaktig (ikke minst etter den nye restaureringen), men det er veldig trangt, veldig tett og veldig varmt, og det kan gjøre folk ampre (jeg har opplevd at folk har klikka). Personlig foretrekker jeg Rodos by, og ikke bare gamlebyen. Afandou? Veldig langt fra sjøen. Det er ikke bare å raske med seg badetøyet og rusle ned på stranda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pawn Hearts skrev (1 time siden):

Jo da, fint i Pefkos, men det er langt til byen, spesielt om man ikke kan eller vil kjøre selv. Lindos er pittoresk, og Akropolis er fabelaktig (ikke minst etter den nye restaureringen), men det er veldig trangt, veldig tett og veldig varmt, og det kan gjøre folk ampre (jeg har opplevd at folk har klikka). Personlig foretrekker jeg Rodos by, og ikke bare gamlebyen. Afandou? Veldig langt fra sjøen. Det er ikke bare å raske med seg badetøyet og rusle ned på stranda.

Kommer jo an på hvor i Afandou man bor ;) Jeg har bodd her, et helt fantastisk hotell, rett ved stranda:

Afandou Bay Hotel 

Siden ts har med seg barn så kan dette være et passende hotell, evt Sunwing Resort i Faliraki som jeg anbefalte lenger opp. Det er også nærmere Rhodos by. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer jo an på hvor i Afandou man bor ;) Jeg har bodd her, et helt fantastisk hotell, rett ved stranda:

Afandou Bay Hotel 

Siden ts har med seg barn så kan dette være et passende hotell, evt Sunwing Resort i Faliraki som jeg anbefalte lenger opp. Det er også nærmere Rhodos by. 

Ah, men det forstår seg! Jeg kjenner ikke Afandou Bay, men jeg har vært i landsbyen Afandou flere ganger. Og du har rett, der er man ganske nær både Rodos by og Lindos, og østkysten er full av fine strender. Faliraki, derimot, er innbegrepet av masseturisme, og det vil jeg ikke anbefale noen (sikker på at du ikke mente Kallithea?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pawn Hearts skrev (2 minutter siden):

Ah, men det forstår seg! Jeg kjenner ikke Afandou Bay, men jeg har vært i landsbyen Afandou flere ganger. Og du har rett, der er man ganske nær både Rodos by og Lindos, og østkysten er full av fine strender. Faliraki, derimot, er innbegrepet av masseturisme, og det vil jeg ikke anbefale noen (sikker på at du ikke mente Kallithea?).

Landsbyen Afandou ligger litt lenger inn ja, men jeg likte meg utrolig godt der. 

Og jeg mente Sunwing Resort Kallithea, ikke Faliraki :P Blander de 2 stedene. Og Faliraki er ikke spesielt sjarmerende, enig med deg! Stort sett masse fulle briter. Da er det bedre å bo i Rhodos by faktisk. Det er litt rimeligere å bo på vestkysten, rundt Ialyssos. Men der er ikke strendene spesielt bra, det er stein stort sett. Så østkysten anbefales fra meg hvertfall :) 

Rhodos er så koselig, nå fikk jeg og lyst til å dra.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...