AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #1 Skrevet 8. mars 2024 Jeg skrev ett innlegg tidligere ang nordlandsbunad og tvillingjenter. Ser jo at prisen for to stk (pr nå) havner på over 113 000. Det blir for dyrt. Så da må jeg tenke brukt. Men siden jeg skal kjøpe to bunader brukt vil jeg jo at de skal være så like som mulig (bortsett fra farge.ene ønsker grønn, den andre blå). Men hva ser jeg etter? Står at det er to ullkvaliteter klede og toskaft. Ser man stor forskjell på disse? Hva er best av disse to? Vil det ha noe å si om den ene har klede og den andre toskaft? Når begynner jeg å lete? De er jo bare 11 år nå så de vokser nok en stund til. Jeg er redd for å kjøpe "katta i sekken" når jeg selv kan så lite om bunader. 🙈 Anonymkode: 85c71...184 1
Belima Skrevet 8. mars 2024 #2 Skrevet 8. mars 2024 Klede er en kypertvevd ullkvalitet som er stampet/tovet etter innfarging. Dette gir et mykt og tett stoff som faller pent. De fleste av våre kunder velger klede. Toskaft er som navnet tilsier toskaftvevd lamullstoff hvor du kan se vevingen tydeligere i stoffet. Dette er en noe luftigere, lettere og litt stivere kvalitet som også faller pent. Dette står på siden om Nordlandsbunaden. Vet ikke om du blir klokere av det, men sjekk, hvis du har mulighet et sted du får kjøpt materialpakke til bunaden de ønsker seg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #3 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skrev ett innlegg tidligere ang nordlandsbunad og tvillingjenter. Ser jo at prisen for to stk (pr nå) havner på over 113 000. Det blir for dyrt. Så da må jeg tenke brukt. Men siden jeg skal kjøpe to bunader brukt vil jeg jo at de skal være så like som mulig (bortsett fra farge.ene ønsker grønn, den andre blå). Men hva ser jeg etter? Står at det er to ullkvaliteter klede og toskaft. Ser man stor forskjell på disse? Hva er best av disse to? Vil det ha noe å si om den ene har klede og den andre toskaft? Når begynner jeg å lete? De er jo bare 11 år nå så de vokser nok en stund til. Jeg er redd for å kjøpe "katta i sekken" når jeg selv kan så lite om bunader. 🙈 Anonymkode: 85c71...184 Jeg synes du skal begynne å lete alt nå, for det kan ta tid å finne akkurat de to bunadene du ønsker, og særlig hvis dette med stoffet er viktig for deg. Det kan jo og være at det kan ta litt tid å finne to som er like pent brodert, så det kan være lurt å ha god tid til letingen. Jeg tenker at størrelsen du kjøper ikke er så viktig, fordi en bunad er jo for livet, så du bør uansett kjøpe en som har sømmonn til å kunne legges ut og ned mange størrelser, dvs at den har potensiale til å bli sydd ut til for eksempel den størrelsen du (eller andre voksne, kvinnelige slektninger som jentene ligner på) har i dag. Har den det, så er det ikke så viktig hvor stor den er når du kjøper den, for du må nok budsjettere med omsying til første gangs bruk uansett. Men selve omsyingen ville jeg ventet med til ca et halv år før konfirmasjonen, men jeg ville bestilt omsyingen i god tid før det igjen, siden du ikke går via en forhandler. Hvis jeg var deg, ville jeg tatt en tur til nærmeste husflid for å se og kjenne på forskjellen mellom klede og toskaft, og spørre dem om råd. Det er jo lov å gjøre noen innledende undersøkelser, og du trenger jo ikke å si at du planlegger å kjøpe brukt. Lykke til med prosjektet!! Anonymkode: dac40...f6d 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #4 Skrevet 8. mars 2024 her er en forklaring på forskjellige typer bunadtøy: Stoffkvalitetar i bunadene - Heimen Husfliden Jeg har hørt at toskaft er noe lettere og der ser du vevtrådene i stoffet, mens klede har en mykere overflate, og er en tanke tykkere. Foreslår at du sender en mail til husfliden og spør om det går an å få stoffprøver. Fant en blogg, der en dame som sydde selv skrev at hun hadde fått stoffprøver fra husfliden. Og hvis ikke de gir ut prøver, så kan du kanskje kjøpe 10 cm av hver kvalitet? Da kan du bruke prøvene til å vurdere hvilken dere liker best, og du kan også bruke dem som referanse når du ser på brukte bunader, for du vil sikkert møte selgere som ikke vet hvilket stoff deres bunad er. Anonymkode: dac40...f6d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #5 Skrevet 8. mars 2024 når det gjelder kvaliteten på broderiene, så tenker jeg at det kan være vanskelig å vurdere når du ikke har spesielt greie på bunad, så der ville jeg spurt selgeren om hvem som har brodert. Hvis de sier at de har kjøpt den ferdig brodert fra Husfliden, så tenker jeg at det er safe. Hvis de sier at den er kjøpt ferdig brodert av andre bunadforhandlere, så kan det være bra, eller det kan være at den er brodert i utlandet, og har lavere kvalitet. Hvis de sier at den er brodert av mamma/bestemor/selgeren selv/naboens søster, så kan du være ekstremt heldig eller veldig uheldig, for det varierer jo veldig hvor gode folk er til å brodere. Da vil det være nyttig å finne ut om dette er den første eller den tiende bunaden den personen har brodert. Anonymkode: dac40...f6d 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #6 Skrevet 8. mars 2024 Belima skrev (7 timer siden): Klede er en kypertvevd ullkvalitet som er stampet/tovet etter innfarging. Dette gir et mykt og tett stoff som faller pent. De fleste av våre kunder velger klede. Toskaft er som navnet tilsier toskaftvevd lamullstoff hvor du kan se vevingen tydeligere i stoffet. Dette er en noe luftigere, lettere og litt stivere kvalitet som også faller pent. Dette står på siden om Nordlandsbunaden. Vet ikke om du blir klokere av det, men sjekk, hvis du har mulighet et sted du får kjøpt materialpakke til bunaden de ønsker seg. Jobbar du med bunadar? Anonymkode: 134f1...9fc
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #7 Skrevet 8. mars 2024 Er nok litt redd bunad går ut som nasjonal plagg snart. Det blir for dyrt for folk flest. Ser også her jeg bor at brukte bunader er nesten like mye å kjøpe som nye. Det er blitt vanskeligere å få lov å lage sin egen, og må gå på dyre sykus, for i det hele tatt få lov å kjøpe materialer. Pr gang på noen modeller. Så jeg anbefaler iallefall å kjøpe slik at de kan syes ut og inn iallefall. Da trenger du ikke å bytte bunaden når den blir for trang. Begynn å let nå som andre her skriver. Og bestill tilpasning ett år før konf. Det er en del jobb på litt få hender, så bestiller du dette 3mnd før, kan du glemme det. Alt sølv tenker man ikke trenger til konf dagen. Søljene som holder bunaden og skjortetn sammen evnt mansjett knappene er det man trenger. Resten kan de få i gave senere eller la være. På min er det mulig med belte. Jeg syntes den er penere uten sølvbeltet. Anonymkode: bf97b...80d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå